Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äsch, jag tycker det är mer regel än undantag att tjejerna inte kan göra pull ups? Åtminstone där jag tränar. Det är ju så himla mycket mer än bara styrka som spelar in, kom ihåg det!

Hang power cleans är en av mina absoluta favoritövningar! :love:

Det är många duktiga tjejer på gymmet, igår var vi sju stycken varav två andra hade gummiband, en körde bara negativa och de sista tre gjorde riktiga. De tre grabbarna däremot gjorde sina med vikter. Såå, då känns det ändå lite tråkigt att göra standing.

I andra delen var det jumping pull ups, där fick jag en helt annan övning eftersom jag undviker nästan allt med hopp.

Tror överlag att det var motigt att backa till lägsta nivån igen igår efter att ha varit uppe och nosat en hel del på nivå tre. Men försöker påminna mig att jag faktiskt inte tränat crossfit så himla länge.
 
Jag har yogat en del med Adriene och tycker att det har blivit liiiite mer flum med åren (eller så är det jag som har börjat fatta fler nyanser pga inte längre måste ha 120% fokus på vad jag försöker göra med armar och ben). Med det sagt är det inte extremt flummigt, men mycket "var snäll mot dig själv" pepp som ibland känns helt rätt och ibland är lite för mycket, beroende på humör och mottaglighet. Och det kan absolut gömma sig en del tuffare pass bakom fluffiga titlar, många med "flow" i titeln brukar kunna ge lite... ja, flow. :D
Känns ju som att flum-biten tyvärr är väldigt mycket mer säljbar. Lite Goop i träningsform.
 
Jag börjar sakna min träning redan 5 dagar efter min officiella återhämtningspaus. Vill springa men kroppen är inte sugen, bara huvudet. Klarar knappt att läsa om träning för att jag blir så avundsjuk men får tvinga mig att komma ihåg att det är 3 olika vårdpersonal som sagt att min kropp behöver återhämta sig och nu får jag lita på dom.
 
Angående yoga vs pilates uppskattar jag pilates mer, tränade mycket pilates hemma förr. Mer fokus på den fysiska biten och styrka, balans, koordination osv. Hittade övningar på nätet och satte ihop ett program, tycker mycket om pilatesbollen. Jag kommer nog dock köra någon lugn yoga under vilan.
 
Tror Fitbit tycker jag var lat förra veckan
Screenshot_20210706-121903~2.jpg

Inte riktigt samma nivå som veckan innan :D
 
Tror Fitbit tycker jag var lat förra veckan
Visa bifogad fil 73081
Inte riktigt samma nivå som veckan innan :D
Passade på att kolla min status, har mått ganska så skit så allt är mycket mindre än vanligt, hittade ingen average men tittade igenom veckan själv och sammanställde. Har gått mellan 106-177 minuter per dag i snitt 150 minuter och gått 15000- 25500 steg per dag. Målet är minst 120 minuter per dag men med tanke på måendet får det vara ok med två dagar under det.
 
Angående yoga vs pilates uppskattar jag pilates mer, tränade mycket pilates hemma förr. Mer fokus på den fysiska biten och styrka, balans, koordination osv. Hittade övningar på nätet och satte ihop ett program, tycker mycket om pilatesbollen. Jag kommer nog dock köra någon lugn yoga under vilan.
Lust att länka övningarna du använder?
 
Här består träningen sedan en tid enbart av att gräva upp typ halva gården och göra större odlingsytor + klippa gräs, stängsla om staket och skuffa runt hösilagebalar - det visar sig åtminstone i antalet "intensiva minuter" (1613 förra veckan). Och det känns i kroppen. Har till och med fuskat med Icaklassikern då tiden inte räckte för att cykla klart före månadsskiftet, men ska göra så snart det lugnar ner sig med grävandet och resten av fys-arbetet.

Löpningen därför också satt helt på paus men hoppas återuppta den före semesterns slut. Jag såg till min förvåning att Göteborgsvarvet som jag ju var/är anmäld till tänker köra på plats 11 september. Även om jag och de flesta kommer att vara fullvaccinerade då så känns det inte helt ok med deltavarianten och allmänna råd med rekommendationer att arbeta hemifrån m.m. som sträcker sig fram till sista september - och samtidigt dra ihop 40 000 personer som ska springa tätt intill och flåsa på varandra. Nu kommer jag ändå att vara för lite tränad så hade nog avstått i vilket fall som helst, men själva folkfestgrejen som jag tänkte när jag anmälde 2019 känns rätt grumlad under dessa förutsättningar.
 
Nu har maken beställt skivstångsset :up: behöver en ställning också men det får väl bli lite längre fram.

Jag får väl köpa en nya lampa till gymmet. När jag tränade igår kan jag ha råkat slå till den så den gick sönder :o det är rätt lågt i tak och en hängande lampa, dålig kombo när man ska hoppa runt och vifta med armarna.
 
Jag hoppar in här och hoppas att jag ska hålla min träning lite mer regelbunden, när jag ser hur mycket ni alla andra tränar.

Kör konditionsträning genom att boxa, men har en tendens att hamna i en ond cirkel - blir förkyld, måste ta en paus för att det inte är bra att konditionsträna om man är hostig eller har ont i halsen - tappar motivationen och blir lat. Och sen tar dig mig nån vecka att börja igen för det är så jobbigt att konditionsträna när man tagit paus... O_o

Idag skulle jag ha gått ut och boxat men tappade modet. Så det fick bli youtubevideor med balettövningar som tränar styrka och balans. 3 st. 10 min videor. De har verkligen stabiliserat min skänkel och min överkropp när jag rider, så även om det är kort så är det effektivt. Och så fick jag i alla fall ändan ur vagnen och gjorde någonting. Jag hoppas att nu när jag har ruckat lite på det mentala motståndet, så tar jag mig ut och jobbar på boxbagen imorgon.
 
Jag hoppar in här och hoppas att jag ska hålla min träning lite mer regelbunden, när jag ser hur mycket ni alla andra tränar.

Kör konditionsträning genom att boxa, men har en tendens att hamna i en ond cirkel - blir förkyld, måste ta en paus för att det inte är bra att konditionsträna om man är hostig eller har ont i halsen - tappar motivationen och blir lat. Och sen tar dig mig nån vecka att börja igen för det är så jobbigt att konditionsträna när man tagit paus... O_o

Idag skulle jag ha gått ut och boxat men tappade modet. Så det fick bli youtubevideor med balettövningar som tränar styrka och balans. 3 st. 10 min videor. De har verkligen stabiliserat min skänkel och min överkropp när jag rider, så även om det är kort så är det effektivt. Och så fick jag i alla fall ändan ur vagnen och gjorde någonting. Jag hoppas att nu när jag har ruckat lite på det mentala motståndet, så tar jag mig ut och jobbar på boxbagen imorgon.
Kul med boxning, det har vi ingen som sysslar med här i tråden tror jag! Välkommen :)
 
Jag har idag lyckats träna crossfit utan att ta sönder min tricep - success! :D Passet var som följer:

Uppvärmning var 3 varv av: 200 m löpning + 10 knäböj + 10 sit ups. Ingen vila emellan.

Sen en 15 min AMRAP:
  • 100m löpning med medicinboll
  • 10 knäböj med medicinboll
  • 10 sit ups med medicinboll

Jag valde en väldigt lätt medicinboll och anpassade lite hur jag höll den för att minimera belastning av vänsterarmen, och det gick fint! Högerarmen blev väldigt trött dock :p Hann med 7 eller 8 rundor, tappade räkningen lite... Det var rejält flåsigt och svettigt i alla fall!

Passet avslutades sedan med 5 rundor av max rep pull ups, vilket jag av naturliga skäl inte var med på. Istället körde jag 3 x 30s häng i räcke men bröt efter 1,5 omgångar då det började värka i armen.

Nu sitter jag med Voltaren-gel på armen och en skål ostbågar samt fotbollen som sällskap, känns bra! :)
 
Tack så mycket! Min kille som tränat mycket boxning och Muai Thai hjälper mig, vi har en säck i trädgården och gymmen är dessutom stängda pga. corona. Så ingen "officiell" boxningsträning, men konditionskrävande träning i alla fall.
Kul! Jag har länge varit lite sugen på att testa nån slags boxning eller någon kampsport av något slag. Jag och sambon hade just börjat kika efter en lämplig kurs att gå tillsammans när pandemin bröt ut :meh:
 
Jag har idag lyckats träna crossfit utan att ta sönder min tricep - success! :D Passet var som följer:

Uppvärmning var 3 varv av: 200 m löpning + 10 knäböj + 10 sit ups. Ingen vila emellan.

Sen en 15 min AMRAP:
  • 100m löpning med medicinboll
  • 10 knäböj med medicinboll
  • 10 sit ups med medicinboll

Jag valde en väldigt lätt medicinboll och anpassade lite hur jag höll den för att minimera belastning av vänsterarmen, och det gick fint! Högerarmen blev väldigt trött dock :p Hann med 7 eller 8 rundor, tappade räkningen lite... Det var rejält flåsigt och svettigt i alla fall!

Passet avslutades sedan med 5 rundor av max rep pull ups, vilket jag av naturliga skäl inte var med på. Istället körde jag 3 x 30s häng i räcke men bröt efter 1,5 omgångar då det började värka i armen.

Nu sitter jag med Voltaren-gel på armen och en skål ostbågar samt fotbollen som sällskap, känns bra! :)
Tack för att du listade ditt träningspass! Jag försöker få idéer eftersom ridning inte gör tillräckligt för mig. Jag ska gifta mig nästa år och måste se ut som bäst! 😅
 
Tränade överkropp imorse! Kände mig hurtig som var färdig innan 08:00. Ett riktigt bra pass där jag tog bort magövningarna som var på slutet och istället la till hantelrodd, bra med extra fokus på baksidan för mig just nu :)

Det känns kul att jag har fått träningen att verkligen kännas meningsfull, vet att jag tyckte det var svårt förra graviditeten.
 
Herrrgud, crossfit med bara en dags vila emellan var verkligen tufft!

Idag var det uppvärmning med totalt 45 reps av scap push ups, strict press med skivstång och front squats med skivstång. Jag trodde jag skulle dö trots inga vikter på stången, men passets mest vältränade deltagare sa också att det var jobbigt såatteh…

Sen körde vi typ bänkpress fast på golvet, men jag körde med 6 kg hantlar istället för skivstång eftersom det var första gången med den typen av övning. Tror det var smart för det var också skitjobbigt :rofl:

Sen avslutades med fyra rundor av thrusters (8 reps med 6 kg hantlar), 12 box push ups och 200 meter rodd. De andra hade thrusters med skivstång och fler antal reps, fler push ups som gjordes utan låda samt löpning.

Mest nöjd är jag nog ändå med mina armhävningar, jag har tidigare ju inte ens klarar det med 70 cm hög låda. Idag körde jag mina 12x4 med låda, visst var det många på slutet som inte var helt godkända men jag är ändå jättenöjd att ha klarat det överhuvudtaget.

och just det, målet på sista var 15 min, jag gjorde mitt på 16 min. Så nära iaf.
 
Herrrgud, crossfit med bara en dags vila emellan var verkligen tufft!

Idag var det uppvärmning med totalt 45 reps av scap push ups, strict press med skivstång och front squats med skivstång. Jag trodde jag skulle dö trots inga vikter på stången, men passets mest vältränade deltagare sa också att det var jobbigt såatteh…

Sen körde vi typ bänkpress fast på golvet, men jag körde med 6 kg hantlar istället för skivstång eftersom det var första gången med den typen av övning. Tror det var smart för det var också skitjobbigt :rofl:

Sen avslutades med fyra rundor av thrusters (8 reps med 6 kg hantlar), 12 box push ups och 200 meter rodd. De andra hade thrusters med skivstång och fler antal reps, fler push ups som gjordes utan låda samt löpning.

Mest nöjd är jag nog ändå med mina armhävningar, jag har tidigare ju inte ens klarar det med 70 cm hög låda. Idag körde jag mina 12x4 med låda, visst var det många på slutet som inte var helt godkända men jag är ändå jättenöjd att ha klarat det överhuvudtaget.

och just det, målet på sista var 15 min, jag gjorde mitt på 16 min. Så nära iaf.
Bra jobbat!! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
385
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 531
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp