Tränings tips för överviktig ponny?

Carno

Trådstartare
Lägger till en bild för orkar inte förklara hur hon ser ut 😳👌
20201130_205116.jpg

Jag trodde att jag hade en bättre bild men jag har tydligen raderat den °-°
Hon har mycket hull över bogbladet, min sadelprovare kallade det för "ett tredje bröst"
Hon har inte ridits mycket av dem förra ägarna och har därför heller inte mycket muskler, gillar att trava/gallopera fort och sträcka ut sig, dem enda konditionsövningarna jag har gjort med henne är intervaller, vill dock ha mer tips, bara intervaller kan ju bli lite tråkigt 😅 gjärna om man kan göra något i skogen också då banan inte är kul för någon av oss 😂 ge gärna tips på foder! (Hon har fri tillgång till hösilage just nu och jag kan tyvärr inte göra något åt det, inte mitt stall, men hon får bara 1 kg hö under natten plus någon låg-kalori gröt grej)
(Ibland ser hon fetare ut än andra dagar men det kanske beror på om hon har ätit precis eller inte 😅) vet att folk ofta tycker olika men jag behöver ju variation 😉
(Jag vet att hon är extremt smutsig i bilden, hon gillar inte att duscha, tips på annat tvättmedel som inte kräver vatten?)
 
Jag tror att du måste hitta något sätt att begränsa hösilaget på. Fri tillgång + överviktig ponny är inte direkt optimalt... Var det min häst skulle jag hellre ha den ensam i en mindre hage än på fri tillgång😅 Det är svårt att avgöra på bilden men jag tycker hästen ser rejält överviktig ut och jag skulle vara väldigt rädd för fång, prio ett borde vara att begränsa maten👍🏻
 
Det är nog lite begränsat eftersom hon e lägst i rang o jagas iväg av dem andra hästarna 😅 ska prata med min mamma o kolla om vi kan fixa det c:
 
Ger hö fett? Visste inte de °3° ee vi köpte ett berg av hö innan vi köpte min ponny så nästa alternativ, kan man använda ett slow-feed nät isf? Vi kan ju inte vara slänga höett 😅
 
Alltså såklart kan ni ge hästen hö, men antagligen inte fri tillgång. Hö innehåller energi (som allt annat) och om hästen äter mer energi än den förbrukar så kommer den gå upp i vikt. Ta hjälp av någon kunnig som kan beräkna en foderstat utifrån analysen på höet!
 
Ger hö fett? Visste inte de °3° ee vi köpte ett berg av hö innan vi köpte min ponny så nästa alternativ, kan man använda ett slow-feed nät isf? Vi kan ju inte vara slänga höett 😅

Hö ger inte fett men det ger energi. När man har en lättfödd eller fet häst/ponny kan det vara värt att köpa hö efter innehåll, dvs man ber om analys på höet och köper ett med lågt energiinnehåll.

Halm innhåller generellt sett mindre energi än hösilage, men inte alltid.

För att hjälpa din häst gå ner i vikt hade jag också använt låååååååga skritturer i bra tempo. Bränner en hel del energi men sliter inte lika mycket på kroppen som snabbare gångarter.
 
Energi va det de hette ja, kom inte på det igår kväll. Därför jag skrev ”fett” inom citationstecken då de heller inte va riktigt korrekt. 😅
 
Men nej, sätt inte dig och rid en häst i flera timmar.
Begränsa maten, fortsätt att träna hästen i lugn takt och öka motionen efterhand så inte du gör allt på en gång, ta hjälp för att räkna ut en foderstat dvs du behöver analys på hösilaget. Låt hästen ha blandat med halm/hö när den äter inne. En viktnedgång ska ske i lagom takt.

Det finns torrschampo för häst. Googla så hittar du 👍
 
Lägger till en bild för orkar inte förklara hur hon ser ut 😳👌
Visa bifogad fil 60799
Jag trodde att jag hade en bättre bild men jag har tydligen raderat den °-°
Hon har mycket hull över bogbladet, min sadelprovare kallade det för "ett tredje bröst"
Hon har inte ridits mycket av dem förra ägarna och har därför heller inte mycket muskler, gillar att trava/gallopera fort och sträcka ut sig, dem enda konditionsövningarna jag har gjort med henne är intervaller, vill dock ha mer tips, bara intervaller kan ju bli lite tråkigt 😅 gjärna om man kan göra något i skogen också då banan inte är kul för någon av oss 😂 ge gärna tips på foder! (Hon har fri tillgång till hösilage just nu och jag kan tyvärr inte göra något åt det, inte mitt stall, men hon får bara 1 kg hö under natten plus någon låg-kalori gröt grej)
(Ibland ser hon fetare ut än andra dagar men det kanske beror på om hon har ätit precis eller inte 😅) vet att folk ofta tycker olika men jag behöver ju variation 😉
(Jag vet att hon är extremt smutsig i bilden, hon gillar inte att duscha, tips på annat tvättmedel som inte kräver vatten?)

Btw hon när jag säger "fri tillgång" är det mer hon står inne ca 12 h under natten plus när jag tar hand om henne o rider i ca 3h, på det har vi ju att dem andra hästarna inte låter henne äta ofta, hon kanske bara har mat i 7-8h, såklart äter hon inte hela tiden men hon är ju lättfödd så hon äter nog mycket när hon kan 😅 stallägaren har inte mycket hösilage kvar nu så efter det blir det av dem andras halm o mitt hö hästarna får. (Hon får inte heller mycket vintervila, tar det lite lugnare vissa dagar då hon bara är 6 år, men vill försöka få henne i form så hon kan vila några veckor nästa år) vad vi vet och ser har hon inte ökat i vikt, så det går iaf inte åt fel håll
 
Men nej, sätt inte dig och rid en häst i flera timmar.
Begränsa maten, fortsätt att träna hästen i lugn takt och öka motionen efterhand så inte du gör allt på en gång, ta hjälp för att räkna ut en foderstat dvs du behöver analys på hösilaget. Låt hästen ha blandat med halm/hö när den äter inne. En viktnedgång ska ske i lagom takt.

Det finns torrschampo för häst. Googla så hittar du 👍

Tycker du verkligen att 2 timmar skritt är för mycket för en häst man rider galoppintervaller på?
 
Tycker du verkligen att 2 timmar skritt är för mycket för en häst man rider galoppintervaller på?
Det går nog bra att rida 2h skritt med henne, sen har ju jag prov varje vecka så kanske inte hinner på vardagar, men jag gör järna det på helgerna, hon gillar ju att vara i skogen c:
 
Jag tränade min mycket från marken när jag köpte honom då han var grymt överviktig. Mycket promenader över stock och sten, och även tömkörning. Vi gick även och plaskade i sjön mycket första sommaren och han simmade en del.
Såklart uppsutten träning också, men det blev mycket mycket skritt för oss.

Och alltid alltid begränsa maten! På sommaren så öppnar jag några meter åt gången i hagen, och på vintern blandar jag ut hö med halm när frosten kommer och det inte längre finns något att plocka med i hagen. Han får 4 mål mat om dagen, morgon, lunch, mellis och kväll.

Och, det tar tiiiid! Det går inte att råbanta en häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp