Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick ihop 21 mils längdskidåkning i februari. Jag hade tänkt mig mer men senaste tiden har jag fokuserat mer på kortare pass med bra fart (för att vara jag) än att orka åka långt, och sen har fler dagar än väntat gått bort pga riktigt dåligt väder och även lite annat trassel.

Åkte med kompis för några dagar sen och i en uppförsbacke tyckte jag att han var så långsam så jag sa "men åk då!", han ba "oj jävlar" (ovan vid att jag faktiskt hänger med). Det var skönt att få känna att den före åker lite för sakta istället för att se den försvinna iväg och inte ha en chans att hänga på. Efteråt sa han "snart åker du ifrån mig". Det är planen :sneaky:.

Borde börja fokusera på löpning också men när det finns fina spår väljer jag alltid skidorna istället. Nu är det dock skitväder och ska vara några dagar till så kanske kan få in lite löpning i början av veckan.
 
Har man tänkt åka ett Vasalopp i månaden och saknar 12 km på februaris sista dag får man bege sig ut hur än det ser ut!

de senaste dagarnas extrema blidväder har förstört spåren, skräpigt och stavarna sjönk ner en halvmeter. 😁 Nåväl ska det vara 12 km så ska det vara 12 km. Det gick sakta och det var inte särskilt kul, men 12k in på kontot och 9 mil avverkade även i februari!

@Niyama 21 mil wow starkt jobbat! Vad kul att du känner effekt!

nu är planen klar, fram mot mitten av veckan kommer det att bli kallare så nästa fredag satsar jag på Vasaloppet 30 hemma!
 
Fick ihop träningsveckan ändå. Först gick jag en rask promenad 1 tim på fm och tränade 20 min styrkeövningar när jag kom hem. Sen ikväll joggade jag 5 km. Kändes helt okej, med tanke på hur det varit senaste veckorna. Fck stå och trampa och vänt på en tågöverfart så det blev kanske 5.5 km :o

Planerar nu jogging på ons och sön nästa vecka. Det enda som jobbet tillåter...
 
Gick en långpromenad i solen idag och spanade in stans andra naturreservat, 2 h inklusive två kaffepauser och 11k steg/9 km. Har(/haft) sjukt svårt att gå bara för att det är trevligt, så intalar mig det bygger lite pannben :angel: och 30 min yoga när jag kom hem. Har otroligt nog skrapat ihop 12 pass i februari, fattar inte hur det gick till :p
1B559687-AFF8-464C-8FF0-792640059F18.jpeg

(Vilket boomerfoto med tummen i bild :meh: :rofl:)
 
Förra veckan blev det bara 2 träningspass pga förkylning och sen ridkurs under helgen. Men det blev 9 ridpass iallafall och någon promenad.

Sammanfattar februari med totalt 17 träningspass, uppdelat på 5 små löppass och resten styrka. Två pass mer än januari och kroppen och ryggen känns helt okej faktiskt!

Idag ska jag rida på lunchen, cykla med familjen i em och ikväll får det bli gymmet :)
 
Testade ashtanga yoga för första gången igår. Det var jobbigt! Men kul att testa och kommer fortsätta göra det då och då. Såg också att jag passerade ett år av daglig yoga och meditation förra veckan. Känns verkligen som att det är en självklar rutin nu även om det kanske har blivit lättare i o m pandemin, har inte funnits så mycket annat att göra :p Det är intressant att titta tillbaka och se hur mycket jag lärt mig under året nu när jag har gjort det såpass regelbundet.

Har vilat från skidåkning senaste veckan men ska ta mig ut antingen imorgon eller på torsdag. Mitt knä har varit lite känsligt så tänkte det är bäst att ta det säkra före det osäkra och vila lite extra.
 
Har loggat 10 styrkepass på gymmet i februari. Börjar känna mig lite sliten och har svårt att återhämta mig ordentligt men tror det beror mer på livet (och jobbet) i allmänhet än träningen i synnerhet. Påskveckan får bli en vilovecka. Håller bra takt för målet minst 100 pass under 2021.
 
Fortsatt dåligt på träningsmotivationsfronten här - ja, på livsmotivationsfronten överlag för att vara helt ärlig. Det har varit ganska mörkt och kämpigt inne i huvudet på mig de senaste veckorna, av olika skäl. Jag tar mig fortfarande ut på dagliga promenader och gör lite yoga varje kväll, men det är med nöd och näppe att det blir av. Därför plockar jag fram det berömda knepet "berätta för andra att du ska träna så ökar sannolikheten för att det blir av" och meddelar härmed följande:
  • Imorgon eller på onsdag SKA jag utöva någon slags styrketräning, om så bara i en kvart
  • På fredag/lördag/söndag SKA jag ge mig ut på en löprunda av något slag, om så bara 2 km
Det är ju löjligt lite nu när jag tittar på det, men oj vad svårt det känns att få det gjort. Men nu jävlar! Nu vill jag börja känna mig lite levande igen!

Har även tänkt om lite vad gäller yogan och hoppas att min nya strategi ska göra att det känns lite mindre motigt att göra det varje dag. Jag vet ju att jag gillar det, egentligen.

Heja mig!
 
Fortsatt dåligt på träningsmotivationsfronten här - ja, på livsmotivationsfronten överlag för att vara helt ärlig. Det har varit ganska mörkt och kämpigt inne i huvudet på mig de senaste veckorna, av olika skäl. Jag tar mig fortfarande ut på dagliga promenader och gör lite yoga varje kväll, men det är med nöd och näppe att det blir av. Därför plockar jag fram det berömda knepet "berätta för andra att du ska träna så ökar sannolikheten för att det blir av" och meddelar härmed följande:
  • Imorgon eller på onsdag SKA jag utöva någon slags styrketräning, om så bara i en kvart
  • På fredag/lördag/söndag SKA jag ge mig ut på en löprunda av något slag, om så bara 2 km
Det är ju löjligt lite nu när jag tittar på det, men oj vad svårt det känns att få det gjort. Men nu jävlar! Nu vill jag börja känna mig lite levande igen!

Har även tänkt om lite vad gäller yogan och hoppas att min nya strategi ska göra att det känns lite mindre motigt att yoga varje dag. Jag vet ju att jag gillar det, egentligen.

Heja mig!
Heja heja! Det är en bra strategi, hade själv en riiiiktigt jäkla trög springkväll så sent som idag, men ibland måste man få lov att lura sig själv och sätta till synes futtiga små mål för att få glädjas åt att uppnå dem. Och i bästa fall att det känns så enkelt och bra att klara målen, så att hjärnan programmeras om utifrån den känslan.
 
Heja heja! Det är en bra strategi, hade själv en riiiiktigt jäkla trög springkväll så sent som idag, men ibland måste man få lov att lura sig själv och sätta till synes futtiga små mål för att få glädjas åt att uppnå dem. Och i bästa fall att det känns så enkelt och bra att klara målen, så att hjärnan programmeras om utifrån den känslan.
Ja, jag hoppas att det är så! Oftast behöver man liksom bara lirka och smörja maskineriet lite för att det ska börja gå av sig självt (nåja...) igen.
 
Köpte nya löparskor i söndags.
Igår var det så premiär med löpning. Har fått av fysio att jag ska gå 2 min och springa 1min, 1varv på spåret (1,4km) i 4(!) veckor innan jag höjer.

Jag är inte den mest tålmodiga av mig 🙈 men med nya skor som gör att jag går korrekt för första gången och med 15min promenad till spåret så var det ungefär vad mina fötter klarade 🤣

Satsar på att få in minst 2 gå/jogg pass i veckan nu så får vi se om lederna håller. 👍

Nästa vecka drar vi igång en ny Chloe Ting challenge så det lär ju bli intressant att försöka kombinera de två...
 
Jag hade en genomklappning i helgen där jag faktiskt inte orkade träna på söndagen (red flera hästar på lördagen så det räknas definitivt som träning när man inte rider så regelbundet!). Kroppen kändes trött och sliten och jag kände mig vansinnigt trött på att ha träningsvärk någonstans hela tiden. Träningsvärken från ridningen satt visserligen i ända till igår kväll men det är ju en annan femma :D

Men, igår var det nya tag. Körde ett 17-minuters helkroppspass och därefter ett 10-minuters corepass. Det var jobbigt som sjutton men funkade bra! Coreträningen är ännu en prenumeration jag köpt från Sandra Friberg och den är fyra veckor lång så planerar att kombinera den med andra pass när det funkar.
 
Lite off topic men I går hade jag ett sådan jäkla go pass nere i mitt källargym. Vet inte hur många gånger jag hade "Salt" med Ava max på repeat - men jag får sådan grym träningskänsla av den låten.

Den är perfekt att pumpa biceps till och eftersom jag inte har någon gammal kärlek som jag vill räcka fingret åt så brukar jag i stället tänka på alla gubbar som "lilla gummat" mig under mitt arbetsliv och det får mig verkligen att gå igång max!

(En period när jag var tämligen ung, där just innan trettio var jag väldigt frustrerad på män som inte ville lyssna på vad jag sade och gruppdissade mig, denna period tränade jag mycket powerstrike (boxcersize) det hjälpte bra ::D fick sådan djäkla energi av att mentalt placera deras huvuden på boxningssäcken, fast sådan kanske man inte ska säga högt? :o)

Så lite offtopic här
- Vilka är era bästa träningslåtar som ni får power av
- Vilka träningsformer lyfter er när ni är nere, arga etc?
 
Lite off topic men I går hade jag ett sådan jäkla go pass nere i mitt källargym. Vet inte hur många gånger jag hade "Salt" med Ava max på repeat - men jag får sådan grym träningskänsla av den låten.

Den är perfekt att pumpa biceps till och eftersom jag inte har någon gammal kärlek som jag vill räcka fingret åt så brukar jag i stället tänka på alla gubbar som "lilla gummat" mig under mitt arbetsliv och det får mig verkligen att gå igång max!

(En period när jag var tämligen ung, där just innan trettio var jag väldigt frustrerad på män som inte ville lyssna på vad jag sade och gruppdissade mig, denna period tränade jag mycket powerstrike (boxcersize) det hjälpte bra ::D fick sådan djäkla energi av att mentalt placera deras huvuden på boxningssäcken, fast sådan kanske man inte ska säga högt? :o)

Så lite offtopic här
- Vilka är era bästa träningslåtar som ni får power av
- Vilka träningsformer lyfter er när ni är nere, arga etc?
Löpning eller nåt annat flåsigt funkar bra för mig när jag känner mig nere, arg eller har ångest :)

Musik lyssnar jag typ aldrig på när jag tränar så där har jag inget svar egentligen.
 
Jag tog mig ut i gymmet i morse trots lite låg motivation. Marklyft, press, skivstångsrodd, good mornings och raka marklyft. Kände mig ganska svag i marklyften men annars gick det ändå rätt bra. Ibland får man bara köra på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
394
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
845
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 195
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp