Träningsplanering/tips för rehab

Akiros

Trådstartare
Sammanfattar situationen kort;

Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA dressyr.

Förra vintern fick hon kotledsinflamation bägge fram, behandlades, sattes igång. Sen i slutet av sommaren kände jag att något var galet igen, åkte till klinik och konstaterades kotledsinfl. bägge fram samt knäledsinfl. höger fram. Den här gången åkte jag till en annan klinik och tyckte att den här veterinären var mycket bättre. Han rekomenderade detta då hon var friskförklarad (ca 7 veckor i sjukhage, två sprutningar); uppsutten skritt, långa tyglar, rakt spår i minst 4 veckor. Därefter skulle jag börja med galoppen (gärna i lätt sits och att hon får en rullande, lugn galopp), undvika "onödig" trav i början och senare arbeta med intervaller och studs.

Problemet är att jag gärna vill ha mer info, för jag följde igångsättningen förra gången väldigt noga men kan i efterhand tycka att det gick lite väl fort. Skulle börja trava redan v.3 om jag inte minns fel.

* Hon blev friskförklarad runt första hälften av december månad ´11.
* Började gå små promenader med henne ca v.2.
* Började skritta den 28/1 (v.4)
* Torsdagen v.9 testade jag första gången att trava lite, lite med henne. Rätt pigg häst:)
* Sedan efter det har jag börjat galoppera lite och travat, lite, lite någon gång.

OBS! Har beställt en ny sadel som kommer när som helst som är utprovad (men den gamla funkar tills den nya kommer. Den är kollad av utprovare. Blir lite liten i bommen när hon biffar till sig). En fysioterapeut gick igenom henne på kliniken och en annan fys. ska komma på onsdag och gå igenom henne. Hade jag haft mer pengar än vad jag har just nu hade jag velat träna för tränare för att få hjälp. Vi ska åka på ett uppföljande besök strax innan sommaren till kliniken.

Men nu till det jag vill ha tips och råd om:

Hur hade ni lagt upp en träningsplanering för ett sådant här fall rent hypotetiskt? Vilodagar? Underlag? Intensitet/ ökning av intensitet? När bör jag kunna arbeta ihop henne mer? I skritt? I galopp? i trav? Läste någonstanns att det är nyttigt med korta galoppsträckor, alltså mycket övergångar till galopp..? Är då skritt till galopp till skritt att föredra? Hon har lite jobbigt nu när hon inte är så musklad (mycket vilja också såklart) att sakta av till skritt direkt från galopp. Är det bättre att satsa på en så mjuk övergång som möjligt (lika med lång) eller att hon ska sakta av direkt och bli en mer hetsig övergång?

Har funderat på 1d tömkörning, 1d vila, 1d uteritt skritt + galopp, 1d skritt lång tygel (ute eller bana/ridhus), 1d "arbetande" skritt (typ övergång, skritt-halt, tempoväxlingar m.m) (ute eller bana/ridhus) och 1d arbetande skritt + galopp (ute eller bana/ridhus). Sen då? En extra vila? Skritt rakt fram, lång tygel?


Vill inte vela och fundera själv längre! Alla tips, råd är välkomna!:)
Ursäkta om något blev otydligt eller flummigt^^,
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Jag tycker att igångsättningsråden man får efter ledinflammationer ofta är lite forcerade.
Hade återkommande hältproblem på en ponny vi hade och den blev snudd på utdömd (veterinären sa att om inte den senaste behandlingen biter så vet vi inte vad mer vi kan göra). Jag föreslog då själv att vi skulle göra en ännu långsammare igångsättningsprogram och det tyckte veterinären lät bra. OBS att de inte själva föreslog det, men att de ställde sig positiva till det när jag väl nämnde det.

Minns inte längre hur lång tid vi tog på oss men jag har för mig att jag tredubblade alla tider som stod i vet:s igångsättningsprogram och struntade i all hoppning under minst ett halvår efter friskförklarandet.

Efter detta upphörde hältorna och ponnyn har varit ohalt i flera år nu.
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Nu spekulerar jag bara, men kan det inte vara så att råden även utgår från att rörelse är bra för lederna?
Sen lär man ju få översätta till vart man var innan, hur länge den stått, utifrån hur man känner på sig att sin egen individ är, kanske ta sånt som faktiskt belastar extra med mer nypa salt osv.
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Jag anser nog att det är märkligt att ha galopp som terapi på en travare- om den nu inte har en osedvanligt bra galopp.:confused:

Jag skulle oxå förlänga rehabtiden rejält o skritta massor o lägga in korta korta ökade sträckor. Sen skulle jag klättra den för att stärka hela hästen o definitivt rida på annat sätt än såsom den blev skadad av.
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Nu spekulerar jag bara, men kan det inte vara så att råden även utgår från att rörelse är bra för lederna?
Sen lär man ju få översätta till vart man var innan, hur länge den stått, utifrån hur man känner på sig att sin egen individ är, kanske ta sånt som faktiskt belastar extra med mer nypa salt osv.


Men om man ger hästen längre tid med aktiv vila, så rör den ju fortfarande på sig, men man ser till att man står kvar på de olika belastningsstegen längre tid.
De gånger jag fått igångsättningsråd från veterinären så har de också utgått från vad hästen gjort innan och hur länge den behandlats eller fått stå. Om man är rädd för bakslag eller faktiskt råkat ut för det, så är ändå bästa rådet att låta igångsättningen ta längre tid än rekommendationen.
Jag tolkade veterinärens reaktion så, att de egentligen gärna låtit hästarna få längre tid på sig att rehabilitera sig men att ägarna ofta vill ha tillbaka hästen på tävlingsbanorna så fort som möjligt. Och ibland går det, ibland inte.

Alltså - som svar på det du skriver om att rörelse är bra för lederna. Det är det, men belastningsnivån måste ju vara rätt och man skadar nog inte om man tar det lugnt med att öka belastningen.
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Ja det är såklart tråkigt om man får råd som gör att man riskerar få bakslag. Nästa spekulation - är det inte så att man ibland kan tjäna på att se att det faktiskt uppstår problem igen och att det kanske a. inte är något att "fortsätta med" om man satsar på en helt fräsch häst (att tävla med menar jag då t ex) eller b. vill undersöka om man verkligen kommit åt grundorsaken?

Jag försöker inte egentligen argumentera emot utan vill väl helst inte ge upp hoppet om veterinärkåren! ;) För det kan ju vara så att det finns andra tankar bakom än just sätta igång så snabbt som möjligt, tänker jag! Även om det känns klokt att även tänka själv.
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Herregud! Trodde att jag hade en ping som skulle visa när någon svarade och sen glömde jag bort tråden^^, Ursäkta allihopa! Men för att svara all i ett inlägg.

Jag funderar hela tiden på vad grundproblemet är, för det är det som verkligen stör mig. Att vet. konstaterar sympomer, behandlar dem för att inte sedan hjälpa mig att komma till rätta med grundproblemet. Jag kan ta att det är helt och hållet mitt fel (ex. ridningen), men jag vill då veta det, vad som är fel och hur jag kan göra rätt.

Hon är den första egna hästen jag köpt själv, så var inte så rutinerad häst-köpare med de rätta ögonen. Saken är den att hon var inte helt fräsch kort efter att jag köpte henne, så funderar på om det är en kombination av allt. Att hon exempelvis är extra känslig för de små skillnaderna? Att hon i grunden är en travare och byggd för det. Att det är något i min ridning som bör korrigeras samt om det är för att jag har "behandlat" henne med kiropraktor/fysioterapeut m.m som i sin tur har gett mer skada än nytta? Kanske att spänningar har lösts upp, vilket lett till annorlunda belastning vilket varken jag eller hästen kunnat korrigera rätt = felbelastning?

Rehabtiderna är väldigt korta:/
Fram tills idag har jag gjort såhär; Den "perfekta" utprovade sadeln, som skulle vara helt perfekt var skit...
Hon har aldrig haft ont i ryggen, men det fick hon av den här så den fick jag lämna tillbaka. Efter det bestämde jag mig för att låta henne vila, länge! Så gick promenader med henne fram till sommarbetet då hon bara fick gå och gotta sig.

Men! Betesägaren släppte in en ny häst i hagen (utan att jag fick veta det innan!#¤%%&&&/), och hon ringde till mig och sa att hästen hade en tappsko fram, var halt, hade ont i benet och ville inte gå. Stallde in henne, knäet svullnade upp rejält. Tog ut en hovslagare som slog på skon, hittade två sticksår (efter skosöm vid avtramp), sa åt mig att smörja knäet med voltaren gel. Åkte till vet efter någon dag, hade riktigt ont i knäet. Han trodde ett översträckt knä vid avtrampet och rekomenderade liten hage, voltaren gel (!), sen efter ett tag promenader. Vi skulle boka återbesök när svullnaden var nere och hon inte ömade längre.

Så nu har det går ca 1-1½ månad och tycker det är dags för ÅB. Promenerar/promenerar-tömkör dagligen och hon ser fin ut. Det lilla problemet är att den vet. jag har haft jobbar inte längre på ATG Kalmar. Utöver allt det här, tips på BRA veterinär?

:)
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Axel: Jag vet inte exakt hur han tänkt, men hon har en bra galopp faktiskt. Men det han sa att han ville att hon liksom skulle "rulla", i låg form och arbeta med ryggen. Jag skulle stå i lättsits. Han sa också att jag efter ett tag skulle hoppa studs och arbeta i intervaller, men det kändes inte helt bra så skippade den biten (hann iof aldrig så långt i planeringen, men ändå).

Hade jag vetat om/hur hon hade ridits till skada hade jag aldrig gjort så, än mindre igen under rehab.
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Enligt min veterinär är ledproblem lågt fram nästan alltid sekundära och kommer ofta från has- eller knäproblem bak. Något att ta upp med veterinären nästa gång? Lycka till!
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Tack för input! Dessvärre vet jag inte vilken som är "min" veterinär än:( Vill inte ha olika hela tiden, utan samma så man har förtroende för den.
Har du tips på några bra? Gärna inte långt från Småland:)
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Jag har också erfarenhet av ett par vändor med karpit + 8v rehab (skritt till full träning på 8 v alltså). Tyckte också att det kändes hopplöst ett tag att hältan bara kom tillbaka, men sedan fick hästen av en slump vara promenadhäst nästan ett år pga min tidsbrist (reds i skogen rakt fram typ, 4 dagar i veckan) och sen var hältorna borta när vi började träna för fullt igen. Kom aldrig tillbaka trots full träning i 4 år efter detta.

När det gäller rådet att galoppera istället för att trava, så fick jag också det av veterinärerna - detta för att de menade att det är större risk att man hamnar i framvikt och belastar de nysprutade frambenen i trav, än i galopp när hela kroppen och bakbenen engagerar sig mer. Hästen jobbar igenom sig mer i galopp var tanken.
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

...och fast underlag är att föredra, djupa ridbanor ajabaja under rehab.
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Ja det låter vettigt! Tror min vet menade något liknande med galoppen:) Men han betonade mer att han ville aktivera ryggen än att avlasta fram. Men det säger ju sig självklart ändå^^,

Det är det jag hoppas på nu när vi bara promenerar/tömkör samt att hon hade hela sommaren och bara var häst:)
Om nu inte knäskadan är allvarligare än vad vi tror och gjort mer skada:/

Min plan just nu är att tömköra/ promenera mkt och kanske kunna spänna henne för en vagn i vår någon gång:) Tänkte att det borde vara bra rehab. Ska åka och kolla henne såklart så fort jag har en plan angående vet. Vad tror ni om tömkörning/körning som rehab?
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Har äntligen fått svar på det mesta ang min hästs problem.

Jag har haft henne i lite mer än två år, under dessa har hon från och till varit oren, har inflammationer och behandlats. Under dessa år har jag haft alla möjliga "experter" som kollat henne. Veterinärer, tränare, kiropraktorer, IR-terapeuter, fysioterapeuter, sadelutprovare osv. Jag har haft så dåligt samvete för att jag inte fick rätsida på problemet och undrade vad jag gjorde för fel.:cry:

Förra året röntagde vi kotorna fram och hasorna bak (utesluta spatt bak och kolla ledstatusen fram), samma röntgen fram gjordes för några veckor sedan på samma klinik av en annan veterinär. Den här veterinären hittade det ena och det andra. Röntgenplåtarna fram såg likadana ut iår, bara det att veterinären förra året missade fragment i kotlederna...!:mad:

Min häst fick diagnosen atros i kotlederna som syntes som extra benpåbyggnad på kotbenet. En sådan spetsig påbyggnad hade gått av och såg ut som en lös benbit. Detta var inte ärftligt, det hade jag inte orsakat under vår tid tillsammans. Det är ingen mening att operera/behandla då skadan är så pass permanent att det inte kommer visa någon skillnad. DÄRFÖR har det inte spelat någon roll hur mycket jag har behandlat "rätt", satt igång henne "rätt". Men jag blir både arg och ledsen att ingen av veterinärerna kunde ha sett detta tidigare så att hon och jag hade sluppit lida och kämpa sig igenom alla dessa behandlingar/igångsättningar!:(

Jag ska erkänna att det känns skönt, även om jag blir ledsen. Skritta får vi göra hur mycket vi vill, men hon kommer aldrig att kunna arbetas som en "riktig ridhäst" igen.

Dessutom misstänkte vet. att min häst har haft en senskada/gaffelbensskada bak där vi fått höra att hon har ett okomplicerat överben. Men det är en annan historia som vi inte tänker rota mera i. Jag har lärt mig oerhört mycket under våra två år tillsammans så jag har mer kött på benen om/ när jag köper en ny häst. Men min häst kommer jag att behålla, hur dumt många än må tycka att det är. Hon är min vän och hon litar så otroligt mycket på mig nu. När man ser henne ser man en häst med så mycket livsglädje att man blir rörd.
Min stackars fina vän :heart:love:

britten1_5047b8189606ee0a9f000e83.jpg

britten2_5047b80de087c3290e000ed2.jpg

britten5_5047b7e0e087c32911000e1e.jpg
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Tråkig historia... Men hästen är nog väldigt glad över att du kämpat på för att ta reda på vad som är fel och ifrågasatt det du tyckt varit konstigt. Jättefin häst, verkligen. Hoppas ni kommer ha många år tillsammans även om det nu blev såhär. :)
 
Sv: Träningsplanering/tips för rehab

Tråkig historia... Men hästen är nog väldigt glad över att du kämpat på för att ta reda på vad som är fel och ifrågasatt det du tyckt varit konstigt. Jättefin häst, verkligen. Hoppas ni kommer ha många år tillsammans även om det nu blev såhär. :)


Tack så mycket!
Jag har verkligen känner mig värdelös för att jag inte har kunnat fått henne bättre, men det känns lite bättre med den här faktan:/

Tack! Hon är så fin, men tyvärr är hon oftast snyggare live;) Kan lätt se ut som en älg på kort!:D
Ja jag hoppas också på det! Måste bars hitta en sadel:( Tips??:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
826
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: JohannaB
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp