Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träning för mig är/har varit att "få det överstökat". Jag är lat. Jag tycker dock om träning under tiden och efter det är gjort, men har extremt svårt att bara göra det. Förra veckan kände jag mig inte på topp, så istället för två gånger/vecka blev det ingenting. Och jag känner mig lite besviken. Den känslan är så rolig, då jag tidigare bara ryckt på axlarna. Jag har varit igång sen september? Har aldrig tränat regelbundet så länge tidigare! Det tråkiga är att min fantastiska PT flyttar söderut om bara två veckor. :cry: jag ska såklart prova en ny, men jag trivs enormt bra med min nuvarande.

Målet med min träning är att bli starkare och få en kropp som orkar och håller. Plus att få träningsvärk, annars känns det inte som att jag tagit i tillräckligt. :laugh: det andra målet är att träna på något sätt 2-3 gånger i veckan. Inte superambitiöst på något sätt, men det känns som ett mål som är rimligt att nå, resten av livet.
 
Idag startar jag en ny utmaning, såhär lite mitt i månaden. Från och med idag fram till måndag 15 mars blir det 3 träningspass och 3 PW i veckan. Jag tränar fortfarande med några vänner i en park en gång i veckan, och denna vecka växlar jag upp till två. Det är hemskt tuffa pass så mer än dessa två och ett till orkar jag inte med. Så det kommer alltså bli:

Måndag: Parkträning
Tisdag: PW
Onsdag: PW
Torsdag: Parkträning
Fredag: PW
Lördag: Gym
Söndag: Vila

Någon annan som är på en månads utmaning med start idag? :)
 
De nya övningarna från tränaren på MammaFitness passar mig mycket bättre. Från och med fredag börjar jag jobba också så minskar till två styrka och en cardio per vecka. Visar det sig att jag hinner/orkar (mentalt) fler så är det bara att öka på igen.
 
Jag har tappat bort min träningsmotivation lite den senaste veckan och det i kombination med kaos på jobbet gjorde att det endast blev ett träningspass förra veckan. Men ett är bättre än inget!

Idag var det lite lugnare på jobbet och jag lyckades efter många om och men förflytta mig in till hemmagymmet för ett träningspass. Varken kroppen eller knoppen var på humör, så jag la ribban lågt och hittade på en snabb cirkel som jag körde tre varv av:

1. Arnold press
2. Russian twists med hantel
3. Armhävningar
4. Mountain climbers
5. Axellyft åt sidan och framåt
6. Heel taps

Vilade i en minut mellan varje varv. Det var överraskande jobbigt, så det kändes helt okej att det inte varade särskilt länge. Hade en tanke på att köra 4 eller kanske 5 varv först, men när det efter 3 varv fortfarande inte kändes roligt någonstans bestämde jag mig för att det fick räcka där och körde lite yoga istället. Huvudsaken är att jag gjorde något, kom upp i puls, svettades lite och använde kroppen på ett sätt som gjorde att den blev lite trött. :up:
 
Även jag har kört hemmaträning idag. Körde samma blockpass som jag körde för lite drygt två veckor sedan. Är en massa övningar för ffa ben och mage. 3 block, 4 övningar per runda och tre rundor av varje. 55 min totalt. Och det var en avsevärd skillnad mot första gången! Jag blev väldigt förvånad över att det hade blivit en sådan skillnad. Så det var riktigt kul! Sen körde jag även ett snabbt corepass som var på 6 min. Sen var jag slut som artist igen! :rofl:
 
Varit ute i snön och krigat. Det är något särskilt med att ligga på rygg i snön i en stadspark mitt i vintern och blicka upp mot himlen, några sekunders återhämtning innan nästa övning drar igång. Knarrande snö, moln när man flåsar. Muskler som svider så att man tillslut inte tror att man orkar mer, men man orkar ändå lite till. Sen har jag promenerat hem, tryckt en poké bowl på vägen och nu tagit en lång och varm dusch. Träning när den är som bäst 👌
 
imorgon ska jag sätta mig på spinningcykeln igen. jävligt nervös faktiskt. siktar på 20 minuter intensiv cykling men vet inte ens om jag vågar ha pulsklockan på:(
Usch, stackare. Får du någon vidare hjälp från vården eller är det mest "kör på så länge det känns okej"?
 
Usch, stackare. Får du någon vidare hjälp från vården eller är det mest "kör på så länge det känns okej"?
Sen jag hade ok på EKGet så släppte de det. Sen känns det väl som att jag skulle kunna höra av mig igen men det är inte så mycket de kan göra åt saken som jag förstått, så onödigt att springa in och ut på VC för att de bara ska säga åt mig att vila om det inte känns bra. Bara så svårt att veta om det är dålig kondition på grund av lång vila nu eller dålig kondition för att hjärtat fortfarande är dåligt. När det väl gör ont är det ju "för sent" som jag förstått det, då är det hög risk.

Lutar mot att jag tar pulsklockan på, men för att mäta att jag inte får för hög puls istället för tvärt om. Men hur vet jag ens vad som är en rimlig puls vid ansträngning? Brukade ligga på 190-200 innan, har vilopuls på 60-65. Max 160 kanske? Eller mindre? :confused:
 
Sen jag hade ok på EKGet så släppte de det. Sen känns det väl som att jag skulle kunna höra av mig igen men det är inte så mycket de kan göra åt saken som jag förstått, så onödigt att springa in och ut på VC för att de bara ska säga åt mig att vila om det inte känns bra. Bara så svårt att veta om det är dålig kondition på grund av lång vila nu eller dålig kondition för att hjärtat fortfarande är dåligt. När det väl gör ont är det ju "för sent" som jag förstått det, då är det hög risk.

Lutar mot att jag tar pulsklockan på, men för att mäta att jag inte får för hög puls istället för tvärt om. Men hur vet jag ens vad som är en rimlig puls vid ansträngning? Brukade ligga på 190-200 innan, har vilopuls på 60-65. Max 160 kanske? Eller mindre? :confused:
Jag tror du har stor nytta av att börja använda pulsklockan för att hindra hög puls. Jag lyssnar på podd med två löpare med hjärtproblem. Den ene pga hjärtinfarkt och den andre pga pulsrusningar. Båda har tränat lågintensivt under mkt lång period och sakta tagit sig framåt och uppåt. De har talat om nivåer på max 120 bpm. När de har fått komma upp på nivån 150 bpm har de tyckt ”äntligen!”. Men jag har ju ingen aning om vad de har för maxpuls. Jag ligger rätt likt dig i nivåer och skulle jag köra lågintensivt skulle jag nog behöva ligga på 120-130 bpm.
 
Bytte telefon i somras och har sedan dess inte tagit tag i att koppla ihop den med pulsklockan, så jag har inte använt den. Men i morse med lite teknisk support från sambon så är den igång igen! Ska bli kul att följa eftersom mina vanor är väldigt annorlunda från sist jag använde den. Minns att det var hemskt svårt att komma upp på rött fält på pulsmätningen, mina träningspass hamnade alltid på gul till orange och ibland kunde de snudda vid rött och sen tillbaks. Tror att det röda fältet börjar vid ca 180. Jag tränade oftast styrka då och lugnare/längre löpning. Jag kan ändå tycka att jag vid minst ett tillfälle i veckan bör vara uppe på rött. Parkträningen brukar vara tuff konditionsträning, men på sistone har det varit så halt att det blivit mer fokus på styrka. Ja, fortsättning följer! När snön tillslut smälter bort så ser jag fram emot mer löpning och mer kondition på parkträningen så det lär bli bättre på den fronten.
 
Sen jag hade ok på EKGet så släppte de det. Sen känns det väl som att jag skulle kunna höra av mig igen men det är inte så mycket de kan göra åt saken som jag förstått, så onödigt att springa in och ut på VC för att de bara ska säga åt mig att vila om det inte känns bra. Bara så svårt att veta om det är dålig kondition på grund av lång vila nu eller dålig kondition för att hjärtat fortfarande är dåligt. När det väl gör ont är det ju "för sent" som jag förstått det, då är det hög risk.

Lutar mot att jag tar pulsklockan på, men för att mäta att jag inte får för hög puls istället för tvärt om. Men hur vet jag ens vad som är en rimlig puls vid ansträngning? Brukade ligga på 190-200 innan, har vilopuls på 60-65. Max 160 kanske? Eller mindre? :confused:
Ok, jag förstår dilemmat. Jag hade nog tagit på mig pulsklockan och sett till att hålla pulsen nere. Min klocka börjar räkna "intensiva minuter" när pulsen går upp över dubbel vilopuls (ca 120 för mig) så jag hade nog försökt hålla mig runt det som riktmärke om jag vore du. Då vet man liksom att kroppen jobbar, men (förhoppningsvis) inte på en ohållbar nivå. Det ligger mycket i Skalmans "skynda långsamt" tror jag!
 
Jag tror du har stor nytta av att börja använda pulsklockan för att hindra hög puls. Jag lyssnar på podd med två löpare med hjärtproblem. Den ene pga hjärtinfarkt och den andre pga pulsrusningar. Båda har tränat lågintensivt under mkt lång period och sakta tagit sig framåt och uppåt. De har talat om nivåer på max 120 bpm. När de har fått komma upp på nivån 150 bpm har de tyckt ”äntligen!”. Men jag har ju ingen aning om vad de har för maxpuls. Jag ligger rätt likt dig i nivåer och skulle jag köra lågintensivt skulle jag nog behöva ligga på 120-130 bpm.

Ok, jag förstår dilemmat. Jag hade nog tagit på mig pulsklockan och sett till att hålla pulsen nere. Min klocka börjar räkna "intensiva minuter" när pulsen går upp över dubbel vilopuls (ca 120 för mig) så jag hade nog försökt hålla mig runt det som riktmärke om jag vore du. Då vet man liksom att kroppen jobbar, men (förhoppningsvis) inte på en ohållbar nivå. Det ligger mycket i Skalmans "skynda långsamt" tror jag!
Tack hörni! Lägger mig på max 120 idag och ser hur det känns! :heart :)
 
Bytte telefon i somras och har sedan dess inte tagit tag i att koppla ihop den med pulsklockan, så jag har inte använt den. Men i morse med lite teknisk support från sambon så är den igång igen! Ska bli kul att följa eftersom mina vanor är väldigt annorlunda från sist jag använde den. Minns att det var hemskt svårt att komma upp på rött fält på pulsmätningen, mina träningspass hamnade alltid på gul till orange och ibland kunde de snudda vid rött och sen tillbaks. Tror att det röda fältet börjar vid ca 180. Jag tränade oftast styrka då och lugnare/längre löpning. Jag kan ändå tycka att jag vid minst ett tillfälle i veckan bör vara uppe på rött. Parkträningen brukar vara tuff konditionsträning, men på sistone har det varit så halt att det blivit mer fokus på styrka. Ja, fortsättning följer! När snön tillslut smälter bort så ser jag fram emot mer löpning och mer kondition på parkträningen så det lär bli bättre på den fronten.
Har du ställt in klockan på din maxpuls? För annars blir ju inte vad som är röd nivå rätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 759
· Visningar
56 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp