Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag beslutade mig till slut för att skippa det "officiella" crossfitpasset idag och istället gå dit efteråt och köra ett pass på egen hand. Med tanke på att gruppasset innehöll 4x800 m löpning uppblandat med 75 wall balls, 50 frivändningar och 30 devil's press kändes det som helt rätt val. Helvete vad jobbigt det såg ut! Men också roligt, på någon smått pervers nivå :angel:

Jag låg dock inte på latsidan jag heller utan började med en knäböjspyramid där jag körde 8 reps med 15, 25, 35, 40, 35, 25, 15 kg. Totalt 56 knäböj uppdelat på 7 set alltså, med maxvikt 40 kg. Jag har varit jäkligt sugen på knäböj sedan jag såg en video på Instagram i torsdags, så det var kul att nöta på ordentligt med det! Härligt också att känna att det visst finns någon slags styrka kvar i mina ben. Jag måste verkligen sluta inbilla mig att jag är något slags unikt fall som går från "helt okej vältränad" till "fullständigt otränad" av bara ett par veckors uppehåll 🙄

Efter detta gjorde jag split squats med skivstång (8 reps per ben med 15, 20, 25 kg) och till slut blev det en variant på onsdagens pass (som jag ju missade): 12 min AMRAP med 15 knäböj (utan vikt), 20 abmat situps och 75 hopprepshopp. Jag hann med drygt 4 rundor och det var på geléaktiga ben jag stapplade mig hem efteråt. 69 intensiva minuter på klockan och svett precis överallt :D

När jag kom hem blev det dusch och lunch och sedan ett rejält städrace vilket innebar att jag for runt i lägenheten och plockade och fejade i drygt två timmar. Nu har jag sjunkit ner i soffan med kaffe och choklad och planerar att röra mig så lite som möjligt under resten av dagen ;)
 
Härligt också att känna att det visst finns någon slags styrka kvar i mina ben. Jag måste verkligen sluta inbilla mig att jag är något slags unikt fall som går från "helt okej vältränad" till "fullständigt otränad" av bara ett par veckors uppehåll
... men tydligen inte tillräckligt "helt okej vältränad" för att kunna gå normalt dagen efter ett sådant där pass :crazy::laugh: Länge sedan jag hade såhär mycket träningsvärk, det är på nivån att det inte ens är lite skönt/härligt. Är på väg till kusten nu och ska ta en lång promenad längs stranden, förhoppningsvis går jag ur lite av den värsta träningsvärken!
 
Var på massage igår och jösses vad mycket spänningar jag hade, det var så skönt. Kommer att boka en till ganska snart tror jag. Är inte så konstigt att jag var spänd med tanke på att jag tränat mycket och dessutom haft det tufft privat. Idag var jag på cirkelfys och det kändes så mycket bättre än när jag tränade i torsdags. Märker också att min intensiva träning det sista hjälper, jag ar blivit både starkare och gått ner lite i vikt. Nu märker jag att det är en utmaning att äta tillräckligt, har kört 11 träningspass på tre veckor och dessutom ridit utöver det fyra gånger på den tiden.
 
Fy rackarn vilka veckor det har varit, åkte på barnens välkommen tillbaka till skolan förkylning, den var inte särskilt tuff men flera veckor efteråt har jag varit i oform, blivit andfådd av små lugna promenader. Har börjat smyga igång med promenader och yoga, ska ta upp löpning igen.

red rör första gången på över ett år i går. Typ femte gången på likamånga år 😲 Bad svägerskan om en lugn tanttur på en tanthäst. Så jag fick hingsten 😁 Härlig tölttur i ett höstfärgat Lappland, idag frågade svägerskan om jag kände av gårdagens ridning, nej sade jag, vilket var en lögn 😳
 
Inte mkt till träning här som vanligt, men jag har iaf lyckats cykla några mil på motionscykel i helgen. 2,5 mil idag och nåt liknande igår. Cyklar i vanlig motionstakt, blir svettig men inte andfådd och håller ut i 60 min innan röven och svanskotan tagit slut :o Det är iaf bättre än inget och är glad att det vart lugnt på jobbet så jag haft tid.
 
Crossfit två dagar i rad för min del, herrejäklar så jobbigt och roligt :D Men det gick bra ändå! Träningsvärken från igår känns delvis bättre och delvis som att den kommer vara ännu värre imorgon.

Mest nöjd är jag att idag ha gjort pike walks (tror jag de hette?), vilket egentligen var lite för jobbigt men på nivån under skulle man ”bara” göra shoulder taps och det tycker jag är tråkigt :p så jag kämpade på som fasen. Drömmen är ju att orka göra riktiga wall walks!
 
Crossfit två dagar i rad för min del, herrejäklar så jobbigt och roligt :D Men det gick bra ändå! Träningsvärken från igår känns delvis bättre och delvis som att den kommer vara ännu värre imorgon.

Mest nöjd är jag att idag ha gjort pike walks (tror jag de hette?), vilket egentligen var lite för jobbigt men på nivån under skulle man ”bara” göra shoulder taps och det tycker jag är tråkigt :p så jag kämpade på som fasen. Drömmen är ju att orka göra riktiga wall walks!
Kul att du har blivit så crossfitbiten! :love: Det brukar sluta så för alla som provar sig på det:D
 
Jag har lite svårt att prioritera träningen denna vecka p.g.a ett par sociala events på kvällstid samt förberedelser inför min bästa kompis bröllopshelg som börjar på fredag. Men idag fick jag till ett riktigt bra pass och förhoppningen är att hinna träna även torsdag kväll samt fredag morgon. Jag är ledig på fredag och vi behöver inte åka till bröllopsstället förrän vid lunchtid, så det borde gå. Det är snarare torsdag kväll som riskerar at brinna inne, vi får se lite hur långt jag kommit med packning och andra förberedelser.

Nåja, idag gick jag i alla fall till crossfitboxen när de hade öppet för individuell träning och körde då gårdagens pass (som jag fick skippa då lårmusklerna gjorde så ont att benen vek sig under mig med jämna mellanrum O_o):

400 m rodd
400 m löpning
30 situps med vikt

3 rundor, ingen vila.

Målet var att bli klar på 15-18 minuter och jag klockade in på 17:15. Jag underskattade lite hur jobbigt det skulle vara, det där var verkligen ett sådant pass som ser så mycket lättare ut än det är. Att överhuvudtaget ha med rodd, som ju är väldigt mycket av en helkroppsövning, i ett pass tillsammans med andra övningar är döden :wtf: Men men, det är i vanlig ordning skönt såhär i efterhand!

Under passets gång nådde jag även veckans mål för intensiva minuter, det är nog rekordtidigt för mig att ha gjort det redan på tisdagen :D Det beror främst på 2x40 min promenad igår (för att se om jag kunde bli av med lite smärta i låren, det kunde jag inte) samt idag 45 min promenad, 20 min cykling och så det där träningspasset där pulsen låg rätt stadigt kring 175.

Imorgon blir en lugn dag med 30 minuters transportpromenad till jobbet och sen middag med kollegorna efteråt. Ska bli superkul!
 
Den där planen jag hade att hinna med att träna både torsdag kväll och fredag morgon förra veckan kunde jag ju se mig i månen efter om vi säger så, för hej och hå så många bröllopsuppgifter som dök up i sista sekunden! Inte en chans att jag varken skulle hinna eller orka träna. Förra veckan stannade på ett träningspass med andra ord, men en rejäl skopa vardagsmotion utöver det innebar att jag ändå klockade in på 290 intensiva minuter samt i genomsnitt 10 200 steg per dag :up:

Veckan som kommer är lite kort och upphackad den också eftersom jag åker till Italien på torsdag för att fira min 30-årsdag och blir borta i 10 dagar. Jag tänker dock träna crossfit idag samt imorgon så får jag gjort två pass i alla fall. Sedan lär nästa vecka bli en vilovecka, tror inte jag bryr mig om att packa med träningskläderna eftersom vi lär ha en del annat att stå i ändå. Det får bli en vecka i pizzan, pastan, proseccon och promenadernas tecken! ;)
 
Gode gud, dagens crossfitpass var ta mig tusan ett enda långt krig. Jag kände mig ändå hyfsat pigg och glad före, men jävlar i mig vad pannbenet (och benen, och armarna, och magen, och lungorna, och hjärtat) fick jobba!

Uppvärming: Lite olika stretchövningar samt 10 gående utfall, 5 burpees, 10 hängande benlyft och 10 knäböj. 3 rundor.

Sedan 20 min då man i par skulle hjälpas åt att göra så många rundor som möjligt av:

30 toes to bar alt. hängande knälyft (jag gjorde det sistnämnda)
50 burpees
75 wall balls (6 kg)

Jag parade ihop mig med en annan tjej som låg på ungefär samma nivå och vi hann med 2,5 rundor innan tiden var slut. Längsta 20 minuterna i mitt liv! :laugh: Jag brände ut mig alldeles under andra rundan wall balls och fick skala ner lite under de sista omgångarna (gjorde 10+10+5 istället för 15+15+10) för att inte svimma :p Är ändå förvånad över att klockan inte mätte mer än 160 i maxpuls för jag kände mig betydligt flåsigare än så. Nåja, 85 intensiva minuter blev det av det hela i alla fall.

Nu sitter jag hopsjunken i en liten hög på golvet i hallen och ska försöka kravla mig in i badrummet för en ytterst välbehövlig dusch!
 
Oj, vad går det ut på?

Mitt gym bygger på Level Method där man då och då gör ”tester” enligt en karta för att se vilken nivå man ligger på, finns massa olika teman och idag var det styrkeblocket -> squat endurance.

De som är på de högre nivåerna hade back squats med egen kroppsvikt bland annat. Själv fick jag börja längst ner på skalan då där man gör ett fåtal squats men inte till fullt djup utan har en låda som stoppar. Jag klarade till slut 25 squats i ett set till 16” låda och fick sen inse att det är allt jag klarar med de här knäna :( försökte göra en till fullt djup för att kanske kunna kravla mig ett steg till uppåt på skalan men det gick verkligen inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
385
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Seaside
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp