Träning till häst =)

T

T3ss

Okej. Jag har nyss börjat rida min häst igen (tog en paus ett tag för det var så mycket i skolan).

Min häst är väldigt outbildad, hade nyss börjat lära oss skänkelvikningar då jag slutade rida :) Hon hade även börjat gå på tygeln (använde halsförlängare). Så hade vi hoppat liite, liite utan problem.

Fick veta att jag skulle göra mycket övergångar, typ från skritt till trav och så för att hon skulle få mer bakmuskler, så skulle jag även rida henne på bred hand.

Nu undrar jag om nån här har förslag på vad jag kan ha för träningar till min oskolade häst? :) Hon är väldigt lättlärd och samarbetsvillig. Några tips på vad jag kan göra för att bygga upp konditionen och så mottages gärna ;)

Hmm.. Vet inte om det har någon betydelse, men hon är ett 10årigt varmblodssto i alla fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träning till häst =)

Törs inte riktigt rida inne i skogen. Är så mycket björn och tjuvjägare här. I höstas hade vi björn ända uppe vid stallet :eek: Rider mest på små grusvägarvägar (där det inte är så mycket trafik) eller uppe vid stallet.

Men ska försöka hitta någon backe att klättra i :D Har letat förut, men inte hittat någon tillräckligt bra.
 
Sv: Träning till häst =)

Tömkörning är kanon! Genom att du tömkör hästen så rider du den från marken, hästen kan då i lugn och ro koncentrera sig på att utföra de olika uppgifter den får istället för att behöva hålla balansen med ryttare på ryggen. Kan du inte själv så ta hjälp av någon som kan lära dig! Du kommer att märka skillnad!

För att bygga upp en häst från grunden så skulle jag börja med långa långsamma pass i skritt. Klättra någon gång varannan vecka tex. Och tömköra då såklart.
Lycka till!
 
Sv: Träning till häst =)

Okej. Tack så mycket för tipsen :)
 
Sv: Träning till häst =)

Säger som tidigare talande.
Tömkörning är ovärdeligt.
Klättring i backar, gärna med sand dock inte för svåra/långa/branta från början.
Mycket tempoväxlingar, rid slalom mellan träden.
skänkelvikningar över grusvägen.
Jobba mycket med att rida med sätet och vikthjälperna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 667
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp