Träning med hjälp av pulsmätare + intervaller

K

kangaroo

Hej!
Nu undrar jag lite om pulsmätare, finns det någon som är bättre på markanaden än någon annan som ni kan rekommendera? Förut har jag haft tillgång till en hando men har nu tänkt att investera i en pulsmätare att ha på under träningen. Är det någon av er som använder pulsmätare under tex intervallträning och hur använder ni er då av de pulsvärden som ni får fram?

Jag har leasat en häst som jag haft hemma i fyra veckor. Nu har jag varit på banan och kört första intervalljobbet med henne och jag blev lite brydd. Jag körde 6X700m i 1.30-tempo, hennes puls var 72 (5min) och 42 (15 min). Väldigt låg i sin puls om jag jämför med mina andra hästar. Hon kommer från proffsträning så säger det att hon har den kondition som hon behöver eller att jag ansträngt henne för lite? Hon har gjort fyra starter men har tagit det lite lugnare senaste 2-3 månaderna. Hon har dock varit igång hela tiden men inte gått några hårdare jobb. Min andra häst som håller på och startar med hyfsat bra resultat har mycket högre puls efter ett likadant intervalljobb. (107/75)

När ni kör intervaller med starthäst, hur fort, hur många och hur långa kör ni då?

Det står helt still däruppe så hjälp mig, hur tolkar man hästens puls på ett vettigt sätt :angel:
 
använde inte pulsmätare, men däremot intervaller...
Min startklara häst går intervaller 1 gång i veckan.
Då går han på rakbanan, kör först 1 lugn, ca 30-tempo, 500 m, sen jogging tillbaka (rakbanan är 1000 m). Sedan kör jag 5x500m i 20-25 tempo, där jag kör en intervall och joggar tillbaka och sen kör nästa osv.
12 min pulsen brukar ligga på ca 72.
42 låter väldigt lågt... fast vet inte vad 15-min pulsen brukar ligga på, men 42 låter lite väl lågt...
 
Jag använder PULSO på min häst och tycker den funkar bra, stadig liksom.
Jag körde backintervaller för ett tag sen. 500 m i 50-30 tempo. Maxpulsen låg då på runt 216. Vila ca 2-3 min, den tid det tog att gå ned för backen, och pulsen låg vid 90 när nästa intervall påbörjades. 5 min efter sista intervallen så brukade hon ha 80-85 i puls och 15 min efter så låg den på 54.

När jag körde rakbana med henne och en till häst (som nyss kommit från proffsträning) så körde vi 50 tempo i 700m, ca 2 min vila) och då hade min häst 72 5 min efter och vilopuls efter 15 min. Den proffstränade hästen hade 65 i puls 5 min efter.

Så din häst måste ha bra form nu för 6 int. 700m i 30 tempo är ganska tufft. :bow:
Dom här riktvärdena står i Leif Stilling´s Hästens Träningslära.: 60 5 min e. arb.=för liten belastning, 60 20 min e. =normal återhämtning, 70 5 min e. =effekfull belastning, 70 10min e.= normal återhämtning, 80 10 min e. för stor belastning.

Jag skulle nog vara mer brydd över din andra häst som har så väldigt höga pulsvärden. Men det kan vara väldigt individuellt på hästars pulsvärden. Varenne tex hade dubbelt så höga pulsvärden som de andra i stallet ;)

MVH Eem
 
Kan du utveckla Varenne lite mera...nämligen så har min "Stjärna" också hög puls....en gång låg han på 120 en kvart efter loppet, och då hade han vunnit på 2640, när han vann V75 så hade han 110 20 min efter det loppet :crazy:..
 
Hej!

Oj, jag tyckte 20-25 lät vääldig snabbt för att vara intervaller????
Jag kör normalt 6 intervaller som är mellan 500-800m beroende på vart jag kör. Då i tempon mellan 1.40-1.30.
När jag kör i backe aldrig snabbare än 1.45...
Det är väl inte meningen i intervaller att man ska köra för fort har jag lärt mig, hellre liiite längre och lite långsammare, men det är klart att olika metoder passar olika personer....
Detta har dock funkat väääldigt bra för min häst, och han har förbättrat sig med mååånga sekunder på bara 3 veckor av detta...
 
Hej!
Intressant det här med intervaller, alla kör så olika fort. Jag har fått för mig att man inte ska köra fortare än 1.30 men å andra sidan verkar det ju som om det inte ger mitt sto så mycket (jag tänker på hennes låga puls). Jag får väl antingen köra snabbare intervaller eller längre men jag tycker att 700 m redan är tillräckligt. Varför kör du snabbare intervaller, någon speciell anledning eller är det som har funkat bäst för dig och din häst?. Nyfiken :bow:

Mvh Fia
 
Hej!
Jag har fått låna en pulso nu och jag har problem med att få den att visa pulsen hela tiden. Det går bra i långsamma tempon men under intervallerna fungerar den inte. Du har inte haft några sådana problem? Jag sökte efter pulsmätare här på internet och hittade på Ladugårdsinred för 1500 inkl moms. Billigt tycker jag - någon som provat?

Fia
 
Jag använder mig av Polars pulsmätare en "trådlös" modell
elektroderna har jag kvar på selen hela tiden och har en fast kabel som ligger efter skalmen (och klockan)

Funkar hur bra som helst, aldrig haft problem med sändning på den. Man kan även köpa en dyrare modell, om man vill vara avancerad, där klockan går att köra mot datorn så du får upp diagram hur länge man kört, tempo och vilken puls dom haft.....

Men så avancerad är inte jag :)

Kör intervaller om 500m med 190 i puls vänder och väntar till pulsen är nere kring 140 och kör igen. antalet intervaller beror på i vilken fas dom är i, allt från 4 - 8.

Avbryter när återhämntnings tiden inte är densamma som tidigare vändor
ex. kör 190 i puls, saktar av puls nere i 140 efter 10 sek. kör igen osv. Men börjar återhämntningen vara 20 sek eller mer mellan intervallerna avbryter jag.
 
Jag vet bara att Varenne hade den högsta pulsen efter träning o lopp i sitt stall och att den låg långt över de andra hästarnas pulsvärden. Det var grannen som sa det och det är en pålitlig källa.

Men det är väl så att man efter ett tag kommer underfund med vad hästen har för puls efter olika typer av träning och efter lopp (beroende vilket lopp dom fick). Så om dom jämt har hög puls efteråt så är det så det är.
Men om det plötsligt händer att hästen har hög puls efter lopp el. träning så är det väl idé att kolla upp lite.

Vad jag har märkt i skillnad på intervallträningens "5 min efter" puls (med maxpuls +216) och långsamkörningens "5 min puls" (maxpuls 170 och trav i kanske 20 min) är att dom har högre puls 5 min efter vid långsamkörning. Det tar alltså längre tid för pulsen att gå ner om man har kört länge i samma tempo. Så är det för mina hästar iallafall.
Och jag tänkte att det kanske har nåt sammanband med att din "Stjärna" hade så hög puls så länge efter ett 2640 m lopp...


MVH Eem
 
Jo, jag har det problemet men jag har faktiskt slutat tänka på det :angel: eftersom då den visar maxpulsen (som jag är ute efter) i slutet på intervallen så spelar det ingen större roll vad den visar under intervallen.
Det som är irriterande är att den gör så under snabbjobb och då vill man ju gärna titta till pulsen lite då o då :(
Det står i bruksanvisningen att den kan "stanna" om elektroderna ligger fel. Varje häst ska visst ha olika ställen som man ska försöka pricka in rätt med de där elektroderna. Så man får prova sig fram. Jag har dock inte, knäppt nog ,provat mig fram utan lägger elektroderna så samma ställe varje gång, varför vet jag inte :o Fast nån gång har den funkat under hela intervallen så det ska gå.
 
Det blir muskelstörningar och därför visas inte pulsen hela tiden ibland. Prova att exprimentera lite var du sätter elektroderna för det brukar vara olika för olika hästar.

Annars brukar jag blöta huden med saltvatten först och sedan sätter jag elektrodgel, går bra med hårgele, ordentligt på elektroderna och hästen. Får du inte optimal kontakt då måste elektroderna flyttas något. Prova dig fram för att hitta rätt just på din häst.
mvh jesse
 
Jag har också problem med att hitta rätt med elektroderna på hästen med min POLAR-mätare, har köpt en lös gjord och sytt på massor av "öglor" så att jag kan ställa in elektroderna efter hästarna. Typiskt nog så är hela stallet sjukskrivet nu efter så lång skadefri period, så jag kan inte prova vidare.
För att hålla koll så har jag även en hand-mätare ifall elektroderna skulle hamna fel åt skogen, man tror ju inte rikigt på mätaren när hästen har 175 i puls efter 500 m i 30-tempo och 213 i puls i skritt :crazy:
Jag brukar köra 1000 m intervaller i 30-tempo på banan med en minut mellan intervallerna ungefär.
Jag har inte den avancerade modellen av pulsmätare utan använder SVARO (internet-program) för att hålla koll på hur formen är...

/// Ghost
 
Det är nog ett vanligt problem med pulsmätare. Den förra jag hade var likadan, det en gammal Polar.

Hur fungerar det här SVARO programmet då? Verkar det kunna visa hur hästens form är?
Har kollat på det förut men har för mig att det såg lite avancerat ut :smirk:.

Mvh Eem
 
Jag har använt SVARO sen i början av året, och visst tycker jag att jag haft hjälp av det. Har ju näääästan 50% bland de tre i år om jag räknar den jag hjälper till med också. :d

Man lär sig att hålla koll på sekunderna/pulsarna. ;) Det jag haft mest nytta av är att man trots allt får en annan blick för vad för träning som utvecklar hästen bäst. Och man får direkt en fingervisning om formen håller på att gå neråt.

PM:a mig så kan jag förklara mer...

/// Ghost
 

Liknande trådar

Trav Ja, rubriken säger väl vad den här tråden handlar om. Lite bakgrunds/träningsinfo: Den aktuella hästen är ett 6-årigt vblsto, ostartad...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: Riley
·
Trav Alltså nu är jag less på infektionsh*lvetet. Snälla ni, hjälp mig att komma ur träsket... Inga yttre symtom som hosta, snuva, temp...
Svar
4
· Visningar
1 021
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp