Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träningsvärk verkar vara en del av mitt nya liv också 😁

Igår körde jag ett pass som jag gjorde för 6 veckor sen, den gången fick jag inte ordning på övningarna rent tekniskt och orkade inte mycket alls. Igår köttade jag bara på även om jag kört 20 min styrketräning innan. Kändes som en riktig revansch!

Dagens insats blir live-träning med Sandra Friberg ikväll :)
 
Vad roligt att det är fler än jag som kör Chloes program ☺️
Vilket kör du?
Jag är inne på mitt tredje program med henne och märker stor skillnad i styrka.
Det som släpptes nu i februari! En ny hourglass challenge. Är inte särskilt nitisk dock ska jag erkänna, byter ut övningar hej vilt osv :angel: jäkla bra jobbat med tre stycken! Vilka har du kört/kör du?
 
Det som släpptes nu i februari! En ny hourglass challenge. Är inte särskilt nitisk dock ska jag erkänna, byter ut övningar hej vilt osv :angel: jäkla bra jobbat med tre stycken! Vilka har du kört/kör du?
2019 2 week shred
2020 2 week shred
Och i morgon börjar sista veckan på 21 Day get fit

Den vi kör nu gillar jag väldigt mycket. Det kan bero på att det är mer styrka och mindre cardio och mitt flås är ehh inte det bästa 🤣

2019 gillade jag inte alls. Nästan bara sådana övningar jag avskyr. 2020 skulle jag dock kunna tänka mig att göra fler gånger, mer varierat.

Jag och svägerskan kör ett program, tar en veckas paus där vi gör annat innan vi kör nästa program. Gillar det upplägget skarpt. Sitter redan och funderar på vilken vi ska ta nästa gång.
 
Min Garmin Forerunner visar också pulszoner och träningseffekt i olika färger. Lätt träning och puls är blå. Lugn konditionsträning och puls är grön, lite ansträngande tröskelträning och puls är orange och hård träning och puls är röd.

Och sen anger den medeltal för träningseffekten med tex 3,2 och grön färg för ett lugnt pass. Ett halvtufft tröskelpass kan ge tex 4,1 och orange färg.

Sen kan jag även ha skärmbild på klockan som visar puls och färg under passet för att underlätta om man vill låta tempot variera lite men ändå hålla sig inom en viss pulszon. Den tycker jag är kanon om jag vill köra tex ett tröskelpass i varierande terräng där det är svårt att hålla samma tempo hela tiden. Då slår jag bara ett öga på klockan då och då för att kolla så att pulsen ligger kvar på orange tröskelnivå (klockan skriver också ”tröskelträning”).
Mina pass får olika färg beroende på vilken aktivitet det är, alltså där man ser dagens pass på "startsidan" när man öppnar connect. Sen har ju pulszonerna olika färg. Träningseffekten ser jag två olika, konditionsträning och anaerobisk och dessa två har ju oftast olika färg för samma pass. Var ser du medeltal för träningseffekten? Antingen hittar jag inte det eller så har inte min kloka den funktionen (har en forerunner 645).

Så jag fattar nog fortfarande inte vad som menas med färgerna på passet för det är ju massor av färger inblandade 😅.
 
Jag fortsätter att åka skidor. Det är kul att se hur jag hela tiden ökar min genomsnittshastighet. Det varierar ju såklart beroende på vilket spår och vilket före men över tid ser jag hela tiden en förbättring. Idag åkte jag en slinga som har en lång och svår nedförsbacke och det var supersnabbt och ganska hårt underlag så jag tänkte t.o.m. att ja, i värsta fall får jag väl gå ner 🙈😅. Men det var inga problem alls!

Jag har säsongskort på två ställen och i helgen kom en bonus att ena orten slås ihop med ytterligare två andra och om man redan har säsongskort blir man automatiskt uppgraderad. På ena stället har jag aldrig åkt så det blir kul att testa ännu fler nya spår och bra nu i sportlovstider att kunna undvika spåren där det är som mest turister. Så himla pepp :bump:.
 
Mina pass får olika färg beroende på vilken aktivitet det är, alltså där man ser dagens pass på "startsidan" när man öppnar connect. Sen har ju pulszonerna olika färg. Träningseffekten ser jag två olika, konditionsträning och anaerobisk och dessa två har ju oftast olika färg för samma pass. Var ser du medeltal för träningseffekten? Antingen hittar jag inte det eller så har inte min kloka den funktionen (har en forerunner 645).

Så jag fattar nog fortfarande inte vad som menas med färgerna på passet för det är ju massor av färger inblandade 😅.
När jag är på förstasidan för passet i appen så finns det en massa flikar. Flik 2, med symbolen av ett blad med nedvikt hörn, finns en massa statistik. Under ”training effect ” finns ett medeltal. Klickar jag på den står siffran med färg.
 

Bifogade filer

  • 7B60C0A7-1A11-4F05-A318-2DC537FB0A7A.png
    7B60C0A7-1A11-4F05-A318-2DC537FB0A7A.png
    18,2 KB · Visningar: 9
Jag hade en kanonbra träningsvecka förra veckan! Tre styrkepass, tre löppass och en vilodag. Volymen på löppassen var dock lite låg med bara strax under tre mil tot. Men har inte kunnat (eller jo, det hade jag väl egentligen), springa mer pga att benen är så påverkade av den ökade styrketräningen. Men nu känns det som att kroppen börjar vänja sig lite vid den ökade belastningen så förhoppningsvis kan jag springa lite längre i denna veckan. Vill gärna ha en veckovolym på 4-5 mil.

Ser jättemycket fram emot denna träningsveckan! Idag blir det styrketräning (och ridning).
 
Min klocka påstår ofta att jag har jättelåg puls vid träning om jag haft på mig klockan långt innan. Jag måste antingen sätta på klockan precis innan träning eller ta av den en kort stund, sen registrerar den en puls som jag tror stämmer ganska bra. I våras åkte jag längdskidor uppför en slalombacke, klockan påstod att jag hade runt 100 i puls... knappast 😅.

Vad menar du med färgerna på passet? Vad har du för klocka?

Jag har en Garmin Forerunner 645 Music :) Då när man loggar ett träningspass så sparas det ner som en ruta, och rutan får en färg som jag gissar baseras på snittpulsen på träningspasset. Det konstiga denna gång var dock att träningspasset sparades ner i färgen röd, men angav en snittpuls som är vilopuls :crazy: Märkligt, ska reda lite i det där..

Ska testa ta av den en stund innan träningspasset ikväll och se om den loggar bättre!
 
MIn garmin vivo active fit mäter hyfsat bra vid löpning. Men vid ex spinning så hade jag 75 i puls till halva passet ungefär, då kunde den hoppa upp till 165 (mer rimligt)
Skidåkning funkade inte alls, 80 i puls vid klättring upp på fjället - jo tjena :D

Jag köpte ett pulsband att komplettera med och med det känner jag mig trygg att det mäter rätt.

Samma här, löpning och promenader loggas super. Resten känns oklart... sen är kategorierna alltid EN aktivitet såsom löpning, promenad, rodd, skidor, styrka osv. Jag vill gärna logga ETT träningspass och det kan ju innehålla lite allt möjligt. Gjorde ett eget pass nu som jag döpte till "gruppträning", men ja det gör ju ingen skillnad för loggandet mest för eget minne.
 
Förra veckan blev väl si och så träningsmässigt, men får ändå vara nöjd då jag lyckades klämma in två joggingpass och pass med Sandra Friberg (3 tror jag tom om jag minns rätt).

Denna vecka sabbas av nattskift halva veckan vilket gör att jag inte kan jogga. Imorgon ska jag dock försöka ta ett rörlighetsbaserat eller lågintensivt pass med SF efter en powerwalk med hunden. På tors först kan jag planera in jogging, då har jag vilat 1 dygn efter nattjobb. Sedan får det bli ett pass lör eller sön så att jag får in 2.

Idag blir det ridning och hundpromenad.
 
Jag har en Garmin Forerunner 645 Music :) Då när man loggar ett träningspass så sparas det ner som en ruta, och rutan får en färg som jag gissar baseras på snittpulsen på träningspasset. Det konstiga denna gång var dock att träningspasset sparades ner i färgen röd, men angav en snittpuls som är vilopuls :crazy: Märkligt, ska reda lite i det där..

Ska testa ta av den en stund innan träningspasset ikväll och se om den loggar bättre!
Jag har också 645. Om du menar rutan man ser direkt på startsidan så verkar det bero på aktivitet. Den blir blå när jag åkt skidor, grön när jag promenerat och orange när jag sprungit har jag för mig.
 
Jag har också 645. Om du menar rutan man ser direkt på startsidan så verkar det bero på aktivitet. Den blir blå när jag åkt skidor, grön när jag promenerat och orange när jag sprungit har jag för mig.

Ah, då är jag med! Det kan ju förklara varför rutan blev röd trots att den inte loggade pulsen rätt, registrerade det som cardio. Innan har jag nog bara testat logga promenader och löpning.
 
När jag är på förstasidan för passet i appen så finns det en massa flikar. Flik 2, med symbolen av ett blad med nedvikt hörn, finns en massa statistik. Under ”training effect ” finns ett medeltal. Klickar jag på den står siffran med färg.
Jag får inget medeltal utan ser bara uppdelat på anaerob och aerob. Ditt ser ju inte heller ut som ett medeltal utan det står ju aerob? Vad har du för klocka?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210222-131655.png
    Screenshot_20210222-131655.png
    43,2 KB · Visningar: 5
Ah, då är jag med! Det kan ju förklara varför rutan blev röd trots att den inte loggade pulsen rätt, registrerade det som cardio. Innan har jag nog bara testat logga promenader och löpning.
Om jag fattat rätt är det nog så. Bilden jag la in ovan stämmer färgerna med ansträngningsnivå eller vad man ska säga, där det högsta är rött.
 
Jag får inget medeltal utan ser bara uppdelat på anaerob och aerob. Ditt ser ju inte heller ut som ett medeltal utan det står ju aerob? Vad har du för klocka?
Ja, allt loggas under aerob när jag loggar löpning. Varför vet jag inte. Och jag vet inte heller inte fullt ut vad för parametrar klockan går efter när den räknar ut talet. Men jag har sett det som ett medeltal för de värden den beräknar för träningseffekten. Så färgerna på passet blir utifrån ansträngningsnivå (snittpulsnivå).

Jag har en forerunner 235.
 
Ja, allt loggas under aerob när jag loggar löpning. Varför vet jag inte. Och jag vet inte heller inte fullt ut vad för parametrar klockan går efter när den räknar ut talet. Men jag har sett det som ett medeltal för de värden den beräknar för träningseffekten. Så färgerna på passet blir utifrån ansträngningsnivå (snittpulsnivå).

Jag har en forerunner 235.
Aha, då fattar jag. Jag trodde du menade att den räknade ut nåt medeltal med anaerob och aerob sammanslaget. Men var tvungen att kolla upp nu och din klocka visar bara aeroba effekten så det är därför jag får två olika siffror (och färger 😅) där för samma pass när du bara har en.
 
I morse ville jag inte lämna sängen men upp kom jag och 6 km jogg är avverkat. Härligt när det blir varmt även med den tunnaste mössan och vantarna fick stanna hemma. Nu är det bara brodden kvar.

Igår sprang jag utan både broddar och mössa, så skönt! Dock INTE kl 06 på morgonen. :) Tog även ett pass på rullskidorna när det nu äntligen blivit barmark, så nu ska jag gå in för att diska av några km helst varje kväll så Ica-Vasan blir klar någon gång.

Visserligen kan man använda hela mars också för att komma i mål, men med vårvädret som det är nu vill jag hellre börja komma igång med lite cykling som komplement till löpningen. Och ridningen! Som nu också kunnat sättas igång igen, när den lilla hästflocken stabiliserats tillräckligt för att Onkel Ziggy ska kunna lämna bäbisarna själva en stund. Och ridbanan är mer en ridbana och mindre en hockeyrink.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 529
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp