Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ett mål om minst 5000 steg per dag :rofl: Oftast ligger jag snarare runt 7000-10 000 men har satt en lägstanivå för att inte bli helt förslappad vissa dagar.

I övrigt har jag inte direkt några mål med träningen, framför allt inte just nu under graviditeten. Jag vet inte, jag har svårt att bli motiverad av mål, i alla fall om de är högt satta.
 
Inte heller jag har några konkreta mål. På måndag börjar en ny kick med Sandra Friberg som jag ska köra, och så ska jag fortsätta med crossfit en gång i veckan samt försöka löpträna försiktigt 2-3 gånger. Utöver det tänkte jag gå lite på känsla :)

edit: eller faktiskt så går jag ju fortfarande minst 10k steg per dag.
 
Gissa vem som städat barfota i flera timmar idag, igen? :banghead:
Och vänster ankel... Känns... 🙄
Hoppas att det inte ställer till det för mycket för benhinnorna denna gången bara.
 
Började månaden med att jogga en mil på ett rätt gött sätt.
Var inte planerat då jag drack alkohol igår och kände mig lite seg. Men när jag väl kom ut så hade jag nog nytta av gårdagens kaloriintag för jag kände mig pigg och joggade på.
 
Jag har ett mål om minst 5000 steg per dag :rofl: Oftast ligger jag snarare runt 7000-10 000 men har satt en lägstanivå för att inte bli helt förslappad vissa dagar.
Nåt sånt borde jag också ha 🙈. Jag är väldigt "allt eller inget". Har tänkt att jag istället för inget borde gå typ 4 km men det känns meningslöst så då blir det ingenting. Ofta kör jag på hårt några dagar och sen är jag trött och går inte ens ur lägenheten.
 
Nåt sånt borde jag också ha 🙈. Jag är väldigt "allt eller inget". Har tänkt att jag istället för inget borde gå typ 4 km men det känns meningslöst så då blir det ingenting. Ofta kör jag på hårt några dagar och sen är jag trött och går inte ens ur lägenheten.
Ja precis, jag tänker att det är bättre att ha en lägstanivå som ändå är lite rörelse än att vissa dagar blir ”allt” och vissa dagar inget.
 
Fick ändra om i planen igår, min kropp gick ner sig helt så ute på promenaden fick jag stanna och köpa juice för det kändes som den höll på att klappa ihop. Var seg, varm, kändes luddigt i huvudet och en smula yr. Så det blev bara promenaden.

Mådde bra igen idag så har dels gått promenad i två timmar, sprungit och nu kört livepass med Sandra Friberg.

Gick bra med löpningen. Återigen lite känningar under tiden och varje jogg-intervall kändes som en evighet fast det i verkligheten var 1 min och 10 sekunder... men när jag var klar kändes det som att jag hade kunnat ta i mer. Såg rätt bra ut vad gällde tempo när jag kollade efteråt fast det var jobbigt under tiden.
 
Det var kanske inte jättesmart att jag sprang i fredags... :idea: Har varit knackig i höften sedan dess och går lite stelt. Nåja, då är det väl inte så mycket att fundera på utan det blir ingen mer löpning förrän 2022 :D

Jag funderar på vad jag kan byta ut löpningen mot, skulle vilja ha något som ger motsvarande ångestdämpande effekt. Som då är kompatibelt med graviditet. Cykling, kan man verkligen få samma effekt där? Med en gammal billig mountainbike? :p Någon annan pulshöjande träning som inte innehåller hopp, att kasta sig ner på mage eller för mycket ensidig belastning av höfter?
 
Och apropå ångestdämpande effekt hade jag verkligen behövt det idag. Den här helgen har varit så konstig. Igår tillbringade jag nästan hela dagen hos veterinären med sjuk katt, idag har jag varit trött och hungrig och instabil. Varierat mellan att storgråta, vara glad, vara fly förbannad och sen glad igen. Har övertolkat ALLT som maken har sagt och tänkt att han är sur på mig, eller tycker att jag är dum i huvudet :cool:

Tänk vad bra det hade varit att sticka ut och springa lite. Istället blev det inget alls förutom lite gummibandsövningar och höftlyft. Men jag har ändå lugnat ner mig lite :angel:
 
Körde 30 min minibands tabata ikväll, och under dagen nästan 3 tim promenad varav 2 i raskare takt. Får väl nöjas över träningsveckan trots allt. Hade tänkt jogga ikväll men det blev otakt med mattider kontra träning så fick bli tabata istället då jag inte hade tid att vänta en timme till efter måltid. Går verkligen inte att köra nån pulsträning närmare än 2-2,5 timme...
Känns som att träningspassens mängd är återställda även om jag sitter stilla mkt och har betydligt mindre vardagsmotion och mer oplanerad kosthållning. Jag hoppas nästa vecka blir mindre dålig, har friare schema och borde kunna börja senare på mornarna så jag hinner få in en morgonpromenad innan. Kanske även då hinner äta brunch efter det så det inte alltid blir tidig frukost i bilen och nån halvkass medhavd lunch innan jag kommer hem sent. Är så lätt att slarva, eller rättare sagt svårt att äta som jag är van när man inte är på hemmaplan. Men kan dock konstatera att farhågan att bli för smal är ur världen, nu handlar det mest om att inte svälla mer så att det blir ett ångestpåslag från helvetet den dag jag ska hem till min vardag igen.
 
Mitt schema för kommande vecka:
Måndag: crossfit
Tisdag: löpning
Onsdag: styrkekicken
Torsdag: styrkekicken eller vila
Fredag: löpning
Lördag: styrkekick eller vila (beror på torsdag)
Söndag: löpning och styrkekicken
 
Har ni koll på er steglängd?
Skiljer den sig vid promenad och löpning?
Nu tar jag kortare steg när jag går pga att jag måste koncentrera mig på att hålla bäckenet stabilt men vid promenad ca 80cm, vid löpning ca 93cm.

Kanske ska tillägga att jag är 185cm lång med lååånga ben.
 
När jag springer ute är det alltid mycket tyngre än på löpband och andningen krånglar mycket mer så jag nästan kvävs. Men jag kämpade mig igenom dom första hemska minutrarna och sen släppte det. Jag kunde andas nästan normalt. Sprang en kort runda som jag utökade lite för att energin ökade.

Nu när det inte går att träna på gymmet måste jag ställa om. Tror det handlar om takt, tempo, löpsteget, lutningar, variation osv så om jag springer mer ute blir kanske löpningen mer uppbyggande för kroppen. Ska iaf kämpa på och göra mitt bästa. Blev så glad när jag kom in i flytet idag
 
Jag har gjort världens mördarpass idag på crossfiten! Och ökade på mitt PB i deadlift med 2,5 kg :D kul med skivstång igen, kändes lite säkrare idag när jag provat förut. Sen att det var vidrigt jobbigt på slutet var ju en sak, men jäklar vad nöjd jag är att jag fightades hela vägen!

Planen är att försöka springa en sväng igen imorgon, får se om det ens är möjligt med den träningsvärk jag anar att jag kommer ha...
 
Sprang samma runda som sist, men 2 min snabbare. Kände mig mkt piggare, lite känslan att hamna i det där härliga dragläget där man känner att man kan ligga och nöta på utan att det går direkt tungt och man behöver tvinga sig :) Skönt. Men det var en överlag bra dag idag, hann med 45 min promenad på morgonen och det gör verkligen underverk för mig om jag får börja med det innan jag ska iväg och sitta i skolbänken i flera timmar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 528
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp