Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har insett att min kropp i princip inte har några muskler på överkroppen och att mina skulderblad står ut som vingar vilket leder till massa problem och smärta. Enda gången jag inte har ont är när jag har 1700tals korsetter på mig för då behöver min kropps muskler inte jobba med att hålla mig uppe själv utan bärs upp och stöttas av korsetten. Funderar på att få tag på någon vettig kiropraktor eller fysioterapeut som ska få kolla igenom kroppen innan jag börjar rehaba och bygga muskler på ställen jag tror det behövs på...

Känner inte till om du har nån historik, men det är ganska vanligt att ffa kvinnor har klen överkroppsmuskulatur utan att det är nåt fysiskt fel. Om det är till nån tröst. Att en börjar få ont kan bero på att en kommit upp i den åldern då en slitit länge på kroppen gratis så att säga, men att kroppen bara säger ifrån efter lång och trogen tjänst... Hoppas det inte hittas nåt fel på dig i vilket fall :) :heart
 
Känner inte till om du har nån historik, men det är ganska vanligt att ffa kvinnor har klen överkroppsmuskulatur utan att det är nåt fysiskt fel. Om det är till nån tröst. Att en börjar få ont kan bero på att en kommit upp i den åldern då en slitit länge på kroppen gratis så att säga, men att kroppen bara säger ifrån efter lång och trogen tjänst... Hoppas det inte hittas nåt fel på dig i vilket fall :) :heart
Ja, jag är ändå över 30 nu! Kanske på tiden att kroppen säger ifrån. Det kanske inte alls skadar att bra sätta igång och styrketräna överkroppen lite försiktigt även utan att någon kollar på den först? :)
 
Ja, jag är ändå över 30 nu! Kanske på tiden att kroppen säger ifrån. Det kanske inte alls skadar att bra sätta igång och styrketräna överkroppen lite försiktigt även utan att någon kollar på den först? :)

Det är väl kring 30 krämpor brukar dyka upp ;) Att inte ha muskler gör ju att en för eller senare får ont, speciellt om du är lång.

Jag skulle inte vara rädd att sätta igång och träna faktiskt. Om du inte har nån känd skadehistorik. Man kommer långt med egen kroppsvikt, jag tränar med Sandra Friberg på youtube och tycker det är jättebra hemmaträning :)
 
Det är väl kring 30 krämpor brukar dyka upp ;) Att inte ha muskler gör ju att en för eller senare får ont, speciellt om du är lång.

Jag skulle inte vara rädd att sätta igång och träna faktiskt. Om du inte har nån känd skadehistorik. Man kommer långt med egen kroppsvikt, jag tränar med Sandra Friberg på youtube och tycker det är jättebra hemmaträning :)

Jag har varit med om en hel del olyckor när jag höll på med hästar och var med om en bilolycka i höstas så det finns kanske skador som ligger och bråkar. Tycker det mest gör ont när jag tränat och skapar en hel del stress/ångest pga det. Men vet inte om jag reagerar på träningsvärk eller om det faktiskt är något som är dumt.
 
Jag har varit med om en hel del olyckor när jag höll på med hästar och var med om en bilolycka i höstas så det finns kanske skador som ligger och bråkar. Tycker det mest gör ont när jag tränat och skapar en hel del stress/ångest pga det. Men vet inte om jag reagerar på träningsvärk eller om det faktiskt är något som är dumt.

Det gör ju inget att kolla upp om man vill. Men jag själv brukar leva enligt "prova och se". Väldigt sällan kommer basic träning att göra skada. Träningsvärk får man leva med till man blivit starkare, men jag tycker det ger sig fort. Det är ju om inte annat ett tecken på att en behöver träna. Om man aldrig brukar träna eller lever ett aktivt liv där träning ingår i vardagen så skulle jag nog i första hand tänka att det handlar om ofarlig träningsvärk snarare än nån problematik :)
 
Det gör ju inget att kolla upp om man vill. Men jag själv brukar leva enligt "prova och se". Väldigt sällan kommer basic träning att göra skada. Träningsvärk får man leva med till man blivit starkare, men jag tycker det ger sig fort. Det är ju om inte annat ett tecken på att en behöver träna. Om man aldrig brukar träna eller lever ett aktivt liv där träning ingår i vardagen så skulle jag nog i första hand tänka att det handlar om ofarlig träningsvärk :)

Kan alltid prova! :)

Jag promenerar mest numera, typ 15-30 000 steg om dagen, springer ibland, cyklade typ 10 mil i veckan innan det blev för varmt. Men ingen styrketräning, så tror det är problemet.
 
Kan alltid prova! :)

Jag promenerar mest numera, typ 15-30 000 steg om dagen, springer ibland, cyklade typ 10 mil i veckan innan det blev för varmt. Men ingen styrketräning, så tror det är problemet.

Det låter som att det är problemet. Överkroppen används dessutom inte speciellt mkt i de aktiviteter du nämner så att du är omusklad där beror nog mest troligt på sedvanlig muskelbrist. Jag märker stor skillnad bara av att gå från 2 hästar på stall (mockning varje dag höpåsepacknngs osv) till 1 häst och sedan att ha 1 häst på helinack där jag bara behöver rida :o
 
Ni som tränar framför teven hemma i vanliga rum, vilka pass gör ni? Jag undviker hopp, springa och sånt som det behövs en träningslokal till. Jag fuskar med de hoppövningar som är med i vissa pass jag gör, dels för jag hatar sånt och dels för att jag har ett jättefint original parkettgolv från 50-talet. Jag vill inte hålla på att hoppa runt på det. Så jag gör lite mindre yviga hoppövningar på en ryamatta. Spring eller sidsosteg med snabba stopp gör jag inte alls. Bor i en 2a så det är det enda rum jag ryms att träna i öht.
Jag gör mest core som är liggnde på matta eller minibands utan puls. Jag tänker att pulsen kan jag träna ute på mina joggingrundor. Jag har ändå svårt med motivationen till att ta i riktigt framför teven :o

Jag kör styrketräning framför tv emellanåt. Skivstång och hantlar blir kastade i soffan för att undvika märken i golvet, soffan ska ändå kasseras om några år.
 
Ni som tränar framför teven hemma i vanliga rum, vilka pass gör ni? Jag undviker hopp, springa och sånt som det behövs en träningslokal till. Jag fuskar med de hoppövningar som är med i vissa pass jag gör, dels för jag hatar sånt och dels för att jag har ett jättefint original parkettgolv från 50-talet. Jag vill inte hålla på att hoppa runt på det. Så jag gör lite mindre yviga hoppövningar på en ryamatta. Spring eller sidsosteg med snabba stopp gör jag inte alls. Bor i en 2a så det är det enda rum jag ryms att träna i öht.
Jag gör mest core som är liggnde på matta eller minibands utan puls. Jag tänker att pulsen kan jag träna ute på mina joggingrundor. Jag har ändå svårt med motivationen till att ta i riktigt framför teven :o

Jag gör ju aldrig några hopp iom skadorna, men jag tränar mest hemma med Sandra Friberg och hon brukar som du säkert vet alltid ha alternativ då. Jag kör mest hennes kickar när jag tränar hemma (vilket iofs var ett tag sen) men då är det sällan så yvigt att jag tycker det är ett problem hemma. Har alltid träningsmatta, från typ Rusta eller Stadium outlet.
 
Igår var en riktigt tuff dag både psykiskt och fysiskt då jag fick veta att jag inte bryter ner socker som en frisk person, så jag närmar mig graviditetsdiabetes. Då det är fjärde graviditeten och aldrig haft så dåliga siffror så fick dagens träning ta ut all frustration.

Dagens pass
Superset mellan knäböj mot vägg med pilatesboll och tåhävningar x 3
Superset raka marklyft med lutande bänkpress med samma vikt just nu (19,3 kg) x 3
Superset mellan musslan och tricepspress i maskin x 3
Superset mellan omvända hantelflyes och bicepscurl med samma vikt just nu (2 kg) x 3
Avslutade med hantelrodd x 2 för sen sa kroppen stopp för resten av de planerade övningarna

Går att öka vikterna i vissa övningarna men det blir så himla krångligt att superseta då eftersom jag har inte tillräckligt med vikter för att fylla upp mina 2 skivstänger till dess vikter. Supersetar ofta mina pass för att minimera träningstiden, och vilar olika länge mellan seten och övningarna. Dessutom så fokuserar jag endast på att kunna träna och inte pressa tunga vikter för då ger min onda gravida kropp upp helt.
 
Jag gör ju aldrig några hopp iom skadorna, men jag tränar mest hemma med Sandra Friberg och hon brukar som du säkert vet alltid ha alternativ då. Jag kör mest hennes kickar när jag tränar hemma (vilket iofs var ett tag sen) men då är det sällan så yvigt att jag tycker det är ett problem hemma. Har alltid träningsmatta, från typ Rusta eller Stadium outlet.

Vad är det för matta? En rulle typ yogamatta eller nåt rejälare? Jag har yogamatta från Rusta och en dyna för utemöbler under, tycker det är för hårt annars och den ligger inte heller stilla. Men den använder jag bara för övningar där en ligger på golvet. För litet och tex knäböj med hopp, då tar jag en del av ryamattan.
 
Vad är det för matta? En rulle typ yogamatta eller nåt rejälare? Jag har yogamatta från Rusta och en dyna för utemöbler under, tycker det är för hårt annars och den ligger inte heller stilla. Men den använder jag bara för övningar där en ligger på golvet. För litet och tex knäböj med hopp, då tar jag en del av ryamattan.
Det är en rulle, men tjockare än yogamattorna brukar vara. Tror min är 1,5 eller 1,7 cm tjock. Lite hårt är det i en del övningar när jag ligger på sidan men det går gå bara. Den blir lite halkig också om man är svettig och kör Mountain climbergs men då brukar jag ha en liten handduk under händerna.
 
Har ju varit borta i ca 4v och red första passet igår. Vet inte om det var ridningen mest eller gårdagens 60-minuters styrkepass med minibands inkl en hel del ben, som kändes mest. Men det märks i vilket fall att jag varit på semester och bara joggat och tränat mkt sporadiskt överkroppsstyrka. Inget annat bortsett från lite fjällvandring och dagliga promenader.

Tog en promenad på morgonen för jag var stel och trött. Åkte sedan och red ett normalt pass i ridhuset och direkt efter det tog jag en joggingrunda i skogen i stallet så hunden kunde vara lös. Blev bara 6,5 km då det var kvavt och jag var osäker på hur jobbigt det var för hunden, tyvärr regnade det ju inte som utlovat så det var bara mulet men ändå runt 20 grader...

Hoppas min kropp vaknar till liv snart och blir rolig att träna. Just nu känns den mest trött, stel, slö och otymplig.
Inget känns speciellt enkelt och jag får inte alls nån studs i löpsteget. Bara segt, trots att jag har bra flås så flyter det inte på riktigt. Förstår inte hur folk kan springa mer än 2 dagar/vecka för så fort jag lagt in mer löpning blir det såhär stolpigt och värdelöst. Nu har jag ändå sprungit regelbundet i ett år så kan ju knappast vara ovana vid belastningen.
 
Check på träning idag, på planeringen fanns ett överkroppspass men jag kände inte för det. Istället bytte jag ut det mot två kortare pass från appen: ett axelpass i tabataform som hette ”Shoulder burn” och ett ”Express glutes”-pass. Blev totalt ca 45 minuter :up:
 
Har ju varit borta i ca 4v och red första passet igår. Vet inte om det var ridningen mest eller gårdagens 60-minuters styrkepass med minibands inkl en hel del ben, som kändes mest. Men det märks i vilket fall att jag varit på semester och bara joggat och tränat mkt sporadiskt överkroppsstyrka. Inget annat bortsett från lite fjällvandring och dagliga promenader.

Tog en promenad på morgonen för jag var stel och trött. Åkte sedan och red ett normalt pass i ridhuset och direkt efter det tog jag en joggingrunda i skogen i stallet så hunden kunde vara lös. Blev bara 6,5 km då det var kvavt och jag var osäker på hur jobbigt det var för hunden, tyvärr regnade det ju inte som utlovat så det var bara mulet men ändå runt 20 grader...

Hoppas min kropp vaknar till liv snart och blir rolig att träna. Just nu känns den mest trött, stel, slö och otymplig.
Inget känns speciellt enkelt och jag får inte alls nån studs i löpsteget. Bara segt, trots att jag har bra flås så flyter det inte på riktigt. Förstår inte hur folk kan springa mer än 2 dagar/vecka för så fort jag lagt in mer löpning blir det såhär stolpigt och värdelöst. Nu har jag ändå sprungit regelbundet i ett år så kan ju knappast vara ovana vid belastningen.

Nu är jag inte någon löpexpert, då jag springer sakta på trailbana/snåriga ojämna spår i skogen. Men för mig har det hjälpt att hitta en rytm i löpstegen. Den tog tid och kändes så segt länge men sen lät jag kroppen bestämma vad den linkade in sig på. Jag har som bäst rytm omkring 8-9 km/h beroende på vart jag springer (om jag minns siffrorna från strava rätt. Har inte sprungit i år pga graviditet).
 
Dagen började riktigt dålig så jag trodde inte att jag skulle kunna orka träna idag. Men började träna ändå, och "belönade" mig med att prova en av mina favorit övningar: knästående på pilatesboll. Första gången sen jag blev gravid, vilket innebär ca 27 kg tyngre och en stor mage att hantera (v.28). Men det gick och jag känner mig som på moln och mitt humör/mående är mycket bättre :love:
 
Förstår inte hur folk kan springa mer än 2 dagar/vecka för så fort jag lagt in mer löpning blir det såhär stolpigt och värdelöst. Nu har jag ändå sprungit regelbundet i ett år så kan ju knappast vara ovana vid belastningen.
Testat olika skor? Gör ju inte mirakel men sen jag köpte hoka speedgoat som är väldigt dämpade så är jag helt förvånad över hur fräscha benen känns efter ett pass.
 
Testat olika skor? Gör ju inte mirakel men sen jag köpte hoka speedgoat som är väldigt dämpade så är jag helt förvånad över hur fräscha benen känns efter ett pass.

Nä, inte mer än att jag har mina Asics på barmark och IceBug på vintern. Men det är dags att byta ut de förstnämnda så jag tänkte att kanske det är bättre läge att åka till nån riktig löparbutik där man kan få gjuta sulor eller sånt (en kompis tipsade mig att det gjort stor skillnad för henne). Är för snål för att ha flera skor parallellt, jag nöter ut ett i taget och kper sen nya. Valde Asics för att det är gel, och jag springer mestadels på asfalt.
 
Nu är jag inte någon löpexpert, då jag springer sakta på trailbana/snåriga ojämna spår i skogen. Men för mig har det hjälpt att hitta en rytm i löpstegen. Den tog tid och kändes så segt länge men sen lät jag kroppen bestämma vad den linkade in sig på. Jag har som bäst rytm omkring 8-9 km/h beroende på vart jag springer (om jag minns siffrorna från strava rätt. Har inte sprungit i år pga graviditet).

Jag borde definitivt springa mer i skogen, bättre underlag och inte lika fixerat vid kilometertider då det är så varierande. Har nu joggat i samband med att jag vart i stallet även idag. Hunden tycker dessutom att det är kul att hänga med i skogen och jag slipper gå runt och dra på henne i stan. Känner igen det där om att hitta takten, men jag fattar inte hur jag Inte kan hitta den och få flyt, när det gick så lätt för ett par månader sedan..? Enda förklaringen jag har just nu är att jag gått upp i vikt, klart det blir tyngre att släpa runt då. Och anledningen till det är ju min andra faktor som spelar in, den evigt motarbetande sjukdomen hypotyreos som gör en trött och tjock perodvis utan att en riktigt kan räkna ut varför, känns mest slumpartat. Verkar vara typiskt för folk som lider av detta, att musklerna känns tunga och sega.
 
Nä, inte mer än att jag har mina Asics på barmark och IceBug på vintern. Men det är dags att byta ut de förstnämnda så jag tänkte att kanske det är bättre läge att åka till nån riktig löparbutik där man kan få gjuta sulor eller sånt (en kompis tipsade mig att det gjort stor skillnad för henne). Är för snål för att ha flera skor parallellt, jag nöter ut ett i taget och kper sen nya. Valde Asics för att det är gel, och jag springer mestadels på asfalt.
Jag har Asics gt-2000 på grusväg/asfalt och de räknas ju som väldämpade men jämfört med Hoka känns det som de knappt har nån dämpning alls.

Det rekommenderas ju att man har ett par skor att variera mellan för belastningen blir lite annorlunda. Jag vet inte hur nödvändigt det är men jag upplever det skönare dagen efter ett långpass få sätta på sig nåt annat. Sen blir det ju inte dyrare att ha fler par eftersom de håller längre.

Nu har jag nyss köpt nya Asics och nya Hoka speedgoat, de sistnämnda är ju terrängskor (och wow vad de är fantastiska på fjället och i skogen) men önskar mig ett par Hoka för grusväg också...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
396
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
866
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp