Träningskläder för utomhus vinterträning, har breda axlar

Islandshästryttare

Trådstartare
Ni som tränar utomhus på vintern vad har ni på er? Jag är bredaxlad och har provat större delen av sortimentet på vanliga sportaffärer som Stadium, Intersport och XXL allt är för smalt och trångt över axlarna i dammodeller. Har även provat herrmodeller men då blir de för stora på andra ställen istället så att de blir pösiga istället. Vill gärna kunna träna utomhus nu men det är ju svårt att träna i en vanlig vinterjacka. Nån som har något tips?
 
Ni som tränar utomhus på vintern vad har ni på er? Jag är bredaxlad och har provat större delen av sortimentet på vanliga sportaffärer som Stadium, Intersport och XXL allt är för smalt och trångt över axlarna i dammodeller. Har även provat herrmodeller men då blir de för stora på andra ställen istället så att de blir pösiga istället. Vill gärna kunna träna utomhus nu men det är ju svårt att träna i en vanlig vinterjacka. Nån som har något tips?
Vad jag har på mig beror på hur kallt det är och vad jag ska göra, men generellt till löpning så har jag en långärmad underställströja i ull och över det en vindjacka. Om det är väldigt kallt har jag en längdskidjacka som är lite fodrad, i annat fall en ofodrad jacka. Det är inte helt enkelt att hitta välsittande jackor. Mina bästa jackor är från Haglöfs och Salomon.

Jag har också en fleeceväst som kan användas som förstärkningsplagg men det ska vara väldigt kallt för att jag ska ta till den, typ -15 och kallare.
 
Gör det något om det blir pösigt då?

Jag är också bredaxlad, men brukar bara köpa en storlek större. Så länge man inte ska dra något över huvudet (och axlarna) brukar det gå bra.
Min bästa träningsjacka just nu är faktiskt från Lidl, köpte den förra hösten så kanske inte finns kvar. Det är i alla fall en cykeljacka för herrar, vindtät och med lite foder. Den har en silikonkant längst ner som gör att den inte åker uppåt utan håller sig nere på rumpan. Toppen!
 
Har olika fodrade löpar/skid-jackor. De är fodrade på olika sätt, hela thorso, vindtät på framsidan, fodrade ärmar osv.
Har en väst också som jag kan förstärka en tröja med, eller ha över jackan om det är extra kallt/blåsigt.
Löparhandskar, buff runt halsen om det är blåsigt, sällan mössa föredrar pannband.
Ofta fodrade/vindtäta tights, om det är lite varmare vanliga tights ibland med shorts över.

Anpassar efter väderlek och har hellre flera små plagg att anpassa med under passet, tex buff, handskar, mössa osv.

Jag föredrar de kläder som är för längdskidor mer än de för löpning, tycker de har bättre passform av de fodrade alternativen. Craft och Trimtex är nog det jag har mest av. Även Under Armour är en favorit i träningskläder.

@Islandshästryttare Om jackor är svårt att hitta för dig, kanske tröjor och västar är lättare? Craft har mycket bra för vinterbruk.
Sen tycker inte jag att det är hela världen om det är lite pösigt, tycker det är värre om det blir för långt. Med det sagt är herr inte så dumt att pröva ändå.
 
Jackor från Bergans! Jag är också ganska bredaxlad men kort så jag kan inte gå upp för mycket i storlek, dessutom avskyr jag när det "stramar". Jag använder softshelljackor i olika tjocklekar från Bergans. Längdtights från Craft, både när jag springer och åker längdskidor. Sen varierar jag underställ, handskar, halsbuff, pannband/mössa efter väder. Med fodrade längdtights är det sällan jag behöver underställsbyxor.
 
Ni som tränar utomhus på vintern vad har ni på er? Jag är bredaxlad och har provat större delen av sortimentet på vanliga sportaffärer som Stadium, Intersport och XXL allt är för smalt och trångt över axlarna i dammodeller. Har även provat herrmodeller men då blir de för stora på andra ställen istället så att de blir pösiga istället. Vill gärna kunna träna utomhus nu men det är ju svårt att träna i en vanlig vinterjacka. Nån som har något tips?

Ulltrikå. Jag löparpendlar till jobbet och har en ullunderställtröja nu när det är runt nollan. Vid lättare nederbörd tar jag på en 200-grams ullfrottétröja, den klarar en del utan att jag blir blöt. Vid mycket nederbörd har jag en rymlig tunn regnjacka, vill inte ha för tight regnjacka utan hålla bort blötan från kroppen och få luft emellan. Ofta förstärker jag klädseln med andra plagg än jacka, t ex handskar, mössa eller en gravidmagvärmare på rumpan. Lättare att snabbt ta av och på och stoppa i ryggan.
 
Tack för alla svar! Craft tror jag inte jag har inte kollat på innan så det kan ju vara något kanske eller kan vara sånt att jag har provat det med om de finns på stadium eller intersport. Har till slut inte lyckats hålla reda på alla olika märken. . Problemet med herrkläder @G-uldlock @FrDrake är att det inte räcker med en storlek att gå upp för mig för att det ska fungera, snarare tre storlekar och då blir det stort överallt känns det som. Har uppenbarligen väldigt oproportionerlig kropp, har samma problem med ridjackor och liknande. Jag vill mest kunna vara med på friskis utomhuspass och avskyr löpning så då blir det svårt med för stora plagg då man går upp och ner på marken och sånt. Jag kan också kolla på Bergans om deras jackor är lite bättre för bredaxlade @Niyama det märket tror jag inte jag har hört talas om.

Får ju kanske tänka lite mer lager på lager och lite mer tröjor än jacka men när det är regnigt så behöver man ju också ha något överst som skyddar mot detta. Men har fått lite nya idéer iallafall! :)
 
Rent generellt tycker jag att det är märkligt att träningskläder i allmänhet - om man inte söker sig till specialsortiment - inte finns i rymligare storlekar. Man man vara stor över axlar, byst eller rumpa utan att vara gigantisk i kroppsbyggnaden.
Och jag personligen, som är en "plussize" tycker det är märkligt att det är så svårt att hitta träningskläder för oss som drar aningen större storlekar. Det blir ju inte direkt lättare att komma igång med den träning man behöver när det inte ens finns vettiga kläder att träna i...
(kanske lite off topic, men ändå närliggande)
 
Ni som tränar utomhus på vintern vad har ni på er? Jag är bredaxlad och har provat större delen av sortimentet på vanliga sportaffärer som Stadium, Intersport och XXL allt är för smalt och trångt över axlarna i dammodeller. Har även provat herrmodeller men då blir de för stora på andra ställen istället så att de blir pösiga istället. Vill gärna kunna träna utomhus nu men det är ju svårt att träna i en vanlig vinterjacka. Nån som har något tips?
Kolla på butiker med sortiment riktat åt folk som tränar på gym istället. Brukar även finnas bra med utomhuskläder med bättre passform där för kvinnor med breda axlar/rygg/armar.
 
Tack för tips @Angel det ska jag kolla på.

Jag håller med dig @ameo jag har gått ner en hel del i vikt och det var väldigt svårt att hitta vettiga träningskläder i plussizse när jag hade större storlekar. Tror till slut jag beställde från någon norsk sajt och chansade på att de skulle passa och det gjorde dem. Men att bara gå ut och handla i en vanlig sportaffär var bara att glömma.
 
Tack för alla svar! Craft tror jag inte jag har inte kollat på innan så det kan ju vara något kanske eller kan vara sånt att jag har provat det med om de finns på stadium eller intersport. Har till slut inte lyckats hålla reda på alla olika märken. . Problemet med herrkläder @G-uldlock @FrDrake är att det inte räcker med en storlek att gå upp för mig för att det ska fungera, snarare tre storlekar och då blir det stort överallt känns det som. Har uppenbarligen väldigt oproportionerlig kropp, har samma problem med ridjackor och liknande. Jag vill mest kunna vara med på friskis utomhuspass och avskyr löpning så då blir det svårt med för stora plagg då man går upp och ner på marken och sånt. Jag kan också kolla på Bergans om deras jackor är lite bättre för bredaxlade @Niyama det märket tror jag inte jag har hört talas om.

Får ju kanske tänka lite mer lager på lager och lite mer tröjor än jacka men när det är regnigt så behöver man ju också ha något överst som skyddar mot detta. Men har fått lite nya idéer iallafall! :)
Täckväst (från ridsportsaffär, de visar ju hänsyn till att man behöver röra armarna) och täckkjol? Om man är rejält varm om rumpa och lår fryser man ju mindre om armarna. (jag tycker ändå det är bökigt att träna i jacka, men erkänner att jag inte tränat i mindre än 3 plus i stassen ovan)
 
Angående Craft så passar deras mer fodrade vinterträningsjackor inte mig och jag räknar inte med mig själv som särskilt bredaxlad även om jag är rätt mellanstor. Dam-storlekar nyper över överarmarna. Dock passar deras herrstorlekar mig!
 
Raglanärm är min räddare! Samt softshell/fyrvägsstretch men då med glatt foder för jag hatar när lagren fastnar i varandra.

Just nu kör jag en undertröja i glatt material med en tunn jacka ovanpå (uhips wool hybrid liner). Då följer kläderna med tack vare stretchen och inget hakar upp sig. Köper en storlek större pga axlar och byst och då hade det blivit för tight om det inte gled på varandra, ändå inte så stort jag drunknar i kläderna.
 
Jag löptränar mycket året runt och använder Dobsoms jackor och underställströja/t-shirt i merinoull. Dobsoms jackor är med raglanärm och tillåter lite bredare axlar och dom är relativt rymliga över bysten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp