Träningsplanering/-logg

cili

Trådstartare
Gör ni någon form av nedskriven planering eller logg över era hästars träning? På vilket sätt?

Till mina egna tidigare hästar har jag skrivit ut månadsloggar och satt i en pärm, som jag sen fyllt i för att följa träningen och se till att den är varierad (alltså ingen förhandsplanering). Där fanns även fritt utrymme som användes till bl.a. att följa hur sår läkte, temp, beteende och utrustning som använts. Det var himla roligt att kolla igenom när jag hittade en sån gammal pärm nyligen.
I ett stall med tävlingshästar hade vi istället en stor whiteboardtavla där varje häst hade en egen rad för träningen den veckan, så man snabbt fick en överblick om vem som behövde prioriteras och om det var bra variation på snabbjobb/kondition. Där suddade vi en dag framåt i taget, så man hela tiden kunde se tillbaka nästan en hel vecka.

Nu håller jag på att fixa i ordning en logg för nuvarande häst. Lägger en månad per A4, som jag tänkte laminera och sätta upp på insidan av mitt skåp i stallet, så det blir enkelt att bara kryssa/skriva med oh-penna (och sen byta till nytt papper vid månadsskiftet). Ju fler kryssmöjligheter och mindre fritext desto bättre, allt för att underlätta en snabb överblick och göra det smidigt att använda. Jag brukar även skriva om en del av träningspassen i en blogg, så där går jag ju in närmre på detaljer och kan kolla tillbaka enkelt vid behov istället för att föra träningsdagbok på papper.
 
Jag använder coops almanacka sen några år. Den rymmer fyra hästars träning eftersom den har fyra kolumner för varje månad. Dessutom är veckorna avdelade och ger en bra översikt. Jag sparar almanackorna så jag kan gå tillbaka och kika om jag behöver. Brukar klämma in skoningar och vaccinationer där också.
 
Jag har skrivit ner i en vanlig kalender (typ dagbok med en sida/dag) sen dag ett med min nuvarande stora. I början var det mest för att hästen var helt ohanterad och att jag skulle kunna se skillnaden, men eftersom jag har hållit på nu i de sex år jag haft hästen så är det otroligt roligt att ha och kunna gå tillbaka. Skriver upp vaccinationer och hovslagare och sånt där också, vilket gör det lättöverskådligt att se när det är dags för ett nytt besök. Nu har jag stall där utritter är det enda vi har att välja på om vi inte åker någonstans, men skriver ändå upp vilken runda vi tagit, vad vi gjort, hur hon känts och om något varit problem.

Shettisen hamnar också i samma kalender, men eftersom han också har medryttare så hade jag funderingar på att skaffa en sån där "familjekalender" (antar att det är en sån som @Emiro menar?) och ha liggande där vi har utrustningen så att jag kan se vad medryttarna har gjort när de varit ute och de kan se vad jag gjort med hästen i veckorna (de rider just nu mest helger på grund av mörkret). Men de red en gång i januari, så resten av tiden motionerades han ändå bara av mig, så jag har inte kommit till skott än. Kanske gör det när våren kommer och de börjar rida mer regelbundet.
 
Jag använder stallboken, har en varsin till mina två hästar där jag skriver upp vad vi gjort varje dag :up:
Ibland skriver jag ett träningsschema i förväg vad jag ska göra med hästarna varje dag i veckan, men oftast planerar jag bara i huvudet :)
 
Just nu och sen typ ett år tillbaka så rider jag på typ hobbynivå ut i skogen (av många olika saker) så jag har inget riktigt behov av att lägga upp en träningsplanering.

Men till mina två (En vuxen och ett föl) så har jag en sån stor kalender som kallas för "bokningskalender", så jag har en hel a4 per dag att skriva på. I slutet av förra året så hade jag bara ett anteckningsblock, men jag kände att jag saknade datum, så man kan skriva upp i förhand vaccinationer, hovslagare osv.

Till mig själv började jag med "year in a pixel". Vilket betyder att man har förutbestämd färg för en känsla. Mest som en rolig grej, men det kanske går att utveckla eftersom du vill ha snabbt och överskådligt? Förutbestämd färg för en viss aktivtet (hoppning, dressyr ect) Jag har ingen bild på min egen (är på jobbet) och jag vet inte om man får länka till bilder på google, så jag säger bild googla om du/ni vill se hur det ser ut :up:.
Blir väldigt fina att spara oxå :p. Vill man ha en överskådlig planering så tycker jag antingen en sån månadsöversikt inför varje månad i kalender är bra, eller sån familjekalender. Year in a pixel går ju oxå göra som i planering och utförd aktivtet :):up:
 
Skriver i stalldagboken och har sedan en vanlig dagbok på sidan av där jag ibland planerar på ett ungefär vad vi ska göra. Men just nu får jag se från dag till dag vad vi gör då hästen ska ner i vikt innan jag ska börja träna ordentligt med henne. Så rider mest ut just nu :)
 
Försöker iallafall, men i år tog jag en vanlig kalender man får från kommunen sen skriver jag vara typ vila, veterinär, riden i skogen / ridbana för att ha lite koll på vad vi gjort och när hon tex som nu senast fick tänderna fixade :D
 
Jag skissar upp planeringen för hästens träning på veckobasis utifrån helhetsperspektivet hur träningen ser ut allmänt från arbete träning den gjort i helhetsperspektiv, och inkluderar i den planeringen även vilodagar utifrån hur mitt övriga livspussel ser ut, att på bästa vis få ihop det i kombination som blir bäst. Utifrån att hästen behöver ett sunt schema i förhållande till hur jag vill rida /träna .

Kör sådana anteckningar i min ”papperskalender” dvs en vanlig hederlig veckokalender i bokformat, som är kompletterande på jobbet också , dvs jag jobbar inte enbart med digital kalender .
 
Senast ändrad:
Så här ser min dokumentation för min unghäst ut, de grå fälten är när jag vet att jag inte kommer rida (bortrest), D = dressyr och U = uteritt. Sen har jag många fler olika pass, men han är under igångsättning nu. :)

C2A121AE-6DCB-4FED-B325-1B67DE719727.jpeg
 
Jag förde dagbok och statistik i excel tidigare. Skrev ner hur många minuter varje pass var och använde det som grund vid foderstatsberäkning när jag fått ihop tillräckligt med data.
 
Jag har dels en vanlig fick-almanacka där jag varje dag skriver i vilka hästar som jobbats, och har en förkortning för Uteritt, Paddock, TömKörning, Körning. Där noterar jag också verkning och skoningar - skriver hästarnas namn på rätt ställe.
Dessutom har jag en fb-sida där jag i stort sett varje dag skriver om respektive träningspass.
Och så har jag en "logg" i ett dokument på nätet (i "molnet") där jag skriver datum för avmaskning, vaccinationer, hovvård. Funderar dock på att ändra utformningen av det dokumentet, för det blir inte helt överskådligt och det är egentligen överskådligheten jag vill ha.

Ett tag hade jag en "dagbok" per häst, men det blev så många dagböcker och det var mest störande att sitta och plocka fram bok efter bok.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Distans Exakt HUR antecknar ni i eran träningsdagbok så att det blir en klar återkoppling till träningsplanen och att man får en snabb överblick...
2
Svar
25
· Visningar
4 668
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp