Träningsplaner för vintern?

kryddelydd

Trådstartare
Jaha, ja.
Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga.

Och så är den där lite trista säsongen inne där åtminstone jag har lite svårare att hitta motivation i mörker, blöta och kyla.

Vad har ni andra för planer/tankar kring träning under vintern?

Jag börjar!

Nattfari: förbättra framför allt traven och tölten, så att vi förhoppningsvis kan få ett resultat runt 5.5 (uppemot 6.0????) i V2 i vår, och kanske lyckas genomföra en OK T3 (OK som i inte för långt under 5, men det känns som om det är en bit bort att få till tempoväxlingarna tillräckligt bra) nästa säsong.

Aldar: förbättra framför allt trav och galopp. Det behövs... Genom att tempoväxla traven, jobba mer med formen i trav, bättre bjudning. I galoppen mycket fattningar, kanske via ryggning för att få med bakdelen. Torde ge fördelar även i tölten om han jobbar bättre med bakdelen i galoppfattningar...
Tölt-träning med fokus på ökat tempospann och ökad självbärighet, kanske våga prova en T2 nästa säsong??? Eller våga prova en T5, kanske?
Förhoppningsvis kunna genomföra en V5 med rätt gångart hela sträckan i både trav och galopp.

Undri: få upp traven i schwung och steglängd. Få till rundare galopp (mycket fattningar ur ryggning; fungerar suveränt i hans fall) och undvika att han faller isär och blir fyrtaktig.
Få bättre kontroll på passen med mer styrka och tempo, och bättre/mer exakta passläggningar så vi förhoppningsvis kan få poäng för passen också i F2...
Få upp steglängden lite i tölten så vi kommer uppemot 5 poäng i T8?
 
Silvia: Jobba vidare för att hitta en bärig tölt som flyter genom kroppen. Hitta tempoväxlingar i den, hur sjutton kan det vara så svårt när det är så lätt i övriga gångarter????! Jobba vidare med öppnor och travslutor. Byten utan hopp. Om man får drömma, hur kul hade det inte varit att jobba mot msv:b2:angel:.

Frenja: Bara fortsätta att stärka henne i kroppen för att orka med sina gångarter i en bra form. Jobba med kondition och huvudet.

Ärligt talat så är det här sämsta tiden på året, och jag får nog se hur mycket motivation jag har om en månad i snön, kylan och mörkret.
 
Den här tråden har jag missat!

Laukur: Han har vila november ut men sen ska vi fortsätta styrketräna och hitta lugn i tölten som jag tror kommer göra underverk. Fick bra och en annan input förra lektionen som kändes riktigt bra och den ska vi jobba vidare med. Vi får 6or på skritt, trav och galopp och för att höja oss ytterligare så behöver formen förbättras, bärigheten har kommit så vi jobbar vidare på samma sätt där. Tölten är som sagt det jobbiga så den blir fokus för jag skulle vilja få ett bättre flyt för att orka hålla ihop längre sträckor och kunna få 5or på tävling.

Ljómi: Precis igångsatt efter en dryg månads vila. Mycket styrketräning på den här herren! Det kommer ge mycket gratis i gångarterna då han har rätt naturligt lätt för alla gångarter och en naturligt bra form. Vi ska skritta mycket för att få ett bättre steg i skritten för han blir lite trippig och passig där och det vill jag få bort snabbt så han skrittar igenom kroppen ordentligt. Traven är bra och där börjar swunget komma mer och mer, så vi ska trava mycket för att hålla den stark och förhoppningsvis hålla borta passtakten i tölten. Tölten blir lätt passtaktig men är ändå ganska lätt att "avleda" och det är ju mycket en styrkesak det också så vi jobbar på och kan förhoppnings genomföra en V5a med helt okej poäng till våren.
 
Startar årets sista tävling i nästa vecka. Målet är att få minst 5,0 i V5 där galoppen är akilleshälen.

Under vintern ska vi träna allmän styrka och kondition med mycket fokus på galopparbete i olika tempon och i form av fattningar. Kommer fortsätta löshoppa minst 1 gång/månad och använda en hel del cavaletti-övningar för kroppskontroll.

Planerar att anmäla oss till tävling i typ feb-mars för att ha som motivation under vintern, tölt/fyrgång. Dels som morot men också för att bara starta fler gånger så Björn kan bli trygg i hela tävlingssituationen.

Det långsiktiga målet är femgång.
 
Totalpoängen blev 4,95 i V5, galoppen sänkte oss.

Men för att vända det till något positivt så var det precis den sparken i rumpan vi behövde för att ta tag i galoppen på allvar. Nu blir det fattningar, fattningar och fattningen och jisses vad duktig min femgångare med stark pass är :o Hans fattningar är ljusår bättre än min fyrgångare, lite otippat tycker hans matte som nästan studsar ur sadeln emellanåt!

Hade jag vetat att han kunde göra sådana fattningar har vi definitivt inte rusat in i en flack femgångsgalopp på tävlingen för att sedan dra en runda i pass, korsgalopp, fel galopp och sedan rätt galopp igen :rofl::D
 
Nov-dec har varit endast underhålls träning pga mycket jobb o trök-väder. Nu är det lite julledigt då har tagit tag i träningen igen med mål att starta en tävling i början av feb. :nailbiting:Traven är mest i fokus. Jobbar på att kunna variera steglängden samt börjat kunna rida öppna och skänkelvikning utan att tappa takten lr slå över i tölt. Longering har varit nyckeln för oss. Han väljer trav där och då har jag kunnat tänja på steglängden åt båda håll samt krympa volten utan att min balans stör honom.
Focus två är just min sits och balans, var på sitskurs i höstas och fick aha-upplevelse. När jag får koll på min högra axel och sitter i lod utan spänningar går allt så mycket bättre. Tölten blir ren även när vi ökar tempot:)
Här ligger även lösningen på att vi har svårt för vänster galoppfattning uppsuttet men inte på lina. Dock mycket svårare att rätta mig här :banghead:
Unghästen, blivande 2åring, har en period av grundträning nu. Börjar gå promenader, miljöträning, testa bett och gjord. Har som mål att köra in honom till hösten. :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 151
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 817
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Har ett litet dilemma just nu som jag skulle vilja dela med er här för att förhoppningsvis få bra råd. Det är så att jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 401
Senast: Feffeleff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp