Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud, jag har en kompis som brukar träns utomhus på onsdagar, nåt som kallas "bootcamp". Han tyckte jag skulle hänga med. Så nu har jag bokat upp mig på en termins "bootcamp".
Jag har noll kondition och en massa överskottskilon som jag samlat på mig, så får se hur det ska gå.
Men det ska bli kul att komma igång! 😀
 
Jag är starkare iallafall lite, även om jag känner mig helt kass. Glad att jag fått tummen ur att köra korta styrkepass under veckan och jag känner att jag orkade lite mer idag än jag gjort innan :up:

Sedan är det de där armbågarna som gör mig galen…. Men nu gör de inte ont konstant iallafall!
 
Veckans tredje och sista simträning gick av stapeln ikväll och det blev ännu en egoboost :D Från att i tisdags ha varit helt övertygad om att jag är värdelös på simning har jag nu fått höra av tre separata instruktörer att jag är en väldigt stark och snabb simmare :o Lite för snabb emellanåt dock, vilket är som det brukar när det kommer till mig och träning, det blir liksom lite hetsigt och så blir jag trött alldeles för fort. Därför jobbade vi idag mycket på att jag verkligen skulle ta mig tid att känna på "the glide", alltså fasen mellan bentaget och armtaget då man glider fram genom vattnet med kroppen helt rak. Det är en av de viktigaste delarna i simning eftersom det är under den fasen man är som snabbast, men jag har liksom hoppat över den biten tidigare och kastat mig vidare till nästa armtag istället. Idag kändes det som att jag verkligen fick till tekniken och jag hade en riktigt bra känsla emellanåt. Jag behöver fortfarande jobba på en massa småsaker såklart, framförallt har jag fått lära mig ett helt nytt sätt att göra armtag vilket kommer att ta ett tag att få in i muskelminnet, men jag känner mig riktigt stolt och peppad faktiskt!

Imorgon ska jag rida ett pass dressyr på banan och sedan blir det vila resten av helgen. Jag har simmat fyra dagar i rad nu, gått en massa steg och gjorde ett ganska tufft yogapass i måndags, så kroppen är välförtjänt av lite vila :)
Jag har samma problem, att det går lite för fort. I allt jag gör 🙈
Grymt att det blev en sådan vändning från förra passet 🏊🏻‍♀️💪🏻
 
Crawl-kurs igår och sakta tar det sig även om det var ett av mina sämre pass. Jag hade ingen luft, lungorna tog slut! Efter 35-40min släppte trycket och jag kunde simma i vart fall 100m utan att stanna och vila mer än någon sekund vid vändningen.

Får fortfarande lite panik vid att försöka andas. Tror mitt problem är att jag inte tömmer lungorna ordentligt under vattnet utan försöker att både andas ut och in på samma armtag 🙈
 
Idag blev det Gekås med barnen, köpte mig ett par gröna och ett par blå träningstights 🙈 2023 är året för mig garderob ska gå från svart till färg!
Jag ska våga bära färg!

I morgon är planen både gym om nöta teknik i simningen.
Men jag vet inte alls vad jag vill göra på gymmet. Någon som har tips på ett roligt upplägg med stång/hantlar/kb. Då jag inte gillar maskiner 🙈 över/neder/helkropp spelar inte så stor roll då jag mest simmar denna vecka.
 
Idag blev det Gekås med barnen, köpte mig ett par gröna och ett par blå träningstights 🙈 2023 är året för mig garderob ska gå från svart till färg!
Jag ska våga bära färg!

I morgon är planen både gym om nöta teknik i simningen.
Men jag vet inte alls vad jag vill göra på gymmet. Någon som har tips på ett roligt upplägg med stång/hantlar/kb. Då jag inte gillar maskiner 🙈 över/neder/helkropp spelar inte så stor roll då jag mest simmar denna vecka.
Vet inte alls om det passar men vi gjorde en kul WOD i veckan (minut 1 HSPU, minut 2 marklyft, minut 3 hopprep osv, så inte alla på samma minut som en del hann bli oroliga att det var)

15 min EMOM

• 8 Piked HSPU / HSPU w abmat
• 8 Deadlifts (85/60)
• 20 DU

Add a rep every round
(DU add 5)
 
Fick lov att ställa in dagens pass med kettlebells. Så jävla surt, men exakt den enda timmen på hela jävla helgen som jag hade bokat mig, dvs kettlebells, så skulle en viktig grej genomföras som jag måste delta i. Givetvis. Är lite bitter över det men jag får väl gå på gymmet och köra ett pass i maskinerna istället en annan tid. Extra surt eftersom imorgon börjar jobbveckan från helvetet då jag pga det är begränsad i både tid och ork från mån-sön, så möjligheten att passa tider för intressanta pass är starkt begränsad ändå. Därför hade jag sett fram emot dagens.
 
Sitter och pausar mellan sets ( :D ) och tänkte att jag slänger in frågan här till er andra som håller på med tunga lyft;

Jag har mer reps i kroppen när jag kommer upp i vikt, men greppstyrkan sviker mig 😤! Jag börjar därför fundera på att köpa straps/dragremmar för att hjälpa greppet lite.

Någon här som kör med sådana straps? Läder eller annat material? Några tips på bra märken (har hittat ett par i läder som verkat få rätt bra omdömen)
 
Sitter och pausar mellan sets ( :D ) och tänkte att jag slänger in frågan här till er andra som håller på med tunga lyft;

Jag har mer reps i kroppen när jag kommer upp i vikt, men greppstyrkan sviker mig 😤! Jag börjar därför fundera på att köpa straps/dragremmar för att hjälpa greppet lite.

Någon här som kör med sådana straps? Läder eller annat material? Några tips på bra märken (har hittat ett par i läder som verkat få rätt bra omdömen)
Har du testat magnesium? Jag tycker det gör stor skillnad.
 
Vet inte alls om det passar men vi gjorde en kul WOD i veckan (minut 1 HSPU, minut 2 marklyft, minut 3 hopprep osv, så inte alla på samma minut som en del hann bli oroliga att det var)

15 min EMOM

• 8 Piked HSPU / HSPU w abmat
• 8 Deadlifts (85/60)
• 20 DU

Add a rep every round
(DU add 5)
TAck frö tips, det blev sjukdom för hela slanten istället. men tar den med till nästa gång. tack!
 
Sitter och pausar mellan sets ( :D ) och tänkte att jag slänger in frågan här till er andra som håller på med tunga lyft;

Jag har mer reps i kroppen när jag kommer upp i vikt, men greppstyrkan sviker mig 😤! Jag börjar därför fundera på att köpa straps/dragremmar för att hjälpa greppet lite.

Någon här som kör med sådana straps? Läder eller annat material? Några tips på bra märken (har hittat ett par i läder som verkat få rätt bra omdömen)

Jag kör flytande magnesium för att förstärka greppet. Men kolla på gymmet där du är, om magnesium är okej först. För alla gym älskar det inte.
I min sport använder man inte straps på det sättet, men har sett att vissa lyfter is ina grips, främst i wodar när orken börjar tryta.
Har även hjälpt mycket att träna just greppstyrkan, farmers walk etc.
 
Provade ett gym i Paris när vi var där.
Kul med nya ställen!
DD1BE199-669A-49CC-9018-956D5E5D12B3.jpeg
 
Sitter och pausar mellan sets ( :D ) och tänkte att jag slänger in frågan här till er andra som håller på med tunga lyft;

Jag har mer reps i kroppen när jag kommer upp i vikt, men greppstyrkan sviker mig 😤! Jag börjar därför fundera på att köpa straps/dragremmar för att hjälpa greppet lite.

Någon här som kör med sådana straps? Läder eller annat material? Några tips på bra märken (har hittat ett par i läder som verkat få rätt bra omdömen)
Mina coacher tvingar oss att träna greppstyrka 🤪 förra veckan till exempel när man skulle bygga upp till tre tunga reps marklyft fick jag ge mig vid 90 kg för mer än så klarade jag inte utan mixat grepp. Ännu värre är när vi ibland kört snatchgrepp på marklyft. Det är nog ingen på mitt gym som kör med straps, det brukar inte vara så många hjälpmedel utöver bälte och grips för gymnastics.
 
Blev ett pass i boxen ikväll.

Styrmedel.

Emom 12

8 frontsquat(4set, blev 40, 45, 50, 55kg)
45sek planka
40sek handstående

B-del amrap 18
200m löpning
30 TTB (toes to bar)
20 clean&jerk med hantel 15kg
 
Fick bli ett morgonpass eftersom det var då jag kunde ta min friskvårdstimme. Kör ett program på styrkelabbet så det blev windmill, jump squat, farmers walk med 10 kg viktskivor, get up, press med viktskiva och knäböj. Inte jätteskoj pass men förmodar att man måste träna pannbenet ibland också :cautious:

Nu blir det flera vilodagar i följd, tidigast fredag kan jag träna igen då det är barnvecka.
 
Nämen hej igen hörni! 👋🏼 Det var ett tag sen nu. Jag har hoppat in och ut ur tråden det senaste året men hållit mig härifrån under hösten eftersom jag varit så bitter på mina kassa förutsättningar att träna 😅

Men nu jäklar ska kroppen igång igen! Har börjat jobba efter min senaste föräldraledighet och rör mig mer än på läääänge tack vare att jag promenerar 30 + 30 minuter om dagen och går massor i trappor på jobbet (jobbar på femte våningen).

Har gått på ett gruppträningspass i veckan senaste månaderna, på söndagar. Det är blandat power hour, multifys och cirkelfys.

Första veckorna har jag låtit det vara så för att komma in i rutinerna. Men! Nu har jag köpt gymkort så jag kan träna i stan i samband med jobbet! Är så taggad så jag måste bromsa mig själv, det räcker med ett pass i veckan till en början (plus söndagspasset).

Men alltså. Att få möjlighet att bygga upp kroppen riktigt ordentligt igen, jag har verkligen längtat. Nu tänker jag inte vara gravid mer så nu jäklar :D
 
Startade denna veckan med gym igår morse innan jobbet och en promenad på kvällen. Idag har jag ridit på lunchen och så mycket mer än det blir det nog inte idag. Ska städa och så har jag stallsysslorna såklart.

Min veckoplan är ungefär såhär:

Mån: Styrka och rörlighet + promenad
Tis: Ridning
Ons: Styrka och rörlighet + ridlektion
Tors: Ridning + promenad
Fre: Styrka och rörlighet + promenad
Lör: Ev ridning x2 (om inte ungarna ska rida) + Promenad
Sön: Ridning x2
 
Så rolig WOD idag 👏

Körde bulgarian split squats innan så var redan rätt mör i benen 🤪 ska spara den och göra om ett antal veckor igen.

Goal: finish, Time cap: 15 min
10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 power cleans (35 kg)
Mellan varje: 75 single unders

Jag hann inte riktigt ända runt pga kramp i vaderna men ändå såpass långt att det inte ska vara omöjligt att klara.
 
Var på återbesök hos sjukgymnasten igen förra veckan med min bråkiga axel, hen har fortfarande ingen klar bild över vad problemet är så nu är jag inbokad på ultraljud om ett par veckor.
 
Nämen hej igen hörni! 👋🏼 Det var ett tag sen nu. Jag har hoppat in och ut ur tråden det senaste året men hållit mig härifrån under hösten eftersom jag varit så bitter på mina kassa förutsättningar att träna 😅

Men nu jäklar ska kroppen igång igen! Har börjat jobba efter min senaste föräldraledighet och rör mig mer än på läääänge tack vare att jag promenerar 30 + 30 minuter om dagen och går massor i trappor på jobbet (jobbar på femte våningen).

Har gått på ett gruppträningspass i veckan senaste månaderna, på söndagar. Det är blandat power hour, multifys och cirkelfys.

Första veckorna har jag låtit det vara så för att komma in i rutinerna. Men! Nu har jag köpt gymkort så jag kan träna i stan i samband med jobbet! Är så taggad så jag måste bromsa mig själv, det räcker med ett pass i veckan till en början (plus söndagspasset).

Men alltså. Att få möjlighet att bygga upp kroppen riktigt ordentligt igen, jag har verkligen längtat. Nu tänker jag inte vara gravid mer så nu jäklar :D
Åh vad härligt!! Heja, heja!!! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 867
· Visningar
60 018
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 639
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 549
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 817
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp