Träningstips viktigt

Equestrianrakel

Trådstartare
Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två månader (har haft henne i 3 månader ungefär)
Inte jätte van med skänklarna men blir bättre, är väldigt pigg o lite ”springig” har ett tredelat bett med koppar i mitten på henne som hon trivs med men vill ha mer kontroll på henne just nu o vill ha en bättre stopp så ge gärna tips på övningar osv.


sedan så vill jag gärna ha tips på övningar som bygger rejäla muskler o bra kondition, galoppen blir ostadig just nu då hon inte har jätte mycket muskler än!


Vill gärna ha tips på att få henne så lyhörd o känslig som möjligt, och vill gärna jobba på formen och att hon trampar under sig ordentligt.

sist men inte minst, detta är travarponny av den typen som är väldigt pigg gärna galopperar, känns som en sån som hoppar hellre än bra så vill gärna ha tips på bra övningar som får dom lyfta på fötterna ordentligt. Hon är inhoppad men har inte hoppat så högt typ 50, så gärna bra sätt att träna avstånd och träna upp teknik och längre in lära henne hoppa högre! Vi har löshoppat en gång än så länge.

skriv gärna tips blir mycket tacksam!
 
Det var många frågor....

Skaffa en tränare redan nu från början, som kan ge hemläxa mellan träningarna.

Gå inte för fort fram, ställ inte för höga krav. Rid ut mycket. Håll inte ett högre tempo än vad stoppknappen klarar av.

Betsla inte upp, rid mer dressyr. Börja i skritt.
Igen - ta hjälp av en tränare

Lycka till!
 
För att få hästen lyhörd, rid med sitsen. Betslar du upp skapar du istället andra problem. Träna istället på att få henne att lyssna på din sits. En häst ska kunna gå på lång tygel och bära upp sig väl.

Gå över bommar vid hand är en toppenbra övning för att få koll på sina fötter, på bakkärran och bygga muskler. Gör det först bara några minuter innan och efter varje ridpass och öka sedan på till ca fem-tio minuter varje gång. När hon klarar det galant så höj upp dem någon dm. Viktigt att göra det vid hand så att du har koll på att hon lyfter rätt, inte snävar osv. Tre bommar är minimum.

Vänta med hoppningen tills musklerna för det finns och ta hjälp av tränare så att ni blir samspelta och får en fin kommunikation i ridningen.
 
Ok, med min begränsade erfarenhet tänker jag så här:

Har hästen stått i 3 år så hade jag för det första satt igång den genom att skritta, skritta och skritta. Trav och galopp hade fått vänta och dessutom rätt länge. Jag hade skrittat ut mycket. Bra för miljöträningen och man kan då även välja lite mer kuperad terräng om det finns = bra för musklerna. Kroppen måste först vänjas vid att bli riden. Samtidigt med det hade jag tränat på grunderna t.ex. skritt-halt-skritt osv. När jag känner att jag har hästen helt med mig hade jag börjat trava lite smått men brutit av till skritt innan jag "tappade" hästen.

2 månader är väldigt kort tid och du kan inte förvänta dig att hon redan ska ha byggt tillräckligt med muskler för att kunna galoppera korrekt med ryttare på ryggen och bära upp både sig själv och ryttare. Hoppning tycker jag att du ska vänta med. Löshoppning med låga hinder kan du ju ordna. Men inte med ryttare på ryggen än. Inte hinder iaf, men bommar i skritt är nyttigt.
 
Jag håller med övriga om att för det första, inte betsla upp. För att träna upp hästen tror jag att du skulle ha hjälp av att träna ute i skogen, eller på ojämn mark om du inte har tillgång till skog. Hitta små backar att klättra upp och ner för, omkullfallna träd och såna saker. Det finns en bok som handlar om ridning i naturen, som inte är alls så tokig. den finns här. Leta runt lite efter bästa pris. Det är ju inte alls fel att gå ut med hästen i skogen i grimma så lär ni känna varandra också. (kika gärna på videos av Emma Messingale som hittar på lite annat med sina hästar än att bara rida traditionellt).
Springigheten kommer också försvinna när hästen blir starkare i kroppen.

Lycka till!
 
Det var många frågor....

Skaffa en tränare redan nu från början, som kan ge hemläxa mellan träningarna.

Gå inte för fort fram, ställ inte för höga krav. Rid ut mycket. Håll inte ett högre tempo än vad stoppknappen klarar av.

Betsla inte upp, rid mer dressyr. Börja i skritt.
Igen - ta hjälp av en tränare

Lycka till!

Tack så mycket! Har tränare till mina andra så ska boka in träningar med denna också
 
För att få hästen lyhörd, rid med sitsen. Betslar du upp skapar du istället andra problem. Träna istället på att få henne att lyssna på din sits. En häst ska kunna gå på lång tygel och bära upp sig väl.

Gå över bommar vid hand är en toppenbra övning för att få koll på sina fötter, på bakkärran och bygga muskler. Gör det först bara några minuter innan och efter varje ridpass och öka sedan på till ca fem-tio minuter varje gång. När hon klarar det galant så höj upp dem någon dm. Viktigt att göra det vid hand så att du har koll på att hon lyfter rätt, inte snävar osv. Tre bommar är minimum.

Vänta med hoppningen tills musklerna för det finns och ta hjälp av tränare så att ni blir samspelta och får en fin kommunikation i ridningen.
Tack, har inte tänkt hoppa förens tidigast i slutet av året eller i början av nästa! 😊
 
Ok, med min begränsade erfarenhet tänker jag så här:

Har hästen stått i 3 år så hade jag för det första satt igång den genom att skritta, skritta och skritta. Trav och galopp hade fått vänta och dessutom rätt länge. Jag hade skrittat ut mycket. Bra för miljöträningen och man kan då även välja lite mer kuperad terräng om det finns = bra för musklerna. Kroppen måste först vänjas vid att bli riden. Samtidigt med det hade jag tränat på grunderna t.ex. skritt-halt-skritt osv. När jag känner att jag har hästen helt med mig hade jag börjat trava lite smått men brutit av till skritt innan jag "tappade" hästen.

2 månader är väldigt kort tid och du kan inte förvänta dig att hon redan ska ha byggt tillräckligt med muskler för att kunna galoppera korrekt med ryttare på ryggen och bära upp både sig själv och ryttare. Hoppning tycker jag att du ska vänta med. Löshoppning med låga hinder kan du ju ordna. Men inte med ryttare på ryggen än. Inte hinder iaf, men bommar i skritt är nyttigt.
Japp absolut, min syster är mycket van med att bygga upp hästar men ville ändå ha lite mer tips från andra osv. Vi har skrittat o travat det mesta o tagit någon enstaka kort galopp på en långsida av vår bana. Har löshoppat ungefär mellan 40-50 vilket hon tyckte var superkul 🙂
 
Jag håller med övriga om att för det första, inte betsla upp. För att träna upp hästen tror jag att du skulle ha hjälp av att träna ute i skogen, eller på ojämn mark om du inte har tillgång till skog. Hitta små backar att klättra upp och ner för, omkullfallna träd och såna saker. Det finns en bok som handlar om ridning i naturen, som inte är alls så tokig. den finns här. Leta runt lite efter bästa pris. Det är ju inte alls fel att gå ut med hästen i skogen i grimma så lär ni känna varandra också. (kika gärna på videos av Emma Messingale som hittar på lite annat med sina hästar än att bara rida traditionellt).
Springigheten kommer också försvinna när hästen blir starkare i kroppen.

Lycka till!
Tack för svar! Har tillgång till mycket skog o backar, även en egenbygd travbana med backe som jag i framtiden tänkte bygga både kondition o muskler på 🙂
 
Upphöjda bommar (kan tas i skritt först och successivt öka till trav och galopp senare) eller över stock och sten i skogen är bra för att få hästen att lyfta på fötterna.

Klättra är jättebra för att bygga muskler och det ger mest i skritt, sen när hästen är mer igång kan man öva på samlad långsamt galopp uppför en backe.

Lydighet kan man öva från backen, den gjorde jag med min häst jag hade. Lärde in några kommandon, som jag även kunde använda när jag satt på eller longerade/löslongerade.
 
Hej! Tänkte göra en update om någon är intresserad, idag ett halvår senare så har vi kommit väldigt långt. Galoppen sitter mycket bra och är inte kantig alls, vi har galopperat mycket i backar och tränat på intervaller och gjort många fattningar. Vi hoppar också och tycker det är kul och min ponny är mycket duktig, tror mycket på henne för tävlingsbanan! 🙂
 

Bifogade filer

  • D59709A2-CF68-4680-9925-6D50E1CCCB99.jpeg
    D59709A2-CF68-4680-9925-6D50E1CCCB99.jpeg
    441 KB · Visningar: 29

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 123
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 200
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Rosett
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 071
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp