Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
även jag har haft en tung jobbvecka och klockar ut på två gympass och 80 aktiva minuter, varav 24 kommer från att jag sprang runt på bangården och letade efter mitt lok :laugh: hela veckan har varit knagglig i samma stil. Nästa vecka är också tjock av först jobb och sen födelsedagsfirande, men förhoppningsvis blir det två pass i alla fall, och blir det inte det tänker jag skylla på att man bara blir 30 en gång i livet :D är otroligt trött i axlarna idag så i morgon blir det nog mest underkropp.

D2F7333F-E14C-406E-914E-BF85DE0C1F28.jpeg
 
Jag har känt mig mentalt rätt sliten ett tag, så det där ”löpning?” under helgen blev inte av. Istället sov jag 13 timmar på ett dygn. Så jag skojade visst inte.

Men, nu är det ny vecka! Planen ser ut såhär:
Måndag: crossfit
Tisdag: crossfit, uteritt
Onsdag: crossfit, markarbete
Torsdag: crossfit, dressyrträning
Fredag: ridning; vad beror på vädret
Lördag: crossfit
Söndag: markarbete
 
Tränade i lördags för första gången på länge. Mentalt jobbigt för ALLT var tungt, tekniken kändes skräp och energin låg. Men jag var där och gjorde nåt, det får räknas för den här gången.

Igår var det promenad med inslag av jogg, tror det blev drygt en kilometer med löpning. Svettigt deluxe och tungt med andningen på slutet pga av hög luftfuktighet och varmt och lite halvkass kondition, men skönt ändå på sitt sätt.

Ikväll siktar jag på lite yoga hemma.
 
Jag har känt mig mentalt rätt sliten ett tag, så det där ”löpning?” under helgen blev inte av. Istället sov jag 13 timmar på ett dygn. Så jag skojade visst inte.

Men, nu är det ny vecka! Planen ser ut såhär:
Måndag: crossfit
Tisdag: crossfit, uteritt
Onsdag: crossfit, markarbete
Torsdag: crossfit, dressyrträning
Fredag: ridning; vad beror på vädret
Lördag: crossfit
Söndag: markarbete
Jösses vad du tränar! :eek: En annan hade aldrig orkat!
 
Jag! Eller åtminstone siktar på det, ska springa mitt första ultralopp i höst :)

Whoooaaaaaa! Vad coolt! :)

Det kommer jag aldrig ha som mål, tror jag, haha! Men är väldigt sugen på halvmara till nästa år! Kan du tipsa om sånt du önskar du visste när du startade, men som du vet nu? Både träningsupplägg och utrustning. Vad har du för skor?
Är det kanske bra att skaffa en typ löparPT för att kolla upp hur jag tränar? Springer bara själv :) Hur styrketränar du? Massor med frågor, haha!
 
Jösses vad du tränar! :eek: En annan hade aldrig orkat!
Har man inget bättre för sig så 😁

Det var faktiskt lite gött för min självbild häromdagen när någon frågade om jag tränar mycket och jag svarade ”en del i all fall” men kunde konstatera att fem gympass och fyra ridpass på en vecka ändå är ganska mycket.
 
Whoooaaaaaa! Vad coolt! :)

Det kommer jag aldrig ha som mål, tror jag, haha! Men är väldigt sugen på halvmara till nästa år! Kan du tipsa om sånt du önskar du visste när du startade, men som du vet nu? Både träningsupplägg och utrustning. Vad har du för skor?
Är det kanske bra att skaffa en typ löparPT för att kolla upp hur jag tränar? Springer bara själv :) Hur styrketränar du? Massor med frågor, haha!

Det trodde inte jag heller när jag började springa... vi får väl se hur det går. Sprang min första mara för ett år sen och har inte varit uppe i de distanserna igen efter det.

Halvmara är kul! Göteborgsvarvet är mitt roligaste lopp, varje år. Har du någon särskild halvmara inplanerad?

Beror lite på vad du vill ha ut av löpningen tror jag... för mig som helst vill springa långsamt och långt (allra helst mystrail!): skynda långsamt, träna gärna pulsbaserat (extremt långsamma långpass är skitbra!), komplettera med löpstyrka på gym. Jag följer Styrka för löpare i Strengthlog-appen, den tycker jag är bra. Kompletterar med ridning och yoga ibland. :) Jag springer oftast själv men ibland med en trailgrupp, och ibland med Mikkeller Running Club (där fokus mer är på ölen efter löpningen :D).

Generella löpartips är väl att landa med foten under dig, korta steget litegrann. Jag hade massa problem med löparknä innan jag började springa trail och i och med det bytte löpstil helt. Det har sen hängt med till asfaltslöpningen också.

Springer jag asfalt kör jag Saucony Endorphin Speed. Springer jag trail har jag Salomon S/lab SG7 eller S/lab Ultra 3. Köpte nyligen Ultra 3 just med det där ultraloppet i åtanke, behövde lite lite mer dämpning. Springer jag trail vill jag annars ha så tunna skor som möjligt egentligen, för att känna underlaget. Vad har du för skor?
 
Det trodde inte jag heller när jag började springa... vi får väl se hur det går. Sprang min första mara för ett år sen och har inte varit uppe i de distanserna igen efter det.

Halvmara är kul! Göteborgsvarvet är mitt roligaste lopp, varje år. Har du någon särskild halvmara inplanerad?

Beror lite på vad du vill ha ut av löpningen tror jag... för mig som helst vill springa långsamt och långt (allra helst mystrail!): skynda långsamt, träna gärna pulsbaserat (extremt långsamma långpass är skitbra!), komplettera med löpstyrka på gym. Jag följer Styrka för löpare i Strengthlog-appen, den tycker jag är bra. Kompletterar med ridning och yoga ibland. :) Jag springer oftast själv men ibland med en trailgrupp, och ibland med Mikkeller Running Club (där fokus mer är på ölen efter löpningen :D).

Generella löpartips är väl att landa med foten under dig, korta steget litegrann. Jag hade massa problem med löparknä innan jag började springa trail och i och med det bytte löpstil helt. Det har sen hängt med till asfaltslöpningen också.

Springer jag asfalt kör jag Saucony Endorphin Speed. Springer jag trail har jag Salomon S/lab SG7 eller S/lab Ultra 3. Köpte nyligen Ultra 3 just med det där ultraloppet i åtanke, behövde lite lite mer dämpning. Springer jag trail vill jag annars ha så tunna skor som möjligt egentligen, för att känna underlaget. Vad har du för skor?

Ja, GBG-varvet är jag sugen på, det finns även ett i stan, 1 maj-loppet som är en halvmara och det är hemmaplan. Men det är två varv så det är jag lite avig över... Men jag ska även försöka ställa upp i lite fler motionslopp i och runt hemmaplan, roligt att ha något att träna mot!

Ska dra hem appen! Det låter ungefär som jag tränat nu, kör varannan vecka långpass, sakta. Vill vara uppe i 20 km på de passen och det är jag snart. Försöker springa när barnet är hemma med, men svårt ett få till långpass (måste ha barnvakt). Kör trail hyffsat ofta, är med i en jättetrevlig grupp! Vi kör året runt när man kan. Ska försöka bättre på mig o skaffa barnvakt så jag kan vara med mer :)

Syrran har Salomon, hon tycker de är bra, jag kör med ice bug nu, men tycker de är lite hårda. Spring på asfalt och större grusvägar blir i Brooks, har två olika som jag byter mellan. Men märker att jag får ont i stortårna (på undersidan) efter ett tag. Funderar på att köpa sådana som är lite tjockare sula på, sådana som du springer i :)
 
Kul med crossfit idag 🥳

Ett block med TGU, jag har nog aldrig haft så mycket flyt som idag. Jag brukar ju vara galet hopplös men plötsligt verkar det som att ni kropp fattat.

Därefter var det test med kettlebell, jag har inte gjort det innan så visste inte vilken nivå jag skulle göra. Jag tänkte att jag borde göra någon av de på nivå 3 (varje nivå har ett antal steg) men tyckte kanske att jag nog eventuellt skulle klara en av de lägre på nivå 4. Coach tyckte jag var alldeles för blygsam och han föreslog ett steg mitt i nivå 5 😱 så jag bestämde mig för ett av de lägre stegen på nivå 4, men så när testet startade så kände jag att fasen, jag tar nått steg upp till.

Visade sig att jag tittade fel när jag slängde ett öga på testkartan så slutligen gjorde jag testet på steget precis under det som coachen föreslog att jag skulle göra. Tänka sig att han hade rätt ändå 😅 sjukt kul att känna att jag ändå är såpass stark!
 
Ja, GBG-varvet är jag sugen på, det finns även ett i stan, 1 maj-loppet som är en halvmara och det är hemmaplan. Men det är två varv så det är jag lite avig över... Men jag ska även försöka ställa upp i lite fler motionslopp i och runt hemmaplan, roligt att ha något att träna mot!

Ska dra hem appen! Det låter ungefär som jag tränat nu, kör varannan vecka långpass, sakta. Vill vara uppe i 20 km på de passen och det är jag snart. Försöker springa när barnet är hemma med, men svårt ett få till långpass (måste ha barnvakt). Kör trail hyffsat ofta, är med i en jättetrevlig grupp! Vi kör året runt när man kan. Ska försöka bättre på mig o skaffa barnvakt så jag kan vara med mer :)

Syrran har Salomon, hon tycker de är bra, jag kör med ice bug nu, men tycker de är lite hårda. Spring på asfalt och större grusvägar blir i Brooks, har två olika som jag byter mellan. Men märker att jag får ont i stortårna (på undersidan) efter ett tag. Funderar på att köpa sådana som är lite tjockare sula på, sådana som du springer i :)

Aha, men två varv kan ju vara kul det med! Jag ska springa Göteborgsvarvet marathon nästa höst, den känns lite seg däremot :D

Superbra ju, låter som ett bra upplägg tycker jag!

Icebug springer jag i på vintern (fast kanske inte nu när jag flyttat söderut och det knappt är frost...), håller med om att de som sko känns lite hårda. Brooks Ghost körde jag som mängdsko innan jag gick över på Saucony, tycker fortfarande att de är bra skor!
 
Aha, men två varv kan ju vara kul det med! Jag ska springa Göteborgsvarvet marathon nästa höst, den känns lite seg däremot :D

Superbra ju, låter som ett bra upplägg tycker jag!

Icebug springer jag i på vintern (fast kanske inte nu när jag flyttat söderut och det knappt är frost...), håller med om att de som sko känns lite hårda. Brooks Ghost körde jag som mängdsko innan jag gick över på Saucony, tycker fortfarande att de är bra skor!
Jaaaa, kanske kan gå med på två varv, haha :) Men det är ju folkfest och det är ju trevligt :)

Tack, då är jag på rätt spår iaf!
De ena paret är Ghost faktiskt, de är lite bredare, skönt för tårna :)
 
99586BA1-CD21-4254-B0DC-85CEC381C251.jpeg


Dagens! Foten var inte helt okej med vinkeln på hip thrusten men känns okej nu ändå. Erkänner villigt att dom där tolvorna på 35 kg var tveksamma :laugh: var nog närmare halva reps än fullgoda men vafan. Måste ju prova :D
 
3h brant vandring i den här miljön blev dagens träning.

20220919_175049.jpeg


Benen (och stora delar av resten av kroppen också för den delen) gör fortfarande rejält ont efter fredagens träning & lördagens träning så det var ganska tungt och väldigt svettigt emellanåt, men det gick det med! :)
 
Tryckpass idag, bänkpressen (som nästan alltid, tröttsamt nog) upptagen så istället armhävningar och tricepshävningar varvat med dynamisk och statisk axelpress. Cable crossover, axelflyes, tricepsdrag och avslut med lite planka.

Är verkligen inne i en oinspirerad och trött period just nu så funderade på om jag ens skulle skriva i tråden. Ledig från jobbet nästa vecka, tror verkligen att det behövs 😴
 
Barnfri helg, backintervaller i fredags och långspring i lördags. Fick ihop 18 km. Är det fler som springer långt här inne?
Vet inte om jag kan påstå att jag springer långt. Ofta turer på typ 20 km men då med 500-1000 höjdmeter och är inte tillräckligt tränad för att ta allt springandes. Jag har inte direkt nån plan heller utan gör vad jag känner för, så det blir blandat gå och springa.
 
Jag är inne i någon form av svacka, en livssvacka helt enkelt. Har otroligt svårt att komma tillbaka till träningen efter sommaren, har landat i att det blir ett måste och då tappar jag suget lite. Känns inte som att jag hinner prioritera just träningen för stunden, men antar att det har sina förklaringar när man tittar på vad jag faktiskt gör om dagarna.
Men fick trots det ihop 1 pass i boxen 2 pass i vanligt gym och 1 löprunda förra veckan.
Min provvecka på gymmet är snart över och jag känner inte att jag kommer fortsätta där, ska testa runt på lite fler gym i området. Men vill helst ta mig tillbaka till boxen igen. Men har känslan att jag vart borta för länge för att bara komma tillbaka.

På lördag är det Toughest, är grymt taggad på det. Ska bli sinnessjukt roligt.
Väntar med spänning på starttid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 293
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 173
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
68 972
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 134
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp