Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, alltså, jag känner mig ju inte helt 100 just för att jag inte sovit, har lite mild värk i hela kroppen, kommer och går och allt känns lite knaggligt typ. Samtidigt känner jag mig pigg och har inte ont i några av mina (läkta) skador. Känns ju spontant som att träning ska hjälpa med sömnen men har fått för mig (utan att alls veta hur eller varifrån) att kroppen är med skadebenägen utan sömn. Men som sagt, det handlar nog om att en måste sova efter träning? För jag tränade senast i torsdags, så snart en veckas vila (från träningen då, är slutkörd av andra anledningar).



Vill få upp pulsen så det är spinning eller dans. Ska jag trötta ut mig fysiskt på promenad blir det väldigt långa tyvärr och det gillar inte mina skador. Men spinning känns ganska skade-safe tänker jag
Tror det är viktigt att lyssna på kroppen. Är du tveksam finns det kanske en orsak till det? Om kroppen inte känns ok kanske det är så lätt att du ska göra som den vill och ta det lugnt?
 
Det har regnat sedan igår här 😔 men men, ska bara lämna av barnen hemma och sedan blir det en runda iaf. Tror jag får lämna förhoppningen om att njuta hemma dock 😉
Ja då är det värre, här började det vid 11 så jag hann med en kort promenad på frukostrasten också.

Förr gillade jag att springa i regn, men nu vill jag hellre kunna lyssna på musik och Runkeepers instruktioner.
 
Okej ja då är det kanske bäst att bara försöka komma ikapp med sömnen innan du börjar träna.

Tror det är viktigt att lyssna på kroppen. Är du tveksam finns det kanske en orsak till det? Om kroppen inte känns ok kanske det är så lätt att du ska göra som den vill och ta det lugnt?
Uppskattar verkligen att ni är så omtänksamma:heart Tog i alla fall ett kortare medelintensivt danspass, och det kändes helt okej. Har mindre värk nu än innan och är så redo för en lång natts sömn:grin:
 
Jag gav mig på ett försök till träning här hemma men efter en magövning kände jag direkt att det här inte är rätt dag, fanns ingen energi i mig och kände mig plågad vid tanken på hur jag skulle ta mig igenom ett helt pass. Så plockade bort sakerna och borstade hundarna och la mig i soffan igen. Kommer ändå ha hunnit med lite promenader med hundarna, har en jag ska ut på precis nu till exempel. Och även om det inte är en så aktiv dag som jag brukar ha är det ok. För ibland handlar träning och hälsa om att avstå från saker och göra det som i längden ger en dom sakerna.
 
Hade en period när jag var extremt tvångsmässig i träning och struntade totalt i smärta, en av väldigt, väldigt många gånger hade jag nya för små skor och oklippta naglar. Skorna gav blödande skavsår på hälarna och sidorna och på utsidan av tårna och jag hade stora blåsor överallt och naglarna skar in i tårna så det blev djupa blödande sår eftersom jag nötte på och ignorerade det. Det var fruktansvärt. Men jag körde på i samma tempo i alla fall i flera dagar, var inte hemma så kunde inte byta skor så lindade in tårna i plåster.

Har känsliga tår så måste ha korta naglar. Har speciellt problem med vänster lilltå som jag behövt söka vård för, jag har ankfötter så typ allt är för smalt och skaver på den lilla stackaren.

Mja sådan är jag inte. Har aldrig haft pannben på det sättet med träning, jag är ganska städad där. Men dessa skor har jag sprungit med utan problem se i augusti så är rätt säker på tt det var nagellängden på en tå som var boven i dramat. Har idag bara gått 40 min på morgonen och sedan inget. Hoppas att detta ger sig, har inte tid att springa förrän fredag och imorgon lär var för kort inpå...
 
@Nahar Sov ikapp är mitt tips, och gör rörelsebaserad träning tills dess. När vi är trötta syresätter vi oss inte lika bra och skaderisken ökar i tex muskler, senfästen osv, det är liksom inte bara det att vi känner oss sämre på att prestera. Om mn är så trött så man känner av det tydligt är det bättre att göra en annan dag. När jag jobbar natt går jag bara promenadr och rörelsebaserad styrketräning, på sin höjd nåt enklare pass på matta.
 
5 km jogg i regn och rejält blåsväder. Men jag är envis och är planen att jogga så joggar jag. Joggar aldrig fort men idag la jag upp tempot lite och pust vad det känns direkt.
Men nu känns det bra.
4E0B3542-F2A9-4A34-BE2C-F909434C3666.jpeg
 
Körde första passet av Styrkekicken med Sandra Friberg imorse. Tyvärr var det utfallssteg med vilket mina knän helt enkelt inte klarar och jag blir alltid på orimligt dåligt humör då :o hann tyvärr inte göra något mer innan jobbet, hade annars gärna avslutat med något kort pass som kunde få upp humöret lite igen.
 
Jag kom ut på min runda igår.
Första gången med höjning till 8*1,5min.
Valde att åka iväg till skogen där det finns lite längre spår för att slippa springa mer än ett varv.

Och okej, det regnade men detta var första gången jag sprang över "stock och sten" på lite mer är 7år och jag hade helt glömt bort hur mycket jag älskar det 😍
Det var inte tungt alls, intervallerna tog slut jättefort och trots att pulsen gick upp till 172 så var jag inte flåsig alls, jag kunde slappna av på ett sätt som jag inte gör annars. ♥️

Dessutom var det nästbästa tempot på intervallerna trots dubblering av antalet och ett betydligt svårare underlag att springa på. Jag längtar redan till på fredag då jag ska få springa igen. 😍

IMG_20210504_180646_004.jpg
 
Körde första passet av Styrkekicken med Sandra Friberg imorse. Tyvärr var det utfallssteg med vilket mina knän helt enkelt inte klarar och jag blir alltid på orimligt dåligt humör då :o hann tyvärr inte göra något mer innan jobbet, hade annars gärna avslutat med något kort pass som kunde få upp humöret lite igen.
Du kan inte göra dem bakåt istället då? (har glömt vad det heter 🙈)
Jag kan inte göra utfall men den andra varianten funkar bra
 
Körde första passet av Styrkekicken med Sandra Friberg imorse. Tyvärr var det utfallssteg med vilket mina knän helt enkelt inte klarar och jag blir alltid på orimligt dåligt humör då :o hann tyvärr inte göra något mer innan jobbet, hade annars gärna avslutat med något kort pass som kunde få upp humöret lite igen.
Har du någon annan övning för ben eller rumpa som du kan byta till? Jag tänker att det är bra att vara förberedd om utfall skulle dyka upp igen :)
 
Jag kom ut på min runda igår.
Första gången med höjning till 8*1,5min.
Valde att åka iväg till skogen där det finns lite längre spår för att slippa springa mer än ett varv.

Och okej, det regnade men detta var första gången jag sprang över "stock och sten" på lite mer är 7år och jag hade helt glömt bort hur mycket jag älskar det 😍
Det var inte tungt alls, intervallerna tog slut jättefort och trots att pulsen gick upp till 172 så var jag inte flåsig alls, jag kunde slappna av på ett sätt som jag inte gör annars. ♥️

Dessutom var det nästbästa tempot på intervallerna trots dubblering av antalet och ett betydligt svårare underlag att springa på. Jag längtar redan till på fredag då jag ska få springa igen. 😍

Visa bifogad fil 68990
Springa i skogen är bäst! :love: Bra jobbat!
 
@Nahar Sov ikapp är mitt tips, och gör rörelsebaserad träning tills dess. När vi är trötta syresätter vi oss inte lika bra och skaderisken ökar i tex muskler, senfästen osv, det är liksom inte bara det att vi känner oss sämre på att prestera. Om mn är så trött så man känner av det tydligt är det bättre att göra en annan dag. När jag jobbar natt går jag bara promenadr och rörelsebaserad styrketräning, på sin höjd nåt enklare pass på matta.
Nu blev det ju ett pass ändå, men ska ha det i åtanke tills nästa gång. Men kunde inte pressat mig till max även om jag hade velat:p
 
Har du någon annan övning för ben eller rumpa som du kan byta till? Jag tänker att det är bra att vara förberedd om utfall skulle dyka upp igen :)

Jag har inte hållt på så länge med den här typen av träning så jag tycker det är svårt att komma på något jag kan byta med ”rakt av”. Den övning jag vet brukar kännas bra i rumpmusklerna ger inget för benen och mer fantasi än så har jag inte haft tyvärr. Kanske skulle fråga coachen på crossfiten, när det varit övningar där som jag inte kunnat göra har han alltid snabbt kunnat leverera ett alternativ.
 
Jag har inte hållt på så länge med den här typen av träning så jag tycker det är svårt att komma på något jag kan byta med ”rakt av”. Den övning jag vet brukar kännas bra i rumpmusklerna ger inget för benen och mer fantasi än så har jag inte haft tyvärr. Kanske skulle fråga coachen på crossfiten, när det varit övningar där som jag inte kunnat göra har han alltid snabbt kunnat leverera ett alternativ.
Det låter som en bra idé att fråga coachen! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp