Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Livets första crawlkurs idag, nog för att jag kände mig som ett hopplöst fall. Men så sjukt kul. Ska bli kul att se vart dessa 8 gånger kommer att ge.

Fick massage för axeln igår, så känner mig mest blåslagen. Tydligen är jag överrörlig i axlarna med 🙈
 
Promenad igår och i morse blev det gymmet. Har ett knä som strular innimellan så jag valde bort en övning i mitt program för att inte belasta det i onödan idag. I morgon kör jag den nog men med kanske färre reps.

Ska även rida båda mina hästar idag och följa med ungarna till ridskolan så nog blir det rörelse även idag :)
 
637FCB20-E6B1-4E2C-80B4-57BB3082A8AB.jpeg


Lycklig lycklig tjej!
 
10000m tar vi nån gång när liftarna är öppna till 17 😅 Idag var typ ett töcken av åk. Har varit så bortskämd med i princip tomma backar, nu har jag faktiskt fått använda hjärnan när jag åker också. Men wow, vad roligt att ha återupptäckt något jag (tydligen) älskar såhär mycket!
 
Är stolt över att jag höll planen idag, gymmade på fm och joggade 7 km på em, för jag hade eg ingen lust till nåt idag. Bara en sån här dag som man vill ligga i soffan och glo i taket. Men jag kunde inte riktigt göra det efter att knappt ha rört mig sen måndag.
 
9416A681-63E3-4BF4-9F0C-936FD00F7ABB.png

Dagens! 🥳 Tänkte sluta på 68 först och sällskapet ba "är det inte lika bra att byta ut skramlet(15+5+2,5+1,5) mot en till stor och ta 70(15+10) direkt?" så det gjorde jag :D tänker att jag ska prova igen nästa vecka för benen var absolut inte slut här egentligen, men det kändes som om jag skulle skjuta tampongen åt helvete så jag nöjde mig 🫡 tror jag har 5 kg till, sällskapet hävdar minst 10 :laugh: jag har bra hypemen! Avslutade med lite rumänska på 8x20-25-30, mysvikter egentligen men höfterna är ömma och stela för mig den här tiden. Imorn tänkte jag bänka och det ska bli pisskul :D
 
Årets första pass med löpintervaller,
3x1 min RPE 8
3x3 min RPE 7
3x1 RPE 8,5

Det första setet kändes bra, sen råkade jag ta den första treminutaren i ett kuperat område och den andra i skogen utanför stig, dessutom hade jag dålig mottagning så hörde inte när den var slut så den blev 4 minuter och så fick jag fick lägga in lite vila och den tredje blev ca 2 minuter. Så det var lite mer ansträngande än 7 😅

Sen var det skönt att köra korta igen, men jag kände i baksidorna att det var ett tag sen jag sprang på den sista intervallen. Men härligt att vara igång igen :)
 
Gymmet innan jobb idag. Hade verkligen ingen lust alls för jag var sååå trött. Tänkte att jag kanske ska ta det på söndag istället, men då kommer jag antagligen ha ännu mindre lust :p Så då fick jag det gjort ändå. Skönt i efterhand och nu är jag ju klar med mina tre pass för veckan.
 
Kommer få in några hundra kronor extra varje månad fram till sommaren så jag tecknade gymkort på ett ställe som erbjuder crossfit-inspirerad träning :DKommer även utnyttja några kronor från friskvårdsbidraget så de får betala mitt badkort.
 
Provade det crossfitinspirerade passet idag och är väl inte jätteimponerad. Nu var det dock inte uppbyggt som det enligt uppgift brukar vara i form av stationer och cirkelträning, utan i form av intervaller i par. Konstiga engelska förkortningar som jag aldrig hört talas om, svårt att komma ihåg vad man skulle göra och när och allting varvat med kopiösa mängder burpees på ett hårt trägolv. Är helt blåslagen på knäna av det. Men ja, jag var trött efteråt och trots att jag inte hängde med i alla övningar så gjorde jag nåt jag om inte annat trodde att jag skulle göra.

Så nja, jag är inte specielt imponerad. Jag blir mest förbannad och less faktiskt när det är stressigt och komplicerat. Jag funkar nog bättre på pass där man håller ett tempo så man har en chans att utföra övningarna rätt, det känns mest som en skaderisk när fokus är att göra så snabbt som möjligt och inte så rätt som möjligt. Ska ge det en chans till men känner jag likadant så får jag helt enkelt skippa det och göra annat. Jag var intresserad av det mest för att det känns som en väldigt allsidig träning, men i denna form alltså... nja.
 
Provade det crossfitinspirerade passet idag och är väl inte jätteimponerad. Nu var det dock inte uppbyggt som det enligt uppgift brukar vara i form av stationer och cirkelträning, utan i form av intervaller i par. Konstiga engelska förkortningar som jag aldrig hört talas om, svårt att komma ihåg vad man skulle göra och när och allting varvat med kopiösa mängder burpees på ett hårt trägolv. Är helt blåslagen på knäna av det. Men ja, jag var trött efteråt och trots att jag inte hängde med i alla övningar så gjorde jag nåt jag om inte annat trodde att jag skulle göra.

Så nja, jag är inte specielt imponerad. Jag blir mest förbannad och less faktiskt när det är stressigt och komplicerat. Jag funkar nog bättre på pass där man håller ett tempo så man har en chans att utföra övningarna rätt, det känns mest som en skaderisk när fokus är att göra så snabbt som möjligt och inte så rätt som möjligt. Ska ge det en chans till men känner jag likadant så får jag helt enkelt skippa det och göra annat. Jag var intresserad av det mest för att det känns som en väldigt allsidig träning, men i denna form alltså... nja.

Den typen av träning skulle aldrig funka för mig. Jag skulle gå sönder direkt. Så jag förstår din känsla.
 
Provade det crossfitinspirerade passet idag och är väl inte jätteimponerad. Nu var det dock inte uppbyggt som det enligt uppgift brukar vara i form av stationer och cirkelträning, utan i form av intervaller i par. Konstiga engelska förkortningar som jag aldrig hört talas om, svårt att komma ihåg vad man skulle göra och när och allting varvat med kopiösa mängder burpees på ett hårt trägolv. Är helt blåslagen på knäna av det. Men ja, jag var trött efteråt och trots att jag inte hängde med i alla övningar så gjorde jag nåt jag om inte annat trodde att jag skulle göra.

Så nja, jag är inte specielt imponerad. Jag blir mest förbannad och less faktiskt när det är stressigt och komplicerat. Jag funkar nog bättre på pass där man håller ett tempo så man har en chans att utföra övningarna rätt, det känns mest som en skaderisk när fokus är att göra så snabbt som möjligt och inte så rätt som möjligt. Ska ge det en chans till men känner jag likadant så får jag helt enkelt skippa det och göra annat. Jag var intresserad av det mest för att det känns som en väldigt allsidig träning, men i denna form alltså... nja.
Som en allmän reflektion tycker jag att det känns lite vanskligt att så många icke-crossfitgym börjat locka och experimentera med "crossfit-inspirerad träning". Crossfit är en helt egen sport, det finns många regler och standards att förhålla sig till och det krävs flertalet kurser för att få vara instruktör inom crossfit. Det kräver att man som instruktör är extremt noga med allt från lyftteknik till ev. skadehistorik samt deltagarnas förståelse kring hur övningarna ska göras och vad de går ut på. Hanteras detta inte korrekt så har sporten all potential att farlig - dels p.g.a de ofta ganska tekniskt krävande och väldigt fysiskt utmanande övningarna, och dels p.g.a hur passen ibland är uppbyggda (som du säger: ofta fokus på att göra saker snabbt).

Därför är det, i mina ögon, inget man borde börja erbjuda till höger och vänster utan korrekt utbildning, anpassad utrustning och till viss del även anpassad lokal. Crossfitgymmen brukar till exempel vara täckta med gummimattor för att möjliggöra t.ex. burpees utan blåmärken - bara en sån sak! På det crossfitgym jag tränade fick man inte ens gå i närheten av ett pass utan att först genomföra ett individuellt pass med en av instruktörerna som då kunde forma sig en uppfattning om vilken nivå man låg på, vilka ev. skador eller begränsningar som behöver tas hänsyn till, och lite generellt sådär introducera en till crossfitvärlden. Före vartenda pass, oavsett hur erfarna deltagarna var, gick vi alltid igenom varje övning i detalj för att se till att alla hade förmågan att utföra den på ett säkert sätt. Hade man inte det så fick man skala ner till ett lättare alternativ.

Jag förstår att gymmen tjänar storkovan på detta och att det är träningskoncept som lockar folk, men för mig känns det tyvärr som att det bidrar till crossfits tidvis dåliga rykte.
 
Som en allmän reflektion tycker jag att det känns lite vanskligt att så många icke-crossfitgym börjat locka och experimentera med "crossfit-inspirerad träning". Crossfit är en helt egen sport, det finns många regler och standards att förhålla sig till och det krävs flertalet kurser för att få vara instruktör inom crossfit. Det kräver att man som instruktör är extremt noga med allt från lyftteknik till ev. skadehistorik samt deltagarnas förståelse kring hur övningarna ska göras och vad de går ut på. Hanteras detta inte korrekt så har sporten all potential att farlig - dels p.g.a de ofta ganska tekniskt krävande och väldigt fysiskt utmanande övningarna, och dels p.g.a hur passen ibland är uppbyggda (som du säger: ofta fokus på att göra saker snabbt).

Därför är det, i mina ögon, inget man borde börja erbjuda till höger och vänster utan korrekt utbildning, anpassad utrustning och till viss del även anpassad lokal. Crossfitgymmen brukar till exempel vara täckta med gummimattor för att möjliggöra t.ex. burpees utan blåmärken - bara en sån sak! På det crossfitgym jag tränade fick man inte ens gå i närheten av ett pass utan att först genomföra ett individuellt pass med en av instruktörerna som då kunde forma sig en uppfattning om vilken nivå man låg på, vilka ev. skador eller begränsningar som behöver tas hänsyn till, och lite generellt sådär introducera en till crossfitvärlden. Före vartenda pass, oavsett hur erfarna deltagarna var, gick vi alltid igenom varje övning i detalj för att se till att alla hade förmågan att utföra den på ett säkert sätt. Hade man inte det så fick man skala ner till ett lättare alternativ.

Jag förstår att gymmen tjänar storkovan på detta och att det är träningskoncept som lockar folk, men för mig känns det tyvärr som att det bidrar till crossfits tidvis dåliga rykte.

Ja lite så känns det väl. Nu är ju den här träningsanläggningen sammankopplad med ett rehabteam i grunden så jag har svårt att tro att deras pass är direkt osunda. Bla ett gäng fysioterapeuter är instruktörer. Jag tror bara att jag som nybörjare hade behövt gå på ett mer cirkelträningsinriktat pass, men vem vet, det kanske var en vikarie som gjorde det enkelt för sig. Passen är alltid fullbokade så jag hade tur som ens kom med, bevisligen är de väldigt poppis.

Jag har också förstått att crossfit är en genre för sig med speciella anläggningar. Och jag var lite sugen på att prova det ett tag men jag gillar att kunna variera mellan gym, core, kettlebells, skivstång osv på samma träningskort. Så det blir nog inte för mig att prova den "riktiga" varianten.
 
Den typen av träning skulle aldrig funka för mig. Jag skulle gå sönder direkt. Så jag förstår din känsla.

Jag har dessutom en lite barnslig sida, och det är att jag tjurar ihop när jag inte fattar grejen. Jag blir liksom inte peppad av att saker är idiottunga, stressiga eller svåra. Jag blir bara less och tycker det är idiotiskt att inte göra det begripligt, det tappar ju sin poäng om folk funderar på vad de ska göra istället för att faktiskt göra nånting...
 
Provade det crossfitinspirerade passet idag och är väl inte jätteimponerad. Nu var det dock inte uppbyggt som det enligt uppgift brukar vara i form av stationer och cirkelträning, utan i form av intervaller i par. Konstiga engelska förkortningar som jag aldrig hört talas om, svårt att komma ihåg vad man skulle göra och när och allting varvat med kopiösa mängder burpees på ett hårt trägolv. Är helt blåslagen på knäna av det. Men ja, jag var trött efteråt och trots att jag inte hängde med i alla övningar så gjorde jag nåt jag om inte annat trodde att jag skulle göra.

Så nja, jag är inte specielt imponerad. Jag blir mest förbannad och less faktiskt när det är stressigt och komplicerat. Jag funkar nog bättre på pass där man håller ett tempo så man har en chans att utföra övningarna rätt, det känns mest som en skaderisk när fokus är att göra så snabbt som möjligt och inte så rätt som möjligt. Ska ge det en chans till men känner jag likadant så får jag helt enkelt skippa det och göra annat. Jag var intresserad av det mest för att det känns som en väldigt allsidig träning, men i denna form alltså... nja.
Jag genomför ganska många övningar på gymmet extremt långsamt. Om jag har ett för högt tempo tappar jag bålen och gör mig illa i ryggen. Så crossfit skulle göra att jag gick sönder direkt. Jag är sjukt imponerad av de som tränar CrossFit, men min kropp skulle aldrig klara det.
 
Vaknade med nackspärr, perfekt förutsättning för ett överkroppspass :laugh: Men men, ökade PBt från 48 till 53 kg och gör ett nytt försök nästa vecka! Var själv idag och det var liiite för mycket främlingar på gymmet för att jag skulle vilja riskera att behöva utnyttja säkerhetsarmarna lol. Men det känns som att det fanns lite till att hämta :)
 
Ja lite så känns det väl. Nu är ju den här träningsanläggningen sammankopplad med ett rehabteam i grunden så jag har svårt att tro att deras pass är direkt osunda. Bla ett gäng fysioterapeuter är instruktörer. Jag tror bara att jag som nybörjare hade behövt gå på ett mer cirkelträningsinriktat pass, men vem vet, det kanske var en vikarie som gjorde det enkelt för sig. Passen är alltid fullbokade så jag hade tur som ens kom med, bevisligen är de väldigt poppis.

Jag har också förstått att crossfit är en genre för sig med speciella anläggningar. Och jag var lite sugen på att prova det ett tag men jag gillar att kunna variera mellan gym, core, kettlebells, skivstång osv på samma träningskort. Så det blir nog inte för mig att prova den "riktiga" varianten.
Nej helt osunda tror jag inte alls att de är, de menar säkert väl och i de allra flesta fall går det säkert hur bra som helst, men det känns som att risken för "fel person på fel plats" är överhängande.
 
Som en allmän reflektion tycker jag att det känns lite vanskligt att så många icke-crossfitgym börjat locka och experimentera med "crossfit-inspirerad träning". Crossfit är en helt egen sport, det finns många regler och standards att förhålla sig till och det krävs flertalet kurser för att få vara instruktör inom crossfit. Det kräver att man som instruktör är extremt noga med allt från lyftteknik till ev. skadehistorik samt deltagarnas förståelse kring hur övningarna ska göras och vad de går ut på. Hanteras detta inte korrekt så har sporten all potential att farlig - dels p.g.a de ofta ganska tekniskt krävande och väldigt fysiskt utmanande övningarna, och dels p.g.a hur passen ibland är uppbyggda (som du säger: ofta fokus på att göra saker snabbt).

Därför är det, i mina ögon, inget man borde börja erbjuda till höger och vänster utan korrekt utbildning, anpassad utrustning och till viss del även anpassad lokal. Crossfitgymmen brukar till exempel vara täckta med gummimattor för att möjliggöra t.ex. burpees utan blåmärken - bara en sån sak! På det crossfitgym jag tränade fick man inte ens gå i närheten av ett pass utan att först genomföra ett individuellt pass med en av instruktörerna som då kunde forma sig en uppfattning om vilken nivå man låg på, vilka ev. skador eller begränsningar som behöver tas hänsyn till, och lite generellt sådär introducera en till crossfitvärlden. Före vartenda pass, oavsett hur erfarna deltagarna var, gick vi alltid igenom varje övning i detalj för att se till att alla hade förmågan att utföra den på ett säkert sätt. Hade man inte det så fick man skala ner till ett lättare alternativ.

Jag förstår att gymmen tjänar storkovan på detta och att det är träningskoncept som lockar folk, men för mig känns det tyvärr som att det bidrar till crossfits tidvis dåliga rykte.

Helt enig med dig i allt du skriver även om det är just den crossfit-inspirerade träningen jag är ute efter. MEN inte i form av hets och fart, därför tecknade jag med kort uppsägningstid eftersom jag vet vad jag vill ha ut av min träning : en hållbar kropp.
 
Så nja, jag är inte specielt imponerad. Jag blir mest förbannad och less faktiskt när det är stressigt och komplicerat. Jag funkar nog bättre på pass där man håller ett tempo så man har en chans att utföra övningarna rätt, det känns mest som en skaderisk när fokus är att göra så snabbt som möjligt och inte så rätt som möjligt. Ska ge det en chans till men känner jag likadant så får jag helt enkelt skippa det och göra annat. Jag var intresserad av det mest för att det känns som en väldigt allsidig träning, men i denna form alltså... nja.
Hög igenkänning! Det är det värsta jag vet också när det blir för stressigt för att göra rätt och ordentligt.
 
Som en allmän reflektion tycker jag att det känns lite vanskligt att så många icke-crossfitgym börjat locka och experimentera med "crossfit-inspirerad träning". Crossfit är en helt egen sport, det finns många regler och standards att förhålla sig till och det krävs flertalet kurser för att få vara instruktör inom crossfit. Det kräver att man som instruktör är extremt noga med allt från lyftteknik till ev. skadehistorik samt deltagarnas förståelse kring hur övningarna ska göras och vad de går ut på. Hanteras detta inte korrekt så har sporten all potential att farlig - dels p.g.a de ofta ganska tekniskt krävande och väldigt fysiskt utmanande övningarna, och dels p.g.a hur passen ibland är uppbyggda (som du säger: ofta fokus på att göra saker snabbt).

Därför är det, i mina ögon, inget man borde börja erbjuda till höger och vänster utan korrekt utbildning, anpassad utrustning och till viss del även anpassad lokal. Crossfitgymmen brukar till exempel vara täckta med gummimattor för att möjliggöra t.ex. burpees utan blåmärken - bara en sån sak! På det crossfitgym jag tränade fick man inte ens gå i närheten av ett pass utan att först genomföra ett individuellt pass med en av instruktörerna som då kunde forma sig en uppfattning om vilken nivå man låg på, vilka ev. skador eller begränsningar som behöver tas hänsyn till, och lite generellt sådär introducera en till crossfitvärlden. Före vartenda pass, oavsett hur erfarna deltagarna var, gick vi alltid igenom varje övning i detalj för att se till att alla hade förmågan att utföra den på ett säkert sätt. Hade man inte det så fick man skala ner till ett lättare alternativ.

Jag förstår att gymmen tjänar storkovan på detta och att det är träningskoncept som lockar folk, men för mig känns det tyvärr som att det bidrar till crossfits tidvis dåliga rykte.

Jag håller helt med dig i dina tankar. Jag stod och tittade på ett crossfitinspirerat pass på det vanliga gymmet i stan. Blev rädd av brist på teknik och coachande på rätt saker.

Vi har genomgång av alla övningar innan varje pass. Spelar ingen roll om det är nybörjare eller vana passdeltagare.
Coacherna är på en direkt vid fel teknik osv. Frågar alltid kring skador innan pass och hjälper till med möjliga skalningar.

@_Taggis_
Crossfit i en riktig box är en fantastisk sport. Första gången jag verkligen fastnat i en träningsform.
Sedan är det extrem skillnad beroende på vilken box man tränar på. Det är en otrolig gemenskap och nybörjare tränar ihop med de som tränat länge. Men alla på sin nivå. Övningarna ska inte göras i stress, utan ordentligt i den fart som passar utövaren. 🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
93 94 95
Svar
1 898
· Visningar
60 829
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 752
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 708
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 078
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp