Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick ut hårt idag. Glömde bort att jag skulle träna på kvällen så tog en PW på lunchen, sen blev det parkträning efter jobbet. Det blev 21 000 steg idag, 2500 förbrända kcal enligt klockan. Gillar hur klockan loggade GPS i parken, vad tycker ni om idioten på slutet :rofl:

DA728516-EC87-4F12-8F45-ACCE8E0D2A77.png


Idag loggade den i alla fall pulsen bättre, 134 i snitt och 184 som max. Vilket känns rimligt eftersom det var mest styrka men en del burpees och sen idioten som avslutning.
 
Planerar första träningspasset efter lätt förkylning förra veckan, tänkte köra styrketräning imorgon bitti. Känner mig dock ganska låst i bröstryggen idag så hoppas det känns bättre imorgon. Lite orolig att det är åt nackspärrshållet men har försökt mjuka upp och röra mig. Tiggde till mig en massage av maken också, hjälpte kanske inte supermycket men skönt för stunden.

Idag har jag i alla fall promenerat mycket, 50 minuter i morse och 50 minuter på lunchen. Skönt med ordentligt med rörelse mellan allt stillasittande på möten.
 
Jag hade egentligen ställt in mig på att strunta i allt utom mina dagliga yogapass & promenader i några veckor framöver eftersom jag 1) är lite sönderstressad p.g.a jobbet och 2) hade tappat träningsmotivationen helt. Men så idag var det en såndär fantastisk vårdag med 12 grader och strålande sol från början till slut och när det är så kan inte ens jag motstå en löptur :D

Jag drog med mig sambon och vi sprang 3km i raskt tempo (för mig, för honom var det normalt tempo :p). Avslutade på ett utegym där jag gjorde några chins, axelpress och armhävningar och sen promenerade vi hem igen. Jag hade inga höga förhoppningar alls på kroppen eftersom det varit rätt tungt på senaste med mycket stress och sömnbrist, men den förvånade mig med att kännas helt fantastiskt bra! Enligt sambon utbrast jag "I feel great!" typ en gång per kilometer :o :laugh:
 
Skulle göra ett pass Restorative yoga igår. Varit förkyld i en vecka så blev aldrig någon träning förra veckan så jag tänkte att jag mjukstartar lite. Men kan väl säga att det är en himla tur att de är vi zoom. 🙈 Vet inte om jag lyckades ta in ett enda ord av vad yogaläraren sa. Kunde inte ligga still 1 min utan snurrade runt, rätta till kläderna, behövde kissa osv. Riktigt svårt att koppla av var det igår. Tror jag behöver prata lite med läraren om tips på hur jag ska kunna hitta tillbaka till lugnet även de dagar när jag är så rastlös och bra vill springa därifrån.
 
Planerar första träningspasset efter lätt förkylning förra veckan, tänkte köra styrketräning imorgon bitti. Känner mig dock ganska låst i bröstryggen idag så hoppas det känns bättre imorgon. Lite orolig att det är åt nackspärrshållet men har försökt mjuka upp och röra mig. Tiggde till mig en massage av maken också, hjälpte kanske inte supermycket men skönt för stunden.

Idag har jag i alla fall promenerat mycket, 50 minuter i morse och 50 minuter på lunchen. Skönt med ordentligt med rörelse mellan allt stillasittande på möten.
Nä det blev ingenting... det känns fortfarande som att jag sitter lite fast i bröstryggen/lågt i nacken och jag vill inte chansa. Uppmjukande yoga och en promenad blev det i stället.

Hoppas det släpper snart... nån som har ett supertips?
 
Nä det blev ingenting... det känns fortfarande som att jag sitter lite fast i bröstryggen/lågt i nacken och jag vill inte chansa. Uppmjukande yoga och en promenad blev det i stället.

Hoppas det släpper snart... nån som har ett supertips?

Provat att lägga en foamroller precis under skulderbladen och böja dig bakåt tills huvudet tar i golvet? Den gör jag titt som tätt och den knäcker lös lite saker i min bröstrygg 😅
 
Provat att lägga en foamroller precis under skulderbladen och böja dig bakåt tills huvudet tar i golvet? Den gör jag titt som tätt och den knäcker lös lite saker i min bröstrygg 😅
Eller lägg den längs med ryggraden. Rulla ut ngn cm, vänd huvudet åt det håll du rullar rullen på. Sträck armen på andra sidan rakt upp från bröstet.

Jag har en del övningar jag fått genom smärtrehab, detta är en av dem 😁
 
Provat att lägga en foamroller precis under skulderbladen och böja dig bakåt tills huvudet tar i golvet? Den gör jag titt som tätt och den knäcker lös lite saker i min bröstrygg 😅

Apropå knäcker, jag brukar rotera bålen med en ganska tung medicinboll i händerna som magövning och det rasslar till rejält i ryggraden ibland.. är det bra att knäcka ut ibland eller bör man undvika sådant med ryggraden? Känns rent spontant lite risky och skönt på samma gång 😅
 
Apropå knäcker, jag brukar rotera bålen med en ganska tung medicinboll i händerna som magövning och det rasslar till rejält i ryggraden ibland.. är det bra att knäcka ut ibland eller bör man undvika sådant med ryggraden? Känns rent spontant lite risky och skönt på samma gång 😅
Om det knäcker ngn gång är det ingen fara. Problemet är om du börjar göra knäckande till en vana (jag vill gärna knäcka nacken flera gånger om dagen men fick bannor av fysio)
 
Apropå knäcker, jag brukar rotera bålen med en ganska tung medicinboll i händerna som magövning och det rasslar till rejält i ryggraden ibland.. är det bra att knäcka ut ibland eller bör man undvika sådant med ryggraden? Känns rent spontant lite risky och skönt på samma gång 😅

Du tänker typ russian twist? Den körde jag mycket innan jag fick gå över helt på min rehabplan och ja, den knakade gött 😂

@zassoo Andra rörlighetsövningar jag fick av min sjukgymnast är att jag ligger på sidan med händer bakom nacken, knäna uppdragna i typ 90 grader. Vrider sen överkroppen åt ena hållet och trycker fram översta knät åt motsatt håll. Gör 5 reps x2 per sida. Sen gör under för min bröstrygg! Jag kör även en variant av hantelrodd fast bara med 1 kg hantel och liksom vrider upp mig mot taket så mycket det går. Också toppen!
 
Blev ingen powerwalk idag men en lång promenad i sakta mak, 1,5 timme. Är så ohemult jävla trött, sover 4 tim/dygn och det är snart en vecka sedan jag sov en hel natt 7-8 tim. Livet leker verkligen :up:
Gjorde sedan ett 20 min rörelsebaserat pass framför teven. Det var allt som orkades med idag.
 
Är ganska trött i kroppen, har träningsvärk någonstans typ varje dag känns det som. Men, det är fortsatt skillnad på vad jag klarar under passen! Idag körde jag ett med bland annat hunden till kobran som jag tidigare knappt klarat fast jag hjälpt till med knäna, nu kämpade jag mig igenom båda intervallerna. Var helt slut efteråt men tänkte att det gäller att spänna bågen lite också så körde 15 min styrketräning efteråt också.

Imorgon blir det löpning igen :) fredag något lågintensivt tror jag, som någon slags aktiv vila.
 
Nä det blev ingenting... det känns fortfarande som att jag sitter lite fast i bröstryggen/lågt i nacken och jag vill inte chansa. Uppmjukande yoga och en promenad blev det i stället.

Hoppas det släpper snart... nån som har ett supertips?

Har samma känsla. Var hos fysion igår som konstaterade spända muskler i bröstryggen. Så kan ju vara nått sånt också :)
 
Vila igår och fysiobesök. Blev en på två ställen i axlarna. Dels var jag spänd i ena bicepsfästet (utsidan av axeln) samt övre bröstmuskeln (vilket ger upphov till smärtan i främre axeln). Så nytt besök om ett par veckor och lite stretch samt lätta axelövningar fram tills dess typ. Hon masserade även loss en hel del i bröstryggen och skulderbladen. Det var inget behagligt besök så att säga.

Idag blev det ett annorlunda benpass eftersom jag skulle undvika att använda axlarna eller lägga belastning på ryggen. Dessutom rätt öm idag. Men det gick bra faktiskt.

Imorgon däremot blir det ett lågintensivt löppass :arghh: och lite bål. Bara att suga i sig att löpningen drar igång igen nu i mars eftersom toughest fortfarande planeras att genomföras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 528
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 754
· Visningar
56 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp