Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
010F05FB-465F-4E12-BE7B-B5302E3DFD7F.jpeg


Dagens :) råkade avsluta passet för tidigt i klockan, därav två registrerade pass 🙄 Herregud vad flåsigt det var. Har haft en stökig dag med långt ifrån optimal sömn och mat, men så blir det ibland :) morgonyoga efter träningen, var ej särskilt sugen 04 när jag gick upp, och kvällsyoga/stretch efter duschen.
 
Så, jag har massa träningsvärk men det visade sig inte vara något större problem på morgonens runda, benhinnorna däremot skrek på mig. Så jag kämpade mig igenom rundan men får inse att jag nog inte kan göra om det två gånger till den här veckan om jag vill att det ska hålla :(

Återbesök hos sjukgymnasten nästa vecka.
 
Två korta träningspass hittills den här veckan. Igår gick jag en rask skogspromenad och gjorde några backintervaller i gångfart, det fick upp pulsen en del i alla fall. Egentligen kanske inte träningspass direkt men jag får lov att sänka tröskeln för vad som räknas :p

Idag ca 20-25 minuter cirkelträning på gräsmattan. Enarmspress med kettlebell, knäböj med bollkast (4 kg boll), omvända hantelflyes och utfall med kettlebell. Tre varv, ca 10 repetitioner av varje. Sen tre set med 8 reps tunga hammercurls och avslutningsvis ett set med 8 reps halva burpees med hantelpress. Flåsigt och ganska kul :)
 
Fick lite pengar när jag fyllde år, så jag har investerat i ett par skor att gymma i och ett par att springa i. När sprang jag sist? Eventuellt två gånger förra året. När köpte jag nya skor att springa i sist? Kanske 12 år sen. Är de utnötta? Nix. :angel:
 
Bara för att det gick så bra igår så nej... förra veckan hade jag råkat glömma att klippa tånaglar inför passet. Gjorde ju ont som fan efteråt. Men det var i torsdags så jag tänkte nu att eftersom naglar är åtgärdade och jag inte känner av det i skorna så är det grönt, gick jättebra hela rundan men fyfan så ont jag haft inatt :banghead:
Får väl se nu då hur många vilodagar jag ska behöva ha som straff för att jag kom igång igen. Livet alltså :meh:
 
Jag har gjort världens mördarpass idag på crossfiten! Och ökade på mitt PB i deadlift med 2,5 kg :D kul med skivstång igen, kändes lite säkrare idag när jag provat förut. Sen att det var vidrigt jobbigt på slutet var ju en sak, men jäklar vad nöjd jag är att jag fightades hela vägen!

Planen är att försöka springa en sväng igen imorgon, får se om det ens är möjligt med den träningsvärk jag anar att jag kommer ha...
Hur länge har du kört crossfit nu?
 
Bara för att det gick så bra igår så nej... förra veckan hade jag råkat glömma att klippa tånaglar inför passet. Gjorde ju ont som fan efteråt. Men det var i torsdags så jag tänkte nu att eftersom naglar är åtgärdade och jag inte känner av det i skorna så är det grönt, gick jättebra hela rundan men fyfan så ont jag haft inatt :banghead:
Får väl se nu då hur många vilodagar jag ska behöva ha som straff för att jag kom igång igen. Livet alltså :meh:
Hade en period när jag var extremt tvångsmässig i träning och struntade totalt i smärta, en av väldigt, väldigt många gånger hade jag nya för små skor och oklippta naglar. Skorna gav blödande skavsår på hälarna och sidorna och på utsidan av tårna och jag hade stora blåsor överallt och naglarna skar in i tårna så det blev djupa blödande sår eftersom jag nötte på och ignorerade det. Det var fruktansvärt. Men jag körde på i samma tempo i alla fall i flera dagar, var inte hemma så kunde inte byta skor så lindade in tårna i plåster.

Har känsliga tår så måste ha korta naglar. Har speciellt problem med vänster lilltå som jag behövt söka vård för, jag har ankfötter så typ allt är för smalt och skaver på den lilla stackaren.
 
Jag har inte återhämtat mig sen gårdagens natt med en magsjuk Alvin, han är iaf helt frisk nu. Igår låg jag som i en dvala till och från under dagen och lyckades slötitta mig igenom en hel säsong av en av världens i särklass värsta realityserier om prinsar som går undercover i usa för att hitta en prinsessa, bra förvaltad tid 🙈

Idag vaknade jag vid 8 och tänkte bara blunda en stund, nästa gång jag öppnade ögonen var klockan 11... Alvin och Milou sa inte ett pip, dom är ofta morgontrötta så tackade gud för det idag.

Ska självklart prioritera hundarna framför träning och handla lite mat, känner jag mig piggare blir det styrka hemma med mininband, träningsband, maghjul och olika tunga kettlebells och pilatesboll. Jag har ett helt gym här hemma. Är jag riktigt pigg kanske jag springer men just nu är huvudet helt mosigt och gör ont och är trött som få. Så det kanske blir en lugn dag.
 
På grund av omständigheter utanför min kontroll har jag senaste veckan levt i kaos. Nu har jag en dag utan kaos men har då såklart inte sovit något. Känner mycket överskottsenergi men samtidigt såklart trött. Träna kan hjälpa mig att sova bättre och jag vill ju, men samtidigt skrämmer skaderisken. Fast jag kanske bara inbillar mig att den är värre? Borde ju gå om jag sover bra efteråt?:confused:
 
På grund av omständigheter utanför min kontroll har jag senaste veckan levt i kaos. Nu har jag en dag utan kaos men har då såklart inte sovit något. Känner mycket överskottsenergi men samtidigt såklart trött. Träna kan hjälpa mig att sova bättre och jag vill ju, men samtidigt skrämmer skaderisken. Fast jag kanske bara inbillar mig att den är värre? Borde ju gå om jag sover bra efteråt?:confused:
Menar du skaderisk pga trötthet? Jag är ingen expert men har själv kroniska sömnproblem med mycket mediciner pga det och jag tränar även efter helt sömnlösa nätter eller långa perioder utan ordentlig sömn. Men man får känna efter, idag till exempel är jag trött på ett väldigt jobbigt sätt som känns som att jag är sjuk fast jag inte är det, då avvaktar jag med träning och känner efter ett par timmar eller hoppar över helt. Annars kör jag på, får oftast mer energi av att köra ett pass. Går ju att anpassa träningen efter mående och ork.
 
På grund av omständigheter utanför min kontroll har jag senaste veckan levt i kaos. Nu har jag en dag utan kaos men har då såklart inte sovit något. Känner mycket överskottsenergi men samtidigt såklart trött. Träna kan hjälpa mig att sova bättre och jag vill ju, men samtidigt skrämmer skaderisken. Fast jag kanske bara inbillar mig att den är värre? Borde ju gå om jag sover bra efteråt?:confused:
Kan du inte promenera eller göra något annat som är mjukt, bara så du får igång endorfinerna och kan sova och varva ned?
 
Menar du skaderisk pga trötthet? Jag är ingen expert men har själv kroniska sömnproblem med mycket mediciner pga det och jag tränar även efter helt sömnlösa nätter eller långa perioder utan ordentlig sömn. Men man får känna efter, idag till exempel är jag trött på ett väldigt jobbigt sätt som känns som att jag är sjuk fast jag inte är det, då avvaktar jag med träning och känner efter ett par timmar eller hoppar över helt. Annars kör jag på, får oftast mer energi av att köra ett pass. Går ju att anpassa träningen efter mående och ork.
Ja, alltså, jag känner mig ju inte helt 100 just för att jag inte sovit, har lite mild värk i hela kroppen, kommer och går och allt känns lite knaggligt typ. Samtidigt känner jag mig pigg och har inte ont i några av mina (läkta) skador. Känns ju spontant som att träning ska hjälpa med sömnen men har fått för mig (utan att alls veta hur eller varifrån) att kroppen är med skadebenägen utan sömn. Men som sagt, det handlar nog om att en måste sova efter träning? För jag tränade senast i torsdags, så snart en veckas vila (från träningen då, är slutkörd av andra anledningar).

Kan du inte promenera eller göra något annat som är mjukt, bara så du får igång endorfinerna och kan sova och varva ned?

Vill få upp pulsen så det är spinning eller dans. Ska jag trötta ut mig fysiskt på promenad blir det väldigt långa tyvärr och det gillar inte mina skador. Men spinning känns ganska skade-safe tänker jag
 
Ja, alltså, jag känner mig ju inte helt 100 just för att jag inte sovit, har lite mild värk i hela kroppen, kommer och går och allt känns lite knaggligt typ. Samtidigt känner jag mig pigg och har inte ont i några av mina (läkta) skador. Känns ju spontant som att träning ska hjälpa med sömnen men har fått för mig (utan att alls veta hur eller varifrån) att kroppen är med skadebenägen utan sömn. Men som sagt, det handlar nog om att en måste sova efter träning? För jag tränade senast i torsdags, så snart en veckas vila (från träningen då, är slutkörd av andra anledningar).



Vill få upp pulsen så det är spinning eller dans. Ska jag trötta ut mig fysiskt på promenad blir det väldigt långa tyvärr och det gillar inte mina skador. Men spinning känns ganska skade-safe tänker jag
För sömnen ska fungerar så ska du INTE utmatta dig utan göra lugna saker som innebär rörelse men inte nödvändigtivs träning. Mot stress så kan träning vara kontraproduktivt dvs det driver på stresshormonerna, adrenalin tex.
 
För sömnen ska fungerar så ska du INTE utmatta dig utan göra lugna saker som innebär rörelse men inte nödvändigtivs träning. Mot stress så kan träning vara kontraproduktivt dvs det driver på stresshormonerna, adrenalin tex.
Fast jag är inte stressad. Bara "råkat" dygna/haft en tuff vecka.
 
Jag: "idag ska jag springa 8*1,5min"
Väderguden: "🌧️🌧️🌧️🌧️🌧️🌧️🌧️🌧️ muahahaha"

:cautious:


Fattar ni hur blöt jag kommer bli. 20 min i ösregn liksom 🙄
 
Vilken periodare jag är. Men försöker i alla fall. Igår var det lunchträning 30 min online med PT igen. Dessa utfall alltså... fortfarande skitjobbigt! Kan knappt gå på hela eftermiddagen och träningsvärk idag för att vi gjorde lite utfall. Oh well.

Har inte promenerat så mycket det sista men i helgen blev det en hel del trädgårdsjobb. Sådär så jag däckar i soffan och vill dö en stund men sen går jag ut igen pga fint väder och kan inte låta bli. :p Hade inte på mig stegräknare men det blev nog en hel del steg i söndags.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 529
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp