Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog en riktigt lugn joggingrunda idag på 8 km. Var lite småvarmt och jag var ju som vanligt stolpig i benen och utan svikt, så jag försökte hitta ett steg som ändå gick att ta sig framåt på. blev några naturliga pausinslag i form av blåbärs och kantarellsökning inför kommande skogsutflykter, och det passade bra när formen var kass och vädret lite för varmt för fyrbentingen att hålla högre tempo. I den hastigheten jag höll idag hade jag utan problem kunnat göra 1,5 mil så kanske får sikta på det istället för att bry mig om tempo.
 
Jag har Asics gt-2000 på grusväg/asfalt och de räknas ju som väldämpade men jämfört med Hoka känns det som de knappt har nån dämpning alls.

Det rekommenderas ju att man har ett par skor att variera mellan för belastningen blir lite annorlunda. Jag vet inte hur nödvändigt det är men jag upplever det skönare dagen efter ett långpass få sätta på sig nåt annat. Sen blir det ju inte dyrare att ha fler par eftersom de håller längre.

Nu har jag nyss köpt nya Asics och nya Hoka speedgoat, de sistnämnda är ju terrängskor (och wow vad de är fantastiska på fjället och i skogen) men önskar mig ett par Hoka för grusväg också...

Mina heter Gel Cumulus. Bor i en småstad så fanns inte jättemånga olika att prova, detta var den som passade bäst av vad som fanns. Men hoppas våga mig in till storstan nu när semestrarna är över i höst så man kan shoppa utan trängsel... De har varit bra men känns lite stumma nu så de är väl slut. Är lite sugen på att testa Hoka då jag hört bra om dem. Kanske skulle vara ide att ha en asfaltsko och en skogsstig-sko, eller rentav om de jag har nu duger i skogen. Det krävs ju inte samma dämpning där tänker jag, och de blir ju blöta och äckliga och man behöver inte vara lika rädd om en gammal sko som en ny :o Tänker att det är nog bra som du skriver att ha flera par att variera, men samtidigt vetetusan hur stor betydelse det har för en hobbymotionär som jag?

Edit: Skorna torkar väl ut av ålder så även om de inte slitits ut så blir de väl gamla ändå? :confused: Har bara fått för mig det.
 
Mina heter Gel Cumulus.
De är nog ungefär lika dämpade som mina Asics (fast mina har pronationsstöd).
Kanske skulle vara ide att ha en asfaltsko och en skogsstig-sko, eller rentav om de jag har nu duger i skogen. Det krävs ju inte samma dämpning där tänker jag, och de blir ju blöta och äckliga och man behöver inte vara lika rädd om en gammal sko som en ny :o
Beror nog på vilken typ av stig du springer på. På mina stigar skulle de ha alldeles för dåligt grepp... Har sprungit med mina Asics på stigarna/lederna här och det funkar dåligt.

Sen brukar terrängskor vara bättre på att släppa ut vattnet igen om man blir blöt och inte suga åt sig som en svamp.

Men, stigarna kring Uppsala funkade de bra på. Nu håller jag ju till i fjällmiljö och det kräver ju lite mer av skorna.
Skorna torkar väl ut av ålder så även om de inte slitits ut så blir de väl gamla ändå? :confused: Har bara fått för mig det.
Jo, det sägs så. Men jag har aldrig varit med om att ett par skor känts gamla och dåliga om de inte varit väldigt använda också. Har iofs inte testat att spara på oanvända skor 😅 de jag har används mycket.
 
De är nog ungefär lika dämpade som mina Asics (fast mina har pronationsstöd).

Beror nog på vilken typ av stig du springer på. På mina stigar skulle de ha alldeles för dåligt grepp... Har sprungit med mina Asics på stigarna/lederna här och det funkar dåligt.

Sen brukar terrängskor vara bättre på att släppa ut vattnet igen om man blir blöt och inte suga åt sig som en svamp.

Men, stigarna kring Uppsala funkade de bra på. Nu håller jag ju till i fjällmiljö och det kräver ju lite mer av skorna.

Jo, det sägs så. Men jag har aldrig varit med om att ett par skor känts gamla och dåliga om de inte varit väldigt använda också. Har iofs inte testat att spara på oanvända skor 😅 de jag har används mycket.

Jag har neutralt steg och jag har varit mkt nöjd med dem. Provade syrrans Hoka nu i sommar, en terrängsko, men de var en halv stl för liten för mig så gick bara att promenera i dem, vågade inte springa för att sabba tårna och behöva vila en vecka :o Jag springer bara på barriga stigar, sandbacke och grusväg. Möjligen nån stig med rötter men mkt sällan. Behöver inte nåt avancerat för greppets skull, men är ju en helt annan sak i fjällen. Där dög mina Asics knappt att vandra med i finväder, alldeles för mjuka/hala.

Mina skor brukade först vara joggingskor, sedan promenadskor, sedan stallskor och ja... efter detta är det bara graven som återstår 😅 :angel: På senare år har jag dock blivit less och slängt dem, inte säkerhetsmässigt med joggingskor i stallet och dessutom höll jag på att översvämmas över av alla gamla skor så till slut åkte hela samlingen ut i en flyttstädning :cautious:
 
Jag har neutralt steg och jag har varit mkt nöjd med dem. Provade syrrans Hoka nu i sommar, en terrängsko, men de var en halv stl för liten för mig så gick bara att promenera i dem, vågade inte springa för att sabba tårna och behöva vila en vecka :o Jag springer bara på barriga stigar, sandbacke och grusväg. Möjligen nån stig med rötter men mkt sällan. Behöver inte nåt avancerat för greppets skull, men är ju en helt annan sak i fjällen. Där dög mina Asics knappt att vandra med i finväder, alldeles för mjuka/hala.

Mina skor brukade först vara joggingskor, sedan promenadskor, sedan stallskor och ja... efter detta är det bara graven som återstår 😅 :angel: På senare år har jag dock blivit less och slängt dem, inte säkerhetsmässigt med joggingskor i stallet och dessutom höll jag på att översvämmas över av alla gamla skor så till slut åkte hela samlingen ut i en flyttstädning :cautious:
Då låter det ju som det kan funka bra att låta de du har nu bli trailskor och så köpa nya till väg :up:
 
Sprang elljusspåret ikväll. Två killar sprang ikapp mig men fortsatte springa precis bakom. Jag höll åt sidan (ganska smalt där, inte som såna där breda fixade elljusspår), saktade ned ännu mer för ville att de skulle springa om. Den ena säger "här gick det inte fort" och båda asgarvar. Sen springer de om med en väldig fart.

Hoppas det var turister, har aldrig sett dem förut. Kände mig så jävla kass 😔
 
Sprang elljusspåret ikväll. Två killar sprang ikapp mig men fortsatte springa precis bakom. Jag höll åt sidan (ganska smalt där, inte som såna där breda fixade elljusspår), saktade ned ännu mer för ville att de skulle springa om. Den ena säger "här gick det inte fort" och båda asgarvar. Sen springer de om med en väldig fart.

Hoppas det var turister, har aldrig sett dem förut. Kände mig så jävla kass 😔
Idioter.

1. Jag hade direkt tänkt att de skulle ofreda mig. För det är vad jag förväntar mig av män i grupp numera.
2. Det är män, vi kvinnor kommer aldrig att ha samma fysik hur vi än vill. Vilken onödig kommentar. Töntar.
 
Idioter.

1. Jag hade direkt tänkt att de skulle ofreda mig. För det är vad jag förväntar mig av män i grupp numera.
2. Det är män, vi kvinnor kommer aldrig att ha samma fysik hur vi än vill. Vilken onödig kommentar. Töntar.
Ja, jag brukar känna mig jättetrygg här men blev ganska orolig när de sprang ikapp och sen höll sig kvar precis bakom. Kanske var syftet att jag skulle bli skrämd :crazy:.
 
Har inte tränat alls på 5 veckor. 😔
Har varit oerhört nära den berömda väggen och bara tanken på att övht ta på mig träningskläder har varit övermäktig.

Kroppen börjar dock bli sämre så något måste göras. Idag har jag smugit igång med att promenera den korta slingan iförd träningskläderna. Det gick bra, hade hoppats få den där känslan av att det var härligt för kroppen men den uteblev tyvärr. Är åskvarmt i luften så hoppas det är därför.

Tanken är minst 1 till promenad denna veckan och sedan får vi se.
Har haft ungefär samma start på sommaren. Det är verkligen skit att hamna där. Stor kram till dig. :heart
Efter den initiala perioden med enbart vila så kände jag ett stort behov av promenader. För att få rensa hjärnan, bearbeta och få upp pulsen lite. Det blev väldigt helande och hjälpande för mig. Ibland får jag en skön känsla, ibland inte, men jag känner oftast en behagligare känsla i tankarna. Knutar reds ut eller i alla fall bearbetas i lugn och ro.

Det har hjälpt massor för mig, hoppas du får samma erfarenhet.
 
Har haft ungefär samma start på sommaren. Det är verkligen skit att hamna där. Stor kram till dig. :heart
Efter den initiala perioden med enbart vila så kände jag ett stort behov av promenader. För att få rensa hjärnan, bearbeta och få upp pulsen lite. Det blev väldigt helande och hjälpande för mig. Ibland får jag en skön känsla, ibland inte, men jag känner oftast en behagligare känsla i tankarna. Knutar reds ut eller i alla fall bearbetas i lugn och ro.

Det har hjälpt massor för mig, hoppas du får samma erfarenhet.
2 promenader hann det bli i veckan innan stormarna drog hit och då vågar jag inte befinna mig i en skog 😔
Idag har vinden lättat så tog en promenad på korta slingan idag med. Blev ett par löpinslag för jag ville verkligen springa. Orken finns tyvärr inte där 😞 och då menar jag inte kondis orken, för den var ok, utan den oerhörda känslan av trötthet i kroppen. Samma känsla som gör att det tar mig 2 timmar att ta på mig träningskläder och gå ut.

Tänker att jag ska försöka komma iväg på promenader så ofta som möjligt nästa vecka med, men minst 2 gånger iaf. Känner jag för att springa lite här och där så gör jag det men jag kommer inte planera in någon löpning för då är nog risken att jag inte kommer iväg.

Så länge jag bara går korta slingan så kan jag i teorin lägga in hur mycket löpning jag vill utan att det borde bli fysiska konsekvenser så jag behöver inte tänka på hur mycket jag isf springer.
 
2 promenader hann det bli i veckan innan stormarna drog hit och då vågar jag inte befinna mig i en skog 😔
Idag har vinden lättat så tog en promenad på korta slingan idag med. Blev ett par löpinslag för jag ville verkligen springa. Orken finns tyvärr inte där 😞 och då menar jag inte kondis orken, för den var ok, utan den oerhörda känslan av trötthet i kroppen. Samma känsla som gör att det tar mig 2 timmar att ta på mig träningskläder och gå ut.

Tänker att jag ska försöka komma iväg på promenader så ofta som möjligt nästa vecka med, men minst 2 gånger iaf. Känner jag för att springa lite här och där så gör jag det men jag kommer inte planera in någon löpning för då är nog risken att jag inte kommer iväg.

Så länge jag bara går korta slingan så kan jag i teorin lägga in hur mycket löpning jag vill utan att det borde bli fysiska konsekvenser så jag behöver inte tänka på hur mycket jag isf springer.
Vila om kroppen säger vila :heart Om man gör mycket annat en dag kanske inte hjärnan orkar ens en promenad även om kroppen kanske gör det.
 
Veckans tredje träningspass blev ett riktigt bra rygg- och axelpass 💪🏼 Mycket roddövningar, sidolyft och en hel del biceps också. Skönt!

Det avslutar också juli månad som har varit väldigt bra träningsmässigt! 14 styrketräningspass totalt, de flesta riktigt bra så jag är mer än nöjd :)

Sen vill man ju alltid göra det man inte kan göra, i mitt fall springa och träna tyngre benövningar men det får jag ta nån annan gång. Försöker tänka att varje pass jag gör nu är en investering i mig själv för att orka med graviditeten, orka bära runt på dottern, orka ta hand om två barn sen och ha bra förutsättningar att få tillbaka funktionaliteten efter förlossningen. Går snart in i tredje trimestern och jag vet att det blir tuffare då att få till meningsfull träning men jag ska göra mitt bästa.
 
Igår kväll stack jag ut på en runda för att bara njuta. Stig upp på fjället, gå där jag vill och springa när jag känner för det. Tanken var att det nog skulle bli att gå i branta backar och springa där det var plattare. Men jag var pigg och det var så kul att springa uppför, så flera gånger sprang jag där det var väldigt brant och fick upp pulsen i 95 % av maxpuls. Sen gick jag en stund tills jag kände för att springa mer. Avslutade med att springa nedför slalombacken och dels brukar jag vara jättetrött då och dels tycker jag det är jobbigt att springa nedför men jag var pigg nästan hela vägen och det var jättekul! Hemma efter nästan två timmar och njutarpasset blev det bästa på länge.

Idag trodde jag benen skulle kännas ganska slitna men känner ingenting! Jag som för ett tag sen klagade på hur tungt det kändes :D
 
Hade tänkt jogga imorse men jag var som en blandning av sirap och betong. Gick en seg morgonrunda med hund och när jag kom hem lyckades jag peppa mig till att göra lite styrkeövningar med Sandra Friberg, satte ihop 3 korta pass och det blev en halvtimme hela kroppen. Kändes bra då det var pass jag inte gjort innan men som jag gillade till störst del.

Hade tänkt jogga efter ridning och ta en runda i skogen med hunden lös, men jag var så ohemult jävla trött och seg så jag bara orkade inte. Tog en promenad med en kollega istället och även om jag kände mig allt annat än pigg och rask så var vi iaf ute i nästan 2 tim. bättre än nånting. Imorgon ska jag ta tag i att ringa och bråka på vårdcentralen igen och hoppas få nåt annat gehör än "Alla prover ser bra ut. Hejdå" :meh:
 
Jag vet inte om jag skrivit det, men jag verkligen älskar mitt löpband. Förstår inte varför jag inte köpt ett tidigare eftersom vi bor ganska backigt. Går oftast minst 1 gång om dagen, om vi inte är iväg.

Måndag, onsdag och fredag är dock styrketräningspass för hela kroppen. Så det fick vara först ut idag, och insåg att jag inte kan göra diagonala lyft mer pga typ foglossning. Undrar därför om någon har tips på en lättare övning som påminner om denna? Visst att jag kan lyfta på endast armarna, men då finns det betydligt roligare övningar :angel: Provade även ball slam idag som jag inte heller kört på hela graviditeten, men det funkade fint så nu ligger den på måndagens program :D
 
Sprang elljusspåret ikväll igen och denna gång var jag helt ensam 🙂. Benen börjar kännas lite slitna nu (inte konstigt) men annars pigg, bättre tid än på länge trots att jag tog det jättelugnt. Känns nästan lika kul att springa nu som att åka skidor :D

Garmin brukar ju påstå lite konstiga saker och jag bryr mig inte så mycket, men när jag tyckte det gick så tungt sa den inte produktiv och nu har den ändrat till produktiv vilket stämmer så väl med känslan.
 
Jag vet inte om jag skrivit det, men jag verkligen älskar mitt löpband. Förstår inte varför jag inte köpt ett tidigare eftersom vi bor ganska backigt. Går oftast minst 1 gång om dagen, om vi inte är iväg.

Måndag, onsdag och fredag är dock styrketräningspass för hela kroppen. Så det fick vara först ut idag, och insåg att jag inte kan göra diagonala lyft mer pga typ foglossning. Undrar därför om någon har tips på en lättare övning som påminner om denna? Visst att jag kan lyfta på endast armarna, men då finns det betydligt roligare övningar :angel: Provade även ball slam idag som jag inte heller kört på hela graviditeten, men det funkade fint så nu ligger den på måndagens program :D
Diagonala lyft, menar du typ deadbug då?
 
Sprang elljusspåret ikväll igen och denna gång var jag helt ensam 🙂. Benen börjar kännas lite slitna nu (inte konstigt) men annars pigg, bättre tid än på länge trots att jag tog det jättelugnt. Känns nästan lika kul att springa nu som att åka skidor :D

Garmin brukar ju påstå lite konstiga saker och jag bryr mig inte så mycket, men när jag tyckte det gick så tungt sa den inte produktiv och nu har den ändrat till produktiv vilket stämmer så väl med känslan.
Vad skönt att det har släppt nu! 🤗
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
385
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp