Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränade idag iallafall blev iallafall lite svettig men kändes lite tufft. Dessutom fick jag ont under hälen igen och så gjorde det ont i höger knä. Så kroppen är inte helt fräsch uppenbarligen.
Jag gillar inte att det gör ont. Utan träningen i sig. Var rädd om knän och fötter. Hälsporre? Eller bara ont ändå? Fel skor?
 
Jag gillar inte att det gör ont. Utan träningen i sig. Var rädd om knän och fötter. Hälsporre? Eller bara ont ändå? Fel skor?

Väntade för länge med att byta ut mina träningsskor när de började bli slitna. Ingen dämpning kvar. Men jag har nya träningsskor nu och det har blivit mycket bättre under hälen men kände av det lite idag. Knät vet jag inte varför jag kände av idag har jag inte känt innan.
 
Ok! Har du knåpat ihop programmet själv eller fått hjälp? Sorry för tusen frågor, jag är ohälsosamt nyfiken ibland :angel:

Ser kul ut, starkt att köra snatch med 17,5! Sparar detta pass för att ha som inspiration när jag ska börja träna på egen hand utanför crossfitboxen :)

Lugnt! :) Fått programmet av en kompis som är väldigt duktig på styrketräning.
 
Har svårt att ta in logiken i hur folk gymmar, men antar att det är en vanesak. Men 95% står med mobilen större delen av tiden, kompisar filmar och tar bild på varandra. Vissa tittade på film under tiden och var helt ofokuserade.
Hur vet du att de var ofokuserade? När jag tränar kanske jag kör 12-15 repetitioner av sak X. Sen väntar jag kanske 30-45 sekunder innan jag kör igen. Istället för att tomt stirra rätt ut i luften kollar jag instagram, scrollar twitter, chattar med vänner eller whatever. Det är inte alltid att jag kan växla mellan två maskiner för att träna olika muskelgrupper för att effektivisera träningen.
 
Hur vet du att de var ofokuserade? När jag tränar kanske jag kör 12-15 repetitioner av sak X. Sen väntar jag kanske 30-45 sekunder innan jag kör igen. Istället för att tomt stirra rätt ut i luften kollar jag instagram, scrollar twitter, chattar med vänner eller whatever. Det är inte alltid att jag kan växla mellan två maskiner för att träna olika muskelgrupper för att effektivisera träningen.
Samma här fast i flera minuter :D man måste ju inte ha tråkigt bara för att det är setvila liksom.
 
Hur vet du att de var ofokuserade? När jag tränar kanske jag kör 12-15 repetitioner av sak X. Sen väntar jag kanske 30-45 sekunder innan jag kör igen. Istället för att tomt stirra rätt ut i luften kollar jag instagram, scrollar twitter, chattar med vänner eller whatever. Det är inte alltid att jag kan växla mellan två maskiner för att träna olika muskelgrupper för att effektivisera träningen.
Haha samma här. Jag har två minuter set vila mellan varje set. Blir lite länge att bara sitta och stirra. 😅
 
Behöver hjälp! Jag har en kass handled, så jag kan inte göra armhävningar eller stå i plankan till exempel. På mitt "hemmagym" finns Hexagon hantlar som jag använder vid såna övningar. På mitt andra gym finns det bara runda hantlar, som inte går att använda på samma sätt. Finns det något som är relativt lätt och inte tar så stor plats som jag själv kan ta med? En "push up bar" som finns på hemmagymmet är aldeles för stora och jag tycker att jag kommer aldeles för högt upp. Någon med samma problem? Min handled hatar mig efter ett cirkelpass i onsdags med både armhävningar och hög planka..

Screenshot_2022-09-23-22-49-13-66_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


De högst upp är alltså både för höga och för skrymmande.
 
Kvällens crossfitpass, kort men intensivt och faktiskt lite för kort för min smak! Känns som att jag hade kunnat göra hela grejen åtminstone en gång till.

Screenshot_20220923-184629_Wodify.jpg


Jag körde passet under open gym och fick sällskap av en annan person. Stannade sedan kvar och övade lite på double unders samt körde en del rörlighetsövningar eftersom det kändes som att kroppen fortfarande hade mer att ge.

Nu har jag ställt klockan och siktar på att träna morgonpasset imorgon bitti innan det bär av för en vecka i Portugal. Vi behöver inte åka till flygplatsen förrän vid 12:30, så jag bör hinna träna, duscha och komma i ordning inför resan utan problem :)
 
Behöver hjälp! Jag har en kass handled, så jag kan inte göra armhävningar eller stå i plankan till exempel. På mitt "hemmagym" finns Hexagon hantlar som jag använder vid såna övningar. På mitt andra gym finns det bara runda hantlar, som inte går att använda på samma sätt. Finns det något som är relativt lätt och inte tar så stor plats som jag själv kan ta med? En "push up bar" som finns på hemmagymmet är aldeles för stora och jag tycker att jag kommer aldeles för högt upp. Någon med samma problem? Min handled hatar mig efter ett cirkelpass i onsdags med både armhävningar och hög planka..

Visa bifogad fil 101194

De högst upp är alltså både för höga och för skrymmande.
Min sambo använder sånna här. Han har dom som väger 1kg men det att det finns dom som bara väger 0,5kg. Men det är ju svårare att göra armhävningar på sånna eftersom dom är rätt smala.
0F5FF97A-801C-418E-92B6-7356A1244545.png
 
Jag tog mig iväg till crossfit i morse, på tal om tidig träning, och är himla nöjd med mig själv för det :) Dels för att jag gick dit istället för att ta en lat sovmorgon i sängen, och dels för att jag redan i förväg visste att det var mycket löpning på schemat vilket är något jag brukar undvika eftersom jag har en så komplicerad och dålig relation till löpning. Men jag gav mig den på att det skulle gå, och det gjorde det! Det var en sådan där underbar, krispig höstmorgon med strålande sol och ett tunt lager frost, så det var faktiskt riktigt härligt att få komma ut och springa lite istället för att vara instängd i gymmet hela passet :)

Del 1: 200m löpning, 12 gående utfall, 12 höftöppnare, 10 knäböj, 20 plankan med axelklapp.

Del 2: 15 minuter AMRAP där vi delades in i par. Person 1 skulle springa 400 m medan person 2 gjorde 20 double unders, 20 sit ups med hantel (10 kg) och 20 knäböj med medicinboll i famnen. När person 1 kom tillbaka från löpningen tog den vid där person 2 befann sig just då, och så gav sig person 2 ut och sprang. Man var alltså alltid igång på något sätt, antingen genom löpning eller de andra övningarna, och så höll vi på i 15 minuter.

Del 3: I samma par hjälptes vi åt att göra 5 rundor av:
  • 20 snatches med hantlar
  • 15 chest to bar pull ups (jag gjorde med hopp)
  • 10 push press med hantel
Del 2 var flåsig och svettig, men överlag var det faktiskt inte så jobbigt som jag hade fasat. Kände att jag kunde utmana mig lite med vikterna vilket var kul! Dock drog jag upp en valk i händerna och har fått en rejäl blåsa nu, men förhoppningsvis lyckas jag låta det läka utan att dra upp den mer. Det gör så sjuuukt ont när de går sönder på riktigt :wtf:

Nu har jag just avslutat en brunch bestående av äggröra, tomatsallad och bagel och ska göra klart det sista av packningen innan det bär av mot flygplatsen och en vecka i solen strax utanför Lissabon :love: Jag har inte tillgång till gym eller liknande men har packat med mig träningskläder och planerar att göra åtminstone ett kroppsviktspass när vi är borta för att inte komma av mig alldeles. Har jag tur finns det något slags utegym nån stans längs stranden, det hade varit helt perfekt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 868
· Visningar
60 043
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 641
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 552
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 830
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp