Träning på levande fågel?

Luff

Trådstartare
Hur går det till? Googlar men blir inte riktigt klok.
Kastas fågeln och hunden ska INTE ta den?
För en får väl knappast öva på att fågeln ska bitas ihjäl?
Eller?
 
Hur menar du?

Jag kan inte komma på något tillfälle där hunden ska bita ihjäl en fågel, så det är inget att öva på. Träning på levande fågel som jag varit med om det (spaniel) är att hunden söker. Om det råkar finnas vilt/fågel i marken stöter hunden (=får fågeln att flyga upp) och när det sker ska hunden stanna. Fågeln flyger iväg.
 
Tänker du på fågelhundsträning?
Man övar ju olika beroende på ras (vad hunden ska göra vid jakt). Men för alla fågelhundar så är det viktigaste att hunden aldrig får ta en levande fågel, den ska ställa (visa var fågeln gömmer sig på marken), den ska stöta (gå mot fågeln så att den lyfter, kontollerat för skytten) eller den ska apportera (hämta bytet, alltid en död fågel).
Vid träning av ställande och stötande så används levande fågel, ibland direkt i skogen eller organiserat med fågel i bur. Men en fågel får aldrig någonsin stressas av hunden och dess träning.
 
Tänker du på fågelhundsträning?
Man övar ju olika beroende på ras (vad hunden ska göra vid jakt). Men för alla fågelhundar så är det viktigaste att hunden aldrig får ta en levande fågel, den ska ställa (visa var fågeln gömmer sig på marken), den ska stöta (gå mot fågeln så att den lyfter, kontollerat för skytten) eller den ska apportera (hämta bytet, alltid en död fågel).
Vid träning av ställande och stötande så används levande fågel, ibland direkt i skogen eller organiserat med fågel i bur. Men en fågel får aldrig någonsin stressas av hunden och dess träning.
Det fetstilta. Lägger till att om fågeln är skadeskjuten får hunden inte avliva den. Den ska levereras in levande. Hunden får inte heller bita i död fågel. "Hård mun" = inte bra.
 
En bekanting som har stående fågelhundar la upp bilder där hundarna kastade sig efter duvor. Jag frågade om dom aldrig fick tag på fåglarna. Då fick jag svaret att hundarna skulle läras att stanna. Då det syntes tydligt på bilderna att förarna inte alls stoppade hundarna utan tvärtom skickade dom efter fågeln på mycket nära håll. När jag frågade om det så togs bilderna bort.
 
En bekanting som har stående fågelhundar la upp bilder där hundarna kastade sig efter duvor. Jag frågade om dom aldrig fick tag på fåglarna. Då fick jag svaret att hundarna skulle läras att stanna. Då det syntes tydligt på bilderna att förarna inte alls stoppade hundarna utan tvärtom skickade dom efter fågeln på mycket nära håll. När jag frågade om det så togs bilderna bort.
Det verkar ju otroligt märkligt, duvor är ingen fågel som trycker. Jag förstår inte ens riktigt i vilket moment de skulle träna? Normalt på levande fågel ska hunden söka av, hitta fågel och då "frysa" för att markera var fågeln är och skytten kan smyga fram och göra sig redo. Sen ber man hunden om att trycka upp fågeln, alltså få den att flyga, så fort fågeln lyfter ska hunden sätta/lägga sig för att inte hamna i vägen för skottet. Att kasta sig efter fågeln skulle innebära stor risk för hunden i praktisk jakt.
Om det är momentet att trycka upp fågeln och hunden kastar sig efter så skulle jag inte ta kort och lägga upp på Facebook utan snarare fundera på vår jag gick fel i min träning och justera upplägget
 
Här var hundar som gjorde luftvurpor i sin iver att kasta sig efter fåglarna. Såg två duvor och någon skogsfågel. Voljärer i bakgrunden på någon bild. Inga koppel på jyckarna. Bekantingens hundar, vorsteh är väl ett o tre år och ägaren är aktiv jägare. Och bekantingen ville inte förklara utan sa till mig att läsa på om jag hade frågor. Sen så försvann bilderna fort....
Det verkar ju otroligt märkligt, duvor är ingen fågel som trycker. Jag förstår inte ens riktigt i vilket moment de skulle träna? Normalt på levande fågel ska hunden söka av, hitta fågel och då "frysa" för att markera var fågeln är och skytten kan smyga fram och göra sig redo. Sen ber man hunden om att trycka upp fågeln, alltså få den att flyga, så fort fågeln lyfter ska hunden sätta/lägga sig för att inte hamna i vägen för skottet. Att kasta sig efter fågeln skulle innebära stor risk för hunden i praktisk jakt.
Om det är momentet att trycka upp fågeln och hunden kastar sig efter så skulle jag inte ta kort och lägga upp på Facebook utan snarare fundera på vår jag gick fel i min träning och justera upplägget
 
Här var hundar som gjorde luftvurpor i sin iver att kasta sig efter fåglarna. Såg två duvor och någon skogsfågel. Voljärer i bakgrunden på någon bild. Inga koppel på jyckarna. Bekantingens hundar, vorsteh är väl ett o tre år och ägaren är aktiv jägare. Och bekantingen ville inte förklara utan sa till mig att läsa på om jag hade frågor. Sen så försvann bilderna fort....
Låter sjukt dåligt och idiotiskt att lägga ut bilder på om man inte vill förklara vad som händer. För mig låter det som en fullständigt misslyckad träning. :(
 
Tror man kan använda nån form av burar när man tränar stående fågelhundar att sätta sig spontant vid uppflog, man öppnar buren med nån fjärrstyrning så när valpen/unghunden är på rätt ställe släpps fågeln ut och hunden ska sätta sig.
 
Tror man kan använda nån form av burar när man tränar stående fågelhundar att sätta sig spontant vid uppflog, man öppnar buren med nån fjärrstyrning så när valpen/unghunden är på rätt ställe släpps fågeln ut och hunden ska sätta sig.
Ska sätta sig ja. Inte flyga efter.
 
Tror man kan använda nån form av burar när man tränar stående fågelhundar att sätta sig spontant vid uppflog, man öppnar buren med nån fjärrstyrning så när valpen/unghunden är på rätt ställe släpps fågeln ut och hunden ska sätta sig.
Och bara som tillägg på detta så används sele och lina på hund som inte sätter sig på kommando, just för att förstärka att det inte ska jagas efter en flyende fågel. Det hör till grundträningen, s.k stadgeträning.
Precis som @Snurrfian skriver så kan man inte ha en hund i vägen vid jakt, den kan ju bli vådaskjuten. Därför är träningen så viktig innan man tar med hunden på riktig jakt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 581
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 029
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp