Träningstips

emlem

Trådstartare
Vi är sugna på att delta i en sportkörning tävling LB lokalt till hösten med lilleman. ingen av oss har tävlat förut, ponnyn har nyligen "körts in" men är inte helt klar än. Så nu funderar vi på hur vi bäst lägger upp träningen för denna 4åriga russkille som just nu inte är supermusklad. I dagsläget rids han lite av en tjej som hjälper till med inridningen, lite löshoppning,går som handhäst när kallblodet är på tur och körs med vagnen, Vi har tränat lite på dressyrprogrammet i den mån det går eftersom vår paddock är lite för liten.

spontant så tror jag att en kombination av kondition och dressyr kan bli bra eftersom enformig träning lätt blir tråkig och inte ger samma resultat som varierad träning. Det finns en skogsväg på ca7-8 km med bra backar som jag tror bli bra att köra intervaller i och få upp konditionen.

Ni som tävlar, hur lägger man bäst upp träningen?
Tips och fix för gröngölingar mottages:)
 
Vi är sugna på att delta i en sportkörning tävling LB lokalt till hösten med lilleman. ingen av oss har tävlat förut, ponnyn har nyligen "körts in" men är inte helt klar än. Så nu funderar vi på hur vi bäst lägger upp träningen för denna 4åriga russkille som just nu inte är supermusklad. I dagsläget rids han lite av en tjej som hjälper till med inridningen, lite löshoppning,går som handhäst när kallblodet är på tur och körs med vagnen, Vi har tränat lite på dressyrprogrammet i den mån det går eftersom vår paddock är lite för liten.

spontant så tror jag att en kombination av kondition och dressyr kan bli bra eftersom enformig träning lätt blir tråkig och inte ger samma resultat som varierad träning. Det finns en skogsväg på ca7-8 km med bra backar som jag tror bli bra att köra intervaller i och få upp konditionen.

Ni som tävlar, hur lägger man bäst upp träningen?
Tips och fix för gröngölingar mottages:)

Jag har också planer på att starta mitt fyraåriga russ Tuz på lite småtävlingar i höst. Han har dock varit otroligt dåligt i form och hull under förra vintern, så jag räknar honom som extra sen i utvecklingen. Sen han kom till mig i april har han utvecklats enormt och även vuxit lite. Kastration och bete gör susen :) Jag kommer därför endast att se tävlingarna som ett träningsmoment inför kommande vår/sommarsäsong. Han ska få komma ut och kolla in miljön, men helt utan krav på prestation. Vi kommer inte starta fullständiga tävlingar i enbet i höst, om det blir av så blir det en tvådagars och i par senare i höst med min andra rutinerade ponny Giz som får ta det tyngre lasset. Vet inte om jag kommer fortsätta tävla i enbet eller par, det beror på vad som funkar bäst.

Jag har dock haft fyraåringar som varit mer mentalt mogna och som varit inkörda som treåringar. De har jag kunnat träna på ett annat sätt, även om jag inte belastar de hårt förrens ett par år senare. Men att starta LB är inte så svårt för en inkörd och mogen fyraåring. Det är inga sträckor det handlar om heller, och kravnivån anpassar man ju efter ponnyn. Jämfört med ridning så ställs det låga krav på hästarnas form och samling i LB. Kan bara hästen bära sig själv i balans, kan stå stilla, gör mjuka övergångar mellan gångarter och tar stöd på töm och söker sig fram i skritten så har man kommit långt. Och det är ungefär där som jag lägger min nivå på fyraåringar. Jag tränar nästan aldrig dressyr mer än 10 minuter i sträck på bana med unghästar ändå, är helst ute på grusvägar. Har man dessutom backar så får man väldigt mycket gratis i både styrka och kondition.

Innan jag startar så ser jag till att ponnyn ska kunna gå de sträckor som krävs (alltså 4-5km) på rätt tempo utan att bli trött. Jag har börjat använda pulsklocka vilket jag tycker är ett suveränt redskap. Jag gillar att ha med unghästar som handhästar, då får de konditions- och miljöträning (och gärna backar!) utan att belastas av vagn. Jag har inte heller någon större paddock utan åker iväg nån gång då och då och tränar programmet på en "riktig" bana. Mest för min egen skull, jag tappar lätt bort medellinjen och storleken på serpentinerna :)
 
Vi är sugna på att delta i en sportkörning tävling LB lokalt till hösten med lilleman. ingen av oss har tävlat förut, ponnyn har nyligen "körts in" men är inte helt klar än. Så nu funderar vi på hur vi bäst lägger upp träningen för denna 4åriga russkille som just nu inte är supermusklad. I dagsläget rids han lite av en tjej som hjälper till med inridningen, lite löshoppning,går som handhäst när kallblodet är på tur och körs med vagnen, Vi har tränat lite på dressyrprogrammet i den mån det går eftersom vår paddock är lite för liten.

spontant så tror jag att en kombination av kondition och dressyr kan bli bra eftersom enformig träning lätt blir tråkig och inte ger samma resultat som varierad träning. Det finns en skogsväg på ca7-8 km med bra backar som jag tror bli bra att köra intervaller i och få upp konditionen.

Ni som tävlar, hur lägger man bäst upp träningen?
Tips och fix för gröngölingar mottages:)

Det låter väl som ett jättebra träningsupplägg.

Jag skulle säga att det bästa upplägget konditionsmässigt är att öka lite varje gång man är ute. Man kan öka ganska snabbt trots den unga åldern.

Om man tittar på fälttävlansboken jag har som är skriven av Jan Jönsson så går man ganska snabbt framåt ändå. Men, man bör ju tänka på att det är halv- och fullblod så de är kanske mer klara vid 4 års ålder än en ponny/kallblod.
Vi kör dock vilket kanske kan vara lättare för våra hästar. En avvägning helt enkelt måste in här.

När det gäller distans brukar man börja med ca 30 minuter skritt och av det ca 1 minut trav, om man börjar från noll. Man ökar på med ca en minut trav per dag, faktiskt. Efter ca 4 veckor, om jag inte minns fel, är man redan uppe i 30 minuter trav och ca 1,5 timmar sammanlagt.

När det gäller intervall skulle jag nog börja på liknande sätt men då istället lägga in lite pauser när minutrarna börjar ticka på.

Dock inte att förglömma att om man tävlar både a-sträcka och e-sträcka så behövs båda sorters träning.

Det var lite snabbskrivet så ......
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Svårt att sätta rubrik på min fundering... Jag har en tränande dotter som har ansträngningsastma (eller nåt - har haft en tidigare tråd...
2
Svar
32
· Visningar
1 732
Senast: ameo
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 499
Senast: MaritH
·
Äldre Hej! Den här tråden är nog placerad fel men viste inte vart den skulle vara annars... Jag bethöver akuta träningstips! Jag ligger 6 kg...
Svar
6
· Visningar
960
Senast: sthu
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 240
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp