Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gode gud, dagens crossfitpass var ta mig tusan ett enda långt krig. Jag kände mig ändå hyfsat pigg och glad före, men jävlar i mig vad pannbenet (och benen, och armarna, och magen, och lungorna, och hjärtat) fick jobba!

Uppvärming: Lite olika stretchövningar samt 10 gående utfall, 5 burpees, 10 hängande benlyft och 10 knäböj. 3 rundor.

Sedan 20 min då man i par skulle hjälpas åt att göra så många rundor som möjligt av:

30 toes to bar alt. hängande knälyft (jag gjorde det sistnämnda)
50 burpees
75 wall balls (6 kg)

Jag parade ihop mig med en annan tjej som låg på ungefär samma nivå och vi hann med 2,5 rundor innan tiden var slut. Längsta 20 minuterna i mitt liv! :laugh: Jag brände ut mig alldeles under andra rundan wall balls och fick skala ner lite under de sista omgångarna (gjorde 10+10+5 istället för 15+15+10) för att inte svimma :p Är ändå förvånad över att klockan inte mätte mer än 160 i maxpuls för jag kände mig betydligt flåsigare än så. Nåja, 85 intensiva minuter blev det av det hela i alla fall.

Nu sitter jag hopsjunken i en liten hög på golvet i hallen och ska försöka kravla mig in i badrummet för en ytterst välbehövlig dusch!
Jävlar i havet :eek:
 
Blev intervaller idag. Låg betydligt bättre på första kilometern än jag gjort de senaste veckorna. Det kan hända att kilometer nummer 2 istället kändes väldigt tung 🙄🙈

Snittakten för passet blev iaf 11 sekunder snabbare per kilometer så det går ju åt rätt håll iaf.

I morgon blir det styrketräning och långpromenad med bästa vännen. ♥️
 
Mitt gym bygger på Level Method där man då och då gör ”tester” enligt en karta för att se vilken nivå man ligger på, finns massa olika teman och idag var det styrkeblocket -> squat endurance.

De som är på de högre nivåerna hade back squats med egen kroppsvikt bland annat. Själv fick jag börja längst ner på skalan då där man gör ett fåtal squats men inte till fullt djup utan har en låda som stoppar. Jag klarade till slut 25 squats i ett set till 16” låda och fick sen inse att det är allt jag klarar med de här knäna :( försökte göra en till fullt djup för att kanske kunna kravla mig ett steg till uppåt på skalan men det gick verkligen inte.
Jomen sådana tester har vi också ibland, det är kul tycker jag! Men det här gick alltså ut på att man skulle göra så många reps som möjligt med en viss vikt, på den nivå man nu befann sig på, eller?

Jag brukar för övrigt också undvika att gå hela vägen ner i squats, åtminstone när de är tunga, och i mitt fall handlar det om att skydda ryggen som kan bli lite arg på mig av just squats och deadlifts.
 
Jomen sådana tester har vi också ibland, det är kul tycker jag! Men det här gick alltså ut på att man skulle göra så många reps som möjligt med en viss vikt, på den nivå man nu befann sig på, eller?

Jag brukar för övrigt också undvika att gå hela vägen ner i squats, åtminstone när de är tunga, och i mitt fall handlar det om att skydda ryggen som kan bli lite arg på mig av just squats och deadlifts.
Jag tycker egentligen det är kul med, men samtidigt nedslående när jag vet redan från början att jag inte kommer klara så mycket. Här är det bestämda övningar, bestämt antal reps och bestämd vikt (en del steg ska också vara inom en viss tid) beroende på vart på skalan man är. Om man förenklar så var jag nu på 2:1, andra gruppen med övningar men lättaste övningen. I tyngdlyftningstestet klarade jag upp till 3:4. Varje grupp har 3-4 övningar tror jag.

Nästa steg för mig hade varit 20 air squats i ett set som skulle klaras av på mindre än 60 sekunder. Men för att klara det testet behöver man ju då kunna göra dem korrekt, och för mig kommer smärtan i knäna långt innan rumpan ens är nere i knähöjd. I vanliga fall kör jag det som går och varvar med höftlyft men just när jag kör testerna är det så himla irriterande när det tar stopp för att det gör ont, inte för att jag har maxat.
 
Tog mig ut på joggingrunda 6.5 km ikväll. Kändes bra med tanke på att det var nästan 3v sedan. Håller på att fastna i ge upp-modet känner jag. Givetvis blir det inte bättre av att skippa träningen men ja... livet blir ju inte bättre ens när jag försöker vara duktig så ibland orkar jag bara inte ta tag i nåt alls. Utdelningen är ju lika skral så då känns det som skitsamma om jag bara rullar med i det som måste göras. I görandet ingår ju ridning och dagliga hundpromenader så jag rör ju på mig 1-3 tim/dag även om det inte är jogging och styrketräning.
 
Jag tycker egentligen det är kul med, men samtidigt nedslående när jag vet redan från början att jag inte kommer klara så mycket. Här är det bestämda övningar, bestämt antal reps och bestämd vikt (en del steg ska också vara inom en viss tid) beroende på vart på skalan man är. Om man förenklar så var jag nu på 2:1, andra gruppen med övningar men lättaste övningen. I tyngdlyftningstestet klarade jag upp till 3:4. Varje grupp har 3-4 övningar tror jag.

Nästa steg för mig hade varit 20 air squats i ett set som skulle klaras av på mindre än 60 sekunder. Men för att klara det testet behöver man ju då kunna göra dem korrekt, och för mig kommer smärtan i knäna långt innan rumpan ens är nere i knähöjd. I vanliga fall kör jag det som går och varvar med höftlyft men just när jag kör testerna är det så himla irriterande när det tar stopp för att det gör ont, inte för att jag har maxat.
Aha, nu fattar jag bättre och den sortens tester känner jag inte igen alls. Intressant! Men ja, det riskerar ju alltid att vara både nedslående och frustrerande det här med test och jag hatar verkligen känslan av att behöva bryta för att det gör ont, inte för att man är trött. Så vansinnigt irriterande! :down:
 
Man vet att det är illa när gymägarens hund, som håller på att utbildas till terapihund, kommer och sätter sig ovanpå en där man ligger i sin lilla hög och försöker hitta tillbaka till någon slags normal andning igen efter avslutat pass. Hon tyckte tydligen att jag verkade vara någon som behövde lite terapi efter dagens pass, och det hade hon helt rätt i :rofl:
 
Dagens styrketräning och promenad blev med kort varsel enbart promenad så nu vet jag inte riktigt hur jag ska få till träningen i veckan. Vill helst bara träna på vardagarna men nu är jag en dag kort 🤔
 
Dagens styrketräning och promenad blev med kort varsel enbart promenad så nu vet jag inte riktigt hur jag ska få till träningen i veckan. Vill helst bara träna på vardagarna men nu är jag en dag kort 🤔
Hatar sånt där, ett brott i schemat kan förstöra en hel vecka! Min lösning brukar vara att bara hoppa det och fortsätta som om inget hänt, om jag inte är i uppbyggnadsfas efter skada.
 
Jag har haft vila efter mitt maraton för två veckor sedan. Jag har därmed heller inte kunnat vara med på träningarna med löpargruppen. Men igår var det äntligen dags! Och vilket pass det blev!! Vi sprang lite kortare intervaller: 2 x 4 min, 3 x 2 min, 4 x 1 min och 6 x 30 s. Två nya deltagare i gruppen bjöd på härligt motstånd så vi fick till ett riktigt, riktigt bra pass! Så jäkla kul!! :banana:
 
Hatar sånt där, ett brott i schemat kan förstöra en hel vecka! Min lösning brukar vara att bara hoppa det och fortsätta som om inget hänt, om jag inte är i uppbyggnadsfas efter skada.
Jag tänker att ev. får benpasset hamna på lördag, om jag hinner. Brukar inte ha tid att träna på helgen. Gott det inte så får det väl vara så.
 
Behöver lite kloka tankar här nu.
Springer intervaller (pw/jogg) enligt ett program som min pulsklocka har.

Snittempot/km blev ytterligare 6sek snabbare. Jag sprang på 12-13km/h. Jag hade världens håll nästan hela tiden, mådde illa på slutet. Snittpuls 122 🤔 och fick således hela tiden höra att pulsen var för låg och att jag behövde öka tempot vilket är sjukt svårt när man har håll och mår illa. 🤷‍♀️

Jag får inte detta att få ihop. Varför får jag ett sådant håll när pulsen är sjukt låg?
 
Blev ingen löpträning imorse, har fortsatt sova dåligt så prioriterade 45 min extra sömn. Tänkte ta en ordentlig promenad med ljudboken i lurarna ikväll istället, har möte heeela eftermiddagen så blir skönt med lite frisk luft.
 
Behöver lite kloka tankar här nu.
Springer intervaller (pw/jogg) enligt ett program som min pulsklocka har.

Snittempot/km blev ytterligare 6sek snabbare. Jag sprang på 12-13km/h. Jag hade världens håll nästan hela tiden, mådde illa på slutet. Snittpuls 122 🤔 och fick således hela tiden höra att pulsen var för låg och att jag behövde öka tempot vilket är sjukt svårt när man har håll och mår illa. 🤷‍♀️

Jag får inte detta att få ihop. Varför får jag ett sådant håll när pulsen är sjukt låg?
Håll behöver inte vara relaterat till ansträngningen i sig utan kan handla om att ligament, fascia, eller andra strukturer i magtrakten inte gillar påfrestningen av själva rörelsen. Att det skumpar för mycket helt enkelt. Jag hade testat att cykla eller något annat mindre skumpigt för att se om håll uppstår även då.
 
Behöver lite kloka tankar här nu.
Springer intervaller (pw/jogg) enligt ett program som min pulsklocka har.

Snittempot/km blev ytterligare 6sek snabbare. Jag sprang på 12-13km/h. Jag hade världens håll nästan hela tiden, mådde illa på slutet. Snittpuls 122 🤔 och fick således hela tiden höra att pulsen var för låg och att jag behövde öka tempot vilket är sjukt svårt när man har håll och mår illa. 🤷‍♀️

Jag får inte detta att få ihop. Varför får jag ett sådant håll när pulsen är sjukt låg?
Jag tycker inte håll brukar hänga ihop med puls?

Men använde du handledsmätning eller pulsband? Vet inte hur vältränad du är, men det låter ju som att den visat för lågt om det var illamående-jobbigt. Handledsmätning är ju inte helt pålitligt. Har du maxpuls inställd rätt?
 
Vet inte om det är nu jag har slutat träna för den här graviditeten? Blev två gånger förra veckan, hittills ingen gång den här veckan och är inte speciellt sugen. Jag gör dock lite små övningar varje dag, typ tåhävningar, isärdrag med gummiband, musslan, armhävningar mot bordet och liknande. Knipträning också såklart :D Vecka 35 nu.
 
Jag tycker inte håll brukar hänga ihop med puls?

Men använde du handledsmätning eller pulsband? Vet inte hur vältränad du är, men det låter ju som att den visat för lågt om det var illamående-jobbigt. Handledsmätning är ju inte helt pålitligt. Har du maxpuls inställd rätt?
Handledsmätning men har testat den mot pulsband innan och då har den stämt tycker jag.

Jag tror att illamåendet kom av smärtan med hållet. Men jag är ju inte säker. 🤔

Maxpulsen har den koll på. För 2 veckor sedan sprang jag just detta passet för första gången. Precis efter en förkylning och var väl inte helt återställd 🙄 Då låg pulsen i löpningen på mellan 167 och 185. Snittpuls på passet 144. Då fick jag höra att pulsen var för hög och att jag skulle sakta ner hela passet . Fick t om gå vissa bitar även i löpintervallerna för att klockan var så arg på mig 🤷‍♀️ inget håll dock.
 
Handledsmätning men har testat den mot pulsband innan och då har den stämt tycker jag.

Jag tror att illamåendet kom av smärtan med hållet. Men jag är ju inte säker. 🤔

Maxpulsen har den koll på. För 2 veckor sedan sprang jag just detta passet för första gången. Precis efter en förkylning och var väl inte helt återställd 🙄 Då låg pulsen i löpningen på mellan 167 och 185. Snittpuls på passet 144. Då fick jag höra att pulsen var för hög och att jag skulle sakta ner hela passet . Fick t om gå vissa bitar även i löpintervallerna för att klockan var så arg på mig 🤷‍♀️ inget håll dock.
Låter ju som att den inte visat rätt puls hela tiden då? Min stämmer oftast, men t.ex. en gång påstod den att jag hade 100 i puls när jag åkte längdskidor uppför en slalombacke. Gissar att typ 180 hade stämt bättre 😅. Har hänt flera gånger att den visat fel men inte lika fel som då.

Annars var det väl att du hade håll som ställde till det? Alltså att du utan håll hade kunnat springa på mer och få upp pulsen.
 
Jag har haft vila efter mitt maraton för två veckor sedan. Jag har därmed heller inte kunnat vara med på träningarna med löpargruppen. Men igår var det äntligen dags! Och vilket pass det blev!! Vi sprang lite kortare intervaller: 2 x 4 min, 3 x 2 min, 4 x 1 min och 6 x 30 s. Två nya deltagare i gruppen bjöd på härligt motstånd så vi fick till ett riktigt, riktigt bra pass! Så jäkla kul!! :banana:

Stort grattis i efterskott till maratonprestationen, så starkt! :bow: Har själv lyckats falla ur träningstråden under trädgårdssäsongen... så har inte uppdaterat mig ordentligt här på ett tag. :o Men, nu när Göteborgsvarvet gjort ännu en lite otippad 180-gradersvändning (samtidigt som den där mysiga pannlampssäsongen börjar och trädgården går in i vilofas några månader) så kanske det är läge att snöra på löparskorna igen? Och åtminstone ge det ett försök till våren 2022. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
396
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
866
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp