Träning och hälsa del 11

IMG_4248.jpeg

Haft långkörningar flera dagar i rad och osmorda växelklot och fan och skit 💩 ont i hela axeln och handleden, även av att bara hålla ut armen från kroppen. Håller jag armen i samma läge som jag har bromsen i blir det väldigt uppenbart vad roten är 🙃 Det gör inte direkt ont i själva bänkandet men kände att det blev värre mellan varje set så avbröt halvvägs igenom. Skit också.
 
Både förra och denna veckan har inneburit låååånga dagar med massor av rörelse ute i skog och mark. Och helgen gick åt till att fixa i trädgården, klippa gräs (vilket min klocka likställer med någon form av off road-cykling. Ja, tomten är kuperad och gräsklipparen driver inte själv 😅) och sen hotellövernattning med spa. Så träningen har fått stå på paus lite. Förutom igår när yngsta krävde en cykel(löp)tur innan middagen då.
 
Nu har jag sagt upp mitt medlemskap i Boxen :(
Mycket blandade känslor, men jag kan alltid komma tillbaka om jag känner att jag vill det.

Så nu ska jag leta fram ett annat gym, funderar på Nordic och att använda deras sommarkampanj med Juni, juli, Augusti för 999:-
 
Cykeltävling (eller asså motionslopp) idag! 16 mil.
Känner mig som 100 år nu, men det var kul och gick över förväntan!
 

Bifogade filer

  • 20230603_160816.jpg
    20230603_160816.jpg
    74 KB · Visningar: 14
Idag börjar en ny era. Nytt gym, nytt sätt att träna osv.
Ska testa sommaren på Nordic, så får vi se om jag går tillbaka till boxen eller ej i höst. Anar att jag kommer sakna alla TTB, CTB och möjligheten att faktiskt kunna lära mig en Muscleup.
Men nu ska jag försöka lära mig och bygga träningsprogram för att stärka mina svagheter, axlar och överarmar. Men i lagom mängd, då jag har en axel som bråkar med mig. Verkar inte riktigt som naprapaten kan hjälpa mig där hon heller.
 
Jag började köra en Prog. Igår på Strengthlog, mest för att komma in i att träna på vanligt gym. Blev "styrkelyft program för medelerfarna".

Nu till min fundering, i bänk så vill de ha ned mig på 17.5kg (har problem med just bänk så aldrig lyft mer än 35kg). Men stången är på 20kg 🙈 hur gör ni då? Hantlar eller ändrar vikten efter det som finns?

Verken knäböj eller mark har konstiga vikter, men där maxar jag helt andra nivåer.
 
Jag började köra en Prog. Igår på Strengthlog, mest för att komma in i att träna på vanligt gym. Blev "styrkelyft program för medelerfarna".

Nu till min fundering, i bänk så vill de ha ned mig på 17.5kg (har problem med just bänk så aldrig lyft mer än 35kg). Men stången är på 20kg 🙈 hur gör ni då? Hantlar eller ändrar vikten efter det som finns?

Verken knäböj eller mark har konstiga vikter, men där maxar jag helt andra nivåer.
Finns det ingen 10kg-stång? Det tycker jag de flesta gym brukar ha. Annars hade jag kört på 20 ändå.
 
Har sprungit lite med barnen i helgen, så idag tänkte jag ta en egen tur. Kändes superbra första 2,5 km, sen tog all luft slut och hela halsen var bara full med slem :arghh: fick stanna och gå en bit innan jag kunde springa igen, och så upprepa det ett par gånger till. Så det blev ingen skön tur, jag blev bara irriterad istället. Gick hem och körde grästrimmer istället.
 
Idag börjar en ny era. Nytt gym, nytt sätt att träna osv.
Ska testa sommaren på Nordic, så får vi se om jag går tillbaka till boxen eller ej i höst. Anar att jag kommer sakna alla TTB, CTB och möjligheten att faktiskt kunna lära mig en Muscleup.
Men nu ska jag försöka lära mig och bygga träningsprogram för att stärka mina svagheter, axlar och överarmar. Men i lagom mängd, då jag har en axel som bråkar med mig. Verkar inte riktigt som naprapaten kan hjälpa mig där hon heller.
Jag vet hur det känns! Det är en stor omställning, men på många sätt är jag faktiskt nöjd med mitt beslut att avsluta crossfit-karriären. Livet har blivit lite mindre inrutat och mer flexibelt, om inte annat :)
 
Jag vet hur det känns! Det är en stor omställning, men på många sätt är jag faktiskt nöjd med mitt beslut att avsluta crossfit-karriären. Livet har blivit lite mindre inrutat och mer flexibelt, om inte annat :)
Det är det flexibla som var den största anledningen. Samt att slipper tävlingshetsen.
Ska va med på 4års MURPH-festen men bara kvällen, ej själva MURPH det håller inte axeln för.
 
Jag var iväg på bröllop på Sicilien fredag-måndag men fick till en svettig, brant vandringstur när vi var där vilket var skönt. Sedan att det krävde att vi gick upp 06:30 på semestern och tillbringade förmiddagen andfådda och täckta av svett och damm, istället för liggandes vid poolen, är en annan femma, men det var värt det! ;) Förra veckan landade med det på 3 träningspass vilket jag är ganska nöjd med. Är så glad att jag kör min "150 pass före nyår"-utmaning i år också, den motiverar mig så himla mycket och gör verkligen att jag skärper till mig lite extra med träningen när latmasken vill ta över.

Med det sagt gav jag mig ut för lite trappträning på lunchen trots att jag egentligen känner mig lite sliten efter resan som var ganska intensiv och sömnfattig. Men jag sporrades av viljan att få in fyra pass denna veckan samt av tanken att jag får passa på att träna medan jag kan utan att sjukdom/skador/livet kommer emellan :p Det blev mitt gamla vanliga pass med 5 rundor löpning upp och ner följt av 1 minuts vila, 4 rundor löpning upp och ner följt av 1 minuts vila, 3 rundor löpning upp och ner följt av 1 minuts vila, och så vidare... Totalt 900 steg uppför, och lika många ner. Efter det mådde jag inte jättebra 🤢, men såhär ett par timmar senare känns det bra igen :)
 
Blev ett litet träningspass i lördags! Sedan vila, kroppen helt slut efter milen 😅

IMG_4171.jpeg


Ridit idag. Imorgon har jag anmält mig till ett gruppträningspass, första på flera år! Ska bli kul, nåt slags cirkelpass. Få upp pulsen lite och dö när jag inte får min setvila :D
 
Blev ett litet träningspass i lördags! Sedan vila, kroppen helt slut efter milen 😅

Visa bifogad fil 120672

Ridit idag. Imorgon har jag anmält mig till ett gruppträningspass, första på flera år! Ska bli kul, nåt slags cirkelpass. Få upp pulsen lite och dö när jag inte får min setvila :D
Berätta om gruppträningspasset är kul sedan.
Jag har massa sådana på gymmet såg jag idag, men vet inte alls om jag vågar va med på ens ådan grej :p
 
Man är inte så jäkla stark på morgonen innan kaffe.. kaffebryggaren är trasig och jag var för lat för att starta den gamla hederliga i morse 🙈
Marken kändes tung, men jag tog mig genom det. Men den här skogen med maghjul, jag hatar det. Förstår inte övningen, jag måste göra fel för jag kan verkligen inte.
IMG_20230607_082218.jpg
 
Jättekul att vara med på pass!
Det blir så himla annorlunda mot ”lyfta tunga saker från golvet” grejen. Pulsen 😅
Jag älskar nog fortfarande styrketräning i ett hörn bäst (eller löpning), men det är nice att kombinera tunga grejer med massor av svett och puls.

Vanligt cirkelpass, sjukt mycket axel! Thrusters, stångrodd, burpees, enarmsthrusters, shoulder taps, mountain climbers, plankan.

Jag har som mål att deffa lite över sommaren, så jag tror att jag kommer köra lite fler pass och löpning, även om jag såklart inte kommer dra ner helt på rena styrketräningen. Känns roligt! Och svettigt 🥵
Kan jag då dessutom få lite explosivitet som kan hjälpa i löpningen så, extra kul!
 
Anmält mig till ett till pass idag.
Läste på mer om det nu och får flashbacks till när jag för några år sedan gjorde nåt program med träningsdvds. Hurk.

Vill avboka men å andra sidan VILL jag köra mer pulshöjande träning nu också. Ska ge det ett försök iaf, så får jag hitta de klasser jag gillar. Kanske kör lite extra squats innan eller något :cautious:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 597
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 514
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 761
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp