Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har märkt att jag joggar lite längre än vad stegräknaren säger då jag väl tar lite längre steg än vad stegen är inställd på.
Vilken app tycker ni mäter distans bra? Och finns det ngn som mäter distans utan att mäta tid samtidigt?
Idag joggade jag iaf mer än en mil med go känsla.
 
Att använda handsprit dagen efter att man svingat runt en skivstång, hängt i räcke och liknande för första gången på länge var... intressant. Jag räknar till totalt 3 blåsor i händerna och de sviiider! :nailbiting:

Idag har jag hyfsat fullt upp med aktiviteter relaterade till sambons födelsedag, men en halvlång promenad någon gång under dagen ska jag i alla fall få till. Annars har det blivit två pass crossfit och ett pass ridning denna vecka, och det är jag nöjd med! :)
 
Jag är SÅ glad över att ha energi att träna igen! :) Veckans tredje pass idag, jag kör dock på less is more med 20-30-minuterspass.

Idag tre varv av den här cirkeln: knäböj med kroppsvikt, utfall med kroppsvikt, hantelrodd och hantelpress. De tre första övningarna 30-20-10 reps, i hantelpressen hade jag för tunga hantlar för att orka det så istället blev det 15-15-10. Avslutningsvis tre set med halva burpees + press (half burpee thrusters), 8-8-10 reps. Känner mig skönt trött i kroppen nu :up:
 
Idag sprang jag igen, ökade på till 40 minuter med 2 stycken korta intervaller med snabb promenad, ca 30-60 sekunder för att hålla koll på min andning som krånglar. Men annars sprang jag hela tiden och det kändes bra. Blev rekord även på sträckan. Så nu är jag nöjd.

Är mest sugen på löpning just nu så ska fokusera mest på det ett tag och komplettera med styrka en gång i veckan, ett helkroppspass och så är målet löpning 3 dagar i veckan. För tillfället, kan ändra tillbaka till 2 styrka, 2 löpning när som helst men vill köra på känslan
 
Att använda handsprit dagen efter att man svingat runt en skivstång, hängt i räcke och liknande för första gången på länge var... intressant. Jag räknar till totalt 3 blåsor i händerna och de sviiider! :nailbiting:

Idag har jag hyfsat fullt upp med aktiviteter relaterade till sambons födelsedag, men en halvlång promenad någon gång under dagen ska jag i alla fall få till. Annars har det blivit två pass crossfit och ett pass ridning denna vecka, och det är jag nöjd med! :)
Jag har jätte mycket eksem på båda händerna, både att det blir, rött, svullet, spricker, är jätte torrt och öppna sår och det kliar extremt och varje gång jag spritar gör det jätte ont. Har eksem hela tiden, ibland blir det lite bättre på sommaren men inte alltid. Inga Corona anpassade händer.
 
Har inte kräkts på en vecka, så nu vågar jag öka träningen lite mer. Är gravid i snart vecka 17 så jag har tagit bort allt hoppande, övningar på rygg/mage och enbensövningar enligt rekommendationer på internet. Kan inget om att styrketräna som gravid så jag följer råden.

Kör helkroppspass då det finns endast ett fåtal benövningar jag kör, men tänker försöka kombinera med promenader de dagar jag kan. Idag blev det bland annat latsdrag, bröstpress i TRX, rodd i TRX och knäböj med lätt stång. Fördelen med att ha ett litet hemmagym, det mest finns att tillgå ☺️
 
Tjoho, jag ska vaccinera mig mot covid på måndag, första sprutan :banana:Är i riskgrupp så det känns jätte bra, trodde inte jag skulle få det redan nu men det känns så himla bra. Lugnare känsla med dom äldre, mindre noja på gymmet där varje kontakt yta är en risk och mindre risk att min träning avbryts av en massa dumma virus. Lugnare över lag.

Påtal om något helt annat drömde jag att jag gjorde chins och pull ups utan minsta problem fast jag aldrig någonsin provat, blev ledsen när jag insåg att det bara var en dröm, men fick njuta en stund iaf :D
 
Var ute och gjorde 5 km ikväll i halvregnet, höll 5.15-tempo enligt mina uträkningar efteråt. Känns bra. Gjorde sedan två korta pass med Sandra Friberg på teven. Är nöjd med detta då jag haft träningsvärken från helvetet efter lördagens pass, jag har knappt kunnat gå :o
Vet inte om träningsvärken berott på att jag tappat så mkt form under dessa veckor, eller om det beror på att min kropp är i en allmän oreda. Har allmänt ont och känner mig uppsvälld, har nog samlat vätska minst ett par kilon. Känns som ett skov i min underbara sköldkörtelssjukdom men detta brukar enligt tidigare erfarenheter komma av socker och gluten (bröd), vilket jag inte ätit. Men bevisligen är det nåt i omställningen från mina vardagsrutiner med mkt vardagsrörelse och medveten kosthållning till stillasittande och att inte kunna äta som jag är van, för det är garanterat en reaktion av att jag är bortrest. Jag verkligen hatar att vara bortrest och detta är 80% av orsaken. Nu vill jag bara att den här sista veckan ska ta slut så att jag kan åka hem och återställa ordningen, det kommer ta tid att få ordning på kroppen igen men det slutar ju iaf gå utför så fort jag kommer hem till min vardag...
 
I dag fick jag till en runda i för mig bra tempo. Antagligen lite hetsad av Runkeepern. 6,1 km sa den, 5 km sa stegräknaren.🤔
Undrar om inte RK är mest rätt?
Jag vill ju inte bli stressad av tiden. Det får ju inte att ta bort tiden men jag tänkte att det borde gå att starta klockan när jag klär på mig, Då har klockan gått innan och jag vet inte hur länge.
 
I dag fick jag till en runda i för mig bra tempo. Antagligen lite hetsad av Runkeepern. 6,1 km sa den, 5 km sa stegräknaren.🤔
Undrar om inte RK är mest rätt?
Jag vill ju inte bli stressad av tiden. Det får ju inte att ta bort tiden men jag tänkte att det borde gå att starta klockan när jag klär på mig, Då har klockan gått innan och jag vet inte hur länge.

Mät på mabra.se så slipper du fundera på steglängd och annat. Efter att ha läst i den här tråden har jag blivit mindre sugen på att köpa nån avancerad träningsklocka, känner på mig att jag kommer strunta i det för det blir för krångligt :angel:
 
Jag tränar på, men är dålig på att skriva här just nu 😅 Senaste två veckorna har jag tränat lite mindre pga livet (skadad häst och trasigt avlopp) men har ändå gjort ett par pass per vecka, för lite för mig egentligen men det fick bli så nu. Sen promenerar jag varje dag och rider nästan varje dag. Så ingen större skillnad.

Hoppas på fler pass denna veckan och igår blev det både ridning, promenad, löpning, styrka och rörlighet. Har ökat tiden jag springer lite och har ökat vikterna lite i några övningar. Blev ett sent träningspass igår men riktigt bra! Idag behöver jag köra lite extra med stretch, massage och rörlighet känner jag. Blir även promenad, men ingen ridning.
 
Mät på mabra.se så slipper du fundera på steglängd och annat. Efter att ha läst i den här tråden har jag blivit mindre sugen på att köpa nån avancerad träningsklocka, känner på mig att jag kommer strunta i det för det blir för krångligt :angel:
Ja fast jag vill veta hur långt jag springer.
 
Ja fast jag vill veta hur långt jag springer.
Jag har en Huawei band 4 PRO som aktivitetsklocka. Den mäter sträcka och hastighet mm men om man inte sätter in mål eller larm så får man inga meddelanden under löpturen. Jag har valt larm på var 500m men får inget annat under löpturen utan kollar först efteråt, funkar jättebra för mig som annars stressar på.
 
Lunchträning idag! :up: Riktig sommarvärme så det blev träning utomhus med shortspremiär (och solkräm såklart). Körde ett pass från programmet med gravidträning för trimester 2. Först en kontrollövning + en rörlighetsövning och sen två superset: raka marklyft + hantelrodd, höftlyft med tåhävning + thrusters. Hade huvudvärk innan så jag var lite osäker på om jag skulle träna men det kändes bra under tiden så jag tror att det var rätt beslut.
 
Jag skulle sprungit Vårruset idag men akut nackspärr satte stopp för mina planer. Fick behandling av naprapat som även passade på att behandla min höft som gjorde mig som en banan. Springande får skjutas på till på torsdag.
 
Blev en springtur ute idag istället för inne. Så skönt. Blir fler gånger.

Tycker ju det är jobbigare att springa ute men vädret var så otroligt fint att jag ville passa på. Har nya byxor (igen) som inte är tights men ändå tunna och andas för jag är egentligen inte jätte bekväm med tights (saker som sitter åt, brukar alltid ta en eller två storlekar mot vad jag har i alla kläder men det går ju inte med tights) så när vädret tillåter blir det dom nya byxorna. Traskar omkring i ett par här hemma också och på promenader.

Blev lite stolt över mig själv som vågade en helt ny runda och avslutade med en väldigt lång backe och sprang allt fast jag trodde innan att jag skulle behöva gå.

När jag kom ut ur duschen såg jag röda märken i badrummet och hallen och sovrummet. Blev så rädd att Alvin eller Milou hade skadat sig men upptäckte efter ett tag att det var jag. Har ganska/väldigt hög smärttröskel antingen pga att den är så van. En tå var det ett långt sår i som blödde som bara den och en annan tå har en blåsa som täcker hela ena sidan och hela undersidan av tån. Och jag märkte alltså inte det. Super knepigt :confused: Händer hela tiden såna saker för mig
 
Jag har en Huawei band 4 PRO som aktivitetsklocka. Den mäter sträcka och hastighet mm men om man inte sätter in mål eller larm så får man inga meddelanden under löpturen. Jag har valt larm på var 500m men får inget annat under löpturen utan kollar först efteråt, funkar jättebra för mig som annars stressar på.
Fast jag vill inte veta alls. Stressar ju lika mkt om jag kan se efteråt.
 
Fast jag vill inte veta alls. Stressar ju lika mkt om jag kan se efteråt.
Behöver du veta alls då? Blir du inte stressad av hur långt du springer också? Kanske prova att springa på känsla? Fundera ut en rimlig runda och sen avgöra vartefter du springer hur du ska göra, spelar sträckan någon roll?


Ute gör jag så att jag tänker ut någon runda att gå efter men jag vet inte tid och distans innan jag sprungit rundan förutom där jag springer oftast och redan vet. Jag kollar oftast inte tid och distans under tiden sen ett tag tillbaka för att det fick mig att pressa mig hårt utan nu lyssnar jag på kroppen och skulle kunna springa utan att veta alls. Växlar lite från gång till gång. Ibland känns det så orelevant att veta. Eller så tittar jag men lägger noll värdering i det.

Inne blir jag mer fokuserad på siffror och nummer, dom är ju mitt framför så då har jag stenkoll. Därför som uteträningen blir så skön.

Men, är tävlingsmänniska så självklart utmanar jag mig också med mål och mätbara saker. Bara det att jag fått mer balans nu.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
394
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
850
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 202
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp