Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte pigga upp mig själv inför nattpasset med en liten joggingrunda. :grin: 3 km senare med astunga ben, småhåll, gassande sol och kvav luft gav jag upp. Medelpuls 180 och en utmärkt påminnelse om varför jag egentligen hatar att springa (japp, jag är lite arg och bitter nu).

Längtar till gym på fredag.
 
Tänkte pigga upp mig själv inför nattpasset med en liten joggingrunda. :grin: 3 km senare med astunga ben, småhåll, gassande sol och kvav luft gav jag upp. Medelpuls 180 och en utmärkt påminnelse om varför jag egentligen hatar att springa (japp, jag är lite arg och bitter nu).

Längtar till gym på fredag.
Låter precis som något jag hade kunnat skriva om en joggingrunda!

Team Våga Vägra Löpning 💪✌️
 
Jag tog mig igenom veckans andra pass idag. Med träningsvärk likt "tar mig knappt ur sängen"-ont i låren
Har såklart dragit igång för hårt för snabbt, att jag aldrig lär mig 🙈

Knät är sig inte likt efter en lugnt sommar (träningslugn).
Dagens pass.

A-del
16 gorilla row med KB (jag körde 16kg)
10 bicepscurl med skivstång (jag körde bara stång 15kg)
10 biceps med band (dra ned och sakta upp, bandet fast i rig)
16 hollowhold över KB

B-del
4min - 1 min vila, 6varv

400m löpning
Samla kcal varannan gång rodd varannan AB

Här dog knäet, sista två rundorna sprang jag 200m och körde ergbike istället för row eller AB.

Nu ligger jag i soffan och tar mig knappt upp på övervåningen för att knäet gör sinnessjukt ont 🤦🏻‍♀️
 
Jag tog mig igenom veckans andra pass idag. Med träningsvärk likt "tar mig knappt ur sängen"-ont i låren
Har såklart dragit igång för hårt för snabbt, att jag aldrig lär mig 🙈

Knät är sig inte likt efter en lugnt sommar (träningslugn).
Dagens pass.

A-del
16 gorilla row med KB (jag körde 16kg)
10 bicepscurl med skivstång (jag körde bara stång 15kg)
10 biceps med band (dra ned och sakta upp, bandet fast i rig)
16 hollowhold över KB

B-del
4min - 1 min vila, 6varv

400m löpning
Samla kcal varannan gång rodd varannan AB

Här dog knäet, sista två rundorna sprang jag 200m och körde ergbike istället för row eller AB.

Nu ligger jag i soffan och tar mig knappt upp på övervåningen för att knäet gör sinnessjukt ont 🤦🏻‍♀️
Var rädd om dig!
 
Apropå löpning så är mina vader små klumpar av träningsvärk sen joggingtur i förrgår (jomen jag stretchade faktiskt 😅). Finns det något mer att göra, eller är det bara att jogga på?
 
Ni som löptränar, någon gång (när mitt knä är bättre) ska jag ta tag i det igen. Vad har ni för skor och vad är viktigt för er när ni väljer skor?
Jag har extremt svårt att hitta bra skor att springa i.
 
Ni som löptränar, någon gång (när mitt knä är bättre) ska jag ta tag i det igen. Vad har ni för skor och vad är viktigt för er när ni väljer skor?
Jag har extremt svårt att hitta bra skor att springa i.

Jag har New balance fresh foam 1080 v12 , köper bara dom jag tycker ser skönast ut :o 😅
 
Ni som löptränar, någon gång (när mitt knä är bättre) ska jag ta tag i det igen. Vad har ni för skor och vad är viktigt för er när ni väljer skor?
Jag har extremt svårt att hitta bra skor att springa i.

Om du har svårt att hitta så ta hjälp av någon på en butik där du får springa på band med kamera. Jag gjorde det en gång för 10 år sedan och därefter vet jag hur mitt steg ser ut, det ändras ju inte så mkt, så numera vet jag vad jag ska leta efter när jag kollar på skor på egen hand. Då säger jag ev bara till i butiken att mitt löpsteg är si och så, vad har ni för skor till detta... och så tar de fram ett gäng och jag köper de som är skönast av dem :)

En annan sak som är bra att ha koll på är vilket underlag du tänker springa på. Om man som jag bor i en stad blir det periodvis mkt asfalt och då måste skon kunna dämpa på asfalt. Springer man mest i skogen så är ju underlaget naturligt dämpat och ställer lägre krav på skon. Jag har valt en geldämpad Asics för att klara asfalt, men nu är den gammal och trött så jag springer mest i skogen med den. Är för snål för att köpa en ny sko nu så jag tänkte byta till nästa år istället, snart är det vinter och jag kan överleva med icebugz några månader...
 
Om du har svårt att hitta så ta hjälp av någon på en butik där du får springa på band med kamera. Jag gjorde det en gång för 10 år sedan och därefter vet jag hur mitt steg ser ut, det ändras ju inte så mkt, så numera vet jag vad jag ska leta efter när jag kollar på skor på egen hand. Då säger jag ev bara till i butiken att mitt löpsteg är si och så, vad har ni för skor till detta... och så tar de fram ett gäng och jag köper de som är skönast av dem :)

En annan sak som är bra att ha koll på är vilket underlag du tänker springa på. Om man som jag bor i en stad blir det periodvis mkt asfalt och då måste skon kunna dämpa på asfalt. Springer man mest i skogen så är ju underlaget naturligt dämpat och ställer lägre krav på skon. Jag har valt en geldämpad Asics för att klara asfalt, men nu är den gammal och trött så jag springer mest i skogen med den. Är för snål för att köpa en ny sko nu så jag tänkte byta till nästa år istället, snart är det vinter och jag kan överleva med icebugz några månader...

Det har jag inte tänkt på, klart jag ska hitta en sådan butik.
Jag har et par asics med gel som funkar bra, men de funkar bara något halvår, sedan får jag ont i benhinnorna av dom och behöver byta.

Tack för tips!
 
Blev just inbjuden till ett kul event på crossfitgymmet! Först ska vi köra tre olika pass tillsammans i lag om 4 och sedan kommer det dit en pizzavagn, en drinkvagn och en glassvagn och ser till att vi fyller på reserverna innan det blir fest inne i gymmet :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 871
· Visningar
60 092
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 647
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 553
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 836
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp