Träning inför nästa tävlingssäsong

B

**BORTTAGEN**

Ni som är ute och tävlar sommartid, vad har ni tänkt arbeta med under vintern för att förbättra resultaten till nästa säsong?

Själv så ska jag träna pass, halvhalter (inkl halvhalt på lång tygel á la T2) och samling. Tänkte lära mig att tömköra också.
/Lena
 
Allt!!! :o skulle behövas. Men jag tänkte generellt nog försöka att jobba med fart energi samt gymnastik för bättre bärkraft.

1.Träningstillfällen på ovalbanan är ett måste !
2.Många korta ridpass med mkt tänk framåt, som jag har tänkt är att ofta växla gångart, halter, snabbstart, sidoförflyttningar mm, så att hon blir mer alert för mina hjälper. Jag har suttit och bara tänkt på takten och såsat till det lite så hon har blivit lite seg. Så det får bli fart på bekostnad av takten....(så får vi finjustera den i ett senare skede).
3. Tänkte också ha som mål att vid varje ridpass gymnastisera med öpnna,bakdelsvändningar, ridning på volt mm de sista 10 minuterna.

Egentligen känns det som om jag skule vilja börja om helt och bara jobba från marken i ett par månader, och sedan jobba henne i skritt tills hon kan samla sej, och sedan gå vidare med andra gångarter....men...det behövs ju tänk framåt för att kunna få bärighet och samling, och jag är rädd att jag tappar detta om vi bara jobbar i skritt!
 
jag får ju se om jag har nån häst att tävla i vår... men träningsstoet tänkte jag träna styrka med! Ut och klättra och luffa skogen :D och så skall vi nog träna på att inte rusa fram i traven!

/Malin
 
Energi måste vi också träna på, den har en tendes att finnas där på grusvägarna hemma, men försvinna när vi kommer in på en bana. :confused: Vi har åkt och tränat några gånger på ovalbana utrustade med videokamera. Det ger massor! Ska försöka åka någon gång i månaden under vintern.
/Lena
 
Ännu mer styrka i bakben och rygggenom bla klättring, kondition genom galopper i snö, mer form i traven och förhoppningsvis kunna tölta längre på lös tygel. Och fortsätta rida för min eminenta tränare efter vintervilan. :bump:
 
Få upp mer bärighet i traven... och fortsätta jobba med tölten... Känns i nuläget som om vi behöver mycket jobb på ridbanan, inte precis vad jag tycker e så kul... :p Men samtidigt är det ju kul när hästen går bra! :)
 
Jag flårider som en galning i backarna för när det blir regnigt och halt så är verjkligen alla ridvägar här värdelösa så då är jag förpassad till grusvägarna kan man ju inte direkt fräsa på förutom möjligtvis i tölt då. När det sen fryser ännu mer och blir halt och stenhårt så är det ridhuset som gäller i en månad. vi får ju knappt nån snö här nere.
Så mitt shema är just nu att fräsa i backarna så mkt jag kan och när det inte går längre så ska jag öva mkt tölt längs grusväagarna och när det inte går längre så så ska jag seriöst bli dressyrtant och sitta i det varma goa ridhuset och träna bärighet varvat med hoppning i nån månad.
Sen i mars sådär när allt blir slaskigt så brukar jag behöva min viloperiod ( det är inget kul att rida då) så då får nog pållarna en månads semester och sen rider jag igång dem i nån vecka och sen ska vi tävla hela sommaren.
 
Jag är inte svårövertalad vet du ;) Men sen när det är mörkt å halt så blir vi ju FÅNGADE på ridbanan... :crazy: *hoppas grannens ridhus är klart tills dess*
 
jo själv har man ju två kurser kvar och sen e det vila efter vilan blir det nog markarbete och longering ...och sen börjar vi jobba med sakta tempo i tölt .... då han bara rusar iväg efter ca 10m e vi uppe i 150km/h :D ...men sen ska vi ju ha lite kul oxå så ut i skogen blir det när isen är borta :banana:
 
Måste bara berätta att jag tränade pass igår och det gick mycket bättre än i våras så jag är superglad. Hästens vilja har ökat något under hösten så nu sträckte hon ut bättre, hade lite mer fart och fick på så sätt en stabilare pass som hon kunde hålla längre sträckor. Nu måste jag placera ut någon som kan videofilma så jag kan se om det är så bra som det kändes. Hästen måste ha extremt lätt för pass, jag är nämligen rookie på området så jag är till mer besvär än hjälp då vi lär oss samtidigt. Har en känsla av att det är en äntligen-känsla för hästen som under årens lopp har haft perioder med olika passvarianter, vilket tidigare inte uppmuntrats. Bäst av allt var att övriga gångarter fortfarande var fina, traven t.o.m. bättre än vanligt då hon tog i mer även där. Får dock nöta galoppfattningar då det är dom som tycks försämras, blir gärna pass direkt. :banana: :banana: :banana:
/Lena
 
vad kul med passen! Ett tips för att bevara smidigheten i hästen och hitta tillbaka till galoppfattningarna är att alltid rida lösgörande arbete på volten/i ridhuset dagen efter att du ridit pass. Det har funkat väldigt bra med min pålle!

/Malin
 
Ridhus(om vi nu hade ett sådant)/ridbana är inte positivt för viljan (varken min eller hästens) så det undviker jag, däremot finns det grusplaner i form av parkeringsplatser, vändplaner o dyl som utnyttjas flitigt. Jag tror att jag ska satsa på max en passdag i veckan och övriga dagar rida mjukgörande, samlande och nöta galoppfattningar. Tror dock att jag tidigare varit så rädd om övriga gångarter så att jag aldrig ridit tillräckligt mycket pass under ett ridpass för att hästen ska komma igång ordentligt. Plus att den lilla ökningen av vilja som kommit under hösten gjorde susen. Hon var även piggare efter att ha fått springa lite i pass, så det där med energin kommer förhoppningsvis av sig själv.
/Lena
 
Just nu är vi mest ute o skrittjobbar eftersom ridkompisen har varit skadad och precis är igångsatt... sen varvar vi det med lite hoppning och dressyrjobb i paddocken och några dressyrlektioner... Tölt på grusvägarna får det bli en del innan det fryser till rejält. Bewhöver träna på kort tölt så vi får muskler och så sticker vi iväg i en bit ökad då och då... Och så tränar vi passen nån gång i veckan.
Sen när det börjar tina upp igen blir det väl mer gångartsridning (behöver verkligen träna dressyren nu under vintern)... och sen ska det tävlas! Förhoppningsvis med en starkare häst och bättre resultat än förra året ;)
Lycka till med vinterträningen allihopa! Och glöm inte overallen och trefingervantarna ;) Kram /Maria
 
Min nya häst blir min nu i oktober (om han klarar vet. besiktningen) så vintern går åt att lära känna varandra.

Med foderhästen, så länge jag har honom kvar (är till salu) kommer jag träna tölt och galopp samt styrka i rygg och bakben.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 920
Senast: inverterad
·
Islandshäst Jaha, ja. Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Snurre
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 412
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp