Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunchträning - check! Helkroppspass efter pass i appen. Eftersom jag nu är halvvägs in i graviditeten är det stopp på övningar som belastar bäckenet snett, typ utfall och step up. Lite synd eftersom det är superbra övningar men better safe than sorry. Har bara lite svårt att komma på övningar att göra istället, knäböj såklart men lite variation skulle inte skada. Nåja, det här passet körde jag idag:

Triset, 4 varv:
Push press med hantlar, 10 reps
Raka marklyft med hantlar, 10 reps
Thruster med hantel, 10 reps

Superset, 4 varv:
Enarms clean&press med hantel, 10 reps per sida
Knäböj 20 reps (istället för gående utfall)

Superset, 4 varv:
Kontrollövning "litet utfall med balans", 1 minut (istället för utfall)
Fyrstående armhävningar, 30 sekunder
 
Inser nog att crossfit inte är min grej alls, jag har noll koordination. Hatar allt vad aerobics, dans, step-up och liknande heter.... :D
Haha, samma här! Om det är till någon tröst har jag bara behövt göra de där två gånger under de tre år jag tränat crossfit, och i övrigt brukar det vara rätt ont om överdrivet koordinations-krävande övningar :p
Alltså, oftast går det ganska bra men det här blev bara för mycket 😅

Så. Många. Steg! 🤯
 
Alltså MALLIGHETEN när man går på sportmassage och personen frågar om man tränar mycket, eftersom ens muskler känns starka och hälsosamma 😎😎😎

Den kommentaren lever jag på i ett par dagar! :D
Idag gör ovan nämna muskler jävligt ont och jag är lite svullen på ena sidan av bröstryggen. Jädrar alltså vad hon tog i igår! :nailbiting: Försöker bestämma mig för om det är en bra eller dålig idé att träna idag. Eventuellt springer jag ett intervallpass istället för att träna crossfit. Det vankas ryck/snatch på crossfit idag och blotta tanken får ryggmusklerna att kvida.
 
Onsdag betyder nytt schema. Eller ja nytt och nytt, det är samma muskler men olika övningar. Jag älskar att testa olika övningar, och idag ska jag försöka mig på sumomarklyft med magen :D

Fredagsträningen blir inställd då jag och barnen ska åka till Borås Djurpark. Hade inte tänkt att åka dit alls i år, men när sjukgymnasten sa att min onda höft endast är ett muskelfäste som krånglar och inte foglossning så känns det ändå okej. Barnen är ju 5 och 7 så de är rätt självgående, och typ uppvuxna i djurparken så de hittar överallt :rofl:
 
Onsdag betyder nytt schema. Eller ja nytt och nytt, det är samma muskler men olika övningar. Jag älskar att testa olika övningar, och idag ska jag försöka mig på sumomarklyft med magen :D

Fredagsträningen blir inställd då jag och barnen ska åka till Borås Djurpark. Hade inte tänkt att åka dit alls i år, men när sjukgymnasten sa att min onda höft endast är ett muskelfäste som krånglar och inte foglossning så känns det ändå okej. Barnen är ju 5 och 7 så de är rätt självgående, och typ uppvuxna i djurparken så de hittar överallt :rofl:
Vad gör du för underkroppsövningar? Funderar på vad jag kan göra fortsatt under graviditeten, förutom knäböj och raka marklyft :p
 
Vad gör du för underkroppsövningar? Funderar på vad jag kan göra fortsatt under graviditeten, förutom knäböj och raka marklyft :p

Jag skriver alla övningar jag gör just nu.
Program 1: Bäckenlyft på boll, diagonala lyft, sittande rodd med band, latsdrag i maskin, knäböj mot stol, sidolyft med hantlar, sittande axelpress med hantlar, bröstpress med Trx och tåhävningar.

Program 2: Knäböj med boll mot vägg, raka marklyft, lutande bänkpress, tåhävningar, omvända hantelflyes, bicepscurl, tricepspress i maskin, hantelrodd och sumomarklyft

Program 3: sittande benspark, knäböj med hantlar, tåhävningar, knälyft på alla fyra, Rodd med TRX, raka marklyft, armhävning på knäna, isärdrag med band, höftlyft och latsdrag med band.
 
Jag skriver alla övningar jag gör just nu.
Program 1: Bäckenlyft på boll, diagonala lyft, sittande rodd med band, latsdrag i maskin, knäböj mot stol, sidolyft med hantlar, sittande axelpress med hantlar, bröstpress med Trx och tåhävningar.

Program 2: Knäböj med boll mot vägg, raka marklyft, lutande bänkpress, tåhävningar, omvända hantelflyes, bicepscurl, tricepspress i maskin, hantelrodd och sumomarklyft

Program 3: sittande benspark, knäböj med hantlar, tåhävningar, knälyft på alla fyra, Rodd med TRX, raka marklyft, armhävning på knäna, isärdrag med band, höftlyft och latsdrag med band.
Tackar! :up:
 
Spinning och dans samma dag igår, första gången på länge men trots att jag är lite mör idag känns det helt okej, och kändes bra igår med. Kan komma att klippa gräset, men annars är det vila till lördag som gäller.
 
Jag har dragits med en närmast förlamande trötthet sedan min vaccination i lördags, så det är med nöd och näppe att det blir något gjort utöver jobbet och de vanliga vardagssysslorna. Därför är jag väldigt nöjd med att kunna meddela att jag trots allt har tränat även idag! Det blev dock en omgång Almenäsintervaller istället för crossfit, då det kändes betydligt mer överkomligt och lockande av flera anledningar. Om inte annat för att det tar typ 25 minuter istället för 75 ;)

Det gick helt ok men jag sprang bara 8 omgångar eftersom klockan dog halvvägs genom varv 8 och jag hade därmed inget sätt att hålla koll på tiden 🙄 Men benen var redan trötta som det var och jag hade dessutom rätt mycket känningar i benhinnorna (nytt för mig, men jag misstänker att det beror på dåliga skor), så det var kanske lika bra att jag bröt där. Jag blev ordentligt flåsig och svettig i alla fall och är som sagt nöjd med att överhuvudtaget ha tagit mig ut :up:
 
Check på veckans andra pass! :) Helkroppsstyrka, två cirklar á 7 minuter, två gånger av varje cirkel så totalt 28 minuter träning med en minut vila mellan cirklarna. Jag bytte ut nästan alla övningar i passet :D men det blev rätt bra faktiskt!

Cirkel 1:
Knästående armhävningar, 12 reps
Pausböj med kroppsvikt, 12 reps
Omvända hantelflyes, 15 reps
Incline plank rocks, 20 reps (upphöjd planka och så gungar man fram och tillbaka)

Cirkel 2:
Double pulse sumo squat, 12 reps (sumoknäböj med dubbelt "gung" i bottenläget)
Commando på knä (vet inte vad det heter på svenska? Man kör växelvis planka på händerna och på underarmarna)
Hantelrodd, 10 reps per sida
Liggande benlyft med böjda ben, 10 reps per sida (kontrollövning)
 
Jag har redan klarat av dagens träning, veckans fjärde pass, betydligt tidigare än planerat. Hade egentligen tänkt träna efter jobbet, men sen skrev en kompis och frågade om jag vill ses och dricka Aperol Spritz på en uteservering med henne i eftermiddag... Det var SÅ nära att jag ställde in träningen helt och hållet, men sen kom jag på att det fanns ett lunchpass med början om 20 minuter och kastade mig iväg till det istället! Sjukt nöjd med min dedikation och ambitionsnivå där faktiskt :D

Nu är jag alldeles slut i hela kroppen, som ärligt talat kändes lite sliten redan på väg till passet. Den har fått stå ut med mycket den senaste veckan, med allt från Covid-vaccin till sportmassage och träning! Det blir kanske en vilodag imorgon, trots att planen var att träna crossfit i morgon bitti. Får se hur jag känner mig när jag vaknar.

Sen måste jag meddela att jag numera faktiskt kan göra pull ups igen! Jag var ju lite nedslagen där för drygt en månad sedan när jag testade för första gången sen före pandemin och inte kunde göra en enda. Idag klarade jag 2,5 + 2 + 1,5 + 1! Massor av vila emellan seten, men 7 stycken totalt är jag otroligt nöjd med! :bump: Coolt att få ett så tydligt bevis på att kroppen har byggt upp sig själv igen.

Armhävningar på tå med vikt på ryggen var en annan övning vi pysslade med idag. Jag har aldrig testat förut men är definitivt peppad på att bygga upp styrka där också! Dagens resultat blev 3 st med 9 kg. Jag testade 10 kg också men klarade inte ens en, så jag var nog hyfsat slutkörd där :laugh:

Slut på rapport!
 
Blev om vanligt inget pass idag då det var alldeles för varmt för hunden redan när vi tog oss ut 7.30, Men jag har inte sovit ordentligt på 3 nätter så jag orkade bara inte ställa klockan på 6. Hatar detta värmedilemma.
Men jag har iaf mockat vinterhagen i stallet, promenerat 1,5 tim och ridit min vildhäst i skogen. Bättre än inget.
 
Har tränat två pass tabata i veckan och i morgon blir det Ashtangayoga, utomhus i 30gradet värme. 🥵 Jag skulle vilja springa idag men det beror lite på hur varmt det blir och vad jag hinner.
 
Det blir kanske en vilodag imorgon, trots att planen var att träna crossfit i morgon bitti. Får se hur jag känner mig när jag vaknar.
Statusrapport:

1624099448068.png


Det blev inte crossfit i morse, med andra ord. Istället sov jag till 10, åt en lång frukost (efter att ha först gjort som katten ovan för att komma fram till det minst smärtsamma sättet att ta sig ur sängen) och har inte klivit ur pyjamasen än :D
 
Vår dusch har gått sönder och vi har inte möjlighet att laga den idag, så himla typiskt. 😅 Så idag sportar jag hårt i solstolen tittandes på ridsport och fotboll. 🐴⚽🌞
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
396
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
870
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 236
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp