Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså kroppen, min gravida runda kropp med massor av gravidkilon levererar trots nästan 2 veckor från träning. Kändes lite motigt att komma igång, och fick bryta för halsbränna då jag glömt mina morgonmediciner. Men kroppen kändes så fräsch och pigg trots gravidvecka 33 :banana:
 
Åh idag har jag fått springa mitt (första) maratonlopp! Och det var högst osäker in i det sista om jag skulle kunna starta då både dottern och sambon passade på att bli dyngförkylda (ej covid) i slutet på förra/resp början på denna vecka. Så jag har gått hela veckan och väntat på att bli sjuk! Lät bli att springa också i veckan för att inte påfresta immunförsvaret. Så det var ju inte bästa formtoppningen. Men vad gjorde väl det när jag tillslut kunde konstatera att jag skulle få springa loppet!

Och till min stora glädje lyckades jag ta mig i mål! Det gick jättebra fram till ca 33 km. Sprang bredvid farthållare hela tiden som skulle hålla 6:00 min/km i snitt. Men vid 33 km fick jag en rejäl dipp, troligen främst orsakad av att jag hade fått i mig för lite vatten. Jag prioriterade sportdryck vid varje bord vilket gjorde att det bara blev enstaka mugg vatten. Så jag kände tydligt att jag var törstig. Så efter att jag hade släppt farthållaren så passade jag på att stanna helt vid nästa depå och drack först två muggar sportdryck och sedan 5 muggar vatten samt gick igenom en vattenspridare. Men när jag startade igen så hamnade jag i lustempo. Det kändes ändock helt ok då jag tydligt kände att jag skulle kunna ta mig i mål på det viset. Efter en tid kickade dock vattnet in (och insikten om att det närmade sig mål) vilket gjorde att jag kom i mål med 6:14 min/km i snitt vilket jag är supernöjd med!!!

Och det var ett så fantastiskt trevligt lopp!! Supervacker bana och massor av publik som peppade järnet! Jag är helt överväldigad över hur mga människor som sa ens namn (som stod med stora bokstäver på nummerlappen) och kom med enormt uppmuntrande tillrop! :love:Det var helt fantastiskt! Och känslan att springa den långa raksträckan mot mål och få kraft att springa på i högt tempo medans publiken applåderade och ropade var ju bara helt jäkla magisk!!! :love: Så galet roligt!!!!

Men nu är jag sjukt stel i hela kroppen och väldigt trött i båda knäna. Var tvungen att båda mocka och longera hästen efter loppet vilket var halvt plågsamt men nog samtidigt nyttigt för stelheten.

Nu ska jag unna mig lite hämtmat och sedan gå och lägga mig tidigt!
 
Åh idag har jag fått springa mitt (första) maratonlopp! Och det var högst osäker in i det sista om jag skulle kunna starta då både dottern och sambon passade på att bli dyngförkylda (ej covid) i slutet på förra/resp början på denna vecka. Så jag har gått hela veckan och väntat på att bli sjuk! Lät bli att springa också i veckan för att inte påfresta immunförsvaret. Så det var ju inte bästa formtoppningen. Men vad gjorde väl det när jag tillslut kunde konstatera att jag skulle få springa loppet!

Och till min stora glädje lyckades jag ta mig i mål! Det gick jättebra fram till ca 33 km. Sprang bredvid farthållare hela tiden som skulle hålla 6:00 min/km i snitt. Men vid 33 km fick jag en rejäl dipp, troligen främst orsakad av att jag hade fått i mig för lite vatten. Jag prioriterade sportdryck vid varje bord vilket gjorde att det bara blev enstaka mugg vatten. Så jag kände tydligt att jag var törstig. Så efter att jag hade släppt farthållaren så passade jag på att stanna helt vid nästa depå och drack först två muggar sportdryck och sedan 5 muggar vatten samt gick igenom en vattenspridare. Men när jag startade igen så hamnade jag i lustempo. Det kändes ändock helt ok då jag tydligt kände att jag skulle kunna ta mig i mål på det viset. Efter en tid kickade dock vattnet in (och insikten om att det närmade sig mål) vilket gjorde att jag kom i mål med 6:14 min/km i snitt vilket jag är supernöjd med!!!

Och det var ett så fantastiskt trevligt lopp!! Supervacker bana och massor av publik som peppade järnet! Jag är helt överväldigad över hur mga människor som sa ens namn (som stod med stora bokstäver på nummerlappen) och kom med enormt uppmuntrande tillrop! :love:Det var helt fantastiskt! Och känslan att springa den långa raksträckan mot mål och få kraft att springa på i högt tempo medans publiken applåderade och ropade var ju bara helt jäkla magisk!!! :love: Så galet roligt!!!!

Men nu är jag sjukt stel i hela kroppen och väldigt trött i båda knäna. Var tvungen att båda mocka och longera hästen efter loppet vilket var halvt plågsamt men nog samtidigt nyttigt för stelheten.

Nu ska jag unna mig lite hämtmat och sedan gå och lägga mig tidigt!
Wow, grattis till fint lopp! :bow:
 
Min motivation är inte hög just nu. Mår skräp. Dessutom har ju den där jävla älgjakten börjat så man blir så begränsad. Så just nu är målet att ta mig utanför dörren varje dag i september, oavsett om det blir 4.5 km promenad (min kortaste runda), löpning eller 4 timmar på fjället.

Har siktet på 15 oktober, då är det längdpremiär 🤩. Det enda som känns kul i mitt liv just nu och som jag längtar efter.
 
Tränat idag! Jag var småsjuk hela augusti då jag egentligen hade tänkt köra två pt-pass i veckan då jag hade semester. Så tråkigt att det inte gick att genomföra. Kände mig hyfsat stark trots en månad vila, men sista rundan hade all kraft tagit helt slut. Nytt pass på onsdag! 🥳
 
Skriver här för att skryta/klappa mig själv på axeln.
Mått rätt kasst och vilat/sovit dagarna i enda, men nu har jag kört yoga 4 dagar på raken! :banana:
Passen är allt från 20- 40 minuter.
Tjoho! Jag har också haft en ganska stabil yogarutin de senaste två veckorna och det är ju verkligen skönt :love: Att det ska vara så förbaskat svårt att göra tid för i vardagen bara...
 
Var så pepp på ett joggingpass i helgen efter att det kändes så bra i onsdags. Men jag har jobbat 30 timmar övertid utöver ordinarie 45 timmar så jag har helt enkelt aldrig fått tid. Då jag haft tid har jag varit tvungen att äta = kan inte träna på 2 tim och då har det varit antingen jobb igen eller sova. Suck.
 
Och där kom magen i vägen för vissa övningar :rofl: Så nu måste jag ändra mitt träningsprogram, men det är trots allt vecka 34 på onsdag och en mage (och bebis) som är större än medel.

Så dagens träningspass gick inte alls som tänkt eftersom kroppen är dessutom riktigt trött. Men jag vill inte sluta träna än :arghh:
 
Dagens crossfit kändes riktigt grym!

Hade en sekvens med målet under 30 min, jag klockade in på 29:32!
6 rundor av:
20 air squats
12 hang power cleans (22,5 kg)
7 ringroddar
400 meter rodd

På ett sätt är det gött med såna långkörare där man bara matar på, även om jag varit mer rutinerad nog hade kunnat ha jämnare tider på rodden. Första rundan var det ganska exakt 2 min, men sen blev det lite långsammare hela tiden och sista gick på 2:30.

Kommer kännas i benen imorgon i alla fall :p
 
Dagens crossfit kändes riktigt grym!

Hade en sekvens med målet under 30 min, jag klockade in på 29:32!
6 rundor av:
20 air squats
12 hang power cleans (22,5 kg)
7 ringroddar
400 meter rodd

På ett sätt är det gött med såna långkörare där man bara matar på, även om jag varit mer rutinerad nog hade kunnat ha jämnare tider på rodden. Första rundan var det ganska exakt 2 min, men sen blev det lite långsammare hela tiden och sista gick på 2:30.

Kommer kännas i benen imorgon i alla fall :p
Låter som ett riktigt kul pass!
 
Låter som ett riktigt kul pass!
Jamen det var det! Jag låg ungefär i mitten på skalan så de som gjorde tuffare pass hade ju fler reps än mig och gjorde power cleans och strict pull ups (och hade mer vikt på stängerna). Men jag var klar bland de första men ändå inte orimligt tidig. Det har jag varit någon gång, klar mycket tidigare, men då har jag ju missbedömt min egen förmåga och varit starkare/snabbare än jag trodde.
 
Kul pass är det lite ont om på mitt crossfitgym denna vecka tyvärr, jag kände mig inte inspirerad alls när jag läste igenom veckans plan. Onsdag + torsdag ser dock hyfsade ut, så då tänkte jag gå dit. Sen funderar jag på lördagen också, men passet ser verkligen helt vidrigt ut och jag är lite rädd att "bränna" mig genom att ge mig på ett sånt pass såpass nära inpå ett uppehåll. Dels fysiskt men kanske framförallt mentalt; passet innehåller en hel massa löpning som jag ju har ett väldigt komplicerat förhållande till. Jag får nog fundera lite mer på den, om inte annat satsar jag på ett eget pass när de öppnar upp för individuell träning precis efter sista lördagspasset.
 
Jamen det var det! Jag låg ungefär i mitten på skalan så de som gjorde tuffare pass hade ju fler reps än mig och gjorde power cleans och strict pull ups (och hade mer vikt på stängerna). Men jag var klar bland de första men ändå inte orimligt tidig. Det har jag varit någon gång, klar mycket tidigare, men då har jag ju missbedömt min egen förmåga och varit starkare/snabbare än jag trodde.
Ja det är jättesvårt att bedöma hur pass stark/snabb man är tycker jag, särskilt eftersom passen oftast skiljer sig åt så himla mycket. Sällan man gör något som överhuvudtaget liknar varandra två veckor, eller ens månader, i rad liksom...
 
Ja det är jättesvårt att bedöma hur pass stark/snabb man är tycker jag, särskilt eftersom passen oftast skiljer sig åt så himla mycket. Sällan man gör något som överhuvudtaget liknar varandra två veckor, eller ens månader, i rad liksom...
Ja så är det, och jag känner mig fortfarande som en gröngöling med mina 23 tränade pass :D
 
Men åh jag hoppar in! Blev så pepp av alla andras inlägg :D

Jag tränade styrka idag på lunchen, är inne på vecka 5 av mitt styrketräningsschema med tillhörande macroupplägg. Köpte online-coaching för mitt friskvårdsbidrag och tycker det är så himla bra. Har aldrig styrketränat "ordentligt" utan mest löptränat förut, men har pajat knä och rygg så springa är svårt numera. Tog äntligen 20kg i bänkpress och kände mig så himla stolt, ingen anning om det är mycket eller lite för andra mig för mig var det en milstolpe!
 
Nu har jag tränat på nya gymmet första gången! Många snubbar trots sen timme :p Tjejavdelningen var som väntat rätt trång och belamrad med maskiner, men en skivstång, kettlebells, och hantlar finns(och en sån där skivstång som sitter fast och bara rör sig i en låst bana som jag glömt vad det heter). Det var så längesen jag tränade nu så jag började om på Unicorn Strong-programmet. Sumomark, russian twist, höftlyft, goblet squat, utfallssteg, nåt mer jag förträngt, i olika superset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp