Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, nu har jag inget schema på jobbet förrän i September, så jag tänkte testa ett nytt upplägg för träningen. Jag har märkt att min kropp gillar att ha lång tid att återhämta sig, men det har inte riktigt gått ihop med all träning jag vill hinna med, så nu tänkte jag klumpa ihop det till tre, eller kanske två, jättelånga pass på en vecka. Börjar nog med tre och ser hur kroppen reagerar. Upplägget jag tänkt mig är såhär:

Måndag, onsdag, fredag; upp i gryningen, uppvärmning (30 min), lieslåtter (4 timmar), yoga (20 min), ballet barre (30-40 min), spinning (30-60 min), stretching (40-60 min). Vi får se om jag orkar :laugh:

Sen har jag tänkt att om detta fungerar bra och jag känner mig frisk och pigg så kanske jag lägger in ett kvällspass dans i veckan, 2-3 timmar kanske inklusive uppvärmning och stretching. Kan behöva klämma in lite styrketräning också om jag märker att jag tappar styrka, men då byter jag nog ut yogan bara. Vi får se om jag orkar, kanske blir det inte förrän lieslåttret är klart och jag har mer tid igen. Det beror också på hur mycket jag behöver ta mig in till byn, det är ändå 40 minuter backig cykling så det brukar jag räkna som ett träningspass men jag kan ju inte alltid lägga det så det passar in i schemat. Förhoppningsvis klarar jag att återhämta mig ändå.

Det blir skönt tror jag att inte behöva hatta med korta pass nästan varje dag. Men jag måste verkligen tänka på kost och sömn och få allt att klaffa.
 
Herrrgud, crossfit med bara en dags vila emellan var verkligen tufft!

Idag var det uppvärmning med totalt 45 reps av scap push ups, strict press med skivstång och front squats med skivstång. Jag trodde jag skulle dö trots inga vikter på stången, men passets mest vältränade deltagare sa också att det var jobbigt såatteh…

Sen körde vi typ bänkpress fast på golvet, men jag körde med 6 kg hantlar istället för skivstång eftersom det var första gången med den typen av övning. Tror det var smart för det var också skitjobbigt :rofl:

Sen avslutades med fyra rundor av thrusters (8 reps med 6 kg hantlar), 12 box push ups och 200 meter rodd. De andra hade thrusters med skivstång och fler antal reps, fler push ups som gjordes utan låda samt löpning.

Mest nöjd är jag nog ändå med mina armhävningar, jag har tidigare ju inte ens klarar det med 70 cm hög låda. Idag körde jag mina 12x4 med låda, visst var det många på slutet som inte var helt godkända men jag är ändå jättenöjd att ha klarat det överhuvudtaget.

och just det, målet på sista var 15 min, jag gjorde mitt på 16 min. Så nära iaf.
Låter som ett roligt pass! Jag gillar när det är många olika delar så att man liksom aldrig hinner tröttna eller bränna ut sig helt (både fysiskt och mentalt) på en grej.
 
Okej, nu har jag inget schema på jobbet förrän i September, så jag tänkte testa ett nytt upplägg för träningen. Jag har märkt att min kropp gillar att ha lång tid att återhämta sig, men det har inte riktigt gått ihop med all träning jag vill hinna med, så nu tänkte jag klumpa ihop det till tre, eller kanske två, jättelånga pass på en vecka. Börjar nog med tre och ser hur kroppen reagerar. Upplägget jag tänkt mig är såhär:

Måndag, onsdag, fredag; upp i gryningen, uppvärmning (30 min), lieslåtter (4 timmar), yoga (20 min), ballet barre (30-40 min), spinning (30-60 min), stretching (40-60 min). Vi får se om jag orkar :laugh:

Sen har jag tänkt att om detta fungerar bra och jag känner mig frisk och pigg så kanske jag lägger in ett kvällspass dans i veckan, 2-3 timmar kanske inklusive uppvärmning och stretching. Kan behöva klämma in lite styrketräning också om jag märker att jag tappar styrka, men då byter jag nog ut yogan bara. Vi får se om jag orkar, kanske blir det inte förrän lieslåttret är klart och jag har mer tid igen. Det beror också på hur mycket jag behöver ta mig in till byn, det är ändå 40 minuter backig cykling så det brukar jag räkna som ett träningspass men jag kan ju inte alltid lägga det så det passar in i schemat. Förhoppningsvis klarar jag att återhämta mig ändå.

Det blir skönt tror jag att inte behöva hatta med korta pass nästan varje dag. Men jag måste verkligen tänka på kost och sömn och få allt att klaffa.
Åh jösses, jag blev lite trött bara av att läsa det där! :nailbiting: Ska bli väldigt intressant att höra hur det funkar för dig :)
 
Låter som ett roligt pass! Jag gillar när det är många olika delar så att man liksom aldrig hinner tröttna eller bränna ut sig helt (både fysiskt och mentalt) på en grej.

Jag gillar nog båda, på ett sätt tycker jag också det är gött att gå in i ett ”mode” och bara kötta på, men det kanske också är för att jag då slipper komma ihåg vad alla olika saker är 😂
 
Tack vare att jag skrev i tråden, så lyckades jag utmana latmasken igår och det blev ett boxningspass. Ett kort ett :) Körde intervaller 1 min x 6 och så avslutade snabba sparkar 30 s per ben, och det började flimra för ögonen. Kändes verkligen :turd: men så går det när man har uppehåll.

Idag spöregnar det så det får bli balett/core youtube videos..

Önskar jag hade samma träningsglädje som du @Nahar :bow:
 
Tack vare att jag skrev i tråden, så lyckades jag utmana latmasken igår och det blev ett boxningspass. Ett kort ett :) Körde intervaller 1 min x 6 och så avslutade snabba sparkar 30 s per ben, och det började flimra för ögonen. Kändes verkligen :turd: men så går det när man har uppehåll.

Idag spöregnar det så det får bli balett/core youtube videos..

Önskar jag hade samma träningsglädje som du @Nahar :bow:
Glädje, galenskap, det är nog lite samma sak här:angel:
 
Joggade 9 km idag, riktigt skönt efter ett rejält åskoväder på 1 timme om rensade ur luften. Har varit två dagar och inventerat skog vilket inneburit offroadvandring och insekter i 30-gradig värme. Inte jättekul, men har ju åtminstone fått röra på mig....
 
Jag sprang en liten sväng på lunchrasten men hann bara drygt 2 km innan jag fick sjukt mycket håll som inte ville ge med sig. Jag fortsatte att springa en bit för att se om det skulle släppa, men icke. Inte ens efter att ha promenerat i 500 m med djupa andetag och armen i vädret släppte det, så jag gav upp och knatade hem istället. Länge sen jag fick håll så jag hade nog glömt att det existerade lite, vilket innebar att jag inte planerade träning & måltider tillräckligt väl. Nu blev jag påmind om varför det är viktigt!

För att känna mig lite mer nöjd körde jag en snabb cirkel med 3x1 min plankan och 3x15 musslan med viktskiva när jag kom hem. Det i kombination med att jag ändå rörde mig 4,5km (om än med betydligt mindre löpning än planerat) gör att det ändå känns som ett helt ok pass. Jag blev trots allt svettig, utmanade kroppen och fick ihop en hel hög intensiva minuter :)
 
En sak jag funderar på inför första jättepasset är om jag ska ha pulsmätare igång genom hela. Jag har det alltid på spinningen men inte annars. Hade kanske varit bra att få ett hum om hur mycket jag bränner, å andra sidan håller jag på att försöka gå ner i vikt så då känns det för mig kontraproduktivt att räkna kcal. Vad tror ni?
 
En sak jag funderar på inför första jättepasset är om jag ska ha pulsmätare igång genom hela. Jag har det alltid på spinningen men inte annars. Hade kanske varit bra att få ett hum om hur mycket jag bränner, å andra sidan håller jag på att försöka gå ner i vikt så då känns det för mig kontraproduktivt att räkna kcal. Vad tror ni?

Varför skulle det vara kontraproduktivt i det syftet? Man räknar väl inte kcal i nåt annat syfte än att gå ner eller upp i vikt?
 
Varför skulle det vara kontraproduktivt i det syftet? Man räknar väl inte kcal i nåt annat syfte än att gå ner eller upp i vikt?
Jag har aldrig räknat kcal varken för att gå upp eller ner, bara för att hålla vikten när jag tränat mycket. Känns onödigt att stressa med kcalräkning :)
 
Jag har aldrig räknat kcal varken för att gå upp eller ner, bara för att hålla vikten när jag tränat mycket. Känns onödigt att stressa med kcalräkning :)

Ja det kan ju lätt bli en stress. Jag fattade bara inte vad felet var att räkna kcal på förbränning om man hade tänkt räkna på det. Men att låta bli är ju också ett alternativ. Det lär ju visa sig ändå menar jag. Räkna kan man ju ägna sig åt om man inte märker nåt resultat alls :)
 
Ja det kan ju lätt bli en stress. Jag fattade bara inte vad felet var att räkna kcal på förbränning om man hade tänkt räkna på det. Men att låta bli är ju också ett alternativ. Det lär ju visa sig ändå menar jag. Räkna kan man ju ägna sig åt om man inte märker nåt resultat alls :)
Jo. Jag är mer intresserad av att ha pulsmätaren för att se hur intensiv träningen blir, det vill säga konditionsträning versus styrka. Men risken är att jag blir stressad om jag inte bränner "tillräckligt" med kcal, nu när jag håller på att gå ner. Har lätt att stressa med siffror, inte bara vad gäller kcal/vikt utan även om jag ska styrketräna med viktökning, eller skriva uppsats enligt viss ordgräns etc. Så jag vet inte.
 
Jo. Jag är mer intresserad av att ha pulsmätaren för att se hur intensiv träningen blir, det vill säga konditionsträning versus styrka. Men risken är att jag blir stressad om jag inte bränner "tillräckligt" med kcal, nu när jag håller på att gå ner. Har lätt att stressa med siffror, inte bara vad gäller kcal/vikt utan även om jag ska styrketräna med viktökning, eller skriva uppsats enligt viss ordgräns etc. Så jag vet inte.

Låter som att du inte ska räkna nåt alls, nej ;) Jag blir också stressad av sånt där. Det handlar enbart om mitt kontrollbehov. Efter många år med tvångsmässig kaloriräkning är det dessvärre inte nåt jag kan stänga av längre, jag vet ju vad det är för innehåll i allt. Så mitt råd till de flesta är att låta bli, för det är svårare att lära bort än att lära in...
 
Låter som att du inte ska räkna nåt alls, nej ;) Jag blir också stressad av sånt där. Det handlar enbart om mitt kontrollbehov. Efter många år med tvångsmässig kaloriräkning är det dessvärre inte nåt jag kan stänga av längre, jag vet ju vad det är för innehåll i allt. Så mitt råd till de flesta är att låta bli, för det är svårare att lära bort än att lära in...
Det är ju så tyvärr. Men jag har tack och lov inte så mycket koll på maten, bara på träningen, och där diffar det ju ganska mycket med kondition och dagsform så det är inget som kan ske omedvetet.

Tror jag skippar pulsmätaren annat än på spinning. Jag försöker ändå bli bättre på att känna av under tiden hur trött jag är och hur mycket träningen tar :)
 
Jag kan bekräfta att jag är galen. Det blev roligare och roligare ju längre jag höll på, och förutom stretchingen nu sist så kände jag mig inte särskilt trött. Märktes dock på pulsklockan att jag inte presterade på topp på spinningen, så nästa gång ska jag försöka se till att äta något bättre innan jag byter till spinningen. Fast det gör inget om jag inte kommer upp i absolut max heller, jag menar, efter sådär 6 timmar träning får jag faktiskt räkna med att inte vara på topp!

Nu får vi se om jag lyckas återhämta mig till på måndag. Jag tänker inte ge mig på det här igen med ett uns av värk eller ens känning i någon gammal skada. Men upplägget verkar passa mig galant i övrigt :D
 
Jag kan bekräfta att jag är galen. Det blev roligare och roligare ju längre jag höll på, och förutom stretchingen nu sist så kände jag mig inte särskilt trött. Märktes dock på pulsklockan att jag inte presterade på topp på spinningen, så nästa gång ska jag försöka se till att äta något bättre innan jag byter till spinningen. Fast det gör inget om jag inte kommer upp i absolut max heller, jag menar, efter sådär 6 timmar träning får jag faktiskt räkna med att inte vara på topp!

Nu får vi se om jag lyckas återhämta mig till på måndag. Jag tänker inte ge mig på det här igen med ett uns av värk eller ens känning i någon gammal skada. Men upplägget verkar passa mig galant i övrigt :D
Alltså snälla säg att du nu refererar till ett pass som skedde igår? Du är inte till på köpet galen nog att träna 6 timmar i sträck med början kring 3 på morgonen? Eller? :nailbiting:
 
Alltså snälla säg att du nu refererar till ett pass som skedde igår? Du är inte till på köpet galen nog att träna 6 timmar i sträck med början kring 3 på morgonen? Eller? :nailbiting:
Jo, så galen är jag:laugh: Men det har den enkla förklaringen att det enda sättet jag tycker det är drägligt att slå med lien är att göra det i soluppgången, innan det blir jättevarmt och fullt med hästflugor. Så fort jag har slagit hela ängen så ska jag återgå till min vanliga dygnsrytm (det vill säga gå och lägga mig 03, inte gå upp 03). Och precis just nu ska jag dra ner gardinerna och sova ett par timmar extra:sleep:
 
Nu är maken lycklig! Det kom en skivstång och 130 kg vikter på posten idag. Förhoppningsvis kommer ställningen också lite senare i eftermiddag.

Insåg rätt fort att rummet vi har som gym är för litet. Får möblera om lite då går det nog. Just nu står en liten frysbox där, det kanske är lite onödigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
396
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
866
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp