Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lugnare på jobbet idag och då var löparglädjen tillbaka och vilken löparglädje dessutom. Sprang mina lättaste och snabbaste km. Hittade ett perfekt tempo där jag bara kunde rulla på och orkade till och med öka lite på slutet plus springa förbi och ifrån en snubbe som såg rätt tränad ut vilket gav lite extra boost. 😅
 
Hur stretchar man övre delen av skinkan och ut mot höfterna på ett smidigt sätt? Jag kommer inte riktigt åt utan att ligga på golvet och det vill jag helst inte göra i vårt omklädningsrum på jobbet... Har börjat springa igen efter ett längre uppehåll och så fort jag rör mig mycket (även cykling och gång) så blir jag så himla stel just där.
Fungerar det att sitta på golvet med raka ben? För i så fall kan sätta ena benet i kors över det andra och dra lite i knäet. Då stramar det i skinkan och utsida höft.
 
Hur stretchar man övre delen av skinkan och ut mot höfterna på ett smidigt sätt? Jag kommer inte riktigt åt utan att ligga på golvet och det vill jag helst inte göra i vårt omklädningsrum på jobbet... Har börjat springa igen efter ett längre uppehåll och så fort jag rör mig mycket (även cykling och gång) så blir jag så himla stel just där.
Just höfternas utsida brukar jag stretcha som Utsida lår på denna sida. Där fanns några bra förslag på stretch för sätesmuskulatur med. :)
https://napraidrott.se/traning/stretch/
 
Utrensningssymptom låter ju osannolikt, men om du äter mindre än du brukar så är det ju inte så konstigt att du blir orkeslös. Inget bränsle liksom.
Nä det är ju ingen konstig ekvation, men nu när jag äter frukt äter jag nog inte mindre kalorier än vanligt. Jag äter jäkligt mkt frukt :o De tre första dagarna var värst, huvudvärk, ont i magen och kallsvettig. Kan bero på energibrist men jag hoppas på nåt fånigt vis att det kan vara nåt utrensingssymptom (läser en del om andra som upplever sånt men jag har ju som vanligt ingen kontakt med kroppen så jag vet helt enkelt inte vad jag ska vänta mig). Hoppas i vilket fall det är nyttigt att rensa systemet också, även om jag inte åt direkt onyttigt innan...
 
I måndags blev det löpning, styrka och rörlighet och igår styrka och rörlighet. Däremellan promenad varje dag. Inte blivit någon ridning för han har tappsko och hovslagaren svarar inte. Men har en tid bokad med honom på tisdag så jag får vänta tills då bara. Sen ska det ridas! Sjuk abstinens :p
 
Här börjar det kännas lite trögare med träningen men har gjort två styrkepass i veckan i alla fall, även om gårdagens pass var rätt mjäkigt :p Men jag är klar nu med fyraveckorsprogrammet jag har kört så nu blir det träning efter eget huvud de veckor som är kvar fram till förlossning (eller om jag stoppar tidigare, allt beror på hur jag mår och hur kroppen känns såklart).
 
Jag har inte styrketränat eller så, men väl yogat 20-30 minuter varje dag i 5 dagar nu. Heja mig! Det känns verkligen att jag saknat yogan, att det ska vara så förbaskat svårt att ta sig tid till det när den "riktiga" vardagen smyger sig på! 🙄 Musklerna tackar i alla fall för detta initiativ, även om jag dragits med lite träningsvärk i axlarna sedan onsdagens pass.
 
Jag satte nytt PB i hang power clean tidigare i veckan 🥳

Tränade då för min ”andra” coach som var riktigt imponerad av hur bra teknik jag har trots relativt oerfaren. Himla kul eftersom jag verkligen ansträngt mig att få till den, i början blev det gärna att jag stod lite på tå i något slags försök att skydda knäna.
 
Jag har haft semester hela augusti, dels från jobbmen även allt som handlar om kost, träning, och hälsa :laugh: så jäkla skönt att bara lulla på och inte ens fundera på det. Har mått så otroligt bra.

Ikväll är det dock dags för den bistra verkligheten igen och jag sitter och tittar på gymkort. Ena kedjan här har en enskild avdelning för kvinnor och det lockar otroligt mycket. Helst hade jag haft grejer hemma men det är nog lite optimistiskt i en tvårummare :laugh:
 
Ridit söndag och måndag, promenerat varje dag, spårat med hundarna och igår blev det gymmet. Körde 20 min löpning på bandet och sen styrka och rörlighet enligt sjukgymnastens schema. Är väldigt glad att ha det att luta mig mot. Jag ändrar ibland och byter ut lite övningar men det är detta jag oftast gör och det som uppenbarligen gjort under för min rygg.

Idag står det ridning och promenad på schemat :)
 
Tro det eller ej men jag lyckades ta mig ut på en joggingrunda idag :banana: Inte jättelångt och inte jättesnabbt men det kändes åtminstone inte lika tungt som sist. Tror jag var ute kring 45 min men blev störd av ett larm från jobbet så fick jäkta tillbaka och glömde kolla exakt när jag avslutade.
Har ju vilat nästan helt från all övrig träning än hundrundor och ridning i säkert 2 veckor. Vet inte om det är vilan eller faktum att min detoxkur är avslutad så min kost är lite bredare, eller en kombo, men det känns bra :)
 
Tränade teknik (och skillnad på olika begrepp) på senaste crossfiten, det var välbehövligt! Även om man alltid är noga med tekniken så är det fasen mycket att komma ihåg i alla övningar. Här fick man välja antingen squat eller power (bara det, jag vet nu vad ”power” betyder!) och göra sets med high cleans, hang cleans, cleans, push press, push jerk och split jerk. Rörigt först, ordning och reda sen. Fick mycket beröm av coachen för min teknik, hen var riktigt imponerad och sa att på en del övningar var jag tekniskt sett ett år framåt typ. Kul!

Trodde det skulle bli lite lugnare pass iom teknikträningen, HA! Avslutades med 16 skitjobbiga minuter AMRAP.
 
Imorn ska jag hämta gymkortet innan jobbet, och sen ska jag prova upplägget att träna på vägen hem från jobbet - 04:30 :p det är hyggligt längs vägen hem och det lär väl inte vara jättemycket folk den tiden hoppas jag. Ska jag hem och sova först blir det kring 17-18, gymmet ligger mitt i city och jag vill vara i fred :laugh:
(Ja det är såna här praktikaliteter som är största problemet för mig 😅)
 
Nä det är ju ingen konstig ekvation, men nu när jag äter frukt äter jag nog inte mindre kalorier än vanligt. Jag äter jäkligt mkt frukt :o De tre första dagarna var värst, huvudvärk, ont i magen och kallsvettig. Kan bero på energibrist men jag hoppas på nåt fånigt vis att det kan vara nåt utrensingssymptom (läser en del om andra som upplever sånt men jag har ju som vanligt ingen kontakt med kroppen så jag vet helt enkelt inte vad jag ska vänta mig). Hoppas i vilket fall det är nyttigt att rensa systemet också, även om jag inte åt direkt onyttigt innan...

Rensning av vad? Sånt sköter ju levern. Diverse "detox" eller "cleanse" är ju känt för att vara scam.
 
Träningsmotivationen har dalat ganska mycket, måste jag erkänna. Gravid vecka 32 och kroppen blir mer och mer begränsad, jag är trött och otymplig, svullen och ryggen värker en del emellanåt.

Har dragit ner förväntan till två pass per vecka istället för tre, korta pass på ca 20 minuter duger utmärkt. Bara att göra NÅNTING liksom, allt är bättre än inget och jag vill hellre gå från gymmet och känna att jag kunde ha tränat mer, än att känna att det nog blev lite för mycket. I dagsläget får jag liksom rejäl mjölksyra i benen av tio knäböj med kroppsvikt :p

Ett pass gjort igår i alla fall. Lite aktiveringsövningar och sen knäböj med kroppsvikt, good mornings, sittande hantelpress och sist hantelrodd. Ganska lätta vikter, mer fokus på kontakt och ganska långsamma/excentriska repetitioner.
 
Jag är inne på sista dagen i karantän och kan konstatera att det förvisso blev yoga (nästan) varje dag som tänkt, men att den där motivationen att styrketräna inte har infunnit sig. Jag tror att det beror på att jag vet att jag snart kommer att kunna gå tillbaka till crossfit igen, så jag kan lika gärna vänta på det istället för att tvinga mig till ett oinspirerat pass i vårt lilla pytte-hemmagym. Först ska jag dock vaccinera mig, så morgondagen går bort p.g.a det. På lördag står vandring på schemat och söndag har gymmet stängt. Med andra ord blir det inte crossfit-comeback förrän tidigast måndag, men det är ju faktiskt bara några dagar bort!

Jag känner mig väldigt motiverad att komma igång ordentligt igen och blev faktiskt lite inspirerad av mig själv när jag snubblade över en bild som togs för knappt 2 år sedan och där jag tycker att jag ser stark och hälsosam ut:

20191030_181848.jpeg


Sådär ser jag definitivt inte ut i dagsläget, men det är å andra sidan inte särskilt konstigt med tanke på hur knäppa de senaste 18 månaderna varit.

Det bästa av allt är att jag vet att bilden togs under en period då jag inte gjorde något särskilt avancerat alls. Jag åt lite allt möjligt men i måttlig mängd och tränade 2-3 pass crossfit i veckan som vanligt. Har till och med gått tillbaka bland mina inlägg här för att dubbelkolla att det stämmer :D Dessutom var jag nyligen hemkommen från en solsemester som innehöll mycket godsaker och noll träning.

Vad jag försöker komma till är att jag blev motiverad av att se hur jag faktiskt kan se ut och känna mig om jag bara återgår till någon slags normalt liv där det finns utrymme för såväl vinkvällar med tjejgänget som ett halvt kilo lösgodis framför TV:n en helg - men också ett par rejäla träningspass. Det behöver inte vara något extremt, utan jag tror att jag kommer att hitta tillbaka till betydligt större trivsel i min kropp bara genom att återgå till ett hyfsat normalt och framförallt lockdown-fritt liv. Vi får väl hoppas att den teorin stämmer!
 
Håller tummar och vill ha en rapport :)

Rapport: jag överlevde! Nybörjargruppen visade sig egentligen vara för simpel rent konditionsmässigt, men jag pratade med tränaren efteråt och med tanke på skadehistorik och att jag hade känningar i benhinnorna på dagens pass rekommenderade han ändå att fortsätta i nybörjargruppen. Och göra min sjukgymnastik varje dag…

Nu kanske jag kommer börja rida torsdagar så det blir nog inget mer av den anledningen men annars tyckte jag det var roligt, vi varvade att jogga och gå med lite stretching, teknikträning och balansövningar också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
394
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
845
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 195
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp