Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver du veta alls då? Blir du inte stressad av hur långt du springer också? Kanske prova att springa på känsla? Fundera ut en rimlig runda och sen avgöra vartefter du springer hur du ska göra, spelar sträckan någon roll?


Ute gör jag så att jag tänker ut någon runda att gå efter men jag vet inte tid och distans innan jag sprungit rundan förutom där jag springer oftast och redan vet. Jag kollar oftast inte tid och distans under tiden sen ett tag tillbaka för att det fick mig att pressa mig hårt utan nu lyssnar jag på kroppen och skulle kunna springa utan att veta alls. Växlar lite från gång till gång. Ibland känns det så orelevant att veta. Eller så tittar jag men lägger noll värdering i det.

Men, är tävlingsmänniska så självklart utmanar jag mig också med mål och mätbara saker. Bara det att jag fått mer balans nu.
Jag vill veta hur långt jag springer men inte hur fort. Alla är vi olika men så vill jag ha det.
 
Inte ett enda inlägg i tråden idag?!

Jag har sprungit årets första backintervaller. Finns en liten kulle på min promenadväg som var nästan helt snöfri. Den är brant men kort, kanske 40-50 m? Så när jag kom dit bestämde jag mig för att gå upp några gånger men kände mig pigg (för första gången på ett par veckor, har känts som jag rör mig i sirap...) så jag joggade upp istället några gånger. Konditionsmässigt kändes det bra men benen blev spaghetti 😅 inte så konstigt med tanke på att jag knappt varken gått eller sprungit på hela vintern utan bara åkt skidor. Nu längtar jag tills slalombacken smälter så jag får 3 km sammanhängande backe 🤩.
 
Ja fast jag vill veta hur långt jag springer.
Ja? Jag zoomar in kartan där jag varit och sprungit, mäter ut rundan där från start till mål och sen väljer jag själv om jag fyller i tidsåtgången, går att fylla i vikt osv beroende på om jag vill ha info om kilometertid, förbrukning osv. Jag fyller bara i sträcka och tid (om jag kollat tiden dvs, händer inte varje gång).
 
Ja? Jag zoomar in kartan där jag varit och sprungit, mäter ut rundan där från start till mål och sen väljer jag själv om jag fyller i tidsåtgången, går att fylla i vikt osv beroende på om jag vill ha info om kilometertid, förbrukning osv. Jag fyller bara i sträcka och tid (om jag kollat tiden dvs, händer inte varje gång).
Kartan i träningsappen?
 
Som sagt, tid tar död på mig även om jag (som joggar långsamt) är väldigt nöjd med dagens runda.
F92A106B-96BC-448F-98E0-9794FD81CCA4.jpeg
 
Var ute och joggade idag med en som hade träningsklocka. Var rätt intressant då jag alltid känt mig som en lat och otränad person ända sen mina halvtraumatiska minnen från skolidrottens tid. Visade sig att den här personen som jag ser som en vältränad som dessutom springer långt i mina ögon, hade svårt att hänga med i mitt tempo. Jag fick verkligen sacka efter för att hålla vettigt tmpo enligt klockan, och blev dessutom förvånad över att jag hade så högt snacktempo :o Alltså kan jag bromsa ner rejält jämfört med mitt vanliga tempo och då kanske det inte är så omöjligt fr mig heller att börja springa långt :) Jag har alltid känt att det finns inte en chans att jag orkar ligga på rundor runt 1 mil och längre, och nej det är klart att det blir ju jobbigt om jag ska göra det i den hastighet jag håller på 5-7 km :o
 
Var ute och joggade idag med en som hade träningsklocka. Var rätt intressant då jag alltid känt mig som en lat och otränad person ända sen mina halvtraumatiska minnen från skolidrottens tid. Visade sig att den här personen som jag ser som en vältränad som dessutom springer långt i mina ögon, hade svårt att hänga med i mitt tempo. Jag fick verkligen sacka efter för att hålla vettigt tmpo enligt klockan, och blev dessutom förvånad över att jag hade så högt snacktempo :o Alltså kan jag bromsa ner rejält jämfört med mitt vanliga tempo och då kanske det inte är så omöjligt fr mig heller att börja springa långt :) Jag har alltid känt att det finns inte en chans att jag orkar ligga på rundor runt 1 mil och längre, och nej det är klart att det blir ju jobbigt om jag ska göra det i den hastighet jag håller på 5-7 km :o
Det är vanligt att folk springer "för fort". Minns när @Mineur skrev nåt inlägg om att hon i princip inte kunde springa (ursäkta Mineur, minns inte formuleringen men minns att det lät uppgivet), och så visade det sig att hon sprang supersnabbt - klart det var jobbigt som fan 😅

Jag springer långsamt på riktigt, men jag orkar väldigt länge då :D
 
Det är vanligt att folk springer "för fort". Minns när @Mineur skrev nåt inlägg om att hon i princip inte kunde springa (ursäkta Mineur, minns inte formuleringen men minns att det lät uppgivet), och så visade det sig att hon sprang supersnabbt - klart det var jobbigt som fan 😅

Jag springer långsamt på riktigt, men jag orkar väldigt länge då :D
Hahaha jag minns inte heller exakt, men det var förmodligen ungefär så det lät! :D Jag minns fortfarande vilket totalt eureka moment det var för mig att ge mig ut och springa för första gången sedan jag läst ditt och någon annans (kan det ha varit @Bexzor kanske?) råd om att springa långsammare och tänka mer uppåt än framåt, att man liksom nästan ska studsa på stället men ändå ta sig framåt. Det förändrade min löpning totalt! Innan dess tror jag att jag, som total nybörjare, hade ett snittempo på typ 5:15 och var skitförbannad för att jag blev trött efter typ en kilometer :angel:
 
Jag har för övrigt hunnit med ett pass crossfit och ett dressyrpass denna vecka, och planen är att få in ett pass av vardera till innan veckan är slut - crossfit imorgon och ridning på lördag. Med tanke på vilken totalt urusel skitvecka jag har på alla sätt och vis vore det väldigt skönt om jag i alla fall kunde avrunda den med vetskapen att jag åtminstone tränat som jag ska. ;)
 
Veckans första pass avklarat.
Har suttit uppe med dottern varenda natt sedan i söndags (hosta och feber) så träningsplanen gick lite åt skogen 🙄
Blev intervaller i skogen och visst, jag kände mig som överkörd av en ångvält i både kropp och knopp, tiden var inte direkt lysande men jag tog mig igenom dem och känner mig lite piggare nu ☺️

Ska se om jag orkar få in ngt Chloe Ting pass också idag

IMG_20210514_111644.jpg
 
Veckans första pass avklarat.
Har suttit uppe med dottern varenda natt sedan i söndags (hosta och feber) så träningsplanen gick lite åt skogen 🙄
Blev intervaller i skogen och visst, jag kände mig som överkörd av en ångvält i både kropp och knopp, tiden var inte direkt lysande men jag tog mig igenom dem och känner mig lite piggare nu ☺️

Ska se om jag orkar få in ngt Chloe Ting pass också idag

Visa bifogad fil 69508
Vilken härlig stig! Jag planerar att åka på utflykt österut och springa på snöfria stigar :D
 
Var ute och joggade idag med en som hade träningsklocka. Var rätt intressant då jag alltid känt mig som en lat och otränad person ända sen mina halvtraumatiska minnen från skolidrottens tid. Visade sig att den här personen som jag ser som en vältränad som dessutom springer långt i mina ögon, hade svårt att hänga med i mitt tempo. Jag fick verkligen sacka efter för att hålla vettigt tmpo enligt klockan, och blev dessutom förvånad över att jag hade så högt snacktempo :o Alltså kan jag bromsa ner rejält jämfört med mitt vanliga tempo och då kanske det inte är så omöjligt fr mig heller att börja springa långt :) Jag har alltid känt att det finns inte en chans att jag orkar ligga på rundor runt 1 mil och längre, och nej det är klart att det blir ju jobbigt om jag ska göra det i den hastighet jag håller på 5-7 km :o

Jag behöver också ha en "omvänd hare" alltså någon som tvingar ner mig i tempo. Hakade på ett par kollegor i snacktempo på Vårruset häromveckan och det var ju rätt behagligt med en jämnare joggfart trots att det kändes lååångsamt.

Springer jag själv och anstränger mig för att hålla ner tempot till något jag orkar, så brukar jag göra mig en inre bild av turridningstölt - fast översatt till en tvåbent jogg - för att hitta en känsla av en lite mer ekonomisk framfart som ska hålla lite längre för att klara att mala på lite fler kilometer i samma tempo.
 
Jag vet inte riktigt vad som hände igår när jag skulle springa, jag var visserligen trött innan och kände mig svag men många gånger släpper det ju när man väl är igång. Det gjorde det inte igår, det var som att springa i sirap. Klarade 1 km och sen gav jag upp, orkade inte ens springa hem utan fick gå. Så otroligt jobbigt och jag bir rädd att jag kanske tappat all kondition på bara en vecka. Går det?

Därför vilar jag från den planerade träningen idag och satsar på en långpromenad.

Kanske springer jag också för snabbt ute för inne orkar jag mer. Skäms dock över att springa sakta här i stan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
385
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp