Träningshall inomhus

__sofia__

Trådstartare
Den lilla lokala brukshundklubben har ett tält för "inomhus"träning vintertid på önskelistan, men det har mest varit en dröm och aldrig särskilt seriöst eftersom tankarna alltid varit att det är svindyrt. Dock är det aldrig någon som faktiskt kollat vad det skulle kosta, och för att kunna kolla det behöver vi veta lite hur stort det behöver vara etc.

Så, om det är någon av er som brukar träna inomhus. Hur stor yta behöver man ha för att kunna träna? Vi har främst lydnad, rallylydnad och bruksekipage, dvs det behöver inte vara plats för agility utan för ca 4-6 ekipage som tränar lydnad.

Är det något annat att tänka på när vi kollar ungefärliga priser? Något specifikt som behövs utöver belysning för att det faktiskt ska användas? Någon som har egna erfarenheter av att bygga enklare träningsmöjligheter "inomhus"?
 
Tänker att eftersom det oavsett storlek är en stor kostnad då kanske man inte ska snåla in på storleken. Även i lydnad behöver man ju en del plats för inkallning, rutan, cirkusmomentet m.m.
Vår agilityplan är 20×30 och där går det även att klämma in startklass och kanske 1 an i lydnad.
Absolut minimum känns ju att man iallafall har 20-25 meter på en sida annars känns det nog för tight. Har tränat i ett träningsredskap som var ca 10 × 15 meter, då var vi tre ekipage och det kändes tight.
 
Kan tillägga att de flesta inomhus hallar har värme även om de inte värmer upp såsom hemma utan kanske typ 10- 15 grader. Oavsett så är det skönt när det är många minus ute.
 
För mig är underlaget det allra viktigaste.
I min närhet finns en jättefin liten hall med massa speglar. I teorin helt perfekt för detaljpill. Men underlaget är så halt att framtassarna glider när hunden sitter så det är omöjligt att göra något vettigt.
 
Börja med att utgå från tältet ni har. Hur stort är det? Känner ni att det räcker eller skulle det behövas mer? I så fall hur mycket mer? Ibland kan prisskillnaderna mellan ett litet hus och ett större vara ganska små eftersom de stora kostnaderna är att få till en bra grund för huset att stå på osv.

Jag tränade förut i en liten hall som var mest som plåtväggar och med ridhusliknande underlag. Det var inte en stor hall, men tillräckligt för att bygga upp en mindre agilitybana, köra lite lydnad m.m. Oerhört mycket bättre än inget alls och jag hade gärna haft något liknande nära igen. Här i mina områden finns det diverse enorma hallar med jättepiffiga och dyra underlag, stora nog att hyra ut för hundutställningar och där det ordnas kurser, tävlingar m.m. De är otroligt populära, men för vardaglig träning känner åtminstone jag att det absolut inte behöver vara så avancerat.
 
Börja med att utgå från tältet ni har. Hur stort är det? Känner ni att det räcker eller skulle det behövas mer? I så fall hur mycket mer? Ibland kan prisskillnaderna mellan ett litet hus och ett större vara ganska små eftersom de stora kostnaderna är att få till en bra grund för huset att stå på osv.

Jag tränade förut i en liten hall som var mest som plåtväggar och med ridhusliknande underlag. Det var inte en stor hall, men tillräckligt för att bygga upp en mindre agilitybana, köra lite lydnad m.m. Oerhört mycket bättre än inget alls och jag hade gärna haft något liknande nära igen. Här i mina områden finns det diverse enorma hallar med jättepiffiga och dyra underlag, stora nog att hyra ut för hundutställningar och där det ordnas kurser, tävlingar m.m. De är otroligt populära, men för vardaglig träning känner åtminstone jag att det absolut inte behöver vara så avancerat.
Det finns inget tält alls idag ;)

För träning vintertid är det enda som finns belysning, och är det snö finns det inget system för att ploga bort snön från delar av planen.
 
Kolla med kommunen om ni som förening har möjlighet att söka bidrag/projektpengar. :)
Kolla med kommunen är definitivt något vi behöver bli bättre på, som det är nu får vi inget stöd alls kopplat till något och det känns ofta som om vi faller mellan stolarna eftersom det inte är en idrottsförening
 
Kolla med kommunen är definitivt något vi behöver bli bättre på, som det är nu får vi inget stöd alls kopplat till något och det känns ofta som om vi faller mellan stolarna eftersom det inte är en idrottsförening

Men ni är kopplade till Studiefrämjandet, antar jag? Där har man oftast god koll på vad man kan få för stöd från kommunen, men det varierar ju också från kommun till kommun om vad för typ av stöd som finns.
 
I min lilla kommun finns ett gäng privata ridhus som har gott o lediga tider.
Finns det hos er också?
Dessutom har några gjort i ordning en "hall" i ett växthus som inte länge används av den handelsträdgården.
Det enda ridhuset jag vet om som finns i kommunen och som är öppet för vem som helst att boka är ridklubbens, och det är ju bokat samma tider som de flesta vill träna med sina hundar på vardagskvällar.
 
Det enda ridhuset jag vet om som finns i kommunen och som är öppet för vem som helst att boka är ridklubbens, och det är ju bokat samma tider som de flesta vill träna med sina hundar på vardagskvällar.
Så trist. Olika kommuner är uppenbarligen olika hästtäta. :cry:

Inser att vi är lyckligt lottade som har ett dussin ridhus i år lilla kommun. Många privata hästägare som byggt egna.
 
Den lilla lokala brukshundklubben har ett tält för "inomhus"träning vintertid på önskelistan, men det har mest varit en dröm och aldrig särskilt seriöst eftersom tankarna alltid varit att det är svindyrt. Dock är det aldrig någon som faktiskt kollat vad det skulle kosta, och för att kunna kolla det behöver vi veta lite hur stort det behöver vara etc.

Så, om det är någon av er som brukar träna inomhus. Hur stor yta behöver man ha för att kunna träna? Vi har främst lydnad, rallylydnad och bruksekipage, dvs det behöver inte vara plats för agility utan för ca 4-6 ekipage som tränar lydnad.

Är det något annat att tänka på när vi kollar ungefärliga priser? Något specifikt som behövs utöver belysning för att det faktiskt ska användas? Någon som har egna erfarenheter av att bygga enklare träningsmöjligheter "inomhus"?
Lunds brukshundklubb satte upp tälthall för typ 2 år sen, ni kan ju alltid testa att kontakta dem för att få veta budget och annat ?
Jag tror inte jag har kvar infon vi medlemmar fick tyvärr. Vår är 20x35 iaf, ej uppvärmd men blir alltid varmare än ute iom att det inte blåser och solen står på.
 
Den lilla lokala brukshundklubben har ett tält för "inomhus"träning vintertid på önskelistan, men det har mest varit en dröm och aldrig särskilt seriöst eftersom tankarna alltid varit att det är svindyrt. Dock är det aldrig någon som faktiskt kollat vad det skulle kosta, och för att kunna kolla det behöver vi veta lite hur stort det behöver vara etc.

Så, om det är någon av er som brukar träna inomhus. Hur stor yta behöver man ha för att kunna träna? Vi har främst lydnad, rallylydnad och bruksekipage, dvs det behöver inte vara plats för agility utan för ca 4-6 ekipage som tränar lydnad.

Är det något annat att tänka på när vi kollar ungefärliga priser? Något specifikt som behövs utöver belysning för att det faktiskt ska användas? Någon som har egna erfarenheter av att bygga enklare träningsmöjligheter "inomhus"?

Det är inte så längesen Klubbarp i grannkommunen satte upp en tälthall. Kanske är läge för ett studiebesök och checka av vad de hade för kostnader för det?
 
Det är inte så längesen Klubbarp i grannkommunen satte upp en tälthall. Kanske är läge för ett studiebesök och checka av vad de hade för kostnader för det?
Troligtvis blir det så, att jag får åka dit någon gång och kolla hur stort det är och hur det funkar att träna där inne. Jag har hittills bara varit på utedelarna ;) Jag vet inte ens hur det ser ut inne i tältet :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 162
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 247
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 136
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 912
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp