Träningskompisar för vardagslydnad och skojträning

Takire

Trådstartare
Jag gillar att träna med min hund men vi är inte tävlingsinriktade utan tränar bara för skoj skull och av praktiska anledningar.

Det vore roligt att ha någon att träna med, men hur hittar man folk som har ungefär samma mål? Har inte lyckats få napp på facebook.

I nuläget har vi några vi går promenader med ibland, men de verkar inte vara intresserade av att lägga in någon träning, även om de ställt upp som hjälp när jag velat träna inkallning t.ex.

När jag red var det lätt att både träna och vara social samtidigt (eller i alla fall social runtomkring träningen), men med hund har det visat sig vara svårare. 🙄. Jag tycker att det borde finnas många som jag som vill växla mellan snack, träning och promenader, men var finns de? 😅
 
Jag gillar att träna med min hund men vi är inte tävlingsinriktade utan tränar bara för skoj skull och av praktiska anledningar.

Det vore roligt att ha någon att träna med, men hur hittar man folk som har ungefär samma mål? Har inte lyckats få napp på facebook.

I nuläget har vi några vi går promenader med ibland, men de verkar inte vara intresserade av att lägga in någon träning, även om de ställt upp som hjälp när jag velat träna inkallning t.ex.

När jag red var det lätt att både träna och vara social samtidigt (eller i alla fall social runtomkring träningen), men med hund har det visat sig vara svårare. 🙄. Jag tycker att det borde finnas många som jag som vill växla mellan snack, träning och promenader, men var finns de? 😅
De träningskompisar jag har haft jag träffat genom kurser vi råkat hamna på tillsammans (plus en instruktör som jag kommer bra överens med :D)
Tycker det är ett bra sätt då man hinner få lite grepp om varandra, se att hundarna trivs och att man har liknande träningsambitioner. Hade inte nappat på annons på fb själv, men det är för att jag vet att alla hundar inte passar med Humla, och jag inte passar med alla ägare 😅
 
🙈De träningskompisar jag har haft jag träffat genom kurser vi råkat hamna på tillsammans (plus en instruktör som jag kommer bra överens med :D)
Tycker det är ett bra sätt då man hinner få lite grepp om varandra, se att hundarna trivs och att man har liknande träningsambitioner. Hade inte nappat på annons på fb själv, men det är för att jag vet att alla hundar inte passar med Humla, och jag inte passar med alla ägare 😅

Har fått en kompis från valpkurs som vi har kvar än, men vi är lite för olika för att vardagsträna ihop. Men det blir noseork någon gång ibland 👍. Ja, och sedan nosworkkurserna har vi ju ett gäng som ses men det är bara för noseworken.

Ja, Facebook är svårt. Nu fick jag visserligen svar på mitt nya försök, men en 6 månaders Goldenhane är nog inte bästa kombon med Frej 🙈. Samtidigt så behöver ju inte hundarna vara sociala med varandra eller ens hälsa och då funkar det nog ändå. Om jag själv och hundägaren/-na matchar någorlunda eller vad man ska säga.
 
Har fått en kompis från valpkurs som vi har kvar än, men vi är lite för olika för att vardagsträna ihop. Men det blir noseork någon gång ibland 👍. Ja, och sedan nosworkkurserna har vi ju ett gäng som ses men det är bara för noseworken.

Ja, Facebook är svårt. Nu fick jag visserligen svar på mitt nya försök, men en 6 månaders Goldenhane är nog inte bästa kombon med Frej 🙈. Samtidigt så behöver ju inte hundarna vara sociala med varandra eller ens hälsa och då funkar det nog ändå. Om jag själv och hundägaren/-na matchar någorlunda eller vad man ska säga.
Du är inte medlem i nån bhk och kan lägga upp på deras fb-sida? Tänker att då kan man ju bara söka sällskap för ett träningspass en viss dag, och visar det sig att man klickar kan man köra mer ihop? Tänker att fler än jag är rädda för ett åtagande som redan från början har liksom målet att bli ”regelbundet”, med någon man inte känner?

(som en kompis granne som kontaktade mig på Messenger bara för att jag hade Pumi och hon ville träffas regelbundet så hundarna kunde leka. Jag kände mest att jag aldrig träffat människan, och har hon det som inställning hade man ju typ behövt ”dumpa” för att bryta det. Plus att hennes hund lät alldeles för intensiv för Humla då, så det blev inget alls av det :p )
 
Du är inte medlem i nån bhk och kan lägga upp på deras fb-sida? Tänker att då kan man ju bara söka sällskap för ett träningspass en viss dag, och visar det sig att man klickar kan man köra mer ihop? Tänker att fler än jag är rädda för ett åtagande som redan från början har liksom målet att bli ”regelbundet”, med någon man inte känner?

(som en kompis granne som kontaktade mig på Messenger bara för att jag hade Pumi och hon ville träffas regelbundet så hundarna kunde leka. Jag kände mest att jag aldrig träffat människan, och har hon det som inställning hade man ju typ behövt ”dumpa” för att bryta det. Plus att hennes hund lät alldeles för intensiv för Humla då, så det blev inget alls av det :p )

Börjar ångra att jag gjorde ett nytt försök på facebook, jag kanske blir tvungen att dumpa många fastän det var jag som letade :o. Eller så har jag tur :).
 
Min lokala brukshundklubb har öppen (för medlemmar alltså) vardagslydnadsträning en gång i veckan, man kommer om man känner för det, ingen anmälan eller så. Tror det är ett bra sätt att få folk att komma när de kan utan att känna tvång. Har man tur är det fler i en sån grupp som är intresserade av att kanske utöka med gemensamma promenader etc.
 
Jag tänker som ovanstående redan skrivit att det enklaste är att hitta folk som man matchar med på kurser eller på BHK (nu med pandemin är det ju lite svårare eftersom så mycket är nerstängt och ”på vänt”, men i vanliga fall :) ).

Det är nog effektivt att dra ihop/bjuda in till öppenträning på sin klubb, ex skriva på klubbens hemsida att ”kl 10 på lördag så tänkte jag träna XXX på klubben och sen ta en promenad i omgivningarna, är det någon som vill haka på?”. Då brukar det alltid trilla på iaf ett par människor, och har man tur så är det folk man känner att man vill umgås mer med :).

Man ska ju dock inte vara oäven att sålla bland folk man fortsätter att träna med, utan känna att man faktiskt kan säga nej tack till folk som frågar om man vill träna ihop igen, men som man inte passar ihop med på olika plan. Hundträning ska vara KUL och då måste man -iaf jag- matcha med personen/personerna man tränar med.

Jag hittade även en av mina allra bästa träningskompisar här via Buke :D! Helt fantastisk människa :love:
 
Hundträning ska vara KUL och då måste man -iaf jag- matcha med personen/personerna man tränar med.
Det är väl det jag inte riktigt gör med mitt noseworkgäng. Vet inte varför dock. Skulle kunna vara åldersskillnaden även om jag inte tycker åldern borde spela någon roll.
 
Kanske jag ska flytta hem till mina föräldrar i min uppväxtstad. Då har jag promenadavstånd till brukshundklubben och kanske gratis hundvakt dessutom :D.
 
Det är väl det jag inte riktigt gör med mitt noseworkgäng. Vet inte varför dock. Skulle kunna vara åldersskillnaden även om jag inte tycker åldern borde spela någon roll.

Nä, ibland är det svårt att sätta fingret på vad det är som gör att man inte matchar. Det kan ju vara allt från personlighet, träningsmetoder, ambitionsnivå, hundhantering.... eller ingenting alls så konkret, bara en känsla!
 
Jag skrev ett inlägg i rasklubbens lokalavdelnings Facebook-grupp att jag ville hitta några att träna spanielarbete med. Först anmälde sig tre stycken, nu har ytterligare två kommit till. Vi har gjort en egen Facebook-grupp där vi gör events för träningsträffar och lägger in intressanta klipp och annat vi hittar.

Jag kände bara en av de som är med sedan tidigare, så det är några helt nya personer för mig. Vi har nu börjat att ha kaffe och eftersnack efter att vi har tränat. En dag grillade vi korv. Jag har valt träningsplats eftersom jag bor precis bredvid ett lämpligt fält, så hundarna kunde vara i lägenheten (så de inte blev kalla) och vi höll hos ute. Lite längre fram ska vi väl byta träningsplats men just nu funkar detta bra.

Det här är kanske inte helt jämförbart eftersom den träning vi håller på med är knutet till rasen eller i alla fall till spaniels. Men det blir mycket snack om all möjlig träning och hund generellt i vår lilla grupp.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 049
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 806
Senast: YorkWann
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp