Träning i terräng

Pyttestor

Trådstartare
Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte.
Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest effekiva träning? Ska man helst variera gångarter? (nu pratar vi inte någon stig eller liknande utan rätt ut i spenaten) Ska hästen gå i kort form, lång form eller på lösa tyglar? Hur ska jag som ryttare rida på bästa sätt för att underlätta för hästen att jobba korrekt?
Tacksam för alla svar och tips :bump:
 
När jag rider i väldigt kuperad/stenig/ojämn mark får mina hästar lös tygel och får lära sig att se efter sig själva. Jag sitter ganska lätt, alternativt står upp om det är väldigt brant/ojämnt. Denna typ av ridning gör jag endast i skritt. Oftast blir det någon gång i veckan, har delar av mina rundor som går på "stigar" som vi själva har hittat på. En km här eller där för att binda ihop två vägar t.ex.

Det är väldigt nyttigt! Min stora häst var väldigt snubblig när jag fick hem honom, nu efter några månader så går han fram överallt utan att snubbla precis som mina andra hästar.
 
Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte.
Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest effekiva träning? Ska man helst variera gångarter? (nu pratar vi inte någon stig eller liknande utan rätt ut i spenaten) Ska hästen gå i kort form, lång form eller på lösa tyglar? Hur ska jag som ryttare rida på bästa sätt för att underlätta för hästen att jobba korrekt?
Tacksam för alla svar och tips :bump:
Min träning med hästen off road sker också i skritt, helst promenerandes jämte hästen.
 
Jag rider också på fria tyglar och lite tyngd i sadeln, dock något för att ha lite lättare att hålla balansen när hästen hoppar. Skritt där det är väldigt ojämnt (rätt ut i skogen), trav/tölt/galopp bara där det är lite ojämnt (stig) och då i låg hastighet. Hur länge som är optimalt vet jag inte men det brukar bli runt en halvtimme då hästen fortfarande är ung.
 
Jag rider mina unghästar (4 år) iaf en gång i veckan i oändlig terräng, mkt backar. De har lösa tyglar och jag har lätt sits, detta gör jag medvetet för att de ska bli starka och för att de ska lära sig att se sig för, tar också bort fokus från monsterstenar och monsterbuskar i skogen 😊. Som vuxna hästar kan det bli flera gånger i veckan beroende på upplägg.
 
När jag rider offroad ger jag hästarna långa tyglar. De måste kunna balansera sig med halsen om det är riktigt knölig terräng.
Jag tycker det är utmärkt för att lära hästarna kroppskontroll och bra för dem mentalt också.
Jag kan ta med oinridna, unga eller baram en till häst som handhäst också om man vill motionera fler samtidigt.
 
Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte.
Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest effekiva träning? Ska man helst variera gångarter? (nu pratar vi inte någon stig eller liknande utan rätt ut i spenaten) Ska hästen gå i kort form, lång form eller på lösa tyglar? Hur ska jag som ryttare rida på bästa sätt för att underlätta för hästen att jobba korrekt?
Tacksam för alla svar och tips :bump:

Alltid lång tygel om det är ojämnt, hästen måste kunna se vart den sätter hovarna. Är det en någorlunda platt stig är det inte lika petigt, men om det är stenigt, många stora rötter, du rider genom diken etc - så låt den titta ordentligt. Samma om du klättrar, var noga med att hästen själv kan balansera sig med hals och huvud.

Du kan rida i terräng varje dag om du vill, det finns ingen max-antal dagar att rida ute.

Jag skulle inte dra iväg i galopp om det är tydligt ojämn mark, mycket sten eller liknande, skaderisken är hög. Håll dig i skritt där. Trava och galoppera på någorlunda jämna stigar, vid sidan av en åker, eller på ridväg. Om du vill rida fort men hästen är osäker och vill sakta ned så låt den skritta.
 
Tips på offroadridning är att korta upp hästens tempo i nedförsbackar (inte de brantaste) men VAR NOGA PÅ ATT RAKRIKTA! Samt att hästen inte hänger sig i tygeln och rullar på neråt. Tanken är att den ska bromsa upp med hjälp av bakbenen som då kommer in under hästen som spänner magen och därmed höjer ryggen. För att hästen ska hålla balansen måste du underlätta genom att hålla din egen balans samt aktivera din corestyrka. Du ska bara erbjuda ett lätt stöd i tygeln. Ramlar hästen utåt sidorna är den inte rak. Ramlar den framåt saknar den koordination och kroppsmedvetenhet. Inte jobba såhär för länge, anpassa utifrån hästen. I början kanske 4-5 steg är vad hästen klarar.
Att reglera tempo framåt och tillbaka offroad är oerhört nyttigt. Då får hästen tänka, balansera sig och vara lyhörd för dig för att inte ni ska ramla ihop. Den måste då vara kvick i steget och medvetet trampa. Ger man lång tygel kommer den bara lulla på i det tempo som den själv anser är bekvämast och även välja sig egen väg. Givetvis ska det vara många pauser, gå över stock och sten med medvetet muskelarbete är jobbigt!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
850
Senast: JenIng
·
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp