Träning som födelsedagspresent

Mineur

Trådstartare
Moderator
En person i min närhet fyller år snart, och en annan person i min närhet har föreslagit att vi ger bort en träningsmaskin i födelsedagspresent. Födelsedagsbarnet är överviktig och har i flera år försökt gå ner i vikt. Hen skaffade gymkort för ett par år sedan, men har svårt att komma iväg och tycker illa om gymmet som sådant. Hen tycker dock om just den sortens träningsmaskin som nu föreslagits. På så vis vore det en bra present.

Men jag tycker det är ett väldigt känsligt och laddat ämne, och är orolig för att hen ska ta illa upp. Personen i fråga är ganska känslig och framförallt träning & vikt har alltid varit ett område som hen känt sig osäker kring och haft dåligt självförtroende på grund av. Å andra sidan vet jag hur lycklig hen varit de gånger det fungerat, hur dåligt hen mår p.g.a sin storlek och hur stolt hen varit under de perioder då hen faktiskt tagit sig iväg och tränat ganska aktivt.

Vi är alltså fast emellan A) att vilja hjälpa hen (vilket vi försökt göra i flera år, men på mer indirekta sätt) och vetskapen att det kan bli en jättebra och på riktigt livsförändrande grej men också B) vetskapen att det kan vara något som får personen att känna sig otillräcklig.

Jag håller det för osannolikt att personen i fråga själv skulle köpa hem något dylikt, även om det som sagt är en av de få saker hen faktiskt använder och uppskattar när hen är på gymmet. Hen är svårmotiverad och har svårt att "få tummen ur", även om hen hemskt gärna vill. Därför skulle det behöva komma i form av en present.

Vi vill verkligen bara hjälpa, och personen behöver göra något åt sin livsstil för att få det långa, fina liv som hen förtjänar.

Tankar?
 
Om personen uttryckt en önskan om en träningsmaskin, absolut kör på. Annars tror jag vem som helst hade blivit rätt stött av en sånn present.
Jo, hen har sagt "om jag ändå kunde slippa själva gymmet", men utan att göra den direkta länken till att köpa något att ha hemma så att säga. Hen har haft en träningsmaskin hemma tidigare, men när den gick sönder tog det några år och hen bestämde sig sedan för att skaffa gymkort istället.
 
Ett bra löpband är rätt dyrt. Vårt kostade 27 000:- men det är värt pengarna eftersom det är långt, ganska brett, stabilt och har alla extras som gör springandet roligare och mer mätbart.

Om det nu är ett löpband du menar? Eller tänker ni mer styrketräning? Vill man gå ner i vikt är löpning bästa sättet, styrketräning är snarare bra på andra vis men kanske inte om målet är viktnedgång.

En roddmaskin är också bra, bränner massor med energi och ger styrka. Men man måste se till att "ro" i korrekt form så man behöver vara noga med att man gör rätt. Den tar å andra sidan mindre plats än ett löpband
 
Ett bra löpband är rätt dyrt. Vårt kostade 27 000:- men det är värt pengarna eftersom det är långt, ganska brett, stabilt och har alla extras som gör springandet roligare och mer mätbart.

Om det nu är ett löpband du menar? Eller tänker ni mer styrketräning? Vill man gå ner i vikt är löpning bästa sättet, styrketräning är snarare bra på andra vis men kanske inte om målet är viktnedgång.
Nej, det är en crosstrainer som föreslagits. Enklast möjliga modell, så det bör vara möjligt att hålla sig runt 5000 kr.
 
En person i min närhet fyller år snart, och en annan person i min närhet har föreslagit att vi ger bort en träningsmaskin i födelsedagspresent. Födelsedagsbarnet är överviktig och har i flera år försökt gå ner i vikt. Hen skaffade gymkort för ett par år sedan, men har svårt att komma iväg och tycker illa om gymmet som sådant. Hen tycker dock om just den sortens träningsmaskin som nu föreslagits. På så vis vore det en bra present.

Men jag tycker det är ett väldigt känsligt och laddat ämne, och är orolig för att hen ska ta illa upp. Personen i fråga är ganska känslig och framförallt träning & vikt har alltid varit ett område som hen känt sig osäker kring och haft dåligt självförtroende på grund av. Å andra sidan vet jag hur lycklig hen varit de gånger det fungerat, hur dåligt hen mår p.g.a sin storlek och hur stolt hen varit under de perioder då hen faktiskt tagit sig iväg och tränat ganska aktivt.

Vi är alltså fast emellan A) att vilja hjälpa hen (vilket vi försökt göra i flera år, men på mer indirekta sätt) och vetskapen att det kan bli en jättebra och på riktigt livsförändrande grej men också B) vetskapen att det kan vara något som får personen att känna sig otillräcklig.

Jag håller det för osannolikt att personen i fråga själv skulle köpa hem något dylikt, även om det som sagt är en av de få saker hen faktiskt använder och uppskattar när hen är på gymmet. Hen är svårmotiverad och har svårt att "få tummen ur", även om hen hemskt gärna vill. Därför skulle det behöva komma i form av en present.

Vi vill verkligen bara hjälpa, och personen behöver göra något åt sin livsstil för att få det långa, fina liv som hen förtjänar.

Tankar?

Nej nej nej.
 
Jo, hen har sagt "om jag ändå kunde slippa själva gymmet", men utan att göra den direkta länken till att köpa något att ha hemma så att säga. Hen har haft en träningsmaskin hemma tidigare, men när den gick sönder tog det några år och hen bestämde sig sedan för att skaffa gymkort istället.

Jag hade inte blivit glad utan ganska stött.
 
Jag hade nog skippat en sådan present av just anledningen som du själv skriver, att det är känsligt. Även om personen själv uttryckt att hen vill ha just en sådan maskin så kan det vara känsligt att vänner bekräftar att det är en bra ide, genom att bidra.

Jag tänker att denna förändring hur som helst måste komma inifrån, och gör den det så kommer crosstrainern göra begränsad skillnad i det stora hela. Även om det är ett roligt och tillgängligt träningsredskap så hänger det på betydligt mer än så. Kommer inte förändringen självmant så gör den ingen skillnad alls. Så jag hade skippat en så laddad present och valt något roligare, överlämnat detta område till personen själv helt och hållet, och stöttat på andra sätt när/om personen önskar.
 
Tusen tack för era svar! De bekräftar egentligen bara vad jag innerst inne visste. Min spontana reaktion när presenten föreslogs var NEJ, men jag lovade att jag skulle fundera på saken eftersom att personen som föreslagit det är väldigt förtjust i idén. Hen är å andra sidan inte direkt känd för att vara den mest socialt smidiga om vi säger så...

Nä, jag kommer att sätta stopp för hela projektet och satsa på en betydligt bättre present. Behöver man ens fundera på om en present kan göra mottagaren ledsen bör man nog inte köpa den tror jag... :)
 
Tusen tack för era svar! De bekräftar egentligen bara vad jag innerst inne visste. Min spontana reaktion när presenten föreslogs var NEJ, men jag lovade att jag skulle fundera på saken eftersom att personen som föreslagit det är väldigt förtjust i idén. Hen är å andra sidan inte direkt känd för att vara den mest socialt smidiga om vi säger så...

Nä, jag kommer att sätta stopp för hela projektet och satsa på en betydligt bättre present. Behöver man ens fundera på om en present kan göra mottagaren ledsen bör man nog inte köpa den tror jag... :)

Låter vettigt! Sen vet man ju inte vilken effekt det kan ge i längden att folk "påhejar" ens viktnedgång (som jag förstod att det handlade lite om här). Personen kanske blir glad i stunden men att det vid senare tillfälle känns jobbigt att folk "håller med om ens egen negativa kroppsuppfattning". Det blir ju tyvärr lätt att tolka det så, att jag själv anser att jag behöver förändra min kropp och mina vänner tycker tydligen också att det är en bra ide. Även om det inte är så man tänkt som vän.

Jag har också en vän som kämpar med vikt och går upp och ner. Jag gör mitt bästa för att inte kommentera, och därmed värdera, hennes förändringar varken upp eller ner. Jag vill gärna att hon ska känna att hennes vän Voeux åtminstone verkar helt blind för hur hennes kropp ser ut och därmed inte behöver tänka på den i mitt sällskap. Kommenterar jag att hon är fin när hon gått ner finns ju risken att hon dels i ännu större utsträckning värderar sig själv efter det och dessutom kanske skäms inför mig om hon går upp igen. Tänker att samma risk finns om man bidrar genom present, även om hon själv skulle uttala önskan.
 
NEJ NEJ OCH NEJ.

Såvida personen inte UTTRYCKLIGEN har önskat sig x träningsredskap i present eller redan ÄR uttalad träningsnörd (på ett helt sunt sätt) så hade jag aldrig någonsin gett något liknande i present!

Som @Voeux skrev: Det finns tusentals sätt jag kan tänka mig är mycket bättre om man vill stötta och peppa någon att komma igång med träning. Men inte heller det någonsin för att ta på sig någon hjältegloria och försöka ”hjälpa” personen till något hen bara inte ”fattat själv”.
 
Låter vettigt! Sen vet man ju inte vilken effekt det kan ge i längden att folk "påhejar" ens viktnedgång (som jag förstod att det handlade lite om här). Personen kanske blir glad i stunden men att det vid senare tillfälle känns jobbigt att folk "håller med om ens egen negativa kroppsuppfattning". Det blir ju tyvärr lätt att tolka det så, att jag själv anser att jag behöver förändra min kropp och mina vänner tycker tydligen också att det är en bra ide. Även om det inte är så man tänkt som vän.

Jag har också en vän som kämpar med vikt och går upp och ner. Jag gör mitt bästa för att inte kommentera, och därmed värdera, hennes förändringar varken upp eller ner. Jag vill gärna att hon ska känna att hennes vän Voeux åtminstone verkar helt blind för hur hennes kropp ser ut och därmed inte behöver tänka på den i mitt sällskap. Kommenterar jag att hon är fin när hon gått ner finns ju risken att hon dels i ännu större utsträckning värderar sig själv efter det och dessutom kanske skäms inför mig om hon går upp igen. Tänker att samma risk finns om man bidrar genom present, även om hon själv skulle uttala önskan.
Mycket kloka resonemang från din sida! Den här personen har funnits i mitt liv i sisådär 20 år och jag har alltid varit väldigt noga med att inte prata om hens vikt utan att hen själv fört det på tal, av just de anledningarna du nämner. Det är helt enkelt för känsligt, och rent krasst "none of my business".
NEJ NEJ OCH NEJ.

Såvida personen inte UTTRYCKLIGEN har önskat sig x träningsredskap i present eller redan ÄR uttalad träningsnörd (på ett helt sunt sätt) så hade jag aldrig någonsin gett något liknande i present!

Som @Voeux skrev: Det finns tusentals sätt jag kan tänka mig är mycket bättre om man vill stötta och peppa någon att komma igång med träning. Men inte heller det någonsin för att ta på sig någon hjältegloria och försöka ”hjälpa” personen till något hen bara inte ”fattat själv”.
Nä, jag kommer som sagt att se till att det inte blir någon sådan present alls. Nånsin.

Jag vill bara förtydliga att "hjälpen" jag nämnde inte på något vis har att göra med att vi inte tror att personen har fattat själv utan behöver oss för att överleva, typ. Jag menade "hjälpa" som i "bidra med motivation" eftersom vi vet att hon ogillar gymmet men uppskattar maskinen. Annars är det en väldigt tråkig fördom emot överviktiga tycker jag, att de helt enkelt inte fattat att de väger för mycket och hur det påverkar deras hälsa. Jag avskyr att höra folk prata på det sättet, och det är ett resonemang som jag medvetet försöker skjuta ner varje gång jag hör någon yttra något dylikt.
 
Absolut inte. Hade jag oönskat fått en sån present hade jag nog brytit vänskapen. Att mina vänner inte känner mig bättre än så hade sårat mig något fruktansvärt. Vi som är överviktiga vet det. Ingen behöver informera mig om detta faktum. Bättre i så fall kanske att boka någon sorts wellness helg med mat motion och mys för hela gänget. Att hela gänget finns där och nu kämpar tillsammans. Nämn inte elefanten i rummet. Jag vet att jag måste motionera mer och ändra maten men det vill jag inte höra från mina vänner.
 
Jag vill bara förtydliga att "hjälpen" jag nämnde inte på något vis har att göra med att vi inte tror att personen har fattat själv utan behöver oss för att överleva, typ. Jag menade "hjälpa" som i "bidra med motivation". Annars är det en väldigt tråkig fördom emot överviktiga tycker jag, att de helt enkelt inte fattat att de väger för mycket och hur det påverkar deras hälsa. Jag avskyr att höra folk prata på det sättet, och det är ett resonemang som jag medvetet försöker skjuta ner varje gång jag hör någon yttra något dylikt.

Ah nä, jag förstod att du inte menade så. Jag tycker mig bara se det fenomenet överallt och jag blir så sjukt kräkless på det.
 
Håller med alla som säger NEJ. Om inte personen i fråga redan är igång och tränar och själv vill ha X träningsgrej hemma för att kunna träna mer/oftare blir en sån present en dammsamlande klädhängare som ger mottagaren dåligt samvete.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 968
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 568
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp