Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahopp, dagens simlektion var ju lite av en flopp. Eller det var den kanske inte, men vi kan väl säga som så att mina farhågor gällande vilken usel simmare jag är besannades. Hade ändå hoppats på att det fanns något slags hopp för mig, men det ser tyvärr mörkt ut. 😅 Känner just nu att jag bara vill skita i allt och återgå till mitt "tantsim", jag KAN ju liksom simma som så och ska det vara såhär hopplöst svårt att "ta det till nästa nivå" så vet jag inte om jag har så mycket lust faktiskt, men jag ska naturligtvis ta mig samman och gå på morgondagens lektion också. Förhoppningsvis känns det lite mer hoppfullt efter det, och om inte annat kan jag ge det en mer rättvis bedömning efter att ha testat mer än en gång.

Positivt var i alla fall att jag fick möjlighet att duscha ordentligt då simhallen jag besökte låg i ett område där vattnet funkade (stora delar av stan har annars varit utan vatten sen i eftermiddags) :up:
 
Jahopp, dagens simlektion var ju lite av en flopp. Eller det var den kanske inte, men vi kan väl säga som så att mina farhågor gällande vilken usel simmare jag är besannades. Hade ändå hoppats på att det fanns något slags hopp för mig, men det ser tyvärr mörkt ut. 😅 Känner just nu att jag bara vill skita i allt och återgå till mitt "tantsim", jag KAN ju liksom simma som så och ska det vara såhär hopplöst svårt att "ta det till nästa nivå" så vet jag inte om jag har så mycket lust faktiskt, men jag ska naturligtvis ta mig samman och gå på morgondagens lektion också. Förhoppningsvis känns det lite mer hoppfullt efter det, och om inte annat kan jag ge det en mer rättvis bedömning efter att ha testat mer än en gång.

Positivt var i alla fall att jag fick möjlighet att duscha ordentligt då simhallen jag besökte låg i ett område där vattnet funkade (stora delar av stan har annars varit utan vatten sen i eftermiddags) :up:

Men tänk så otroligt mycket bättre du kommer kunna simma när tekniken väl sitter!
Jag är oxå lite av ett "hopplöst fall" i simningen, men tänker att det kommer ge med sig. Precis som i Crossfit, tekniken kommer smygandes desto mer man tragglar.
Snart är du en mästersimmare som skrattar åt "tantsimmet" du hade innan HejaHeja! :banana::banana:
 
Men tänk så otroligt mycket bättre du kommer kunna simma när tekniken väl sitter!
Jag är oxå lite av ett "hopplöst fall" i simningen, men tänker att det kommer ge med sig. Precis som i Crossfit, tekniken kommer smygandes desto mer man tragglar.
Snart är du en mästersimmare som skrattar åt "tantsimmet" du hade innan HejaHeja! :banana::banana:
Ja, alltså sådär hade jag nog kunnat tänka om jag var lite mer motiverad att bli just en mästersimmare. Men det är jag inte. :p

Jag är liksom inte redo att lägga en massa timmar och tusenlappar på det, jag ville egentligen mest bara ha lite tekniktips för att bli mer effektiv i den motionssimning jag ägnar mig åt en gång i veckan, men att det skulle krävas SÅ mycket hade jag aldrig kunnat tänka mig. Och då blir det helt enkelt inte värt det för mig, för simningen är långt ifrån en prioritet i mitt liv.

Det var en felbedömning från min sida helt enkelt, men något kommer jag ju ha lärt mig under de här tre lektionerna i alla fall så jag får se det från den sidan istället :)
 
Idag kom jag iväg till gymmet för första gången i år. Skäms lite över att det inte blivit tidigare, men samtidigt har det varit skönt att undvika den absolut värsta nyårs-ruschen! Mitt mål nu framöver är att försöka komma iväg 2 gånger i veckan, samt öka "vardagsmotionen", typ gå till kontoret en gång i veckan (1h promenad), när jag jobbar hemifrån bör jag gå en promenad och kanske ringa en vän eller nått. Alltså; bara få in mer rörelse. Tror både min kropp och kropp kommer må bättre av det, sen får vi se vad det landar i!
 
Idag kom jag iväg till gymmet för första gången i år. Skäms lite över att det inte blivit tidigare, men samtidigt har det varit skönt att undvika den absolut värsta nyårs-ruschen! Mitt mål nu framöver är att försöka komma iväg 2 gånger i veckan, samt öka "vardagsmotionen", typ gå till kontoret en gång i veckan (1h promenad), när jag jobbar hemifrån bör jag gå en promenad och kanske ringa en vän eller nått. Alltså; bara få in mer rörelse. Tror både min kropp och kropp kommer må bättre av det, sen får vi se vad det landar i!
Låter väl jättebra tycker jag, rörelse är verkligen otroligt underskattat!
 
Låter väl jättebra tycker jag, rörelse är verkligen otroligt underskattat!
Ibland önskade jag bara att jag kunde få vara ensam på gymmet! Jämför mig egentligen inte med någon, men ibland hade det varit skönt att typ inte tänka "är jag i vägen", "men är någon klar med den?", "måste det alltid vara så jvla ljust här inne?!" (migrän kommer alltid som ett brev på posten) :P Vill kunna spela musik utan hörlurar som jag tycker om och fuldansa :P Orkar bara inte med folk ibland ^^
 
Igår blev det ett corepass och två pass yoga, idag skulle jag kört ett armpass men jag var så löjligt trött pga så otroligt grått och tråkigt ute, så jag nöjde mig med bara yoga idag.

I morgon är det dags för PT-grupp igen, det ska bli kul 💪!
 
Jaha hörni, antingen har jag på något magiskt sätt blivit bra på simning över natten, eller så funkade jag bara inte ihop med gårdagens instruktör. Oavsett vilket har jag ikväll haft en riktigt bra simlektion där det kändes som att jag plötsligt kom ganska långt! Det är fortfarande extremt basic det jag lär mig, men instruktören jag hade idag var otroligt bra på att förklara och gick lagom snabbt fram. Han tyckte tydligen att jag hade en naturlig fallenhet för simning "and I'm not just saying that to be nice". Snacka om helomvänding från igår kväll! O_o:laugh:

Nu blir det en lektion på fredag, och efter det känns det faktiskt som att jag kommer att ha en ganska bra grund att fortsätta bygga vidare på själv :)
 
Passet igår var roligt.
Cirkelpass med övningar som till exempel wall ball, bear crawl, draken, deadbug och plankan. Plankan bytte jag ut mot bensaxar för min sydda diastas gillar inte plankan.

Jag är inte så mycket för hets av klockan men insåg att min kondition måste bli bättre om jag ska kunna återgå till min älskade traillöpning. Så jag blir kvar ett tag på gymmet, även för den sociala biten.
 
Gym i morse, tredje och sista passet för denna veckan. Har provat mig fram efter alla problem med min kropp och för att den ska orka med allt annat jag gör utöver gymmet så är tre pass max :) Ska rida två hästar idag också.
 
Veckans tredje och sista simträning gick av stapeln ikväll och det blev ännu en egoboost :D Från att i tisdags ha varit helt övertygad om att jag är värdelös på simning har jag nu fått höra av tre separata instruktörer att jag är en väldigt stark och snabb simmare :o Lite för snabb emellanåt dock, vilket är som det brukar när det kommer till mig och träning, det blir liksom lite hetsigt och så blir jag trött alldeles för fort. Därför jobbade vi idag mycket på att jag verkligen skulle ta mig tid att känna på "the glide", alltså fasen mellan bentaget och armtaget då man glider fram genom vattnet med kroppen helt rak. Det är en av de viktigaste delarna i simning eftersom det är under den fasen man är som snabbast, men jag har liksom hoppat över den biten tidigare och kastat mig vidare till nästa armtag istället. Idag kändes det som att jag verkligen fick till tekniken och jag hade en riktigt bra känsla emellanåt. Jag behöver fortfarande jobba på en massa småsaker såklart, framförallt har jag fått lära mig ett helt nytt sätt att göra armtag vilket kommer att ta ett tag att få in i muskelminnet, men jag känner mig riktigt stolt och peppad faktiskt!

Imorgon ska jag rida ett pass dressyr på banan och sedan blir det vila resten av helgen. Jag har simmat fyra dagar i rad nu, gått en massa steg och gjorde ett ganska tufft yogapass i måndags, så kroppen är välförtjänt av lite vila :)
 
Igår var det löpintervaller 1min, 1,5min, 2min,3min, 3 min, 2 min, 1,5 min 1 min. Jag gillade passet men hade lite svårt att hålla farten i slutet på första 3minutersintervallen. På den andra gick det bättre då det var 2 min vila emellan. Kul med stege som går åt rätt håll men ändå bra att utmana farten i de kortare intervallerna på slutet.
 
I torsdags var det dags för PT-styrketräningsgrupp igen. Vi körde gobletsquats, boxsquats med stång, bänkpress, skivstångsrodd och hipthrusts.

Jag blev så himla glad för mina knän bråkade inte nått under squatsen med stång ( i höstas fick jag ont i knäna så jag fick avstå Squats helt en tid) och jag kunde köra med 30 kg i arbetsseten (var uppe på 50 kg innan jag fick problem) och det kändes starkt och bra. Kommer inte stressa fram att få upp mer vikt, sakta men säkert tänker jag :).

I bänkpressen så fick jag precis det som jag går kursen för; en liten detaljkorrigering i mitt grepp (att bli liiite smalare i greppet). Och fy satan vad det gjorde skillnad, vad tungt det blev och vad mycket mer det kändes i bröstmusklerna :D! Men gjorde iaf 3x4 med 40 kg 💪!

Avslutade med skivstångsrodd 4x10 30 kg och Hipthrust 3x10 60 kg.

Och det allra roligaste är att jag både känner själv och får beröm från min PT hur mycket jag utvecklats i styrka och form från höstens kurs jag gick 🤩! Känner mig så otroligt mycket starkare än i augusti 2022 när jag började, och det är inte ens ett halvår sen 👏!

Är även supertaggad för har precis fått meddelat att mina nya skivstångsvikter jag beställt finns att hämta, har kompletterat med 1,25 och 2,5 vikter så jag inte måste höja med 10 kg varje gång jag vill öka vikt i hemmagymmet. Det hade känts lite väl kaxigt och dumdristigt 😂
 
Valde att prova gymmet lösa vikter idag istället för att träna hemma. Provade på battle ropes, och av min film att döma så har jag en del att förbättra :rofl: För övrigt ett bra pass med bland annat lite wall walk. Däremot märkte jag att några som tränade var nyfikna när jag körde wall walk.
 
Köpte ett nytt skidset igår... skidor, pjäxor, bindning och stavar. Glad i hågen skulle jag ta en tur idag men insåg att jag inte fått de pjäxor som jag provade i butiken... så det blev en promenad istället på 2 tim. Får åka och byta pjäxor innan jag kan åka nu. Suck. Orkar verkligen inte åka in i helgen och trängas med alla andra, så får bli till veckan och då går det ytterligare en vecka innan jag kan åka pga att jag jobbar alla timmar med dagsljusnästa vecka. Kräks på den
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 876
· Visningar
60 177
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 662
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 573
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 897
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp