Träningsschema

L

Lillfisen04

Hade även lagt denna fråga under westernridning, men det verkar inte vara någon där som har något bra förslag så jag provar här också.

Jag vill gärna ha tips på hur ett träningsschema kan se ut för min westernhäst, vi är hyggligt igång efter vintervilan. Men behöver stärka upp formen i alla gångarter och mjukas upp lite.
Vi har som mål att komma ut och tävla lite nu till våren. Och även gå över till stångbett helt och hållet i år, vi påbörjade lite förra året.
Gärna något slags veckoschema.
Har tyvärr inte tillgång så mycket till ridbana, men försöker åka in till ridhus ca 1ggr i veckan. Sen har jag fina skogsvägar och backar att klättra i, så det blir mest ridning i skogen.
Alla tips är välkomna !
 
Sv: Träningsschema

Vad är det du vill uppnå med träningen? Kondis? styrka? lydnad?
 
Sv: Träningsschema

Skritten och traven där funkar han jättebra, är lyhörd, mjuk o smidig.
I galoppen så är han fortfarande lite svag orkar bara galoppera fint o samlat korta bitar. Så det vill jag bygga på lite.
Han är rätt lydig och lyhörd i alla gångarter.. Kanske kan bli lite stark och ivrig ibland i galoppen.
Jag har ju ambitionerna att tävla så i överlag vill jag ha en lyhörd, välmusklad häst som orkar bära sig bra i alla gångarter.
 
Sv: Träningsschema

Någon dag kan du klättra, kantra e också bra å göra...
Om de finns hög snö kan du ju trava igenom den några gånger, de e bra för bakbenen...
Hoppa studds, Markarbete allt man kan komma på... :)
Lycka till!
 
Sv: Träningsschema

Försök blanda konditionsträning, styrketräning, långa skritturer och lydnad om vart annat. Tex:
mån - klättra
tis - intervaller
ons - skritta i trräng
tors - dressyr
fre - klättra (annan styrketräning)
lör - intervaller
sön - dressyr
Du känner väl själv hur du vill lägga upp det. Du kan försöka planera en vecka i förväg beroende på när du har mycket tid eller inte, vad du behöver träna på och så. Om du vill ha nån vilodag mm. Skriv upp en lista med saker du vill förbättra och hur du ska göra det. Sen tänker du på det när du gör upp schemat!
 
Sv: Träningsschema

I en bok som heter "Träna hästen för hoppning" av Anthony Paalman hittar du träningsschema (både långt och kortsiktigt) för hästar i olika utbildningsstadier. Han ger många övningar och beskriver dem bra.
 
Sv: Träningsschema

Lillfisen04 skrev:
Skritten och traven där funkar han jättebra, är lyhörd, mjuk o smidig.
I galoppen så är han fortfarande lite svag orkar bara galoppera fint o samlat korta bitar. Så det vill jag bygga på lite.
Han är rätt lydig och lyhörd i alla gångarter.. Kanske kan bli lite stark och ivrig ibland i galoppen.
Jag har ju ambitionerna att tävla så i överlag vill jag ha en lyhörd, välmusklad häst som orkar bära sig bra i alla gångarter.

Galoppera mycket och då menar jag rakt framåt på uteritter. Inte att ligga och skava på ridabana i låga tempon bara. På rakt spår och att rida i olika galopptempon så stärker sig snabbt din häst. Att gå i skritt rakt in i skogen och låta den kliva över stock och sten är också bra för galoppen.

Hälsning Maja
 
Sv: Träningsschema

tack alla snälla för alla bra tips. Har jobbat mycket med övergångar den här veckan och redan idag märkte jag skillnad.
Vi körde skritt 10steg, jogg 10steg och galopp 10 steg sen tillbaka till jogg 10 steg och skritt 10steg o s v..
Det gick riktigt bra faktiskt. Han brukar normalt bli lite peppad i galoppen och kan bli lite stark men inte idag gick hur bra som helst. Lyssnade jättebra i avsaktningarna från galopp till jogg också. Behövde bara slappna av lite och sluta driva så gick han ner i jogg i samlad form..super.!
Men jag har fortfarande problem med höger galopp. I vänster går allt superbra men han vill ogärna fatta höger. Han är genomgången helt och hållet så jag vet att det inte är något fel på honom. Och i hagen ser jag ju att han galopperar höger ibland.
Har ni några tips på hur jag stärker upp högersidan så han får lättare att fatta höger galopp. ?
Han är tyvärr lite svagare i höger sida rent allmänt.
 
Sv: Träningsschema

Ang svag sida och galopp fattning så hänger väldigt mycket på ryttaren och om man som ryttare spänner sig i samband med fattningen. Min häst är också svagare i höger, men har inga problem att fatta höger såvida jag själv inte spänner mig utan sitter lika balanserad och jämn med vikterna som jag gör i vänster varv.
tänk på att hästen skall vara uppe på ytter hjälperna inför fattningen och att du inte spänner (låser) inner hand, för då låser du även hästens inre bog och hindrar den från att fatta med inner!
om man har en häst som har lite svårare för fattning i ett speciellt varv så låser man sig som ryttare ganska snabbt mentalt, och blir "annorlunda" i sina hjälper inför fattningen. Jobba på det mentalt är mitt råd, och lås dig inte varken i kroppen eller sinnet runt fattningen i den svåra sidan. jag har lärt mig efter mycket träning att nästan ALLT hänger på hur jag själv ger hjälperna, gör jag bara rätt så gör min häst rätt trots att han är svagare i den sidan. Bra och tänkvärd läxa....:)
 
Sv: Träningsschema

det är ju bra tempoövning men jag tror du måste rida lite längre för att kunna öka på kapaciteten för konditionsträning. antingen i högt tempo 1 min och skritta 30-40 sek eller i något lägre tempo i 3-4 min skritt 1 min ocg repetera några ggr. (första alternativet 14 ggr kanske och andra 5-6 ggr) du ser vad hästan orkar! Det är ungefär det jag kör med min ponny, men med vagn då.
 
Sv: Träningsschema

Vet inte riktigt vilken typ av träningsschema du är ute efter men här kommer lite provisoriskt:

Du vill ju att hästen ska få bättre muskler att galoppera med. Nedförsbackar, och mer nedförsbackar. Gärna i lite taskig terräng och ganska branta och låta hästen smyga sej ner på lång tygel om det går. Tänk på att inte luta dej en massa bakåt för då störs ryggen.
Terräng allmänt egentligen men inte överdrivet med uppförsbackar eftersom det tränar "fel" muskler men ger bra kondis.

Måndag: Terrängridning med nedförsbackar mest skritt men lite jog där terrängen tillåter.
Tisdag:Konditionsträning i lugn takt med intervaller. Mest skritt/trav men lite cantring är inte fel.
Onsdag: Lugn men lång uteritt, ev. med inslag av "dressyrarbete" om det nu är så du kallar det :D Minst en timme totalt, det stärker leder och senor och tränar muskler.
Torsdag: Vila eller alternativ träning utan ryttare: tömkörning, promenad, arbete för hand, longering, löslongering eller lätt löshoppning.
Fredag: "Dressyrträning" i ridhus, på ridbana eller på väg. Träna lite teknik och gärna skolor för jämsidighet.
Lördag: Uteritt med fokus på kondition, blandad terräng och trav och galopp.
Söndag: Lätt men lång uteritt med "dressyrträning" :)

Man kan självklart variera lite och lägga in fler träningspass, fler vilodagar eller andra saker om man vill, men just variationen av terräng, kondition och dressyrarbete är bra. Och som sagt, skritta sakta i nedförbackar är överlägset :D
Nu tränar jag iofs inte western, men en sak för att öka styrkan är att stanna i en nedförsbacke - samla ihop om hästen tappar formen eller blir lång - skritta några steg - stanna - skritta 2 steg - stanna osv. Mest med sitsen och med bibehållen samlig, den ska innte tappa någon kroppsdel utan korta upp sej och höja ryggen :) Har man lydigheten och balansen kan man göra samma med växling av trav, skritt och halt.

Märker jätteväl att terrängen och nedförsbackarna gör nytta, för när hästen var ganska vältränad hade han inga som helst problem med att gå sakta och säkert i vilken terräng som helst med bara lite hjälp att sitshjälper om han trillar iväg. Men när han hade stått ett par månader trillade han bara iväg i backarna och tappade balansen i terrängen :p

Lycka till med träningen :) Själva westerngrejorna ska jaginte lägga mej i för det kan du nog bättre ;)
 
Sv: Träningsschema

Stopek skrev:
Galoppera mycket och då menar jag rakt framåt på uteritter. Inte att ligga och skava på ridabana i låga tempon bara. På rakt spår och att rida i olika galopptempon så stärker sig snabbt din häst. Att gå i skritt rakt in i skogen och låta den kliva över stock och sten är också bra för galoppen.

Hälsning Maja

Hmm.. Vill bara tillägga att bra och bärig galopp får man genom galoppfattningar, inte tragglande på väg.. Å andra sidan är det bra konditionsträning ;)
MASSOR med galoppfattningar och gärna ur sluta och/eller skänkelvikningar om ni kommit så långt. Och från skritt, lättast att hålla balansen då. Men med måtta såklart så hästen inte blir het :p
 
Sv: Träningsschema

Det är lite så jag har tänkt..massa fattningar för att stärka, det är därför jag har kört så pass korta övergångar i bara 10 steg..
Vi gör fina skänkelvikningar och sluta. När jag tar galopp ur en sluta blir dom riktigt fiiina...dock inte i höger varv. Där bara slänger han sig på tvären, slänger upp huvudet och kastar sig iväg. Himla synd för i vänster går han riktigt fint.
Han är mjuk och smidig och gör både skänkelvikning, sluta, öppna smidigt i både skritt och trav..
Jag är inte så mycket för att trava på i nerförsbackar, tycker att frambenen borde ta stryk av det.
Han har aldrig bråttom nerför en backe utan är noga var han sätter fötterna och går lugnt och sansat ner, ju brantare det är desto saktare går han. Det borde väl vara ett tecken på att han är rätt så bärig eller ??
 
Sv: Träningsschema

Jag har inge direkta träningsschema.. utan jag tar en dag i taget och bestämmer mig nån minut innan jag hoppar upp i sadeln vad jag skall göra=)
Oftast iaf.. sen kan jag en vecka planera massa vad jag skall göra=)
 
Sv: Träningsschema

Kom ihåg att varva med vila, eftersom det är i vilan som musklerna byggs upp efter ett träningspass. Jag upplever att hästarna bygger upp sig fortare när man medvetet planerar in ordentligt med vila - de slipper träningsvärk, är därför smidiga i musklerna och arbetsvilliga varje gång det är jobb-dags. På så sätt jobbar man med pigg, fokuserad och motiverad häst, vilket gör att arbetet i sig "tar" bättre.

Naturligtvis kan man lägga upp arbetet så att man växlar mellan hårdare jobb och lättare, men om man rider jämt så är det ändå vissa muskler som hästen anstränger dagligen utan att hinna bygga upp ordentligt - och då tappar dom snarare än bygger upp sig.

Man kan jobba dem varannan dag och vila varannan. Eller jobba i tre-dagars pass med ett lättare pass, ett tuffare pass och en vilodag.
Eller typ såhär, på en någorlunda "igångsatt" häst:

dag 1 - längre uteritt med skritt och jog, för uthållighet
dag 2 - kortare utepass med klättring och cantring, alt gymnstikhoppning eller cavalettiarbete, för styrka
dag 3 - vila, för återhämtning
dag 4 - "dressyr" i den form som passar er, övergångar, lösgörande osv, för gymnastik, balans- och styrketräning
dag 5 - lugn uteritt, skritt och jog, för uthållighet
dag 6 - galopp pass i intervaller, för konditionsträning
dag 7 - vila
 
Sv: Träningsschema

Lillfisen04 skrev:
Det är lite så jag har tänkt..massa fattningar för att stärka, det är därför jag har kört så pass korta övergångar i bara 10 steg..
Vi gör fina skänkelvikningar och sluta. När jag tar galopp ur en sluta blir dom riktigt fiiina...dock inte i höger varv. Där bara slänger han sig på tvären, slänger upp huvudet och kastar sig iväg. Himla synd för i vänster går han riktigt fint.
Han är mjuk och smidig och gör både skänkelvikning, sluta, öppna smidigt i både skritt och trav..
Jag är inte så mycket för att trava på i nerförsbackar, tycker att frambenen borde ta stryk av det.
Han har aldrig bråttom nerför en backe utan är noga var han sätter fötterna och går lugnt och sansat ner, ju brantare det är desto saktare går han. Det borde väl vara ett tecken på att han är rätt så bärig eller ??

Haha, menade självklart inte trava på i nedförsbackar utan jogga sakta à la smygtrav :D
Det kanske böhövs lite mer "genomböjning" i skritten innan trav-galoppfattningarna i höger varv? Verkar ju som att hästen är stelare i det varvet och behöver lära sej att böja igenom i kroppen även där. Men sådant kan du säkert en massa övningar på redan ;)
Ja, det tycker jag är ett gott tecken att hästen kan smyga sej nedför backar, särskilt branta. Testa halterna ochså bara, det är lite av en checklista på hur långt man har kommit :) Särskilt om man även lägger in lite sakta trav några steg och sen halt eftersom hästarna oftast vill luta sej framåt i traven (särskilt i nedförsbackar!!) men se det går inte, särskilt inte om du sträcker upp dej med magmusklerna och ber honom göra halter.
Man lär hästen att lägga över vikten bak ännu mer :d

Fungerar fattningar från skritt bättre i höger varv förresten? I traven kan det ju bli så att om hästen har någon ojämnhet eller snedhet (vilket måånga har :crazy: ) så låser sej hästen i den positionen och blir då "felpositionerad" för att kunna galoppera i det varvet. Det är lättare för hästen att fixera ryggen i trav än i skritt, så fungerar fattningarna bättre i skritt kan det vara ett tecken på lite ojämnhet eller stelhet i den sidan.
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·
Kläder & Bli fin Jag ska vara brudtärna på min bästa kompis bröllop i mitten av september och har fått fria tyglar att hitta klänning själv, så länge den...
2
Svar
22
· Visningar
2 206
Senast: Mineur
·
Ridning Hej! Sökt runt lite och har inte hittat speciellt många inlägg om övningar osv man kan göra när man ej har tillgång till ridbana/ridhus...
Svar
2
· Visningar
781
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 412
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp