Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara nyfiken, varför reggar du det som fyra olika pass?
För att jag vill se vad som händer i varje del var för sig helt enkelt, inte ett långt grötigt konditionspass med pyttelite jogging, mest transportpromenad och 10 min titta-på-havet-paus :p jag har ju inga referensramar, tyckte jag gick skitsakta på vägen hem men det var ju inte alltför mycket långsammare osv. Lite kul att se bara. Det går säkert att göra bättre men ärligt talat bryr jag mig inte.
 
För att jag vill se vad som händer i varje del var för sig helt enkelt, inte ett långt grötigt konditionspass med pyttelite jogging, mest transportpromenad och 10 min titta-på-havet-paus :p jag har ju inga referensramar, tyckte jag gick skitsakta på vägen hem men det var ju inte alltför mycket långsammare osv. Lite kul att se bara. Det går säkert att göra bättre men ärligt talat bryr jag mig inte.
Aha, jag förstår. Jag tycker nämligen tvärtom att jag får dålig överblick om samma pass är uppdelat i olika, t.ex. vill jag se hur många minuter i viss pulszon och vill ju inte hoppa emellan och plussa ihop själv.

Jo, det går att lägga uppvärmning, nedvarning osv antingen i sträcka eller tid. Och pausa under passet. Eller lägga in intervaller där du går också. Men spelar ju ingen roll om du tycker det funkar bra 🙂
 
Aha, jag förstår. Jag tycker nämligen tvärtom att jag får dålig överblick om samma pass är uppdelat i olika, t.ex. vill jag se hur många minuter i viss pulszon och vill ju inte hoppa emellan och plussa ihop själv.

Jo, det går att lägga uppvärmning, nedvarning osv antingen i sträcka eller tid. Och pausa under passet. Eller lägga in intervaller där du går också. Men spelar ju ingen roll om du tycker det funkar bra 🙂
Det där låter ju himla roligt faktiskt :laugh: ska kika närmare på det när jag får till nåt som känns mer som ett sammanhängande pass. Tack :)
 
Hur lång tid efter träning brukar ni få träningsvärk? Jag har idag fått från i Söndags. Ifrågasätter om detta är normalt:confused: Får aldrig dagen efter, minst två dagar senare men ibland 3-4.
 
Hur lång tid efter träning brukar ni få träningsvärk? Jag har idag fått från i Söndags. Ifrågasätter om detta är normalt:confused: Får aldrig dagen efter, minst två dagar senare men ibland 3-4.
Drottningen av Träningsvärk här svarar allt från 4-24 timmar efter avslutat pass, men oftast runt 12h. Har nog aldrig varit med om att det tagit mer än 48 timmar att kicka in.
 
Jag har än så länge hunnit med en löprunda, ett pass på utegym (rygg och axlar) och 3,5 mil transportcykling den här veckan. Inte illa, om jag får säga det själv :D Idag blir det ytterligare ca 1,5 mil cykling och imorgon tänkte jag köra en femhundring med mycket fokus på ben och mage :)
 
Dagens femhundring (= 40-30-20-10 reps):
  • Knäböj
  • Sit-ups
  • Gående utfallssteg
  • Jumping jacks
  • Hög planka med axelklapp
Jag vilade ingenting under varven men vilade i 1-2 minuter mellan varje omgång. Det var svettigt och pulsen var uppe på runt 180 under den mest intensiva delen av varje varv.

Jag är för tillfället tvingad till morgonträning eftersom det är för varmt på lunchen och jag oftast har andra planer på kvällarna. Jag är ju inget fan av att träna före frukost, men det har faktiskt funkat över förväntan! Nu blir det nog rätt lugnt i ett par dagar, men planen är att få in ett fjärde pass på söndag :)
 
Dagens femhundring (= 40-30-20-10 reps):
  • Knäböj
  • Sit-ups
  • Gående utfallssteg
  • Jumping jacks
  • Hög planka med axelklapp
Jag vilade ingenting under varven men vilade i 1-2 minuter mellan varje omgång. Det var svettigt och pulsen var uppe på runt 180 under den mest intensiva delen av varje varv.

Jag är för tillfället tvingad till morgonträning eftersom det är för varmt på lunchen och jag oftast har andra planer på kvällarna. Jag är ju inget fan av att träna före frukost, men det har faktiskt funkat över förväntan! Nu blir det nog rätt lugnt i ett par dagar, men planen är att få in ett fjärde pass på söndag :)
Bra jobbat! Jag gillar verkligen femhundringar, så kul upplägg! Fast 40 knäböj är inte sååå kul iofs 😂
 
Jag har tränat! Vilket känns lite som en bedrift, var så seg innan. Men det gick ändå över förväntan, ett bra överkroppspass blev det :up:

Superset 1: Arnold press + breda hantelrodd, 8 reps per övning (men jag gjorde fler pga lite för lätt vikt), 5 set

Superset 2: Deadstop skull crusher + fyrstående armhävningar, 15 reps per övning, 5 set

Superset 3: Sittande tricepspress med hantel + YTW-lyft, 1 minut per övning, 5 set

Superset 4: Liggande knälyft/legslide + fyrstående diagonallyft. Kontrollövningar för bålen. 1 minut per övning, 3 set

Får se om jag kan röra armarna imorgon, framför allt triceps blev riktigt utpumpade :D
 
Jag har varit så oerhört trött nu igen så avbokade faktiskt träningen i måndags eftersom jag hade huvudvärk och hela kroppen kändes som gelé. Har fortsatt vara ohyggligt trött så ingen löpning tisdag och igår hade jag annat planerat.

Nytt pass bokat idag, är fortfarande seg men det känns inte oöverstigligt att stå upp idag iaf. Gymmet kommer sen inte ha några pass ett antal veckor så vill gärna hinna göra ett till pass innan dess.
 
Jaha, jag var nog egentligen för trött.

Tränade med en helt ny coach pga ordinarie var sjuk. Trevlig, men jag upplevde ändå att jag blev pushad för mycket på ett sätt som jag inte kunde avstyra. Började gråta i bilen på vägen hem, så det var ingen kul känsla att avsluta med.

(hade jag inte varit så trött hade det nog inte varit så farligt, det var inte som att coachen stod och skrek på mig utan hen hjälpte bara till. Men kände att hen nog inte förstod hur lite jag tränat innan fast att jag i början snabbt nämnde mina skador och att jag inte tränat så länge)
 
Kanske det vänder och går lättare nu? Ikväll körde jag mitt vanliga backpass uppför slalombacken i min by, tar alltid samma väg så har många tider att jämföra mot. Tyckte jag var trött men försökte pressa mig för jag mår bättre efteråt. När jag var uppe konstaterade jag att tiden var bra, hemma kollade jag min statistik och insåg att tiden troligtvis var den bästa jag gjort i den backen. Och det när jag inte ens kände mig pigg! :banana:
 
Har som sagt försökt hålla i träningen nu under semestern, styrkepassen blir lidande men jag behöver ju mest konditionen och det är ju lättare att få till och därför har jag gjort längre pass än vanligt men jag har ju heller inte stallet och annat som tar tid och ork. Har fått in 2-3 pass jogging per vecka och såklart dagliga hundpromenader. Springer runt 10 km men känner mig inte direkt pigg. Brukar ju göra milen runt 58 min utan att flåsa ihjäl mig men nu ligger jag på 63 min. Nog för att jag medvetet försökt lära mig springa sakta men jag känner nu att jag nog inte ens kan springa på 58, är så himla trött och styv. Benen känns som stolpar, är egentligen inte jättetrött då jag kommer hem men kan heller inte få upp nån spänst och hastighet i steget. Detta stör mig mer än att det är en sämre tid, känslan av att det är stolpigt och inget flyt. Ni som är trötta på gnäll kan sluta läsa här :o

Nu har jag sluppit ha med mig hunden och därmed kunnat göra längre pass, men snart åker jag hem igen och då har jag ingen hundvakt. Får se då vad som händer med löpningen. Antingen får jag ju springa ännu långsammare för att få med mig hunden, eller så får jag nöja mig runt 5-7 km. För egen del hade jag gärna sprungit ännu längre i sakta mak för det är en bättre förbränning i det. Har blivit tjock som vanligt när jag lever ett mer normalt liv med sociala aktiviteter där allting inte går ut på att räkna kalorier och hålla rutinerna. Där man inte alltid vet vad som ska ätas och när och det blir också vinkällar med vänner. Sånt som inte ingår i min normala vardag. Men livet och jag har ju alltid haft en hatisk relation så nu får jag ju fan för att jag vart lite mer avslappnad och normal ett par veckor, vilket nu kommer ta fram till våren innan det kanske rättat till sig igen. Helt sjukt så trött jag är på att leva med min sjukdom, eller sjukdomar. Ingenting är normalt och det straffar mig på värsta vis. Inte konstigt man längtar till slutet.
 
Innan jag blev gravid så körde jag mycket knästående på pilatesboll, idag provade jag att skala ner den till att stå fyrstående på pilatesboll. Vilket är steg 1 av 3 för att kunna stå på bollen, steg 3 kommer aldrig ske här för jag har provat och det var ingen hit :rofl: Vad jag saknar mina "riktiga" övningar som tex ordentliga armhävningar, flygande kors med klapp, wall walk i trappa, wall walk mot dörr (även om jag inte kan komma upp hela vägen pga yrsel/illamående), knästående på boll osv. För att inte tala om min trail-löpning. Men nästa år, då syns jag på min favoritslinga igen i skogen :love:

Men med nästan 30 kg upp redan i gravidvecka 26 så får jag ändå vara glad att kroppen levererar med en del justeringar. Idag blev det tex armhävning på knäna, fyrstående på pilatesboll, latsdrag med band, isärdrag med band, höftlyft, rodd och sittande benspark på boll (kontrollövning).

Efter lunch ska jag försöka simma lite i vår pool, 2-3 simtag per vända är en utmaning i sig :rofl:
 
Jag fortsätter att träna på inför mitt maraton i september. Men fy vad jag tycker långpassen är vedervärdiga! Som idag, 30 km, helt ensam. Så fruktansvärt tråkigt! Och jobbigt! Just nu känns det som att jag aldrig mer kommer vilja träna mot en mara. Halvmara känns som max om jag ska tycka det är roligt. Men jag har ett inre driv för att en gång i livet genomföra ett maraton samt är för snål för att betala så mkt pengar och sen hoppa av så jag fortsätter att träna på. Men det ska bli sjukt skönt när det är över!

Vad som är mer glädjande är att jag hittat ett lopp i oktober som jag anmält mig till! 12 km trail. Det ska bli riktigt roligt! Tror även det kan vara bra för motivationen att ha ett lopp efter maran och efterföljande vilan så att man kommer tillbaka till träningen igen (men tänker inte träna inför loppet utan tänker genomföra det på den träning jag kommer ha i kroppen från maran).

Jag längtar sjukt mkt efter att äntligen få springa lopp igen!
 
@Saigon åh, vilket maraton? Jag vill också springa ett nån gång men jag avskyr att ha folk omkring mig... Ska springa jämtlandstriangeln (47 km) i min ensamhet iaf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 529
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp