Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett pass med utfall i måndags, min kropp är inte skapt för utfall. Får alltid en sådan sinnessjukt träningsvärk av det, alltså träningsvärken idag den skojar vi INTE bort. Jösses!
Gick på ett basicpass i måndags med, måste sluta gå på dessa då det är så många nya nu. Vilket förvisso är otroligt roligt, alltid roligt med nya träningsbekantskaper. Men jag har gått på de passen för att de vart lugna och jag kunnat pressa vikterna i mitt egna tempo utan att känna någon stress när alla andra lassar på allt mer vikt och jag står still för att jag är osäker på min teknik. Då har basic-passen vart en boost för självförtroendet och jag får känna mig liiiiite stark. Men nu när det är så många nya går mycket av tiden till att instruera alla övningar och visa teknik, vilket är helt rätt. Då det är så ett basicpass ska vara uppbyggt. Men jag känner att det blir för mycket information och för lite aktiv tid.

Men passet såg ut såhär.

A-del
Utfall bakåt med skivstång.
5x5, e2m 5 varv

Jag byggde upp till 45kg sista 2 rundorna.

B-delen bestod av
4 min 4 varv
20 kb swingar
15 burpees
Resterande tid, shuttleruns
 
Gjode ett kort benpass igår och jag får alltid sendrag när jag tränar ben. Måste vara hemskt otränad... Både knäböj och utfall genererar sendrag så jag knappt kan genomföra övningen hela vägen tills den är slut... Dricker förvisso lite när jag jobbar natt för att slippa vakna och gå på toa hela dagarna, men ändå. Idag skippar jag träning, får göra dubbla imorgon istället. Jag är så jäkla trött så jag bara orkar inte motivera mig till annat än promenad....
 
Dagens crossfitpass var kul!

Del 1: 100m löpning + 10 armhävningar som övergick i downward dog + 10 world's greatest stretch + 5 burpees. 3 varv.

Del 2: Vi delade upp oss i par och hjälptes åt att göra 7 varv av 15 burpees + 20 sit ups där vi passade en medicinboll fram och tillbaka. Under tiden partner 1 gjorde sina burpees stod partner 2 i plankan, och partner 1 skulle hoppa över den plankande personen mellan varje burpee. 7 varv, ingen vila, maxtid 15 minuter.

Del 3: 3 x 20 x marklyft med hantlar.

Det var riktigt roligt! Men oj så jobbigt för magmusklerna, särskilt allt plankande! Jag teamades upp med en person som är både nybörjare och skadad, så vi drog ner det till 10 burpees istället för 15 vilket passade min dagsform alldeles utmärkt. Egentligen kan jag nog träna på som vanligt nu, men jag väntar fortfarande på svar från sista blodprovet och är lite försiktig med pulshöjning fram tills att jag fått ett officiellt klartecken att återgå till livet :D Idag låg jag rätt stadigt kring 150-155 bpm vilket kändes toppen.
Aj. :wtf:
 
Bulgarian split squats idag, det är något jag verkligen är urdålig på. Märks enorm skillnad vilken fot som är fram, är det den med ligamentskada kan jag knappt hålla balansen alls med låg upphöjning och lätta hantlar. Blir mycket frustration.

Hann inte med hela sista blocket pga möte men det skulle varit
1000 meter rodd
50 thrusters
25 jumping pull ups

Axeln har heller inte varit hundra, så jag körde rodden och 25 front squats istället.
 
Jag har tränat på ett vanligt gym för första gången på flera år och har nog aldrig känt mig så malplacerad 😳🤣
Hur tränar man på ett vanligt gym? Insåg snabbt att man i te kan träna på riktigt samma sätt utan att bli utstirrad.
Hade som plan att köra en herowod som heter Avicii. Men det funkade inte riktigt insåg jag ganska snabbt.
Så jag snickrade ihop något lite snabbt på plats. Men gjorde bara kul grejer 🤷🏻‍♀️
Klipper in Avicii som var grundplanen.

Mitt pass blev
5*5 backsquat byggde till 55kg

7 varv (6.25 min)
DB snatch 10/sida (15kg)
12 kcal rodd

E1.5M (9min)
5 deadlift 70kg
30m farmers carry 16kg/sida
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2022-09-15-19-04-56-93_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    Screenshot_2022-09-15-19-04-56-93_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    104,2 KB · Visningar: 4
Snyggt @YaHilweh ! 🤩

Skulle träna idag, men efter att ha gått 13000 steg och så ont i knät (och kroppen) att jag nästan mådde illa, så tänker jag att 1-2 pass i helgen duger lika bra.
Blir ändå 3 ridpass och 2-3 gympass denna vecka, heelt dugligt. Även om jag är väldigt taggad på att köra med mina quads igen!
 
Blä känner att min träning bara är skräp just nu. Var på skivstång idag och jag orkade inte ens genomföra alla set på vissa övningar. Varit inne i en liten dålig period i livet och tröstätit en del tyvärr. Får ta tag i mitt liv igen när det blir bättre.
Jamen precis, försök att inte vara så hård mot dig själv och ta nya tag när motståndet är lite mindre på alla fronter helt enkelt. Man får ha dåliga dagar/veckor/månader! :heart
 
Idag tränade jag crossfit helt utan anpassningar för första gången på länge :) Planen var egentligen att dra ner på intensiteten lite, men kroppen kändes bra så jag lät mig ryckas med.

Del 1: 10 step ups + 10 scap pull ups + 5 inch worms med armhävning på slutet. 4 varv där step ups "uppgraderades" till box jumps de sista två varven.

Del 2: Teknikträning muscle ups. För oss som inte kan sådant (vilket var typ samtliga i rummet, det är en av de mest avancerade övningarna i crossfit) var det jumping muscle ups som gällde istället. Tyvärr slog min fega hjärna till jag tyckte det var jätteläskigt att hamna så högt ovanför räcket, helt övertygad om att jag skulle tippa över och trilla ner, så jag fick inte överdrivet mycket gjort tyvärr. Coachen stöttade mig bäst han kunde, men när hjärnan låser sig sådär är det inte mycket att göra.

Del 3: AMRAP 5x3 min. Fem gånger skulle vi alltså göra så många varv som möjligt på tre minuter av:

  • 3 (jumping) muscle ups (jag gjorde här burpees med hopp upp till räcket istället pga ovan nämnda låsta hjärna)
  • 5 marklyft med hantlar
  • 7 box jump step overs
En minuts vila mellan varje 3 minuters-omgång. Jag hann i genomsnitt 2,5 varv per omgång. Planen var från början att köra step ups istället för box jumps för att hålla nere pulsen lite, men det visade sig gå bra med hopp första varvet så då körde jag ett till, och ett till, och ett till... Vet inte hur många gånger jag bestämde mig för att "det här är sista varvet med hopp, sen kör jag step ups resten av passet" men innan jag visste ordet av hade jag kört hela passet med hopp :angel: Det kändes bra både under och efter, så det var nog rätt val ändå!

Nu vila hela kvällen innan det är dags för crossfit igen imorgon förmiddag. :)
 
Jamen precis, försök att inte vara så hård mot dig själv och ta nya tag när motståndet är lite mindre på alla fronter helt enkelt. Man får ha dåliga dagar/veckor/månader! :heart


Tack behövde höra det. Nu har jag varit ute på en timmes promenad. Fick frisk luft och sol. Ska nog pausa gymmet en vecka och sen utvärdera. Gå mer promenader och försöka få ordning på mitt ätande. Håller ju inte att gå på gymmet och sen gå hem och äta massa onyttigheter.
 
Gymmet tredje dagen denna vecka :love: jag tar det fortfarande väldigt försiktigt med minivikter. Sa upp mitt kort på "mitt" gym då jag var sjuk i tre månader (egentligen inte fräsch än, men MYCKET bättre). Nu i veckan fick jag erbjudande på 99 kr för en månad och aktiverade mitt kort igen. Älskar mitt gym! :love: bra grejer och lite folk! Har just nu en hel våning själv. :D jag jobbar borta på veckorna och har ordnat ett gymkort i den andra staden och tror inte jag har råd att ha på två ställen egentligen. Får utvärdera efter den här månaden!
IMG20220917105108.jpg
 
Torsdagens pass blev inte riktigt som planerat, hade möte som drog ut på tiden så blev en kvart sen in. Körde lite slarvig uppvärmning och hoppade sen in på overhead squats. Helvete vad jag hatar det…

Avslutade sen med:

AMRAP 4 min:
12 hang power cleans
16 DU/32 SU

Rest 2:00

AMRAP 4 min:
12 deadlift
12 med-ball sit ups

Rest 2:00

AMRAP 4 min:
8 front squat
12 leg raises

Goal 5+ rundor på varje. Inga problem på de två första, jag är relativt stark i både cleans och marklyft men den sista höll ju på att ta livet av mig 😅 squats var galet segt efter bulgarian dagen innan och greppet var sjukt osamarbetsvilligt.

Hopptränade sen på kvällen så benen var sannerligen möra när jag gick och la mig på kvällen sen.

Igår vila, eller snarare AW med mycket dans och sånt så jag har nästan lite träningsvärk idag med 😂😂
 
Gymmet tredje dagen denna vecka :love: jag tar det fortfarande väldigt försiktigt med minivikter. Sa upp mitt kort på "mitt" gym då jag var sjuk i tre månader (egentligen inte fräsch än, men MYCKET bättre). Nu i veckan fick jag erbjudande på 99 kr för en månad och aktiverade mitt kort igen. Älskar mitt gym! :love: bra grejer och lite folk! Har just nu en hel våning själv. :D jag jobbar borta på veckorna och har ordnat ett gymkort i den andra staden och tror inte jag har råd att ha på två ställen egentligen. Får utvärdera efter den här månaden!
Visa bifogad fil 100449
Wow, ser ut som ett häftigt gym med massor av roliga saker att leka med! :D
 
Dagens crossfitpass innebar att jag tränade mitt 100:e pass detta år! Det innebär också att jag är 2/3 på väg till målet om 150 träningspass före nyår. Jag ligger lite efter med andra ord, hade inte räknat med att behöva dras med 2 x magsjuka och 1 x borrelia detta år, utöver de gamla vanliga förkylningarna, ett bröllop som tog en del tid & energi, och annat som ibland ställer till det lite för en. Ja ja, jag ska se det här som motivation att träna på lite extra nu under årets sista tre månader så att jag kan gå i mål på nyårsafton som planerat :)

Passet idag kvalar in i kategorin "svinigt men nyttigt" men det känns i vanlig ordning skönt såhär i efter hand.

Del 1: 200 m löpning med medicinboll + 10 knäböj + 10 ring rows. 3 varv.

Del 2: 3x10 push press med hantlar (mest som uppvärmning inför del 3)

Del 3: Vi delade in oss i par och gjorde 5 varv av 4 minuters jobb:
  • 20 push press med hantlar (10 var)
  • 150 m löpning med 6 kg medicinboll där vi turades om att bära bollen
  • 10 pull ups/ring rows
  • Wall balls - så många man hann med av det som återstod av de 4 minuterna (för oss innebar det ca 2 minuter vilket blev 35 wall balls per person per varv)
5 varv och en minuts vila mellan varje varv.

Jag fick kämpa som en liten gnu både fysiskt och mentalt, framförallt under löpningen samt wall balls. Fy fasen, det är sjukt obekvämt att springa snabbt och dessutom behöva bära på en stor, tung, sandfylld boll samtidigt :wtf: Jag var nära att ge upp efter varv 4, och min partner (som dessutom råkade vara gymmets delägare, med andra ord sjukt vältränad) fick definitivt göra fler wall balls än jag, men jag är ändå nöjd med hur jag kämpade på! Njutbart var det dock inte för ett ögonblick. Enligt klockan hade jag en maxpuls på 191 och tillbringade 63% av passet i pulszon 4 och 5 (vilket är de högsta). Det känns, så att säga! :wtf:

Nu är jag just hemkommen från frisörbesök, trött i precis varenda muskelfiber och ska njuta av att ligga på soffan, äta choklad och titta på VM i fälttävlan resten av dagen :love:
 
Lagt ner träningen för en period. Hann göra 3-4 pass i början av veckan. Jag lever i flyttlådor och har ingen plats att träna på golvet, och inte tid heller, och redskapen behövde packas ner... Tur att det är tungt att packa och bära grejer, det är nog rent fysiskt samma träning, men mentalt kommer jag ur min rutin. Och det stör mig.
 
Kom ut på promenad idag med men enligt lagen om alltings djävligthet så tappade jag min ena hörlur nånstans på vägen utan att jag märkte det, väldigt konstigt att jag inte märkte det då jag lyssnade på podd samtidigt. Men det regnade rätt bra så jag antar att det gjorde att jag inte riktigt märke att ljudet försvann. Gick vägen fram och tillbaka tre gånger och letade efter den men hittade den inte. :mad: Bra motion i och för sig då jag hade hunnit ganska långt.

Men blir lite less älskar att gå ut och gå långpromenader och lyssna på podd men framförallt har jag haft lurarna när jag tränat egna pass och haft på tabatamusik. Poddar jag kan lösa med trådade hörlurar så länge men träningen funkar ju inte med det. Har ett par Jaybird vista som har fungerat så bra eftersom de är gjorda för träning och aktivitet och suttit väldigt bra även när jag rört mig mycket och då har de suttit som ett smäck. Så väldigt märkligt att jag tappat den ena idag. Får se över ekonomin om jag har råd att köpa nya. Men blir lite less just nu över motgångar i livet.
 
Marklyftspass/dragpass idag som kändes sådär ärligt talat. Trött och svag men genomförde iaf passets alla övningar.

Haft nattjobbsvecka med dålig sömn där jag bara orkade två pass istället för planerade tre. Bortrest hela helgen med festligheter, alkohol och halvskräpig sömn gjorde inte saken bättre. Totalt tre styrkepass denna vecka alltså.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
86 87 88
Svar
1 755
· Visningar
56 168
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 151
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 952
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 095
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp