Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hög igenkänning på den. Jag tog ju en liten joggingtur nyligen en dag när jag hade fredagsfeeling och tänkte NU händer det! Det är nu jag börjar träna igen.
Föll som en fura över ett gruskorn eller inbillad ojämnhet. :rofl: Har stukat fötterna så många gånger att det knappt märks något längre men denna gång lyckades jag ändå med en rejäl stukning. Jag har också lyckats snubbla på plan asfalt många gånger...

Men idag tänker jag göra några roliga träningsrelaterade inköp. Det är faktiskt Nu det händer, varje dag en ny chans att göra något lite mer vettigt för lilla kroppen. :up: Jag vill börja med mina träningsövningar för knä och vrist som jag fick en gång i tiden men behöver lite redskap för att kunna lösa det hemma.
Jag är uppväxt på landet och då var det kutym med träskor..
Vrickade fötterna flera gånger om dagen och kan inte gå förbi ett par träskor utan att få rysningar av obehag och känna hur foten viker sig
 
Liten promenad på lunchen ihop med ungar, hästar och hund. Planen var gym ikväll men jag känner i kroppen att ett pass med fokus rörlighet och stretch är bättre. Rätt stolt över mig själv att jag lyssnar bättre på kroppen nu.
Ska rida ett pass på banan också :)
 
Ja, att hitta ett träd med en sten i lämplig höjd för att kunna ha då istället för pall.. nja, det måste finnas andra övningar ;) Om den här jävla pandemin kunde ta slut nån gång kunde jag kanske prova crossfit. Men det verkar ju kanske inte heller bygga större muskler, det är väl mest puls i det? Men det ser kul ut. Men inget jag kommer göra hemma i vardagsrummet. Om pandemin kunde ge sig kunde jag även gå till ett riktigt gym och träna med en PT tills jag lärt mig teknik...

Jag köper på Rusta, Dollar och liknande ställen och då är det inte dyrt. Ma kan ju sen sälja dem om man inte vill drunkna i de hantlar en inte använder.
Crossfit-pass brukar bestå av en styrkedel där det är fokus på tunga vikter och muskelbyggande, och en flås-del där det fortfarande är någon slags styrkeövning (oftast samma som man övat på tidigare under passet) men med lättare vikt och uppblandat med pulshöjande delar (oftast i någon slags HIIT-format). Ibland är det fokus på gymnastikövningar istället för styrkeövningar. Så det är absolut muskelbyggande, men man bränner också mycket fett p.g.a flåsdelen, så det tenderar att ge en lite annan kroppsbyggnad än de som enbart satsar på styrketräning och lyfter tungt 6 dagar i veckan.

Fram till att det blir aktuellt med gym och liknande hade jag i ditt fall satsat på att köpa hem hantlar med löstagbara viktplattor som man kan justera vikten med. Typ något sådant här: https://www.gymgrossisten.com/adjustable-dumbbell-set-15kg/61070-15.html (finns säkert både billigare, tyngre, lättare och bättre - jag bara valde första bästa för att illustrera vad jag menar). Det är det jag/vi haft att träna med under det senaste året och jag upplevde att jag ändå kunde upprätthålla en helt okej styrka med hjälp av det. Våra går också att bygga ihop till en skivstång, vilket gör dem än mer användbara.

Tillägg: Oops, såg nu att du inte är helt säker på fria vikter, så känn dig fri att ignorera sista delen av mitt inlägg :angel:
 
Utegym? Jogga dit då är du uppvärmd! ^^
Bra tips :) Ska kolla upp vad som finns i byn eller på lämpligt joggingavstånd. ;) Vi har ett centralt men det är sunkigt och precis vid ett gångstråk där precs alla passerar, finnt inte en chans att jag tränar med publik. Det finns också bara "maskiner" och inga såna ställningar för chins...
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Sprang ett pass på förmiddagen, gick riktigt bra. Det som var lite roligt var att jag sprang samma distans på exakt samma tid, på minuten, som jag gjorde i måndags. Det var skönt och jag kände att jag gjort framsteg på bara några veckor. Har bara varit igång 4 veckor men ökat på sträckan med 1,5 km och känner mig tryggare och vågar mer på styrkan.

Imorgon blir det tyvärr vilodag, när jag är inne i en träningsperiod vill jag träna nästan varje dag men jag vet att vila är viktigt men jag vilar ju aldrig helt, promenerar 2-2,5 timmar per dag så får ju lite rörelse men vilar från gym och löpning.

Tycker det är jobbigt med mycket folk på gymmet så försöker gå på udda tider, lyckas jag inte få till en tid så funderar jag på hemma träning, har en del saker att använda. Men tar hemma träning lika mycket? Det känns som att jag fuskar men jag har band i olika motstånd, en pilatesboll och kettlebells i 4 olika vikter och kroppsvikten.
 
Sprang ett pass på förmiddagen, gick riktigt bra. Det som var lite roligt var att jag sprang samma distans på exakt samma tid, på minuten, som jag gjorde i måndags. Det var skönt och jag kände att jag gjort framsteg på bara några veckor. Har bara varit igång 4 veckor men ökat på sträckan med 1,5 km och känner mig tryggare och vågar mer på styrkan.

Imorgon blir det tyvärr vilodag, när jag är inne i en träningsperiod vill jag träna nästan varje dag men jag vet att vila är viktigt men jag vilar ju aldrig helt, promenerar 2-2,5 timmar per dag så får ju lite rörelse men vilar från gym och löpning.

Tycker det är jobbigt med mycket folk på gymmet så försöker gå på udda tider, lyckas jag inte få till en tid så funderar jag på hemma träning, har en del saker att använda. Men tar hemma träning lika mycket? Det känns som att jag fuskar men jag har band i olika motstånd, en pilatesboll och kettlebells i 4 olika vikter och kroppsvikten.
Jag kör ju efter Chloe Tings olika program och jag är betydligt tröttare och mer slut i musklerna efter dem än när jag tränade på gymmet
 
Igår red jag två hästar och dagens motion blev en halvtimmes promenad samt ett pass crossfit. Det var svinkallt och väldigt motigt att ta sig dit, men väl på plats var det rätt trevligt och hela kroppen fick sig i vanlig ordning en rejäl omgång. De tvingas ju anpassa passen massor just nu eftersom vi enbart får träna utomhus och därmed har extremt begränsad tillgång till redskap (redskap som dessutom inte bör användas av flera olika personer), men det är ändå kul att träna tillsammans med andra och de pass jag varit på har definitivt känts dagen efter. Längtan efter en rejäl skivstång är dock fortfarande stor, förhoppningsvis får vi börja träna i själva gymmet framåt början av maj!
 
Har inte tränat sedan måndag, har inte orkat eller haft tid då jag jobbat natt och ridit min häst + promenerat med hunden. Sånt jag normalt sett inte räknar som träning ifråga, det tillhör ju vardagen. Känner mig rätt slut överlag men imorgon blir jag ledig och då tänkte jag träna lite styrka eller rörelsebaserad styrka i nån form. Sen hoppas jag kunna jogga en runda på fredag i det utlovade snöblandade regnet 🙄
 
Sprang ett pass på förmiddagen, gick riktigt bra. Det som var lite roligt var att jag sprang samma distans på exakt samma tid, på minuten, som jag gjorde i måndags. Det var skönt och jag kände att jag gjort framsteg på bara några veckor. Har bara varit igång 4 veckor men ökat på sträckan med 1,5 km och känner mig tryggare och vågar mer på styrkan.

Imorgon blir det tyvärr vilodag, när jag är inne i en träningsperiod vill jag träna nästan varje dag men jag vet att vila är viktigt men jag vilar ju aldrig helt, promenerar 2-2,5 timmar per dag så får ju lite rörelse men vilar från gym och löpning.

Tycker det är jobbigt med mycket folk på gymmet så försöker gå på udda tider, lyckas jag inte få till en tid så funderar jag på hemma träning, har en del saker att använda. Men tar hemma träning lika mycket? Det känns som att jag fuskar men jag har band i olika motstånd, en pilatesboll och kettlebells i 4 olika vikter och kroppsvikten.
Jag har inte tränat på gym sen 2016 och förutom skada/sjukdom så har jag hållit mig i toppform. Det är träningen som gör det, inte platsen.
 
Jag har inte tränat på gym sen 2016 och förutom skada/sjukdom så har jag hållit mig i toppform. Det är träningen som gör det, inte platsen.

Säger samma. Jag har tränat hemma hela pandemin och tycker det ger bra resultat. Däremot saknar jag peppet i gruppträning, men det funkar ju inte nu under corona och för mig funkar det väldigt dåligt tidsmässigt övrig tid med, då utbudet här är ytterst sporadiskt för oss som inte jobbar kontorstider.
 
Tack alla, jag har nog varit lite fyrkantig och tänkt att det ska vara skivstång och hantlar och kabelmaskiner. Jag har tränat hemma i perioder sen 2010 men gillar känslan på gymmet, jag blir mer fokuserad och det är väldigt roligt. Och jag har liksom fått för mig att det inte räknas om jag inte kör ”klassisk” styrka. Men då kanske jag kan träna styrka hemma någon dag om det krisar. Har satt ihop ett träningsprogram för ett tag sen just för att träna hemma som jag är väldigt nöjd med. Men tycker gymmet är roligare. Men bra med reserv alternativ.
 
Vad är det för program? Är det gratis?
Det är olika program, alla gratis. ☺️

Man ska inte hänga upp sig för mycket på vad hon kallar sina program /filmer för hon har själv gått ut med att hon döper dem för att få så många views som möjligt.

Du kan få in på hennes hemsida (namnet) och hitta hela program och då får du schema, typ dag 1 ska du göra dessa filmer, dag 2 dessa osv. Programmen skiljer sig en hel del. Eller så kan du söka på hennes namn och muskelgrupp på Youtube om du själv vill kunna välja ut några filmer som passar dig.

Är det överkropp du vill träna så har jag några favoritfilmer här

Men det finns hur många som helst. Bara att testa och se vilka man gillar ☺️

Det finns fler fitnessyoutubers som lägger upp träningsfilmer också. Jag gillar Chloe för hon skriker inte på mig 😁
 
Det är olika program, alla gratis. ☺️

Man ska inte hänga upp sig för mycket på vad hon kallar sina program /filmer för hon har själv gått ut med att hon döper dem för att få så många views som möjligt.

Du kan få in på hennes hemsida (namnet) och hitta hela program och då får du schema, typ dag 1 ska du göra dessa filmer, dag 2 dessa osv. Programmen skiljer sig en hel del. Eller så kan du söka på hennes namn och muskelgrupp på Youtube om du själv vill kunna välja ut några filmer som passar dig.

Är det överkropp du vill träna så har jag några favoritfilmer här

Men det finns hur många som helst. Bara att testa och se vilka man gillar ☺️

Det finns fler fitnessyoutubers som lägger upp träningsfilmer också. Jag gillar Chloe för hon skriker inte på mig 😁
Stort tack! Det där måste kollas upp. Vet du något av alla program som passar för ben också, något tips bland alla videos?
Haha, brukar dom skrika?
 
Stort tack! Det där måste kollas upp. Vet du något av alla program som passar för ben också, något tips bland alla videos?
Haha, brukar dom skrika?
Dessa gillar jag

Men om du vill testa ngt för hela kroppen så hade jag testat 21 days get fit challenge (program) där är det mycket fokus på styrka. Eller hourglass challenge, också program. Den sista av dessa har jag inte provat än men den verkar lovande och jag ska testa den när den jag gör just nu är slut. ☺️

Ja, en del skriker på en. En del säger inget alls 🤣 det gäller att hitta ngn som är på rätt nivå för en även där 😁
 
Nu har jag nya löparskor och tights, tjoho! Det är så otroligt länge sedan jag köpte träningskläder så det var minst sagt behövligt. Har haft nån tanke om att jag ska köpa nya kläder när jag gått ner i vikt för jag vill inte köpa en massa kläder i denna storleken... Dum tanke. :cautious: Blev ju pepp direkt av lite nytt och fint!
Jag köpte även minibands, power bands och 1 kg hantlar för några av mina sjukgymnastikövningar. Känns kul med banden för nu går det verkligen att få till lite bättre hemmaträning. Testade igår benböj och sittande rodd utöver sjukgymnastiken. :up: Hittade bra instruktioner igår på nätet hur man använder banden för att få till vanliga gymövningar med maskin så jag har skrivit ner mina gamla gymövningar och ska komma igång med det tänkte jag.
 
Ni som har Garminklockor, vilken modell har ni?

Min Fitbit ionic börjar bli väldigt kass i batteriet och jag får lite panik då jag inte klarar mig utan klocka och jag vet inte vad jag ska ha istället 😅 Känns lite tråkigt att köpa en exakt likadan. Kikar lite på Garmin Vivoactive 3. Många garminklockor blir rätt stora, jag har smala handleder och vill kunna ha klockan dygnet runt utan att det blir jobbigt.
 
Dessa gillar jag

Men om du vill testa ngt för hela kroppen så hade jag testat 21 days get fit challenge (program) där är det mycket fokus på styrka. Eller hourglass challenge, också program. Den sista av dessa har jag inte provat än men den verkar lovande och jag ska testa den när den jag gör just nu är slut. ☺️

Ja, en del skriker på en. En del säger inget alls 🤣 det gäller att hitta ngn som är på rätt nivå för en även där 😁
Tack för bra tips! Kollade på sista videon för höfter/rumpa och där var en av mina sjukgymnastikövningar fast i en lite tyngre variant (frog kick). Skönt att hennes ljud var pålagt efteråt så man slipper lyssna på nån som har andan i halsen hehe. Ger ett lugnare intryck! Ska testa hennes videor framöver :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
385
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp