Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag glömde nämna det men förra veckan var alltså sista veckan på det 6-veckorsprogram jag har följt. Har inte följt det till punkt och pricka direkt pga graviditeten men på ett ungefär i alla fall :) Supernöjd med det.

Igår började jag på ett nytt program, som är 4 veckor långt och med lägre svårighetsgrad. Det innehåller 2-3 pass per vecka där styrkeövningar blandas med pulshöjande övningar. Hoppas det ska funka bra :)
 
Märker att kosten påverkar mig helt sjukt mycket. Lite för mycket socker och precis alla gamla skador ballar ur. Svårt att kombinera med att faktiskt orka träningen i långa loppet.
 
Jag var inte alls pepp på träning igår men crossfiten gick ändå bra. Coachen snappade upp att jag hade problem och löste dem. Hade problem med en axel igen som jag haft ont i tidigare, något jag nämnde för en kompis som tränade samtidigt. Efteråt frågade hon hur knäna kändes, så jag lyckades nog inte maskera att de bråkade också så väl som jag trodde 🙄

Imorse var jag ute för att springa en sväng, efter typ fem minuter dog lurarna 😩 skit, jag som vill ha musik och coachning om intervallerna under tiden. Fick springa lite på måfå istället…

Min motivation senaste dagarna har helt enkelt varit ”vill du vara tjock och otränad? Nä, så rör på fläsket då!”
 
Undrar om någon kan rekommendera en bra steg-app? Samsung health har jag erfarenhet av att de reggar steg bara man kliver upp från soffan, och den jag nyss tog bort reggade 4000 steg medan den låg still på bänken och laddade batteriet.
 
Lyckades ta mig ut på en kortare joggingrunda ikväll, eftersom jag kompromissade och skippade ridning och bara longerade en stund. Fattar inte hur andra hinner träna i vardagen :o Jag jobbar 7-16 utan lunchrast och jag är aldrig hemma före 19.30 (oftast 20.00) inkl stall och hundrastning... då är jag både trött och hungrig och inte i mode för övrig träning.

Whatever. Blev knappt 5 km enligt karta. Nytt ställe som jag inte kände till så jag hade lite svårt att lägga ett tempo som kunde hålla hela vägen, förhoppningsvis blir det enklare nästa gång. Men helt okej ändå, med tanke på den låga utgångsnivå. Ligger tydligen lågt i alla värden så inte konstigt jag är så jävla trött och tung. Har såklart inte lycktas boka nån tid för kl 8 när de öppnar är det hysterisk på mitt jobb och vid 9 när jag kunnat ringa dessa dagar så har telefontiderna varit slut.. Yey.
 
Jag är på det igen med mina megapass, och kroppen verkar hålla (ta i trä). Det är som jag skrev ovan kost, och sömn, som påverkar mest. Mår bra av att ha längre vila mellan passen och inte hålla på med ett par timmar om dagen. Funderar på hur jag ska göra när jag återgår till jobbet på riktigt igen i September. Särskilt September blir nästan omöjligt hektisk, men även efter så vet jag inte riktigt när jag ska lyckas klämma in sex timmar. Det är ju som en hel arbetsdag extra liksom.
 
Förresten vad gör ni efter träning för att ta hand om er själva? Menar inte stretching och så utan mer timmarna efteråt när en är mör och lite stel sådär. Finns det något bra sätt att hjälpa kroppen eller är det bara att stå ut?
 
Förresten vad gör ni efter träning för att ta hand om er själva? Menar inte stretching och så utan mer timmarna efteråt när en är mör och lite stel sådär. Finns det något bra sätt att hjälpa kroppen eller är det bara att stå ut?

Jag unnar mig att känna mig lite lugn och tillfreds. En rätt sällsynt känsla. I övrigt gör jag inget speciellt. Kanske ser på teve eller slösurfar med gott samvete. Jag är ju inte på nån träningsnivå som kräver nåt extra tänker jag.
 
Överkroppspass idag, tidseffektivt på ca 25 minuter inklusive uppvärmning.

Tre superset:
1. Knästående armhävningar + enarmsrodd med kettlebell
2. Sittande tricepspress med hantel + framåtfälld hantelrodd neutralt grepp
3. Sittande enarmspress med hantel + omvända hantelflyes

Sista supersetet skulle egentligen vara en ”core finisher” men sånt pysslar jag ju inte med för tillfället :p så jag körde igenom axlar och rygg lite extra istället.
 
Förresten vad gör ni efter träning för att ta hand om er själva? Menar inte stretching och så utan mer timmarna efteråt när en är mör och lite stel sådär. Finns det något bra sätt att hjälpa kroppen eller är det bara att stå ut?

Käkar magnesium varje dag annars krampar jag i vaderna i slutet av matcherna (fotboll)..
Efter fotbollsträning, gym och löpning ser jag till att varva ner ordentligt och stretchar, sen varm dusch när jag kommer hem och har det varit hård träning eller match så sover jag med back on track för vader och knä!
Efter ridning gör jag oftast ingenting, bara när jag påfrestat vaderna extra mycket, som vid hoppträning eller galoppintervaller där man står upp mycket, då blir det back on track på när jag sover!
I övrigt kör jag med massagepistolen regelbundet + kiropraktorbesök en gång i månaden! :)
 
Förresten vad gör ni efter träning för att ta hand om er själva? Menar inte stretching och så utan mer timmarna efteråt när en är mör och lite stel sådär. Finns det något bra sätt att hjälpa kroppen eller är det bara att stå ut?

Duschar framförallt, sen på med lite varma sköna kläder. Om jag kan så försöker jag ta en liten promenad, eller så slappar jag i soffan. Är tämligen oförtjust i det annars men efter träning så kan jag komma till ro och göra det.
 
Förresten vad gör ni efter träning för att ta hand om er själva? Menar inte stretching och så utan mer timmarna efteråt när en är mör och lite stel sådär. Finns det något bra sätt att hjälpa kroppen eller är det bara att stå ut?
Ingenting typ, förutom att stretcha, äta något och duscha. Rullar lite på tennisboll och foam roller för att släppa på spänningar runt min höft men det gör jag lite närsomhelst.
 
Käkar magnesium varje dag annars krampar jag i vaderna i slutet av matcherna (fotboll)..
Efter fotbollsträning, gym och löpning ser jag till att varva ner ordentligt och stretchar, sen varm dusch när jag kommer hem och har det varit hård träning eller match så sover jag med back on track för vader och knä!
Efter ridning gör jag oftast ingenting, bara när jag påfrestat vaderna extra mycket, som vid hoppträning eller galoppintervaller där man står upp mycket, då blir det back on track på när jag sover!
I övrigt kör jag med massagepistolen regelbundet + kiropraktorbesök en gång i månaden! :)

Ingenting typ, förutom att stretcha, äta något och duscha. Rullar lite på tennisboll och foam roller för att släppa på spänningar runt min höft men det gör jag lite närsomhelst.

Svarar båda: Innan pandemin gick jag på massage ganska ofta, nu är det något mer av ett projekt att få till. Har använt både foam roller och boll men tycker inte det gör så stor skillnad. Lite svårt att få till bra tyngd på vaderna, som är mitt värsta, och mellan skulderblad och på axlar. Sitter liksom illa till.

Vad är back on track?
 
Förresten vad gör ni efter träning för att ta hand om er själva? Menar inte stretching och så utan mer timmarna efteråt när en är mör och lite stel sådär. Finns det något bra sätt att hjälpa kroppen eller är det bara att stå ut?
Äter! :D Försöker äta så fort jag kommer hem men ibland är jag för trött för en riktig måltid, då brukar jag iaf se till att få i mig soygurt, frukt och nötter.

Annars är det väl inte så mycket att göra. Sova och äta som man ska.
 
Äter! :D Försöker äta så fort jag kommer hem men ibland är jag för trött för en riktig måltid, då brukar jag iaf se till att få i mig soygurt, frukt och nötter.

Annars är det väl inte så mycket att göra. Sova och äta som man ska.
Jag måste erkänna att jag nog slarvar lite med maten efter, särskilt om jag tränar på kvällen. Är aldrig hungrig efter träning och trött som jag är resonerar jag att jag spenderar ju ingen energi när jag sover. Jag vet att det inte är så. Borde kanske ha lite nötter i sovrummet så det inte blir ett sånt projekt (det vill säga jag behöver inte gå 10 meter extra till köket:rolleyes:).
 
Jodå, jag finns kvar och jag håller igång helt ok! Fortsätter enligt mitt runstreaktänkande även om jag tillåter mig att skippa någon dag ibland. Första veckan på semestern blev det inget, vi var på resa och jag jobbade också så det blev lite tight.

Jag börjar bli av med flera hjärnspöken och elaka djävlar som säger att jag är dålig på att springa. Jag springer kort och jag springer sakta och jag har börjat att gilla att springa 😯

Ikväll var jag riktigt i mitt happyplace, efter 40 mil i bil så är vi åter i fjällen. 1,6 km nästan 200 meters höjdökning och denna utsikt. Jag är ju ingen snabb löpare- men djäklar jag tror jag är riktigt bra på att springa uppför, det här med uppför kanske är min grej, är väldigt bra på att gå
Snabbt uppför och länge😃
 

Bifogade filer

  • 0E05EE02-FCD4-4BBD-8A40-0C966AB23611.jpeg
    0E05EE02-FCD4-4BBD-8A40-0C966AB23611.jpeg
    307,9 KB · Visningar: 6
Svarar båda: Innan pandemin gick jag på massage ganska ofta, nu är det något mer av ett projekt att få till. Har använt både foam roller och boll men tycker inte det gör så stor skillnad. Lite svårt att få till bra tyngd på vaderna, som är mitt värsta, och mellan skulderblad och på axlar. Sitter liksom illa till.

Vad är back on track?
Back on track är nog lättast att läsa om på deras sida om för att förstå, jag skulle bara röra till det.. 😅 Men i korta drag, långvågig infraröd energi som reflekteras tillbaka till kroppen..
https://backontrack.se/pages/welltex

Det finns skydd/kläder för i stort sett hela kroppen! Även stort sortiment för häst och hund!
Jag använder i stort sett bara för knä och vader, men har även haft för armbåge och en polotröja + att jag har snabbandage, täcke och benskydd till hästen! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
394
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
841
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 191
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp