Träningsplanering

Dokumentation

  • Struntar jag i!

    Röster: 8 26,7%
  • Borde - men nä...

    Röster: 19 63,3%
  • Självklart!

    Röster: 3 10,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    30

Monstermom

Trådstartare
Jag är usel på att sköta sånt som träningsdagbok - trots att jag vet att jag borde, att det hjälper, och hur kul det är att se tillbaka och få framstegen svart på vitt. Så hjälp mig! :D

Hur ser era lösningar ut? För ni träningsdagbok? På papper eller i datorn? Har ni excelark, tabeller och tidslinjer för er utveckling? Har ni en målstege? Hur är ert hundkontor uppbyggt, helt enkelt? Vad dokumenterar ni hur, och varför? :cool:
 
För en träningsdagbok i huvudet! Vill inte bli för teknisk eller målinriktad när jag tränar, huvudsaken är alltid att vi har en trevlig stund ihop och inte om vi når våra mål på utsatt tid. Jag tror att jag hade kunnat fokusera lite för mycket på resultaten om jag började föra skriftlig journal...
 
Jag köpte typ en kalender och tänkte att nu ska jag vara duktig..
..den ligger nånstans :angel:

Hahaha, har jag också gjort! Stod lääääänge och valde, tog en som jag tyckte var riktigt fin så det skulle bli "roligt att använda den", gubevars... Jomen säkert. :laugh:

För en träningsdagbok i huvudet! Vill inte bli för teknisk eller målinriktad när jag tränar, huvudsaken är alltid att vi har en trevlig stund ihop och inte om vi når våra mål på utsatt tid. Jag tror att jag hade kunnat fokusera lite för mycket på resultaten om jag började föra skriftlig journal...

Aha, så har jag inte tänkt på saken! Men jag förstår vad du menar när du skriver om det. Jag tror det är nära noll i risk för att jag skulle triggas så, men tex syrran skulle nog snart sluta gå och lägga sig för då blev det en lucka i träningen. :laugh:

Jag kan dock inte hålla träningen i huvudet, det är jag för virrig (och/eller dum :o) för. Jag glömmer vad som hänt, vad jag tänkt göra, vilka detaljer jag behöver ändra på hur, osv. Jag behöver verkligen dokumentera, men tyvärr innebär inte det att jag faktiskt gör det... :cautious:

Men även om det inte är aktuellt för mig att ta efter, hur noga är du med det du har i skallen då? Har du långsiktiga mål, kortsiktiga mål, övergripande målbilder, pyttedetaljer, ja vad har du därinne helt enkelt? :D


**********

Smått road av att se att av tio röster så är det ingen som för dagbok! :laugh:

(Jäklar vad krångligt det är att skriva med bara en hand, tar ju en evighet! Men Monster sover på den vänstra, då kan jag ju inte ta av honom kudden heller... :o)
 
Har inte heller någon träningsdagbok. Tycker jag kan hålla reda på vad som behövs tränas på rättså bra i huvudet. Har alltid (oftast) en plan på vad jag ska träna på och hur jag ska göra.
 
Aha, så har jag inte tänkt på saken! Men jag förstår vad du menar när du skriver om det. Jag tror det är nära noll i risk för att jag skulle triggas så, men tex syrran skulle nog snart sluta gå och lägga sig för då blev det en lucka i träningen. :laugh:

Jag kan dock inte hålla träningen i huvudet, det är jag för virrig (och/eller dum :o) för. Jag glömmer vad som hänt, vad jag tänkt göra, vilka detaljer jag behöver ändra på hur, osv. Jag behöver verkligen dokumentera, men tyvärr innebär inte det att jag faktiskt gör det... :cautious:

Men även om det inte är aktuellt för mig att ta efter, hur noga är du med det du har i skallen då? Har du långsiktiga mål, kortsiktiga mål, övergripande målbilder, pyttedetaljer, ja vad har du därinne helt enkelt? :D


**********

Smått road av att se att av tio röster så är det ingen som för dagbok! :laugh:

(Jäklar vad krångligt det är att skriva med bara en hand, tar ju en evighet! Men Monster sover på den vänstra, då kan jag ju inte ta av honom kudden heller... :o)

Jag har alla mål i huvudet ja. Både långsiktiga och kortsiktiga, övergripande och detaljer. Jag är också rätt virrig men detta lyckas jag hålla reda på. Sedan har jag träningskamrater som känner mig och min hund och som kan påminna mig om jag rör till det. Vi tränar ihop minst en gång i veckan.

Jag tränar för tävling och det är nog lättare än om man tränar lite för skojs skull. Någon annan har liksom redan bestämt åt mig vilka saker som ingår i vilken klass, jag behöver se till så att vi kan momenten när vi startar. Har hittills aldrig blivit överraskad av någon domares kommentar så det verkar som om jag har hyfsad koll
 
Jag har långsiktiga planer och mål i huvudet, gillar inte att skriva ner för mycket, däremot är jag som du rätt virrig. Jag kan helt seriöst börja ett nytt moment med hund 1 på måndag och sedan på onsdag stå och fundera över 1) vilken hund det var jag började träna nytt med och 2) vilket moment det var...

Borde alltså skriva ner plan för "dagen" i allafall, så att jag följer upp lite och inte startar upp 8 projekt på två dagar och sen inte vet någonting alls. Det finns faktiskt en smart app! Den heter onenote och finns iaf på Iphone, där kan man ha flikar och grejer. Min är superfin med flikar för olika grenar och sen för hundarna i olika färger och allt. Skriver jag i den? Njae. Men hade jag gjort det hade den varit super! :up:
 
Jag är usel på att sköta sånt som träningsdagbok - trots att jag vet att jag borde, att det hjälper, och hur kul det är att se tillbaka och få framstegen svart på vitt. Så hjälp mig! :D

Hur ser era lösningar ut? För ni träningsdagbok? På papper eller i datorn? Har ni excelark, tabeller och tidslinjer för er utveckling? Har ni en målstege? Hur är ert hundkontor uppbyggt, helt enkelt? Vad dokumenterar ni hur, och varför? :cool:

Jag använder min blogg mestadels! Framförallt för att komma ihåg vad jag gjort, jag skulle inte minnas NÅTT utan min blogg :eek:!!

Jag har alltid (nåja, till 99% :p) en plan när jag tränar med hundarna. Den behöver inte vara avancerad, den kan vara nerklottrad på en post-it lapp, skickad på messenger till min träningskompis osv. Men bara så jag har NÅTT nerskrivet!

Och ibland är jag mer avancerad och gör såna här planeringar:
allahjc3a4rtansdagtrc3a4ning.png
 
Jag använder min blogg mestadels! Framförallt för att komma ihåg vad jag gjort, jag skulle inte minnas NÅTT utan min blogg :eek:!!

Jag har alltid (nåja, till 99% :p) en plan när jag tränar med hundarna. Den behöver inte vara avancerad, den kan vara nerklottrad på en post-it lapp, skickad på messenger till min träningskompis osv. Men bara så jag har NÅTT nerskrivet!

Och ibland är jag mer avancerad och gör såna här planeringar:
allahjc3a4rtansdagtrc3a4ning.png

Åh, tusen gilla! Precis vad jag ville se, tack! :bow:

Kan man få en länk till din blogg också? (På PM antar jag.)
 
Jag svarade att jag borde, och jag har vid nåt tillfälle börjat :o Men samtidigt är det ju inte så svårt att komma ihåg vad som krånglade sist och träna lite extra på det. Sen älskar jag att gå på kurs, och då brukar jag träna på det som vi gjorde på kurstillfället sist under veckan som följer.

Nu kom jag dock på att jag lyckats föra träningsdagbok för mig själv hyfsat framgångsrikt senaste året... Men där är det så lätt, man behöver bara fylla i i rutorna. Så om nåt sant fanns för hundträning så hade jag kanske kunnat lyckas där med ;)

Edit: Och nu såg jag @Miao inlägg. Hm, nåt sånt skulle man kanske fixa...
 
Jooooo! Det är skitsvårt! :o

Ja, är man lite glömsk kanske man ska få ner några rader och det blir ju lättare att minnas! :) Egentligen är det ju inte så svårt, bara att skriva typ "Slalom - funkade sådär, öva ingångar från båda sidor mer". Konstigt att det blir så jobbigt, för det blir det eller så glömmer jag bort boken... :p Och det vore ju kul att kunna se ens utveckling
 
Jag dokumenterar i princip all träning. Jag filmar de flesta träningspass och skriver om dem i bloggen. Det sistnämnda är jag dock slarvig med för tillfället, ibland skriver jag på Facebook istället :p

Mina långsiktiga mål består av tex få ebrah klar för nybörjarklassen i rallylydnad och få Aysu avslappnad runt andra hundar samt fixa rld n. På så vis har ju någon annan skrivit ner slutmålen för mig ;) det står ju vilka moment som ska klaras av och hur de ska utföras. Efter första tävlingen kunde jag tex skriva vad vi ska träna på till nästa gång, sedan försöker jag få till sådana träningspass så ofta som möjligt.

Det jag aldrig gör är att tänka "om tre dagar ska vi träna moment x för då kan vi om 5 dagar träna moment y." Jag har mer ett helhetstänk kring vad vi ska få mer av i träningen och tar det när det känns rätt. Jag har försökt planera i stil med "måndag platsliggning, tisdag fotgående" osv men när hunden plötsligt inte alls känns pepp på fotgående så vägrar jag traggla det ändå och vips är planen "förstörd". Istället tänker jag "på tisdag ska det regna på kvällen, då tar jag långpromenad på morgonen så kan vi träna någonting inomhus på kvällen".

När det gäller vardagslydnad så tycker jag att det mesta kommer av sig självt, då skriver jag bara upp lite var vi står just nu, hur inkallninganrna fungerar, hur hundmötena går osv. Det är ju tex ingen idé att tänka "imorgon tränar vi koppelgående så tränar vi inkallning i övermorgon", de är ju både lösa och i koppel varje dag.
 
Sådär! Nu har jag skrivit ner allt jag kan komma på Monster kan, hur det funkar idag, hur jag vill det ska funka, och hur jag tänker träna nästa gång för att närma mig målet. :up:

nu kan jag... Helt glömma bort att jag någonsin gjort detta, och sen aldrig skriva i det igen. :grin:


:banghead:
 
Jag tror att det verkligen är bra att föra träningsdagbok men har svårt att få till det i praktiken. Jag planerar mina pass utifrån mina långsiktiga och mera närliggande mål, men är dålig på att dokumentera och följa upp varje träning.

Jag kan skriva av mig lite här på Buke eller någon annanstans om det gick extra bra eller om vi stötte på något problem som jag vill ha andras syn på.
 
Jag skriver ner varje träningspass i ett dokument på datorn. Vilka moment vi gjort, hur de gått, ev vad vi ska tänka på till nästa gång. Om det är spår skriver jag även ner väder, vind, underlag, längd, liggtid och antal föremål mm. Jag skulle aldrig klara av att ha allt i huvudet, jag behöver struktur och ordning och reda för att det ska bli nåt vettigt. Funderar på att fixa ihop en bra träningsdagbok till nästa år istället för att bara skriva rakt upp och ner i ett dokument.

Tävlingspoängen för jag in i ett excel-dokument så jag ser vad jag fått på varje moment så det blir lättöverskådligt.

Sen skriver jag ner det på fb med så uppfödare mfl får ta del av resultaten :D
 
Måste säga att jag är rätt fascinerad av att det bara är 8% som svarat att de självklart dokumenterar träningen, trodde det skulle vara en tydlig majoritet istället!

Jag skriver ner varje träningspass i ett dokument på datorn. Vilka moment vi gjort, hur de gått, ev vad vi ska tänka på till nästa gång. Om det är spår skriver jag även ner väder, vind, underlag, längd, liggtid och antal föremål mm. Jag skulle aldrig klara av att ha allt i huvudet, jag behöver struktur och ordning och reda för att det ska bli nåt vettigt. Funderar på att fixa ihop en bra träningsdagbok till nästa år istället för att bara skriva rakt upp och ner i ett dokument.

Det är ungefär hur jag lagt upp det nu (i mitt senaste försök att vara strukturerad...) men det är redan otympligt. Hur tänker du dig en "bra träningsdagbok" ska funka?
 
Jag skriver aldrig ner någonting längre, men så tränar vi inte särskilt seriöst heller.

Vi tävlar liksom inte och har aldrig haft något krav på perfektion eller tävlingsutförande, bara vi har kul så är det bra liksom. Det enda jag har som krav är avlämningar och att han inte knallar när vi apporterar - vilket sitter - så jag bryr mig liksom inte om så mycket mer (och nog för att jag är virrig men det kan jag hålla reda på :D)
 
Det är det jag inte klurat ut än. :p Helst skulle jag nog vilja ha den utskriven med olika avdelningar för olika grenar och välstrukturerad, kanske alla moment upplistade... Jag vet inte riktigt, fortsätter klura på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp