Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har kört en timmes crossfit idag :)

Uppvärmningen var 7 min AMRAP
Dumbbell swings 15 st
Scap pull ups och hunden 10 st
Långa hopp (stora kliv med squat för mig)
Lizard stretch
som avslutning 1 min pulshöj

Sen körde vi 12 min AMRAP, mina övningar var:
20 dumbbell snatches (7 kg)
12 box step ups
8 box push ups

vila 3 min och sen upprepa ovanstående 12 minuter igen!

Check out 60 sit ups där varje minut skulle börja med 2-3 burpees. Här får jag erkänna att jag kastade in handduken, kroppen var heeelt slut :sorry:

Efteråt gick jag en 5 km promenad i hopp om att gå ur lite mjölksyra ur benen och slippa alltför mycket träningsvärk imorgon. Oklart om det var en bra idé, känner mig mest bara ännu mer trött :p tur det fortfarande är semester några dagar till.
 
Joggingrundan blev såklart inget av. Huvudvärken från helvetet har varit närvarande hela dagen och inte blivit bättre av nåt. Kunde inte ens ha ridhjälm på mig, rida var uteslutet ändå då jag knappt orkade longera min häst. Har masat mig runt på hundpromenader och det blir nog tyvärr allt den här dagen. Blir lite stressad av att det är torsdag och jag brukar göra 2 joggingpass per vecka men inget har blivit än :(
 
Någon som har tips på alternativ till push ups eller vanliga fel? Håller armbågarna intill kroppen, på knä, och jag kommer inte ens ner med bröstet till armbågen sas innan det skakar… Har problem med ett senfäste dessutom som gör ont så skulle vilja vara lite snäll mot det också. Måste dock få upp styrkan för att stabilisera.

Fick gjort den tyngre yogan idag iaf! Så gott!!!
 
Någon som har tips på alternativ till push ups eller vanliga fel? Håller armbågarna intill kroppen, på knä, och jag kommer inte ens ner med bröstet till armbågen sas innan det skakar… Har problem med ett senfäste dessutom som gör ont så skulle vilja vara lite snäll mot det också. Måste dock få upp styrkan för att stabilisera.

Fick gjort den tyngre yogan idag iaf! Så gott!!!
Utan att vara expert skulle jag säga att du inte behöver ha armbågarna precis intill kroppen utan snarare lite snett utåt från kroppen. Tänk typ mittemellan rakt utåt och rakt inåt, om det låter rimligt :p Jag tycker också det hjälper att liksom vrida in armvecket så att det pekar mer rakt framåt. Dvs placera händerna i marken, cirka axelbrett isär, aktivera gärna fingrarna, vrid armvecken framåt. När du sänker ner låter du armbågarna gå lite snett utåt.

Du kommer kanske inte så djupt i början men det blir lättare vartefter du blir starkare :)
 
Jag lyckades få till ett andra träningspass den här veckan, får se om det blir något mer. Passade på att träna utomhus. Kort helkroppspass som väl inte blev så vansinnigt jobbigt direkt men det får räcka bra så. Känner mig inte så smidig längre men är tacksam så länge jag klarar av att träna :)
 
Någon som har tips på alternativ till push ups eller vanliga fel? Håller armbågarna intill kroppen, på knä, och jag kommer inte ens ner med bröstet till armbågen sas innan det skakar… Har problem med ett senfäste dessutom som gör ont så skulle vilja vara lite snäll mot det också. Måste dock få upp styrkan för att stabilisera.

Fick gjort den tyngre yogan idag iaf! Så gott!!!
Googla Hur man gör armhävningar så får du nog många bra tips 😃 Mitt tips blir att spänna bålen också så du får hjälp där. Om du har armarna intill kroppen tar det nog mer på triceps än på bröstmuskeln och axlar. Gissar jag.

Man kan också träna skulderbladen genom shrugs i planka, det hjälper när man gör armhävningar. Även en jättebra övning för alla som jobbar framför dator tex: https://www.linabjorkskog.com/traning/lucka-20-hitta-skulderbladen-med-3-bra-ovningar

Som alternativ till plankställningen kan man ligga på rygg och sträcka armarna rakt mot taket. Sjunk ner mot golvet med axlarna och sträck sedan armarna mot taket. Upprepa. :)
 
Blev ingen träning igår då jag inte mådde bra varken psykiskt eller fysiskt, det är lite mycket just nu. MEN har precis tränat 32 minuter och insett att min kropp levererar uppenbarligen som bäst på lördagar :D

Blev tex armhävningar på knä, latsdrag med band, knäböj mot vägg med boll, rodd TRX. Samt att jag provade att stå på alla fyra på pilatesbollen och endast sträcka ut en hand. Innan jag blev gravid så körde jag höger hand fram och vänster ben bak på boll, men finns inte en chans att jag vågar det nu i snart graviditetsvecka 32 och en massa extra gravidkilon :rofl:

Jag är inte personen som tränar tunga vikter i marklyft, kronlyft eller clean and press. Jag älskar att utmana kroppen i flera olika kroppsövningar, som tex knälyft i chinsräcke, sidoledspromenad (gå sidled i plankan) och Paolo robertos flygande italienaren med klapp i händerna framför kroppen. Dessa övningar får dock vänta tills nästa år :laugh:
 
Hallå, tränar ni nåt? Den här tråden låg på sidan 3 :cautious:.

Jag hade tänkt ta skidbacken idag (gillar att starta veckan med ett tufft pass) men kände inte för det så tog min runda som är nästan 8 km och 300 höjdmeter. Så även om den inte går rakt uppför berget så är det backigt. Sprang när jag kände för det och gick när det blev för tufft. Jättekul och härligt och ett jättebra pass, benen är helt slut nu, trots att jag bara gjorde vad jag kände för.
 
Hallå, tränar ni nåt? Den här tråden låg på sidan 3 :cautious:.

Nope, förra veckan blev "ledig". Började den nya dieten och är inne på dag 5 av 10 som i mitt fall består av grönsaker och frukt, samt enstaka ägg. Har inte känt mig pigg alls, kan knappt rida och när jag ridit och varit med hunden i skogen så är all energi slut. Jag hoppas det är utrensningssymptom och att det ska bli bättre när jag efter 10 dagar får börja äta mer vettigt, hoppas jag. Åtminstone får jag äta fett igen så saker börjar smaka nåt. Trots att det är jobbigt att vara orkeslös känner jag ev en blygsam förbättring i kroppen, kan inte sätta fingret på det dock, kanske om möjligt är mindre svullen.
 
Hallå, tränar ni nåt? Den här tråden låg på sidan 3 :cautious:.

Jag hade tänkt ta skidbacken idag (gillar att starta veckan med ett tufft pass) men kände inte för det så tog min runda som är nästan 8 km och 300 höjdmeter. Så även om den inte går rakt uppför berget så är det backigt. Sprang när jag kände för det och gick när det blev för tufft. Jättekul och härligt och ett jättebra pass, benen är helt slut nu, trots att jag bara gjorde vad jag kände för.
Vilket härligt pass!

Ja, jag tränar på! Har tränat väldigt intensivt ända fram till nu. Fr.om denna vecka blir det nu nedtrappning i hopp om att få en formtopp till maran den 4/9. Och det är med skräckblandad förtjusning som jag inser att det nu är riktigt nära. Men trots att jag är i mitt livs form så känner jag mig fortfarande extremt tveksam till om jag verkligen kommer klara att springa i 42 km. Det känns fortfarande som en total omöjlighet. Men jag hoppas att adrenalin, farthållare och sällskap ska leda till ett mirakel. :laugh: Om inte så kommer jag i alla fall vara nöjd med att jag gjorde ett försök!

Idag blir det 6 x 40 s intervaller med 20 s vila i 3 set. Ska bli riktigt kul!
 
Jag var på crossfit igår men fick inte riktigt till det tyvärr. Tror det var för att det blev knas med mitt mellanmål innan för inte ens rodden flöt på fast jag brukar tycka det är gött och roligt att jobba på där.

Nu på morgonen har jag varit ute och sprungit en sväng, och där satte inte konditionen stopp som det kändes senast utan idag har jag haft rejäla känningar i benhinnorna :( igen. Så jäkla trött på det. Men har planerat in mer sjukgymnastik så hoppas det ger sig. Sjukgymnasten sa att så länge det ändå funkar också känningarna ger med sig på 12 timmar så kan jag träna på.
 
Jag tränar också på men har varit så trött pga kaos på jobbet efter semestern. Knappt orkat resa mig ur soffan så har bara blivit något lätt tabata-pass och yoga. Vill ut och springa men jag inväntar lite mera löparglädje.
 
Jag var på crossfit igår men fick inte riktigt till det tyvärr. Tror det var för att det blev knas med mitt mellanmål innan för inte ens rodden flöt på fast jag brukar tycka det är gött och roligt att jobba på där.

Nu på morgonen har jag varit ute och sprungit en sväng, och där satte inte konditionen stopp som det kändes senast utan idag har jag haft rejäla känningar i benhinnorna :( igen. Så jäkla trött på det. Men har planerat in mer sjukgymnastik så hoppas det ger sig. Sjukgymnasten sa att så länge det ändå funkar också känningarna ger med sig på 12 timmar så kan jag träna på.
Så tråkigt att benhinnorna fortsätter att strula för dig! Hoppas sjukgymnastiken kommer att hjälpa.
 
Hallå, tränar ni nåt? Den här tråden låg på sidan 3 :cautious:.

Jag hade tänkt ta skidbacken idag (gillar att starta veckan med ett tufft pass) men kände inte för det så tog min runda som är nästan 8 km och 300 höjdmeter. Så även om den inte går rakt uppför berget så är det backigt. Sprang när jag kände för det och gick när det blev för tufft. Jättekul och härligt och ett jättebra pass, benen är helt slut nu, trots att jag bara gjorde vad jag kände för.
Svar nej! :D Har dock just kommit hem till Skottland igen och påbörjar idag 10 dagars karantän, så nu lär det bli en del träning framöver för att undvika att jag klättrar på väggarna alltför mycket. Tänkte satsa på att köra 20-30 min yoga om dagen dessa 10 dagar, och komplettera med några pass styrketräning i hemmagymmet. :)
Vilket härligt pass!

Ja, jag tränar på! Har tränat väldigt intensivt ända fram till nu. Fr.om denna vecka blir det nu nedtrappning i hopp om att få en formtopp till maran den 4/9. Och det är med skräckblandad förtjusning som jag inser att det nu är riktigt nära. Men trots att jag är i mitt livs form så känner jag mig fortfarande extremt tveksam till om jag verkligen kommer klara att springa i 42 km. Det känns fortfarande som en total omöjlighet. Men jag hoppas att adrenalin, farthållare och sällskap ska leda till ett mirakel. :laugh: Om inte så kommer jag i alla fall vara nöjd med att jag gjorde ett försök!

Idag blir det 6 x 40 s intervaller med 20 s vila i 3 set. Ska bli riktigt kul!
Så spännande med lopp! Är det i Helsingborg du ska springa? Har du någonsin sprungit den distansen förut?
 
Svar nej! :D Har dock just kommit hem till Skottland igen och påbörjar idag 10 dagars karantän, så nu lär det bli en del träning framöver för att undvika att jag klättrar på väggarna alltför mycket. Tänkte satsa på att köra 20-30 min yoga om dagen dessa 10 dagar, och komplettera med några pass styrketräning i hemmagymmet. :)

Så spännande med lopp! Är det i Helsingborg du ska springa? Har du någonsin sprungit den distansen förut?
Ja precis! Så det blir nog vackra vyer i alla fall! Nix pix. Jag har sprungit 30 km-pass som längst nu under träningen inför. Och det har verkligen känts som max. Tanken på att fortsätta i ytterligare 12 km har känts fullständigt orimlig. Så vi får väl se om jag kan ta mig i mål. Oavsett vilket så ska det bli enormt kul att springa lopp igen! Det blir mitt första sedan coronan.
 
Hur stretchar man övre delen av skinkan och ut mot höfterna på ett smidigt sätt? Jag kommer inte riktigt åt utan att ligga på golvet och det vill jag helst inte göra i vårt omklädningsrum på jobbet... Har börjat springa igen efter ett längre uppehåll och så fort jag rör mig mycket (även cykling och gång) så blir jag så himla stel just där.
 
Wow, idag kände jag för första gången under detoxen att jag hade lite ork och inspiration kvar efter hundpromenaden. Jag gjorde ett 20 min core/rygg-pass med Sandra Friberg innan den orken tog slut. Stolt över mig själv. Hoppas nu orken räcker till resten av dagen för ikväll ska jag åka och träna med min häst :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
385
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 531
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp