Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min klocka påstår ofta att jag har jättelåg puls vid träning om jag haft på mig klockan långt innan. Jag måste antingen sätta på klockan precis innan träning eller ta av den en kort stund, sen registrerar den en puls som jag tror stämmer ganska bra. I våras åkte jag längdskidor uppför en slalombacke, klockan påstod att jag hade runt 100 i puls... knappast 😅.

Vad menar du med färgerna på passet? Vad har du för klocka?
MIn garmin vivo active fit mäter hyfsat bra vid löpning. Men vid ex spinning så hade jag 75 i puls till halva passet ungefär, då kunde den hoppa upp till 165 (mer rimligt)
Skidåkning funkade inte alls, 80 i puls vid klättring upp på fjället - jo tjena :D

Jag köpte ett pulsband att komplettera med och med det känner jag mig trygg att det mäter rätt.
 
Tvivlar också lite på min pulsmätning i klockan (handledsmätning). Visserligen tycker jag att pulsen under träning ser rätt rimlig ut, snittar runt 150 ett vanligt löppass, men att vilopulsen nu skulle sjunkit ner till under 40 flera dagar, 36 för några dagar sedan, 38 i förrgår och 41 igår? Det börjar kännas lite väl extremt, även om min kondition förbättrats de senaste månaderna så är det inte som att jag är redo för några ultralopp eller så.
 
Lätt snöfall i dag och det ska snöa hela helgen!

Hellweek på jobbet är över! Tog en skidmil på lunchen, lite lugnt, lite filosoferande. Ångrade att jag inte tog glasögon i den långa nedförsbacken när snöflingorna piskade mot ögonen.
Kom hem kollade telefon och mail - inget brådskande, tog en lång dusch och till och med sminkade mig och satte på en skjorta i stället för en hoddie! Så nu är jag fredagsfin :D
 
Har precis avslutat kvällens träningspass. 7 km jogging och sedan 2x10 min styrketräning med Sandra Friberg - ett pass armar/axlar samt ett pass core. Är nöjd med att jag ändå kände motivation att träna, är i så kass form, men orkade ändå ta 7 km istället för bara 5. Dock trist underlag med dåligt grepp så det gick väldigt långsamt.

Gick tidigare idag 1 timme med jycken samt att jag därefter försökte rida min häst, men gav upp efter en halvtimme med otaliga explosioner pga snöskred från helvetet på ridhustaket :banghead:
 
Skidåkning på förmiddagen och ett yogaflow på eftermiddagen. Kul att köra lite längre yogaflows igen, har inte tagit mig tid för det sen säkert förra sommaren. Har kört längre meditationer de senaste dagarna också, känns som att jag behövde det - lite lugnande flows och meditationer :)

IMG_20210216_095821-01.jpeg
 
Haft en lite lugnare vecka på gymmet, axeln har inte känts hundra så avstod axelpasset samt bänken. Fysion på tisdag så hoppas på bänk igen v.9 alt ett lätt pass nästa vecka.

Fortsatt nöta på i mark och böj iallafall. I böjen blev det två 3or och tre 2or på 85 kg och i marken en 3a och fyra 2or på 95 kg. Nästa vecka blir det maxning i marken, men har en bra känsla.
 

Bifogade filer

  • 20210216_214305.jpg
    20210216_214305.jpg
    248,1 KB · Visningar: 52
Hur värmer ni upp inför joggingpass? Såg ett intressant inslag på nyhetsmorgon för 2 helger sen (tror jag det var) ang att väcka rätt muskelgrupper. Har väl inte direkt märkt nån skillnad i min träning, men försöker iaf tänka att första km är värmning...men ja, se räknar jag ju in den i totaltiden ändå så ofta blir det ju att jag springer från dörren :o
Det beror på vad det är för pass som jag ska springa och hur kroppen känns. Ska jag springa ett distanspass eller långpass värmer jag oftast inte upp utan börjar istället i ett mkt lugnt tempo. Men om musklerna känts lite korta och dragiga så stretchar jag oftast baksida lår och vader innan jag börjar.

Ska jag springa ett tempopass av ngt slag så värmer jag alltid upp med långsam jogg först. När jag blivit varm stannar jag och kör lite stretch- och enkla rörlighetsövningar. Oftast kör jag sedan ngt pulshöjande också som tex höga knän och korta ruscher.

Värmer jag inte upp ordentligt inför fartpass får jag alltid någon känning. Så det har jag lärt mig med tiden att vara noga med.
 
Min klocka påstår ofta att jag har jättelåg puls vid träning om jag haft på mig klockan långt innan. Jag måste antingen sätta på klockan precis innan träning eller ta av den en kort stund, sen registrerar den en puls som jag tror stämmer ganska bra. I våras åkte jag längdskidor uppför en slalombacke, klockan påstod att jag hade runt 100 i puls... knappast 😅.

Vad menar du med färgerna på passet? Vad har du för klocka?
Min Garmin Forerunner visar också pulszoner och träningseffekt i olika färger. Lätt träning och puls är blå. Lugn konditionsträning och puls är grön, lite ansträngande tröskelträning och puls är orange och hård träning och puls är röd.

Och sen anger den medeltal för träningseffekten med tex 3,2 och grön färg för ett lugnt pass. Ett halvtufft tröskelpass kan ge tex 4,1 och orange färg.

Sen kan jag även ha skärmbild på klockan som visar puls och färg under passet för att underlätta om man vill låta tempot variera lite men ändå hålla sig inom en viss pulszon. Den tycker jag är kanon om jag vill köra tex ett tröskelpass i varierande terräng där det är svårt att hålla samma tempo hela tiden. Då slår jag bara ett öga på klockan då och då för att kolla så att pulsen ligger kvar på orange tröskelnivå (klockan skriver också ”tröskelträning”).
 
Tvivlar också lite på min pulsmätning i klockan (handledsmätning). Visserligen tycker jag att pulsen under träning ser rätt rimlig ut, snittar runt 150 ett vanligt löppass, men att vilopulsen nu skulle sjunkit ner till under 40 flera dagar, 36 för några dagar sedan, 38 i förrgår och 41 igår? Det börjar kännas lite väl extremt, även om min kondition förbättrats de senaste månaderna så är det inte som att jag är redo för några ultralopp eller så.
Så kan jag få om jag sätter klockan på vänster arm (vilket jag gör ibland pga lite hudretningar på hö). Då blir vilopulsen extremt låg.

Har du provat att starta om samt göra rent sensorerna?
 
Vad spännande! Vad är det för några? Är det med kolfiber?
Salming Race :) Ja dom har kolfiber. Egentligen tror jag de kommer passa mig jättedåligt för jag behöver lära mig att springa långsammare och inte tro att jag fortfarande befinner mig i ungdomens glansdagar. 🙈 Men det är ändå kul och motiverande med ett par fina skor.
 
Senast ändrad:
Så kan jag få om jag sätter klockan på vänster arm (vilket jag gör ibland pga lite hudretningar på hö). Då blir vilopulsen extremt låg.

Har du provat att starta om samt göra rent sensorerna?

Ojdå, jag har den på vänster jämt. Men den brukar se rätt rättvisande ut, nu när jag kontrollmätt så har det varit runt 50 - 55 vilket den också visat de senaste dagarna. Kanske har jag kommit åt och gjort rent utan att jag tänkt på det. :)
 
Ojdå, jag har den på vänster jämt. Men den brukar se rätt rättvisande ut, nu när jag kontrollmätt så har det varit runt 50 - 55 vilket den också visat de senaste dagarna. Kanske har jag kommit åt och gjort rent utan att jag tänkt på det. :)
Morgontrött hjärna.... :rofl: Jag har den också på vänster vanligtvis...
 
Städning, ridning och vedklyvning blev min träning igår. Körde ett pass med stretch/rörlighet/yoga också och det verkar ha varit bra för ryggen känns faktiskt riktigt bra än så länge idag.

Började dagen idag med en ridtur och ikväll ska jag träna. Blir en stund i vedhögen också i em.
 
Fortsätter att flaxa runt med Chloe Ting. Kör varannan-var tredje dag snarare än varje. Stretchar duktigt, och kör benviftandet lite då och då :D
Vad roligt att det är fler än jag som kör Chloes program ☺️
Vilket kör du?
Jag är inne på mitt tredje program med henne och märker stor skillnad i styrka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp