Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men åh jag hoppar in! Blev så pepp av alla andras inlägg :D

Jag tränade styrka idag på lunchen, är inne på vecka 5 av mitt styrketräningsschema med tillhörande macroupplägg. Köpte online-coaching för mitt friskvårdsbidrag och tycker det är så himla bra. Har aldrig styrketränat "ordentligt" utan mest löptränat förut, men har pajat knä och rygg så springa är svårt numera. Tog äntligen 20kg i bänkpress och kände mig så himla stolt, ingen anning om det är mycket eller lite för andra mig för mig var det en milstolpe!
Kul med nya medlemmar i tråden tycker jag, och extra kul om de dessutom råkar träna styrka tycker icke-löparen här :D Välkommen!
 
Jag kommer inte att göra crossfit-comeback idag som planerat och är sjukt besviken över detta, men jag vet att det är rätt val och att jag måste ta hand om mig på andra sätt idag. De senaste tre veckorna av usel sömn och en hel del stress har gjort sitt och i morse vaknade jag med ännu ett stort bultande munsår, feber (som beror på munsåret) och en vilja att bara bryta ihop och gråta en skvätt - vilket jag också gjorde för ett par timmar sedan. Det faktum att det idag är ett år sedan min älskade farmor gick bort, vilket blev början på en otroligt jobbig höst då både farmor och mormor dog tätt efter varann, hjälper inte. Har reagerat starkare än väntat på det. Samtidigt har jag vrålmycket att göra på jobbet och ja, ni hör ju! Inte upplagt för träning någonstans. Vi avskriver denna dag som en skitdag i en skitvecka tycker jag, och satsar på att komma igen imorgon istället. Tar nog en lång promenad ikväll när det blivit lite svalare (28 grader just nu 🥵) för att rensa huvudet lite och förhoppningsvis sova bättre i natt.

Så peppig är jag idag! :D
 
Har rivstartar hösten med träningen och idag var mitt tionde pass på 2,5 vecka. Trots en jättetuff privat situation så har jag iallafall lyckats få till träningen och det är ju alltid något. Har växlat mellan skivstång, skivstång intervall, cirkelfys och power hour. Nu är målet fortsätta att träna 3 till 4 gånger plus ridning. Imorgon rider jag två privatlektioner.
 
Jag fick pausa träningen lite igen efter smärta i ett muskelfäste, är det inte det ena så är det det andra med den här kroppen O_o

Men har iaf ridit idag, för tränare. Det var några år sen senast så jag räknar med träningsvärk imorgon!

Funderar på att orka upp och träna innan jobbet imorgon, antingen löpning eller lite rörlighet och styrka.
 
Dagen var bättre än gårdagen men ändå lite av en skitdag då mycket gick åt pipsvängen, det vill sig inte den här veckan helt enkelt 🙄 På något vis lyckades jag ändå ta mig iväg till crossfit och det är ta mig tusan det bästa jag har gjort på hela veckan! Jag hade så roligt, lärde mig så mycket och njöt av att få känna att jag visst duger lite (i mina egna ögon) ändå.

Det var mycket fokus på gymnastikövningar idag, närmare bestämt pull ups med vikt samt dips i ringar med vikt. Jag är inget vidare på varken pull ups eller dips just nu och jobbade därför med negativa pull ups (där jag lyckades sänka mig ner lååångsamt med riktigt bra kontroll med upp till 5kg extra, sen gav musklerna upp) och körde dips i en metallställning istället. Efter 5 set av vardera övning gjorde vi 3 varv av en cirkel med 4 olika övningar och sedan var det klart.

Det var precis rätt sorts pass för mig idag - lugnt, fokuserat och inte hetsigt någonstans. Himla kul att jobba med lite nya övningar också, jag kände att jag verkligen kunde slappna av och köra på istället för att tänka en massa och känna press från mig själv. Jag har dock redan fruktansvärt ont i framsidan av axlarna samt biceps, och då har det bara gått knappt 4 timmar sedan avslutat pass :nailbiting:
 
Dagen var bättre än gårdagen men ändå lite av en skitdag då mycket gick åt pipsvängen, det vill sig inte den här veckan helt enkelt 🙄 På något vis lyckades jag ändå ta mig iväg till crossfit och det är ta mig tusan det bästa jag har gjort på hela veckan! Jag hade så roligt, lärde mig så mycket och njöt av att få känna att jag visst duger lite (i mina egna ögon) ändå.

Det var mycket fokus på gymnastikövningar idag, närmare bestämt pull ups med vikt samt dips i ringar med vikt. Jag är inget vidare på varken pull ups eller dips just nu och jobbade därför med negativa pull ups (där jag lyckades sänka mig ner lååångsamt med riktigt bra kontroll med upp till 5kg extra, sen gav musklerna upp) och körde dips i en metallställning istället. Efter 5 set av vardera övning gjorde vi 3 varv av en cirkel med 4 olika övningar och sedan var det klart.

Det var precis rätt sorts pass för mig idag - lugnt, fokuserat och inte hetsigt någonstans. Himla kul att jobba med lite nya övningar också, jag kände att jag verkligen kunde slappna av och köra på istället för att tänka en massa och känna press från mig själv. Jag har dock redan fruktansvärt ont i framsidan av axlarna samt biceps, och då har det bara gått knappt 4 timmar sedan avslutat pass :nailbiting:
Så bra att du kom iväg! Jag tänker ibland på hur spot on den där reklamen för Stadium är/var ”Tack träningen”, det är verkligen precis vad man behöver emellanåt.

Håller tummarna att träningsvärken inte är alltför mördande idag 😁
 
Jag har börjat köra kortare men intensivare pass. Dvs mer styrketräning än teknik. Jag är sååå nöjd att jag kommit hit för det har tagit många år med sjukgymnastik, naprapater osv för att lyckas komma över allt.

Dock får jag så dåligt samvete att träna så kort i tid! Hur kommer man över det? Innan tog jag yoga eller något ca 1 timma, nu är det max 30 min som gäller samt att jag inte tar samma grupp två dagar i rad. Kör de längre någon gång i veckan nu för att stretcha ut kroppen men funderar på att lägga på det efter ett kortare men det kanske blir dumt?
 
Så bra att du kom iväg! Jag tänker ibland på hur spot on den där reklamen för Stadium är/var ”Tack träningen”, det är verkligen precis vad man behöver emellanåt.

Håller tummarna att träningsvärken inte är alltför mördande idag 😁
Ja, det är ju verkligen så! Träningsvärken är ungefär lika illa som jag trodde att den skulle vara, men jag överlever! :D
Jag har börjat köra kortare men intensivare pass. Dvs mer styrketräning än teknik. Jag är sååå nöjd att jag kommit hit för det har tagit många år med sjukgymnastik, naprapater osv för att lyckas komma över allt.

Dock får jag så dåligt samvete att träna så kort i tid! Hur kommer man över det? Innan tog jag yoga eller något ca 1 timma, nu är det max 30 min som gäller samt att jag inte tar samma grupp två dagar i rad. Kör de längre någon gång i veckan nu för att stretcha ut kroppen men funderar på att lägga på det efter ett kortare men det kanske blir dumt?
Du får försöka tänka kvalitet över kvantitet! Om du dessutom har besvär som gjort att du behövt uppsöka sjukgymnast och naprapat tidigare låter det väldigt vettigt att köra på lite försiktigt och inte belasta kroppen för mycket. Jag tolkar det som att det är färdiga yogapass du kör, alltså pass som någon professionell har satt ihop? I så fall skulle jag lita på att hen vet vad hen gör och har gjort passet så långt som det bör vara.

Själv avskyr jag långa träningspass och föredrar de korta, intensiva. Mina styrketräningspass är sällan längre än 45 minuter, och då kör jag relativt lågintensivt. Ett högintensivt pass ligger sällan på mer än 30 minuters aktiv träningstid (exkl. uppvärmning och stretch). De gånger jag tränar aktivt i längre än en timme är lätträknade. Jag har inte ett dugg dåligt samvete för det utan går helt och hållet på hur kroppen känns - känns den trött och "genomtränad" är jag fullt nöjd med det!
 
Jag sprang elljusspåret igår kväll, det är inte tänt än så bara i pannlampsskenet. Idag ser jag varningar om att björn med unge tydligen hänger där. Hade ju kunnat springa rätt in i den innan jag märkte nåt 🙈. Har inget emot björnar men nu känner jag bara suck, jag avskyr att gå/springa på vägen (och finns ju typ bara en) och mycket går bort pga jakten. Har inte orkat åka iväg nånstans heller så min lösning när jag inte orkat nåt annat har varit elljusspåret. Och nu går det också bort.

Nedräkning till skidåkning... 5 veckor idag.
 
Lite halvt OT, men känner att jag måste få ner mina tankar. Börjar sakna ridning som träningsform något jävulskt. Velar fortfarande om jag ska köpa en ridhäst av olika anledningar, och det är ett långt projekt och så vidare. Närmsta ridskolan är 2 timmar bort, och efter att inte suttit regelbundet i sadeln sen 2018 känns det inte rätt att vara medryttare. Sen har jag väl en liten malande rädsla för svenska hästvärlden, känner mig ofta dömd och har innan aldrig riktigt hittat en tränare/ridskola jag trivts med. Tanken var att köpa ridhäst och sen leta tränare men ja, det är ju inte aktuellt nu även om jag får mer tid snart. Jag vet inte riktigt vad jag ville säga. Ni kan ju inte trolla fram en ridskola på gården bredvid eller så. Men mina vänner börjar bli galna på att jag bara längtar ridning hela tiden. Det red förbi någon på vägen här för någon vecka sen och det var nästan så jag blev avundsjuk:bag:

Finns det något annat sätt att rida i Sverige som inte är ridskola eller medryttarhäst? För någon som är ringrostig?
 
Lite halvt OT, men känner att jag måste få ner mina tankar. Börjar sakna ridning som träningsform något jävulskt. Velar fortfarande om jag ska köpa en ridhäst av olika anledningar, och det är ett långt projekt och så vidare. Närmsta ridskolan är 2 timmar bort, och efter att inte suttit regelbundet i sadeln sen 2018 känns det inte rätt att vara medryttare. Sen har jag väl en liten malande rädsla för svenska hästvärlden, känner mig ofta dömd och har innan aldrig riktigt hittat en tränare/ridskola jag trivts med. Tanken var att köpa ridhäst och sen leta tränare men ja, det är ju inte aktuellt nu även om jag får mer tid snart. Jag vet inte riktigt vad jag ville säga. Ni kan ju inte trolla fram en ridskola på gården bredvid eller så. Men mina vänner börjar bli galna på att jag bara längtar ridning hela tiden. Det red förbi någon på vägen här för någon vecka sen och det var nästan så jag blev avundsjuk:bag:

Finns det något annat sätt att rida i Sverige som inte är ridskola eller medryttarhäst? För någon som är ringrostig?
Förstår inte varför det inte känns rätt att vara medryttare bara för att du är ringrostig?

Ridskola skulle jag undvika ändå. Det finns säkert nåt undantag men av alla ridskolor jag sett har ingen känts ok för hästarna.
 
Helkropp i kväll. Lite oplanerat, började med underkroppspasset och insåg att det inte finns en suck att jag tar mer än 10 steg i morgon och körde nästa pass(överkropp) direkt i stället för att vänta till måndag. Trött men nöjd nu :) 203 aktiva minuter blev det på dessa 2x60 minuterspass, tacksamt att vara otränad :angel: :laugh:
 
Förstår inte varför det inte känns rätt att vara medryttare bara för att du är ringrostig?

Ridskola skulle jag undvika ändå. Det finns säkert nåt undantag men av alla ridskolor jag sett har ingen känts ok för hästarna.
Har funderat och det är väl mitt självförtroende som tryter lite. Kanske inte ska skriva av det helt.

Jo, jag känner som du med ridskola. Aldrig känts helt bra när jag gått.
 
Har funderat och det är väl mitt självförtroende som tryter lite. Kanske inte ska skriva av det helt.

Jo, jag känner som du med ridskola. Aldrig känts helt bra när jag gått.
När jag haft medryttare (längesen) på mer okomplicerade hästar har jag varit nöjd med nån som behandlar hästarna väl och är pålitlig. Ridkunskaperna behövde bara vara tillräckligt bra för att personen skulle klara av aktuell häst.
 
När jag haft medryttare (längesen) på mer okomplicerade hästar har jag varit nöjd med nån som behandlar hästarna väl och är pålitlig. Ridkunskaperna behövde bara vara tillräckligt bra för att personen skulle klara av aktuell häst.
Får kanske höra mig för i trakten då. Kanske tar och åker på lite turridning bara för att få upp självförtroendet lite. Kan ju be om en lite mer avancerad häst än någon som bara lunkar på.
 
I juni var jag på väg att börja toppa min Ironmanform inför Kalmar i augusti. Jag hade gnetat bort en massa överflödskilon och vägde 61, bara några kvar till matchvikt. Sen kom beskedet att IM Kalmar var inställt pga covid. Mitt knä brakade ihop i samma veva. All träning lades på is (förutom simningen i den ljuva sjön). Nu har jag gått upp 4 kilo, formen är i botten och knäet värre än nånsin. Men jag är fortfarande anmäld till IM Kalmar 2022...! Idag simmade jag i poolen för första gången sedan de öppnade igen - 600 meter och helt andfådd..... Det här är inte bra.....
 
Lite halvt OT, men känner att jag måste få ner mina tankar. Börjar sakna ridning som träningsform något jävulskt. Velar fortfarande om jag ska köpa en ridhäst av olika anledningar, och det är ett långt projekt och så vidare. Närmsta ridskolan är 2 timmar bort, och efter att inte suttit regelbundet i sadeln sen 2018 känns det inte rätt att vara medryttare. Sen har jag väl en liten malande rädsla för svenska hästvärlden, känner mig ofta dömd och har innan aldrig riktigt hittat en tränare/ridskola jag trivts med. Tanken var att köpa ridhäst och sen leta tränare men ja, det är ju inte aktuellt nu även om jag får mer tid snart. Jag vet inte riktigt vad jag ville säga. Ni kan ju inte trolla fram en ridskola på gården bredvid eller så. Men mina vänner börjar bli galna på att jag bara längtar ridning hela tiden. Det red förbi någon på vägen här för någon vecka sen och det var nästan så jag blev avundsjuk:bag:

Finns det något annat sätt att rida i Sverige som inte är ridskola eller medryttarhäst? För någon som är ringrostig?
Som ett mellanting mellan medryttare och ridskola finns det ställen där hästarna ägs av gården/företaget och så hyr man in sig på en häst en eller flera dagar i veckan. Den hästen rids då bara av dig den dagen. Där jag red (ställe i södra Skåne) kunde man välja om man ville rida helt självständigt under sin/sina dag(ar), rida med i en grupp, eller ta en privatlektion. Det tyckte jag var en bra lösning! Men oddsen för att ett sådant ställe ska finnas i närheten av där du bor är väl i och för sig inte överdrivet bra :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
384
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 529
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
56 194
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp