Träningsvariation!

Roheryn

Trådstartare
Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock med dåligt underlag (för mjukt/djupt och med för många lösa större stenar) och en liten gårdsplan som fungerar för arbete vid hand och eventuellt lite voltarbete uppsuttet. Resultatet av detta är givetvis att jag rider ut 95% av mina ridpass. Inget som helst fel i det, men jag skulle vilja ha lite inspiration till mer varierande ridpass. Det blir gärna typ samma varje gång, samma gångart på samma vägsträcka för att vägen och naturen passar för det. Hur gör ni andra som mestadels rider ut för att få lite variation? Jag har en häst jag behöver "väcka" litegrann för att han ska ta i, så behöver rida ganska aktivt hela tiden och det funkar bäst i lite högre tempo, vill gärna ha tips på övningar som ger samma aktivitetsnivå men i ett långsammare tempo. Det är en islandshäst så vi har fem "växlar" att ta till, det vi behöver jobba på är att få en bra överlinje i samtliga gångarter och att inte tappa energi och bärighet i långsammare tempo. Tacksam för tips även från er som rider tregångare, vi har mycket att lära av varandra!
 
@Roheryn vet inte vad du brukar göra men jag brukar tänka att det mesta som går att göra på en ridbana går att göra ute. Halter i nedförsbacke, öppna, sluta, skänkelvikning på vägar rakt fram, rida slalom mellan träd, bakdelsvändningar och framdelsvändningar på raka vägar. T.ex. gör man framdelsvändning åt ena hållet och sen när man ska runt igen och fortsätta åt andra hållet bakdelsvändning. Eller så många steg som hästen är tränad för behöver ju inte vara fram- och bakdelsvändning hela vägen runt.

Tempoväxlingar tycker jag är suveränt utomhus, hästen har bra framåtbjudning och då är det perfekt att öva både det och även övergångar mellan olika gångarter tycker jag. Det tycker jag gör hästen väldigt uppmärksam, har du en sträcka som är lämplig för galopp varför inte växla mellan fyra gångarter där? Det stärker ju dessutom hästen på ett bra sätt och gör att hästen har möjlighet att vara bärig i alla gångarter eftersom man inte rider varje gångart så lång sträcka. Sen är såklart klättring också jättebra, gärna offroad också där hästen får lyfta på benen och jobba med rumpan.

Hittar du en träddunge rid volter och serpentinbågar där och gör lösgörande arbete och gör vändningar runt träden.
 
Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock med dåligt underlag (för mjukt/djupt och med för många lösa större stenar) och en liten gårdsplan som fungerar för arbete vid hand och eventuellt lite voltarbete uppsuttet. Resultatet av detta är givetvis att jag rider ut 95% av mina ridpass. Inget som helst fel i det, men jag skulle vilja ha lite inspiration till mer varierande ridpass. Det blir gärna typ samma varje gång, samma gångart på samma vägsträcka för att vägen och naturen passar för det. Hur gör ni andra som mestadels rider ut för att få lite variation? Jag har en häst jag behöver "väcka" litegrann för att han ska ta i, så behöver rida ganska aktivt hela tiden och det funkar bäst i lite högre tempo, vill gärna ha tips på övningar som ger samma aktivitetsnivå men i ett långsammare tempo. Det är en islandshäst så vi har fem "växlar" att ta till, det vi behöver jobba på är att få en bra överlinje i samtliga gångarter och att inte tappa energi och bärighet i långsammare tempo. Tacksam för tips även från er som rider tregångare, vi har mycket att lära av varandra!
Jag rider olika dressyrrörelser där naturen tillåter det, tex skänkelvikning eller diagonal sluta på grusväg, öppna/sluta där det funkar, delar av piruettvändningar(går att byta till bakdelsvändning/framdelsvändning) där vägen/stigen svänger(så många steg man får plats med), övergångar, halter, rygga, byten etc.

Rygga längre sträckor med långa kliv är väldigt gymnastiserande och kan ofta få hästen mer på bakdelen. Man kan nyttja det som lite genväg till mer samling än hästen är utbildad för att leverera på hjälperna. Om du ryggar ett gäng meter med långa kliv kan du direkt gå in i trav/galopp etc och få bättre kvalitet på gångarterna.
 
Jag tror att oftast när folk ställer denna fråga så är det egentligen inte att de inte vet vad man kan göra utan att de rider iväg utan plan. Precis som att jag lägger upp en plan för vad jag ska träna på på bana, så lägger jag upp en plan om jag ska träna ute.
 
Tack @Islandshästryttare och @tuaphua - inser att jag nog faktiskt gör det mesta av det ni föreslår, men jag gör liksom allt varje gång och då blir det ju också likadant varje gång! :D Ska försöka renodla lite mer och bestämma i förväg vad det är som gäller just idag! Ska också försöka ge mig ut lite mer "offroad" än jag vågat mig på hittills - är nyinflyttad i mitt område så har mest hållit mig på grusvägarna än så länge!

@Elo min fråga gällde just inspiration till den planen, vad som kan ingå mm! Jag vet vad man "kan" göra, dvs hela verktygslådan i form av olika övningar finns, men ibland tenderar i alla fall jag att använda den på samma sätt hela tiden och då är det trevligt med lite input och inspiration i form av vad andra gör!
 
Jag brukar lägga upp pass med en plan i flera steg. Tex:

Vad ska jag träna?
- sidvärts

Vilken sort?
- skänkelvikning

Specifikation?
- rätt och felvänd

Gångart?
- skritt och trav

Tempo?
- normalt, behållt.

Varför?
Behöver stärka, träna på att behålla tvärningen.

Var?
- gamla tantenrundan, grusvägen upp och ner samt galopprakan.

Hur?
- Omväxlande höger och vänster och omväxlande rätt och felställd. Längst med vägen för att få till längden.

Mål?
- att kunna behålla tvärningen 20m utan att jag ska behöva påminna med hjälperna.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 115
Senast: snorp
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp